språngavgift

nightcrawler

Trådstartare
undrar lite om språngavgifter. betalar man per språng/dos eller räknas det olika på semin och naturlig? hajar inte riktigt... kan nån vara snäll och förklara det lite grundligare? förklara gärna dom andra avgifterna åxå

Sv: språngavgift

Det är lite konstiga namn på det och olika hingstar har olika sätt att ta betalt.
Men lite enkelt så kan man säga att språngavgift är en avgift man betalar för att få betäcka sitt sto med hingsten. Oavsett hur många språng det blir på naturlig eller hur många gånger stoet behöver semineras. Sedan kan man som Flyinge istället ha en dräktighetsavgift som man bara betalar om stoet blir dräktigt.
Är hingsten på semi (ofta på fryst) kan det istället vara så att man betalar per dos eller per strå. Finns en annan tråd här där du kan läsa mer om det http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=735507.
När stoet sedan är dräktigt så kan det komma en avgift efter X antal dagars dräktighet (brukar vara 90 dagar) eller en levandeföl avgift när stoet fölat och fått ett levande föl.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 672
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 155
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 304
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skänkla mer?
  • Hull..?