Sv: Stabyhoun
jag menade inte att vara tyken om det var det du trodde, men helt ärligt så känner jag många tollare och BC's som fungerar utmärkt som sällskapshundar med aktivering genom ev lite agility. Förr har vi alltid haft SHelties i familjen, också vallhundar men de har inte ens stimulerats med agility eller lydnadsträning eller något, men har ändå mått bra. Minns dock när min förra sheltie såg får första gå¨ngen, hon blev eld och lågor ^^
Men hur gör man då om man vill valla med sin hund och inte har egna får/djur att valla eller kunskaper till det?
Jag skulle gärna lära mig att valla, men det känns "omöjligt"?
Australian Sheperd har jag suktat efter länge, en ras jag alltid velat ha. Men de har varit lite svåra att hitta här omkring med kullar i lagom tid osv.
Dessutom är ju det också otroligt aktiva hundar som gärna vill ha en "uppgift", men det är ju något sånt jag vill ha. Men min erfarenhet av dem och efter att ha pratat med uppfödare verkar de inte vara så annorlunda från tex tollare i viljan att ha en uppgift. Jag var i kontakt med flera uppfödare till Aussi's för ett tag sen, men hittade inga lämpliga kullar då...
Många av de raserna du föreslog är inte den typen jag söker, många är för stora eller fel typ och sen är jag inget fan av springer spaniels, min kompis har tre och de tycker jag inte så bra om...
en Sheltie hade jag förut, supertrevliga hundar men de är lite för små och det är mycket pälsvård. Och en collie är dels för stor och sen tycker jag inte om korthåriga collies

Plus att de känns lite sköra att ha med sig i stallet och ut på ridturer osv.
Pudel var min mamma inne på ett tag.. ingen ras jag riktigt fastnat för men... Många säger att de är "gläfsiga" och pratar mycket och kan vara lite svåra att dressera... De jag har träffat har varit väldigt envetna och ouppfostrade, eller om de är egensinniga då...? Men har inte träffat eller sett en endea väldresserad pudel förutom de som var med på en hundshow jkag såg när jag var typ 8 år

Jag är kräsen känner jag, men jag får väöl se om jag hittar en hund som tilltalar mig. Kanske inte alls blir den typen jag tänkt mig, men man känner ju när man hittat SIN hund...
Det är verkligen svårt att hitta rätt ras... Och alla tycker så olika. Vissa ÄLSKAR en ras som någon annan HATAR... Men jag får väl se vad som känns som det passar. Får ju försöka bilda min egen uppfattning om Stabyhoun imorgon, har inte träffat någon tidigare så vitt jag vet.
Egentligen är jhu inte rasen det viktiga, utan individen... Men de har ju olika egenskaper som man går efter...
om jag inte hittar någon ras som tilltalar mig och som samtidigt passar mina planer får jag väl leta upp någon blandras som känns bra, men det känns lite osäkert, är ju många oseriöst uppfödda hundar som kanse har diverse problem i det genetiska bagaget, medans vissa istället blir perfekta och tåliga hundar :P
usch vad svårt och rörigt...
VI får väl se vad jag fastnar för i slutändan och vad jag tycker om Stabyhounds när jag träffar dem imorgon