Springer Spaniel?

Sv: Springer Spaniel?

Jag anser inte att man kan lägga ESS till kategorin: bra sällskapshund, den kräver alldeless för mycket..

Dock är den en utmärkt familjehund om den är tillräckligt stimulerad...
 
Sv: Springer Spaniel?

Håller med dig om detta att vara negativ, dessutom förmodligen utan att känna till rasen personligen.
En springer älskar att göra saker, jakt smäller högt men allt som händer är egentligen skoj för en springer.
Hos en del jakthundar fungerar inte detta utan de måste få jaga, en springer och många retrivers kan få sitt lystmäte även genom annat arbete.
 
Sv: Springer Spaniel?

Funderar bara lite på ord. Är det inte så att många använder ordet "sällskapshund" i mycket vidare omfattning än till att omfatta bara den specifika rasgruppen (9, va?), utan att det i folkmun ofta betyder allroundhund, familjehund etc?

Springern är ju absolut en aktiv ras som inte nöjer sig med soffmys och smårastningar, ävenm om den (iallafall vår) äääääälskar soffan MELLAN promenader, lek o träning.
 
Sv: Springer Spaniel?

Precis så menar jag! Tycker också att det var otroligt negativt och funderar på hur mycket kännedom det ligger bakom...

Sen måste jag säga att jag kanske definierar sällskapshund fel och då använder uttrycket fel men vad jag menade är att för mig är en (i min def.) sällskapshund en hund som kan följa med mig på det mesta, lätt att ha med sig ute i skogen, i stallet, hos vänner osv. Om jag använt sällskapshund fel så ber jag om ursäkt....
Detta tycker jag att springern kan, iaf de jag kommit i kontakt med.
 
Sv: Springer Spaniel?

Måste säga att jag uppfattar din inlägg som onödigt negativa...

Jag tycker inte att det är negativt att värna om en ras ursprung.

Jag tycker inte heller inte att det är negativt att ge en eventuell hundköpare information om vad det är för hundras som denne funderar på.
Däremot kan jag tycka att det är mera tveksamt att förringa de verkligheter som en hundköpare kan drabbas av.

Det är ju så pass brdrövligt numer med utställningsfantasterna, att de utan skrupler är beredda att avla sönder i stort sett vilken ras som helst.
Titta på basset, en jakthund som nu med sina öron och förvridna ben inte kan användas i jakt längre. spaniel är på god väg liksom retrievern. Jägarna har fått försöka ta fram nya varianter för att få fungerande hundar (jaktlab, working spaniel, jaktgolden etz.)

Utställningsvarianterna fungerar inte längre som den hund de uppges vara. När blev t.ex en labrador dubbelch. sist? (både utställning- och jaktchampion). Jag vill minnas att det är ungefär femtio år sedan. Det säger väl en hel del om att man försämrar hundarna genom att utställningsavla.

Genom att att blanda jakt och utställningsvarianterna så vet ingen i förväg vart det slår. Den ena får en bra hund och näst ren dynga, fast rasen är densamma.

Det tycker jag nog att man kan upplysa om.
 
Sv: Springer Spaniel?

Jo många gör det och jag tycker att man bör skilja på orden kraftigt, annars kan det bli stora missförstånd i slutet...

Sällskapshund = Grupp 9, en hund till sällskap som kräver sin omvårdnad och aktivering/priomenader men inga extrema hundar.

Familjehund: Kan dom flesta hundar vara med rätt stimulans och uppfostran, innefattar de flesta raser ( arbetande och sällskap )
 
Sv: Springer Spaniel?

Jag kan i viss mån förstå var du vill komma, och jag kan hålla med om att vissa uppfödare av utställningsvarianterna är för fokuserade på att få fram extrema drag hos hundarna. Men (som jag skrivit förut) så finns det de uppfödare som faktiskt avlar på spaniels med jakt el dyl.-meriter och tar och kombinerar dessa med andra spaniels med liknande meriter... Är det fel av dem då bara för att det inte är working type?
Jag kan på rak arm komma på åtmindstone en spaniel som är både viltspårschanmpion och utställningschampion. Han är dessutom LP1 samt MH-beskriven. Han är väl en sån som borde användas mer i aveln tycker jag..
 
Sv: Springer Spaniel?

Tack för alla svar! Även om det urartade på det andra forumet, så tycker jag att jag fick veta mycket matnyttigt, både positivt och negativt. Och jag som bara ville ha tips på bra uppfödare!

Pangare: Jag vet inte om det är mig du syftar på med "...tycker det är bedrövligt att rekommendera sönderavlade hundar till sådana som ska börja med hund" men jag är inget direkt nybörjare. Är absolut ingen expert a la de andra i det andra forumet, men det här blir varken min eller sambons första hund.

Sambon är uppfödd på schäferkennel och har haft boxer förr, jag är uppfödd med schäfer och har haft både schäfer och parson russel. Tillsammans tog vi hand om en illa skött kapplöpningsgreyhound i våras och gav henne chansen ett nytt liv! Vi har ingen hund just nu och vi har ingen brådska att skaffa heller.
 
Sv: Springer Spaniel?

För mig är vilken hund(ras) som helst sällskapshund. Även arbetande hundar fungerar ju som sällskap under den lediga tiden (de allra flesta i alla fall). Däremot tror jag inte alla raser passar som familjehund, oavsett stimulans och uppfostran.

De hundraser som inte (längre) passar in i någon annan grupp har ju hamnat i rasgrupp 9 (sällskapshundar), där finns raser av alla storlekar, ursprung, färger och pälsvarianter och med olika stora krav på motion etc.
 
Sv: Springer Spaniel?

Pangare: Jag vet inte om det är mig du syftar på med "...tycker det är bedrövligt att rekommendera sönderavlade hundar till sådana som ska börja med hund" men jag är inget direkt nybörjare. QUOTE]

Jag formulerade mig rent allmänt och ber om ursäkt om du tog illa upp.

Det jag menade är att man på detta forum, där väldigt många, är relativt ovana med hundar, (det framgår ju av många trådar att hundkunskapen i många fall är relativt liten), så frågar man om en hundras och då kommer rekommendationen gärna att köpa någon av jakthundsraserna. Det är därför som jag i flera olika trådar har gått mot dessa rekommendationer och gett rådet att först fundera på vilket användningsområde man har tänkt för sin hund. Ska man jaga, ok köp då en jakthund, men följ med jägare och kolla om hunden är vad du vill ha, innan köp. Ska du inte jaga så finns det flera hundra raser av andra hundar som inte jagar. Hittar man ingen lämplig hund där så är det ännu mer tveksamt med en jakthund.

Det är vanligt förekommande (även på detta forum) att man köpt en trevlig hund av någon jaktras och sedan trott sig ha den perfekta kontrollen på den, och så sticker den iväg och jagar. Då skriver man och klagar bitterliga.

Den andra delen är att en massa jakthundar dör popularitetsdöden. De är för trevliga, avlas sönder och sedan kommer blandningarna som gör dem allt annat än trevliga. De är då förstörda både för jägarna och Svensson
Som jägare och hundvän så vill jag inte vara med om den utvecklingen utan att protestera.
 
Sv: Springer Spaniel?

Nej, nej jag tog inte alls illa upp! Bara undrade om det var mig du menade. Det är ok att formulera sig allmänt, jag brukar trycka på min egen snabbsvarsknapp när jag gör det, så ingen ska tro att jag menar dem, eller så skriver jag *KL* först. Ingen fara på taket!

Jag brukar varken läsa eller skriva här inne på hundforumet speciellt mycket så jag har ingen pejl på vad som brukar avhandlas här inne. Men jag håller med dig i det du skriver!!!
 
Sv: Springer Spaniel?

Jägarna har fått försöka ta fram nya varianter för att få fungerande hundar (jaktlab, working spaniel, jaktgolden etz.)

Hmm... nu är det ju så att jakttypen av de här raserna var först - så några "nya varianter" är de knappast.
 
Sv: Springer Spaniel?

Nej, det är väl snarare så att entusiasterna försöker gå tillbaka till ursprunget, enligt deras tolkning.
 
Sv: Springer Spaniel?

Jo så är det nog.
Jag tycker iof att det är ok att spanieln är uppdelad i olika varianter men jag hävdar fortfarande att det finns många utställningsspaniels som fortfarande jagar eller tränas i jakt med bra resultat.

Om du vill ha tips om bra uppfödare av spaniels så kan jag försöka hjälpa till.
 
Sv: Springer Spaniel?

Det får du gärna göra! Om du inte vill lägga ut tipsen här så kan du ju pm:a.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 614
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 797
Senast: Tiffany
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: igbest
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 506
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp