Hur ofta "ska" man klippa gräset?

Finns det andra ytor att ha längre växtlighet på än vid vägen så föredrar jag det hellre. Vill gärna se om grannens katt tänkt gå över vägen (eller andra djur förstås, men just katterna riskerar att skapa dålig stämning...).
Vägkanterna är ju så väldigt mycket mark så det är ju bra om de kan få skötas som äng och klippas ett par gånger bara.

Dock har vi inga sådana uppsläppta vägkanter här, nära hus och grannens katter utan det är mer en remsa mellan två dubbelfiliga, mellan cykelväg och bilväg eller längs motorvägen. Håller med om att det kan vara nice att kunna tvärsa över en gräsremsa bredvid vanliga trottoaren.
 
Jag klipper så ofta jag hinner, för jag gillar en kortklippt gräsmatta av många anledningar. Mindre risk för orm, mindre risk att trampa i en hundbajs som jag missat plocka upp, mindre fästingar. Prydligare dessutom, tycker jag.

Mitt hus omgärdas av skog, ängar och naturbeten och jag odlar pollinatörvänliga växter i rabatterna, så jag har inte det minsta dåligt samvete över min kortklippta gräsmatta. Med det sagt, så klipps den nog max en gång per vecka, även om det i perioder hade behövts oftare.
Jag tänker också att kortklippa en dryg procent av sin mark knappast påverkar biologisk mångfald negativt. Men det är ju olika förutsättningar på olika slags platser, inne i stadsnära förorter är säkert runt 30-40 procent gräsmattor , kompletterat med byggnader och asfaltsbeläggning för bilar. Så där kan en bit äng istället för gräsmatta utgöra grunden för några arter.
 
Vägkanterna är ju så väldigt mycket mark så det är ju bra om de kan få skötas som äng och klippas ett par gånger bara.

Dock har vi inga sådana uppsläppta vägkanter här, nära hus och grannens katter utan det är mer en remsa mellan två dubbelfiliga, mellan cykelväg och bilväg eller längs motorvägen. Håller med om att det kan vara nice att kunna tvärsa över en gräsremsa bredvid vanliga trottoaren.
Ja, fast högt gräs i vägkanterna är inte så bra tänker jag också. Skymd sikt för både kurvor och vilt. Sen blir väl vägkanter, även som klippta knappast samma biologiska öken som en kortklippt gräsmatta.
 
Ja, fast högt gräs i vägkanterna är inte så bra tänker jag också. Skymd sikt för både kurvor och vilt. Sen blir väl vägkanter, även som klippta knappast samma biologiska öken som en kortklippt gräsmatta.
Tja jag tycker inte det är skymd sikt här i alla fall :)
 
Tycker 1 gång i veckan låter normalt. Här går 2 robotar sedan många år, kommer inte på någon av dom närmaste som inte har robot nu mer.
 
Jag tänker också att kortklippa en dryg procent av sin mark knappast påverkar biologisk mångfald negativt. Men det är ju olika förutsättningar på olika slags platser, inne i stadsnära förorter är säkert runt 30-40 procent gräsmattor , kompletterat med byggnader och asfaltsbeläggning för bilar. Så där kan en bit äng istället för gräsmatta utgöra grunden för några arter.

Helt sant :) 0,57% i mitt fall :D
Förstår inte varför man inte utnyttjar t ex rondeller och andra platser där folk ändå inte går för att skapa förutsättningar för större biologisk mångfald.
 
Det känns som om åtminstone de små gräsremsorna längs bilvägen (dvs, yta som ingen använder till något) gärna kunnat få vara lite roligare än kort gräs. Men de klipper allt överallt. Är det 2kvm gräs bredvid en parkering så ska den vara kortklippt tydligen. Ska absolut försöka kommunicera med styrelsen om att försöka spara något någonstans iaf!
Hur klipper de så små ytor? Jag har små ytor, dock inte sådär små, och det är snorjobbigt att manövrera gräsklipparen eftersom man måste vända hela tiden.

Om det är ett område med flerbostadshus och grönytor, sådär som de brukar se ut, så är väl det vanliga att man håller det så prydligt som möjligt. Växter för pollinerare kan man ju ha i rabatter.
 
Jag tänker också att kortklippa en dryg procent av sin mark knappast påverkar biologisk mångfald negativt. Men det är ju olika förutsättningar på olika slags platser, inne i stadsnära förorter är säkert runt 30-40 procent gräsmattor , kompletterat med byggnader och asfaltsbeläggning för bilar. Så där kan en bit äng istället för gräsmatta utgöra grunden för några arter.
För att inte tala om träd, man borde kunna fylla majoriteten av ytorna med träd. Inte kanske alltid rondeller då men det finns mycket dögrönyta som bara är ful och för varm att vara på. För att inte tala om förskolegårdar och skolgårdar, träd är ju super där.
 
Hur klipper de så små ytor? Jag har små ytor, dock inte sådär små, och det är snorjobbigt att manövrera gräsklipparen eftersom man måste vända hela tiden.

Om det är ett område med flerbostadshus och grönytor, sådär som de brukar se ut, så är väl det vanliga att man håller det så prydligt som möjligt. Växter för pollinerare kan man ju ha i rabatter.
De har en balk som sticker ut från en större eller mindre traktor såvitt jag sett. Det har de här när de kör "ängs"remsan längs med grusvägen också. En gång om året så drar de över allt gräs, ogräs och sly med en balk från en liten traktor. För enstaka träd tror jag de kan dra in/höja.

För motorvägar är det detsamma men en väldigt stor traktor och en balk som kan höjas och sänkas och vinklas upp och ned i backen. Mittenremsan med mycket träd verkar de röja sly på för hand då och då till sällan, dvs ngn gång vart femte år. Har sett dem klippa många meter in längs med motorvägen med balken riktad först nedåt mot diket och sedan snett uppåt i brant backe.
 
Senast ändrad:
Helt sant :) 0,57% i mitt fall :D
Förstår inte varför man inte utnyttjar t ex rondeller och andra platser där folk ändå inte går för att skapa förutsättningar för större biologisk mångfald.
Kan det eventuellt bero på att insekterna löper för hög risk att dö i trafiken om man gör "ängar" i rondellerna? Kanske stjälper mer än det hjälper då... Tänker att rondeller brukar finnas där det ändå är rätt trafikerat för det mesta, så det kanske är bättre att inte "lura ut" insekterna i trafiken i onödan.
 
Jag tänker också att kortklippa en dryg procent av sin mark knappast påverkar biologisk mångfald negativt. Men det är ju olika förutsättningar på olika slags platser, inne i stadsnära förorter är säkert runt 30-40 procent gräsmattor , kompletterat med byggnader och asfaltsbeläggning för bilar. Så där kan en bit äng istället för gräsmatta utgöra grunden för några arter.
Exakt så! Jag bodde tidigare på liten gård, med (enligt min mening onödigt) stor gräsmatta, men då var det ju istället ängsplättar runt om den, även inne i skogen, med stor variation av blommor och växtarter.
Nu bor jag istället i villaområde med liten gräsmatta och är superglad över "ängsslänten" och välplanerade blomrabatter som alltid har nåt som blommar och uppskattas av insekterna (jag kan inte ta åt mig äran för nåt, det är tidigare ägare som ordnat), men är ju uppenbart hur mycket viktigare det är med såna inslag här än att begränsa gräsmattan på gården, i den aspekten.
 
Jag klipper ca var 14:e dag. Har sandjord och vattnar inte. Det är lagom för mina 2300 kvadrat, har ett par partier som jag inte klipper där det står tallar, så där är det äng och jag slipper plocka upp kottarna. Klipper med motorgräsklippare tankad med akrylatbensin.
 
Intressant diskussion kring ängar och förekomst av sådana. Jag tänker att det är viktigt att förstå skillnaden på en "riktig äng" och på "bara" uppvuxen gräsmatta.

En uppvuxen gräsmatta kan bli en äng, men det är långt ifrån säkert att det är så enkelt. En "bra" gräsmatta ska gödslas regelbundet, klippas ofta, och helst innehålla så mycket gräs som möjligt. En äng är raka motsatsen - ska inte gödslas, slås en gång per år, och innehåller en mängd arter.

Skulle vi låta vår villagräsmatta växa obehindrat, skulle den snart tas över av näringsälskande, vidväxande ogrässorter som effektivt skulle tränga bort allt annat. Det ser inte trevligt ut, och gynnar inte biologisk mångfald. Skulle vi vilja ha en äng här, skulle vi behöva anlägga den och arbeta ordentligt för att få till det.
 
Intressant diskussion kring ängar och förekomst av sådana. Jag tänker att det är viktigt att förstå skillnaden på en "riktig äng" och på "bara" uppvuxen gräsmatta.

En uppvuxen gräsmatta kan bli en äng, men det är långt ifrån säkert att det är så enkelt. En "bra" gräsmatta ska gödslas regelbundet, klippas ofta, och helst innehålla så mycket gräs som möjligt. En äng är raka motsatsen - ska inte gödslas, slås en gång per år, och innehåller en mängd arter.

Skulle vi låta vår villagräsmatta växa obehindrat, skulle den snart tas över av näringsälskande, vidväxande ogrässorter som effektivt skulle tränga bort allt annat. Det ser inte trevligt ut, och gynnar inte biologisk mångfald. Skulle vi vilja ha en äng här, skulle vi behöva anlägga den och arbeta ordentligt för att få till det.
Jag är lite osäker på det. Om man skulle lyssna på naturskyddsföreningen till exempel så verkar de tycka att för biologisk mångfald ur insektsynvinkel räcker lite uppvuxna maskrosor och tistlar väldigt långt.

Finns ju såklart en trappa av ansträngningar där den sista är att anlägga en stor sandbank med 2-3 kubikmeter sand för vissa bin. Men där den lägsta nivån är att höja gräsklipparen ett snäpp och klippa mer sällan eller bara lämna en plätt.

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/gor-om-grasmattan-till-ang/
 
Jag är lite osäker på det. Om man skulle lyssna på naturskyddsföreningen till exempel så verkar de tycka att för biologisk mångfald ur insektsynvinkel räcker lite uppvuxna maskrosor och tistlar väldigt långt.

Finns ju såklart en trappa av ansträngningar där den sista är att anlägga en stor sandbank med 2-3 kubikmeter sand för vissa bin. Men där den lägsta nivån är att höja gräsklipparen ett snäpp och klippa mer sällan eller bara lämna en plätt.

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/gor-om-grasmattan-till-ang/

Ja, absolut, uppvuxna maskrosor och tistlar är en bra hjälp för insekterna! Men någon äng är det ju inte.

Tyvärr är det inte "bara" maskrosor som skulle frodas här, om vi lät gräsmattan växa fritt. Det skulle nog snarare förvandlas till ett kirskåls-inferno, med inslag av brännässlor. Och ja då, jag vet att de också gör nytta för vissa insekter! :) Men det är inte så roligt i trädgården, och det är absolut ingen äng.
 
Ja, absolut, uppvuxna maskrosor och tistlar är en bra hjälp för insekterna! Men någon äng är det ju inte.

Tyvärr är det inte "bara" maskrosor som skulle frodas här, om vi lät gräsmattan växa fritt. Det skulle nog snarare förvandlas till ett kirskåls-inferno, med inslag av brännässlor. Och ja då, jag vet att de också gör nytta för vissa insekter! :) Men det är inte så roligt i trädgården, och det är absolut ingen äng.
Ah, ja så är det nog. När jag inte klipper får jag rödklöver och vitklöver, mängder av tistlar, supermycket Rölleka och en hel del kungsmynta i kanterna. Tyvärr har jag revsmörblomma också :( men den gynnas närmast av att man klipper så att låta det växa upp tenderar kväva den lite.

Har ingen kirskål och bara två brännässlor som flyttat in med en växt, tyvärr.
 
Ah, ja så är det nog. När jag inte klipper får jag rödklöver och vitklöver, mängder av tistlar, supermycket Rölleka och en hel del kungsmynta i kanterna. Tyvärr har jag revsmörblomma också :( men den gynnas närmast av att man klipper så att låta det växa upp tenderar kväva den lite.

Har ingen kirskål och bara två brännässlor som flyttat in med en växt, tyvärr.

Jag ska försöka sätta mig in i hur man bäst skapar en blommande gräsmatta, nu när vi flyttar. Inte en äng, alltså, utan just en gräsmatta som hålls nedklippt (men inte nödvändigtvis lika kort som nuvarande) men där det ändå finns en hel del blommor.

Jag misstänker att ett första steg är att inte klippa så ofta och helt enkelt se vad som växer, och sedan ta det vidare därifrån. Då kan gräsmattan direkt närmast husen få vara kortklippt, och resten av trädgården kan få vara mer uppvuxen utan att helt och fullt få bli äng.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp