Ja, jag är väldigt medveten om att jag är lyckligt lottad som kunnat göra så mycket anpassningar vad gäller både boende, yrke etc. Alla har inte möjlighet att flytta så. Alla har inte möjlighet att välja yrke så.Ja det tär ganska mycket att bo i lägenhet har jag märkt, särskilt när det är lyhört vilket det ju ofta är. Kan man göra anpassningar kan det förstås göra stor skillnad på många sätt, det är synd att inte alla har möjlighet att till exempel flytta ut på landet och minska intrycken på det viset. Lyckas man utöver det skaffa sig ett eller flera jobb som fungerar med ens behov har man förstås också riktigt goda förutsättningar att klara av att jobba 100% eller åtminstone hög %. Håller med om att många säkert skulle klara mer jobb då, med riktiga anpassningar.
Om jag ser till mig själv så när jag jobbade heltid behövde jag oftast inte fixa mat till exempel, eftersom någon annan gjorde det, och bara där hade jag sparat riktigt mycket energi som kunde gå till att jobba istället. Resultatet utan den fördelen blev att jag tappade i vikt och fick diverse brister, så det handlar väl ofta tyvärr också om den fysiska hälsan på sikt. Risken att hamna i en ond cirkel som kan vara svår att bryta, om man har en ambition att göra något på 100% men samtidigt har få anpassningar.
Det är mycket som hade kunnat ge bättre förutsättningar till ett fungerande liv om samhället hade varit mer anpassat efter att människor är olika, det är i grund och botten frustrerande att det inte fungerar bättre än det gör - med till exempel de helt orimliga väntetiderna inom vården som det är på många håll.
Och att jag har haft oerhörd tur att fått så god vård av mkt kunnig terapeut som yngre. Även om man inte visste att jag hade ADHD då så fick jag mycket verktyg att hantera känslor/situationer som jag har nytta av även nu.
Och jag har en ekonomisk trygghet som gjort att jag sluppit panik och energispill. Och jag har kunnat köpa vissa tjänster i perioder för att spara energi. Och fått hjälp av folk! Och oftast levt med någon som man delar både sysslor och räkningar med.
Utan det hade säkert även jag kunnat fastna i både depression, heltidssjukskrivning etc. Medans jag med anpassningar i perioder orkar jobba väldigt mycket mer än 100% och oftast iaf 100%.
Det kan finnas så många skäl till att man som NPF orkar jobba eller ej.
Vissa har sämre förutsättningar med ett liv som dränerar på olika vis utanför arbetstid. Och vissa kan inte hitta yrken/anpassning som fungerar väl nog.
Medans vissa NPF-are kan jobba typ 200% utan problem. Vissa av dem kanske inte alls har något mer än jobbet och andra har en massa annat med.