Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste säga att jag uppfattar din inlägg som onödigt negativa...
Pangare: Jag vet inte om det är mig du syftar på med "...tycker det är bedrövligt att rekommendera sönderavlade hundar till sådana som ska börja med hund" men jag är inget direkt nybörjare. QUOTE]
Jag formulerade mig rent allmänt och ber om ursäkt om du tog illa upp.
Det jag menade är att man på detta forum, där väldigt många, är relativt ovana med hundar, (det framgår ju av många trådar att hundkunskapen i många fall är relativt liten), så frågar man om en hundras och då kommer rekommendationen gärna att köpa någon av jakthundsraserna. Det är därför som jag i flera olika trådar har gått mot dessa rekommendationer och gett rådet att först fundera på vilket användningsområde man har tänkt för sin hund. Ska man jaga, ok köp då en jakthund, men följ med jägare och kolla om hunden är vad du vill ha, innan köp. Ska du inte jaga så finns det flera hundra raser av andra hundar som inte jagar. Hittar man ingen lämplig hund där så är det ännu mer tveksamt med en jakthund.
Det är vanligt förekommande (även på detta forum) att man köpt en trevlig hund av någon jaktras och sedan trott sig ha den perfekta kontrollen på den, och så sticker den iväg och jagar. Då skriver man och klagar bitterliga.
Den andra delen är att en massa jakthundar dör popularitetsdöden. De är för trevliga, avlas sönder och sedan kommer blandningarna som gör dem allt annat än trevliga. De är då förstörda både för jägarna och Svensson
Som jägare och hundvän så vill jag inte vara med om den utvecklingen utan att protestera.
Jägarna har fått försöka ta fram nya varianter för att få fungerande hundar (jaktlab, working spaniel, jaktgolden etz.)