Språkpoliseń

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 666

fejko

Trådstartare
Har i flera tidningar läst om "olyckstillbud" som slutar med att någon dör. Är det bara jag som stör mig på detta - ett tillbud slutar väl lyckligt?

Jag var tvungen att googla. Enligt synonymer.se är tillbud nära synonymt med olyckshändelse. Så nej det är inte nödvändigtvis något positivt. Däremot kanske man kan ha åsikter om dubbelheten i ordet olyckstillbud, iom att tillbud redan indikerar olycka. Men det är jävligt petigt ;)

https://www.synonymer.se/sv-syn/tillbud

Jag förstår hur du tänker. Det finns något liknande ord. -Jag kommer med ......
Känns bibliskt.

Instämmer med trådstart.

När det gällre olyckor på jobbet så skiljer vi mellan ett "oj" som är ett tillbud och "aj" som är en olycka.
Tillbud är något som inte blev en olycka.

Jag har främst sett det i rapportering av drunkning och min uppfattning är att räddningstjänsten verkar skilja på det i form av drunkningsolycka = dödlig utgång medan drunkningstillbud = personen överlevde.

Jag har främst sett det i rapportering av drunkning och min uppfattning är att räddningstjänsten verkar skilja på det i form av drunkningsolycka = dödlig utgång medan drunkningstillbud = personen överlevde.
I det sammanhanget är det väl helt korrekt. Det är ingen drunkning utan ett tillbud.

Men att säga olyckstillbud om något som ÄR en olycka är i mina ögon helt galet.

Liknande trådar

Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara... 2
Svar
27
· Visningar
868
R
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog... 2
Svar
26
· Visningar
2 021
Senast: warg
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 678
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans... 10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 239
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka