spricka på griffelben och skadad ytlig böjsena

Emmahpemma

Trådstartare
hur är prognosen på sånt? jag vet inte så mycket mer än såhär än. Men är lite nyfiken ändå.
Ett ben som är läkt är ju läkt..men en böjsenskada..hur är prognosen på sånt?
den skadade ponnyn är 10år.

Böjseneskada kan läka väldigt bra, förutsatt att det inte är en större skada, då finns det risk att senan förblir väldigt skör. Det beror ju så mycket på hur stor skadan är. Min häst kom tillbaka till full träning och höll ett antal år innan han togs bort av andra skäl.

Är det en kombinerad skada dvs griffelben samt senskadan ? Inte jättekul . Går inte att riktigt svara mer då din fråga är lite oklar och även bortsett från det . Vad säger veterinären ang din fråga ?

griffelbenet är en liten spricka på, men böjsenan är värre skadad.. Veterinär har, vad jag vet, rekommenderat boxvila/boxhage i ca 6månader, därefter (om allt går som det ska) promenader och utslussning i större hage. Veterinären rekommenderar inte utdömning, utan bedömer att chansen att komma tillbaka är god.

Ponnyn har skadat sig i en körolycka, så det är ju ett yttre trauma som skadat senan och griffelbenet..

Då bör det nog gå bra! Dom flesta hästar kommer ju tillbaka bara man ger det tiden det tar. Väldigt många sätter igång hästen alldeles för tidigt och därför inte blir helt bra. Så ge det tid, det finns god chans.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
559
· Visningar
43 711
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 511
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 830
Senast: morgaine
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka