Stå hemma/anläggning

Solvira

Trådstartare
Ni som står på anläggning
Hur mycket räknar ni med att ni lägger ut varje månad?
Hur långt har ni till stallet? Hur mycket räknar ni i bensinpengar?
Vad har ni tillgång till?
Vad ingår i eran hyra (in-/utsläpp, täckesbyt, lunch osv.)?

Ni som har hemma
Hur mycket lägger ni ut varje månad?
Hur mycket tid räknar ni att ni lägger ner?

Kommer säkert på fler frågor, men skulle vara jätteglad om några ville svara på de här till att börja med. :bow:

Hjälp en som funderar på om det är värt att flytta hästarna hemifrån. :bow:

Sv: Stå hemma/anläggning

Stallhyra: 3100/mån inkl. allt foder (inga begränsningar) och strö (spån), in-och utsläpp, fodringar, täckesbyten. Mockar själv.
Jag har ca 2 mil enkel resa (ligger för tillfället på väg hem från jobbet)
Ridhus, ridbana, skrittmaskin, rundbana och fina ridvägar! Sen såklart spolspilta, sadelkammare, fikarum och tvättmaskin för alla hästgrejor!

Stallet och ägarna är underbara :love: Vi stortrivs! :bump:

Hur mycket lägger ni ut varje månad? Svår fråga men fodret kostar mellan 200-500 per månad,råspån har vi själva oftast.så i princip bara foder jag betalar förutom hästen då^^
på morgonen tar utsläppet och fodringen 5 minuter,eftermiddagen mockar jag på 10 minuter,fixar vatten och mat på 10 minuter. På kvällen tar jag in och pysslar i 1 halvtimme med båda,en i taget eftersom båda är sällskapshästar för tillfället. Så sammanlagt 1 timme och 25 minuter på hela dagen ^^,förr var man i stallet 3 timmar i sträck xD

1200 i stallhyra/månad. sen hö/torv ca 1400 per månad.
Har ca 5 km, och åker buss, Kortkostnaden ligger på runt.. 3000 per år för busskort..!
2 utevolter och superridvägar..! saknar dock ridhus och spolspilta!
2 pass/vecka. Klllektiv, så vi delar på in utsläpp osv. Täcke tas av på kvällen och på på morgonen.3 fodringar per dag.

Anläggning:
För 4 hästar lägger jag ut ca:
Stallhyra: 2000:-
Hösilage: 600:-
Kraftfoder: ca 500:-
Skoning: 700:-
+ säkert nån mer kostnad.

Har 2 km till stallet men åker ibland upp till 4 ggr/dag så det blir en hel del.
Har inte räknat på vad det kostar i bensin....Men en del blir det ju. Fördelen är att jag kan gå i värsta fall....

Det ingår: Boxen, vatten, hage och el....

Eget:
0:-
Min egen stallverksamhet betalade alla mina kusar....:D
Det blir ju mycket mer arbete med eget stall, men för min del gör detta inget. Har bra folk runt omkring mej som jag kan lämna dom till ifall jag behöver åka bort. (inte för att jag gör det så ofta)

Mvh Domino_s

Fördelen är att man kan få fler att rida med....Ev. ridhus/padock om man inte har det hemma....:laugh:

Men fick jag välja....skulle jag alltid ha eget...:love:
Få bestämma själv. Inga konstiga in-utsläpps tider och sånt....
Och allt man gör, det gör man för sin egen skull.

//Domino_s

Hur mycket räknar ni med att ni lägger ut varje månad? minst 4000kr, då är allt inräknat, skor, försäkring osv.
Hur långt har ni till stallet? Hur mycket räknar ni i bensinpengar? har ca 5km funkar att cykla på sommaren och tar några minuter med bil, räknar ej in bensinen
Vad har ni tillgång till? 1st 60 ridhus, 1st 40 ridhus, stor gräsbana och en 40x40 paddock som ska bli 60m snart. Långa grässlingor att rida på och två dressyrbanor, sen finns det ett café, dusch, toaletter, clubrum, spolspilta, sadelkammer osv
Vad ingår i eran hyra (in-/utsläpp, täckesbyte, lunch osv.)? vi har 1400kr i kallhyra där ingår bara box och hage. Saker runt om kring ingår så som redskap till mockning, tömning av gödseln, staket, el och sånt.
Man har sitt eget foder men det finns möjlighet att köpa höselage, kraftfoder och spån till ett bra pris. Vi delar på fodring, och utsälpp.. insläpp har man själv hand om annars får man betala 1000kr/månaden för insläpp.

Hela anläggningen är helt nybyggd och inte ens ett år gammal.. finns lite barnsjukdomar och så men det flyter på bra och alla fel ska åtgärdas snart.
Sammanlagt finns det 40 stallplatser varav 20 tillhör ridskolan och de andra är i privatstallet. Jag trivs och det är faktiskt värt att betala lite mer och ha tillgång till allt :)

Inga toppen bilder på hur det ser ut men ni ser lite i alla fall :)
26789976.jpg

26789977.jpg

Senast ändrad:

Ni som har hemma

Kommer säkert på fler frågor, men skulle vara jätteglad om några ville svara på de här till att börja med. :bow:

Jag står på anläggning, bor i lägenhet så jag måste ha hästen inackorderad någonstans. Finns ställen närmare än det jag valt, men fördelarna övervägde avståndet.

Jag betalar totalt ca 2500/mån för uppstallning och foder. Sedan tillkommer ju t ex hovslagare, veterinär, massage, lektioner m m men det gör det ju oavsett var man står.
Jag har 2 mil till stallet, räknar med ca 1L/mil 5 dagar/vecka (medryttare 2 dagar).
Jag har tillgång till box, sadelkammare, plats på loftet för hö/saker, spolspilta, fina hagar, bra uterittsmöjligheter, ridhus, utebanor, terränghinder, ridlärare.
Det ingår ut- och insläpp, 4 fodringar varav en i hagen (lunch) och strö. Tillkommer mindre avgift för täckesbyten, lindor och liknande. Detta gäller vardagar + lör förmiddag, helger har vi uppstallade ett schema.

Hingsten, 3500, de andra två är beräknade till 2500 :- st, alltså 8500 för alla tre. Sedan tillkommer ju skoningar och lite foder så det blir väl 500-1000 kronor till.

Det är ca 1.5 mil tror jag. 500 kanske?

Ridhus, paddock, duschspilta, stora beten, superfina ridvägar, fikarum, förvaring, uppvärmd sadelkammare, foderkammare.

Grovfoder ingår (dock ej lucern), in- och utsläpp, morg/lunch/em/kvällsfodring, dock har inackorderingarna fodringar från fredag kväll - söndag kväll. Täckesbyten ingår inte men alla hjälper till så det löser sig.

Kan svara på båda. Mina föräldrar har hästgård och har hästen där nu men har även haft den uppstallad i centralt stall i Gbg en period.
Så jag förstår din sits, och vet exakt hur ensamt det kan vara att ha eget ibland. :)

allt gick på 4000 kr/mån ungefär totalt
Hade 13 km till stallet. och jobb 7 km till jobbet hemifrån så blev två helt olika resvägar per dag och ca 4 mil per dag. bilen drog 0,8 l/milen.
var tvungen att ha bil end. pga stallet och parkeringsplatsen vid lägenheten kostade mig 625 kr/mån

utebox, dålig hagmark, skrittmaskin. stallet låg granne med ridklubb med stor paddock och ridhus 20x60. ok ridvägar. ridhuset kostade 2400 kr/år.
kollektivstall, allt sköttes av hyresgästerna. kallhyra 1750 med ca 2 pass/vecka.
Jag hade 2 vardagsutsläpp/vecka
Sen tillkomm alltså förutom mat,skoning,strö,förs, även ridhushyra.

Ni som har hemma
Jag behöver bara betala spån ca 300/mån och kraftfoder ca 250 kr/mån. Försäkring 220 kr/mån. (för min häst)
Mina föräldrar har egenodlat (eko)hösilage men betalar en bonde för att slå och ta in balarna, så betalar alltså ändå ett visst kilopris.
Sen tillkommer ju en massa annat för dem.
Mina föräldrar är hovslagare resp. ET = spar in på kostnader där. i Gbg fick jag anlita hovis.

Här hemma hjälper jag till att släppa in och ut 11 hästar samt mockar ibland några extra boxar om dagen.

Jag hade häst hemma i flera år innan flytten bort i 8 månader. För några år sedan när jag hade ponny hemma var jag så sugen på att hyra in mig i ett stort stall med alla bekvämligheter i närheten av oss.
Men efter att ha varit borta i Göteborg och haft häst där är det SÅ SKÖNT att vara hemma!
:D
Dels så spar jag otroligt mkt pengar på det, pengar som gör att jag inte behöver jobba lika mkt = mer tid till häst och annat. och pengar som jag kan lägga på träning för tränare istället, vilket jag inte hade råd med i Gbg.

Och säga vad man vill om kollektivstall och att det är mera socialt, men jag trivs bättre i stallet hemma! mkt mindre konflikter och tjafs :).

Så summan är alltså att jag spar pengar på att ha häst hemma, som visst kan vara lite tråkigare ibland och inte lika mkt träningsmöjligheter, men att jag sparar så pass mkt att jag ändå kan åka iväg och träna istället och ha pengar över!
(jag har paddock och travbana hemma på gården).

Jag har precis tagit beslutet att flytta mina kusar från familjens gård till
en anläggning närmare min pv.

På anläggning
Kallhyra: 400 kr
Foder: Från egen åker-Gratis.
Strö: Torv 99 kr Ärtsingel engångskostnad.
Cyckelavstånd
2 ridhus 3 utebanor mot anläggningsavg. på 900/termin.
Inget alls. Får sköta det själv.

Hemma
Inget. eget foder, hästarena på lösdrift.
Förutom ridningen kanske en timme om dagen.
Mer om det ska sättas staket och sånt förståss.

:bow:

Stallhyra 500:-
Hö 375:-
Kraft ca 200:-
Torv ca 400:-
Hovslagare delat på två mån ca 300:-

Så runt 1800:- för allt.
Sen blir det ju alltid nåra extra 100lappar hit och dit.

Jag har ca 20 minuters gångväg till stallet.
Vi har tillgång till täckeskammare, sadelkammare m. fikabord, micro m.m, dusch-slang, sen har vi en rätt stor paddock 3 min skrittväg, och ridhus 25min skrittväg.

Vi delar upp in- och utsläpp själva mellan oss som står där, dvs 5 st. Dom har fri tillgång på hö i hagen så inga lunchningar behövs. :)

Nu har jag äntligen fått lyxen med eget stall. Jag har idag 3 hästar ( blir snart 5:D )

Ni som har hemma
Jag lägger ut ca: 500kr/månad på kraftfoder till 3 hästar. (tar eget hö). sen tillkommer ju hovslagare och försäkring o sånt men det kostar ju även på anläggning.

På morgonen fodrar jag, byter täcke och släpper ut dem, det tar ca 20min.
på eftermiddan mockar jag, blandar/lägger in mat, fyller på vatten ute/inne, det tar ca 1h.
Sen så tar det ju sin lilla tid o rida.

ca 3000:- ,1000 kr i kallhyra.

knappt en km, så jag cyklar eller går, blir vääldigt billigt:angel:

Ridhus, paddock, duschspilta, fikarum, förvaring, uppvärmd sadelkammare, foderkammare, omklädningsrum, cafeteria, tvättstuga

betalar kallhyra på 1000 kr. Man kan köpa till tjänster som utsläpp,insläpp, mockning m.m. Man kan köpa häsilage och spån men jag håller eget.

Hon som jobbar i stallet fodrar alla hästarna på morgonen, även vi som bara betalat kallhyra. Min familj och två till människor med fyra hästar, hjälps åt med utsläpp och lunch, jag behöver bara göra det en gång i veckan:o insläpp tar man själv ( om man endast har kallhyra alltså) och kvällsfodringen är alla installade med på och vi går efter ett schema. Helgen har vi också ett schema på som alla är med, ovasett vad man betalar på vardagarna. Då tar man morgonen, fodring+utsläpp och lunchen.
Hoppas ni fattade, blev lite luddigt :angel:

Jag har hästarna hemma, men prövade att ha en av dom installade i annat stall ett par veckor... (nee det var inte min grej, borta bra, hemma bäst)

Stallhyra: 700:- Hö: 6-7kg/dag á 3,50= 800:-/månad Varav en stor del trampades ner i leran...

3mil, 6mil x 1l x 11kr =66kr/dag... Jag åkte inte dit exakt varje dag men jag tankade för 2200:- på en månad... (normalt tankar jag för 1400/månad)

Paddock utom då ridskoletider är (17-20). Ingen egen box, inte ens riktig tillgång till ligghall... Helst skulle vi inte stå i stallgången o göra iordning utan utomhus...

Lunch fick de inte varje dag (inte en enda gång medan jag var där mitt på dan såg jag nån få ett enda höstrå). Man skule stå för en fodring(inkl in/utsläpp o mockning av alla boxar)/vecka själv, detta undkom jag dock med att göra en fodring på 4v.

Det här stallet passade inte mig. Jag vill ha ordentlig ligghall, minst 3mål mat om dagen ej slängt rätt i leran o kunna stå inomhus o göra iordning för ridtur. Men det hela var en tillfällig grej, det var aldrig planerat längre än 2månader, nu blev det bara en månad. Det var roligt dock med alla människor! Lite mer socialt än hemma...

Nu till det riktiga då...

Jag har Tre hästar hemma.

Ni som har hemma

Svårt o säga exakt eftersom det ändrar sig beroende på behov. Under midvinter t.ex. köper vi hem halm o ger fri tillgång på med minskad hö som följd. Nu däremot är det bara hö. Räknar inte med skor, försäkring o sånt.

Hö: 3 x 700:-
Lusern hack: 2 x 260:- = 520:-
Halmpellets: 3 x 105:- = 315:- (ibland mer beror på)
Paddock hos grannen: 300:-

Jag sätter dock av 1500:- per månad året om till "Hästkontot", där vi sedan kan plocka för stora hö-inköp (jag betalar alltså inte per månad utan per inköpstillfälle). Oxå bra pengar att ha om man måste bygga till/bygga om eller åka till tandläkarn/massör eller så.

Ehm... oförskämt lite. Mockar varje dag om det behövs, 10min? Fodrar minst tre ggr/dag 5 x 3=15 min? Fylla på vatten tar längre tid, men det görs kanske 3ggr/v o då kan man ju mocka under tiden ;)

Sen kommer ju ridning o pyssel till oxå.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 488
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 953
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka