Spruckna trampdynor

lilstar

Trådstartare
Min hund har så fula trampdynor med sprickor och så nariga att det rivs mot bar hud. Han verkar inte direkt störas av det men jag vill gärna göra något innan det blir ett problem, särskilt nu med allt vägsalt. Tassalvan på stift gör varken till eller från. Är det dyra tillskottsoljor som gäller eller finns det något annat knep?

Tassalva eller tillskott. Vet inte riktigt vad man skulle kunna göra annars?

Min hund har så fula trampdynor med sprickor och så nariga att det rivs mot bar hud. Han verkar inte direkt störas av det men jag vill gärna göra något innan det blir ett problem, särskilt nu med allt vägsalt. Tassalvan på stift gör varken till eller från. Är det dyra tillskottsoljor som gäller eller finns det något annat knep?
Skor när det är mycket vägsalt. Essentiella fettsyror och biotin brukar fungera bra.
Finns ett tillskott från Aptus som heter Biorion, sen behöver du lägga till essentiella fettsyror på det exempelvis Viacutan eller liknande produkt.

Hade samma problem med förra hunden och vad det gäller just när en ska smörja in trampdynorna tyckte jag det gick lite bättre när jag gjorde det när de var aningen uppmjukade/blöta innan istället för helt torra. Det var dock dels med tassalva på burk (minns ej märket) samt Helosan, så vet inte om det funkar med salva på stift, det har jag aldrig provat.

En av våra har alltid torra trampdynor. Tillskott (biotin, zink, lite annat, fettsyror, salvor osv hjälper inte med honom. Så det är inte alltid så mycket man kan göra.

Men det är väl främst de sakerna jag skulle pröva.

Det kan säkert vara lite olika för olika hundar, men de enda gånger mina hundar haft dåliga trampdynor har varit när de ätit mat som inte passat dem. Ett foderbyte har varit betydligt enklare än att hålla på med tillskott.

Det kan säkert vara lite olika för olika hundar, men de enda gånger mina hundar haft dåliga trampdynor har varit när de ätit mat som inte passat dem. Ett foderbyte har varit betydligt enklare än att hålla på med tillskott.
För vissa funkar det inte. Det är inte alltid så enkelt som att ett foder magiskt fixar saker. Precis som hos människor tyvärr. (önskar att jag kunde hitta en diet som magiskt fixade bort migrän och gav mig fin hy och långa naglar osv)

Jag vet att du inte menar det så men jag tolkar det ändå lite så.

Lite laxolja på maten gjorde stor skillnad för vår hunds tassar. Kostar en hundralapp för en flaska som räcker länge.

För vissa funkar det inte. Det är inte alltid så enkelt som att ett foder magiskt fixar saker. Precis som hos människor tyvärr. (önskar att jag kunde hitta en diet som magiskt fixade bort migrän och gav mig fin hy och långa naglar osv)

Jag vet att du inte menar det så men jag tolkar det ändå lite så.
Jag tyckte att jag var tydlig redan i första meningen av mitt inlägg. Samma svar som du gav går ju att applicera på det mesta som skrivits här i så fall (det är inte alltid oljor fungerar...)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 317
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 770
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 165
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 390
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar