Sprack hela vägen vid fölning

Hagens_Zorba

Trådstartare
Känner en ponny som sprack hela vägen när hon fölade.
Det har försökt sys igen men går inte,
så hon kan inte få föl mer (fölet dog btw),
och hon är ett enda stort hål där bak,
så när hon bajsar brukar inte allt komma ut, utan det sitter kvar lite där inne.
När hon kissar, vilket hon gör såfort hon kommer in i mangen och innan hon ska ut, är det världens flod, hon kissar ner hela svansen som en gång var vit.

När det gäller hur hon mår fysiskt..
Hon kliar sig i rumpan en del, mot stolpar i hagen och viftar med svansroten mot hålet liksom. Men man får ta där och så, ser inte irriterat ut på utsidan.
Hon står och skakar när hon kissar, vet inte om det är för att det gör ont eller om hon bara skakar av kraften i strålen.

Undrar om någon annan har erfarenhet av detta, alltså sto som spruckit hela vägen och inte kunnat sys igen, eller någon som kanske gått att sys igen, samt hur de stona mår idag, hur de påverkas och vad man kan göra för dem.

Hon är inte min så kan inte styra så mkt tyvärr när det gäller undersökningar och liknande, det här hände för ca 9 år sen det är ingen som funderar om vad man kan göra nu, de försökte då det hände men nu "är det liksom som det är".

Det jag gör nu är att duscha svans+bakben+hålet ca 2 gånger i veckan med vatten+lactasyd, och försöker tvätta ur det bajs som man ser är kvar etc.

Vad kan jag mer göra? :confused:

Sv: Sprack hela vägen vid fölning

stackars ponny, något måste ju går att göra för att få till det så hon kan få ut avföringen och urinen på korrekt sätt..

vem äger den stackars ponnyn som du får sköta om? anmäl till kommunens djur och miljöskydd så att fallet utreds, hästen ska inte behöva ha det sådär.. :/

Antagligen har hon en livmoderinflammation, säkerligen mängder med var i lvimodern, vilket borde irritera.
Jag har varit med och tömt ston på LITERVIS med var.
Jag tycker att det vore trevligt om folk kunde ta sitt ansvar som hästägare att kolla upp det, och sen inte dra sig för att avliva stoet.

Mjo, var väl så att dom försökte sy igen och grejer när det väl hände,
men det hjälpte inte. Då var hon fortf på stuteriet.
Sen såldes hon till ridskolan där hon står nu eftersom hon inte kunde användas i avel som det var tänkt.
Efter att försök har gjorts men det inte funka har de väl "gett upp".
Ridskolan har inget intresse av att göra något eftersom hon funkar på ridskolan,
är snäll att rida och inte t ex kickar om någon petar henne där bak.

Skulle hon inte vara så snäll utan mer visa att hon hade ont skulle de inte vilja ha kvar henne.
Tror inte att de skulle göra nån mer undersökning, kostar ju så pass mkt pengar,
utan då skulle hon nog hamna hos mig.
Känns så dumt att gå omkring och hoppas att hon ska bli pissed och verkligen visa,
för att de ska inse liksom.. Är så himla mkt jag vill göra för henne :/

Vet inte vad jag ska anmäla, är nog svårt eftersom de försökt åtgärda det,
och eftersom hon inte visar att hon lider av det så kan dom ju inte tvinga dom att ta bort henne lr annat.
Det enda hon eg gör är ju att klia sig, och det finns ju många hästar som gör..
Och strålen som är så bred är ju inte konstigt i sig, det skulle den ju va oavsett om hon hade ont lr inte.
Pissvårt läge iaf!

Hmmm, hur undersöker man det?
Menar du att hon har det för att det kommit in avföring där?
Finns det något man kan göra utöver vetundersökning?

Vet inte vad jag ska säga till stallägaren..
Ba eeh tycker ni ska kolla om hon har nån inflammation.
Hon har ju alltid kissat/bajsat sådär, alla är ju medvetna om det.
Så jävla frustrerande att inte kunna göra något!

Man ringer till Länsstyrelsen och pratar med djurskyddsinspektören. Berättar precis vad som bekymrar och att det kanske vore läge att titta lite närmare på ärendet.

Nåt förslag på hur man ska lägga fram det?
Och vad händer isf om de beslutar att göra något,
kommer de dyka upp på ridskolan då?

Alla kommer ju veta att det är jag som ringt,
känns så dumt att gå "bakom ryggen" på dom,
dom har varit schyssta mot mig när det gäller ridningen osv.
Då kommer dom bli arga och aldrig vilja sälja henne till mig :crazy:

tycker också du ska anmäla det, för det låter inte bra.. hästen borde åtminstone undersökas av veterinär.

men för att vara ärlig är jag tveksam till att du kommer någon väg, hästen ska helst vara död innan myndigheterna ids gripa in. :grin:

Men, nu får du väll ta dig i kragen lite i alla fall. Om hästen darrar när den kissar kan det vara tecken på att det kanske är obehagligt och gör gris ont.

Hästar kan ha mycket ont utan att visa det öppet. En godhjärtad ponny som inte vill någon något illa...

Se till att vet får titta på den på något sätt. Om du inte pratar med ägaren, ring anonymt till Länsstyrelsen. Det måste ju finnas fler än du som har sett den här ponnyn. Därför måste de inte koppla ihop det med dig det första de gör, eller?

Du kanske ändå inte kan köpa den här ponnyn för att hon har problem så hon ej kan vara kvar i livet. Vad vet jag. Men utan att kolla upp det på något sätt skulle inte jag kunna sova på nätterna, än mindre hålla mun för att senare kanske kunna köpa denna ponny. Hjälp hästen är väll ett gott första steg.

Stå på dig.

Antagligen har hon en livmoderinflammation, säkerligen mängder med var i lvimodern, vilket borde irritera.
Jag har varit med och tömt ston på LITERVIS med var.

MYCKET skickligt att du kan avgöra detta bara genom ett inlägg. :mad:

TS: och att hon skakar när hon pissar behöver INTE betyda att det gör ont. när en muskel spänner sig kan den börja skaka.
Eftersom det hände för såpass länge sen (9år) tror jag knappast att hon lider speciellt av det. snarare är det vi människor som förmänskligar och "tycker synd om de stackars djuren", när de i själva verket mår hur bra som helst!

att anmäla kan du ju göra, men det lär knappast hända nått. är hästen frisk, i bra hull, får stå rent och äta och varje dag, så är det INTE ETT FALL att anmäla.
och du sköter ju om henne varje dag och plockar bort bajsen i fickan, och inga infektioner finns. du säger ju själv att hästen inte tycks lida, då gör den säkert inte det! så varför börja rota upp något som tycks funka bra (relationen mellan ägaren och dig).

och tänk på en sak till. OM ägaren nu får för sig (knappast troligt efter 9 år) att det ska opereras (knappast troligt igen, har prövats förr, gick inte då heller), så kommer hon ha 1000000 gånger mer ont än vad hon har nu... jag skule inte tycka att det var värt det...

en del hästar får man helt enkelt sköta på ett lite annorlunda sätt.

Får dom skyffla bort avföring ur slidan hela tiden behöver man ju inte vara Einstein för att kunna räkna ut att risken är stor att bakterier med enkelhet kommer in även i livmodern, och ställer till problem.
Det kostar inte många hundra att ultraljuda och kolla om jag har rätt...

Får dom skyffla bort avföring ur slidan hela tiden behöver man ju inte vara Einstein ..

fast nu tvättar hon ju bara två dagar i veckan. ganska stor skillnad mot att "skylla bort avföring hela tiden..." :crazy:
och vart står det att det är i slidan bajsen lägger sig?
fattade som att det la sig i "fickan" som blev efter fölningen?

Mmmm, känns som att dom inte kommer göra nånting,
antagligen därför jag tvekar så dumt :/
Ba aaa hon skakar han hon kissar och kliar rumpan mot stolpen,
det gör ju många hästar.
Skulle dom komma ut pga det liksom?
Känns som jag måste komma på nåt bra sätt att lägga fram det för så att dom fattar..

Hmm.

Fast vad du tror och vad som ev kommer hända är ju 2 helt skillda saker. Om du inte gör något får du ju aldrig veta om åtgärder tänker ske...eller hur ? Det är väl bara säga i telefonen vad du skrivit här, ochd et du skrivit här låter ju inte som en sund hästhållning presis. Sen om det inte är något att anmärka på, det får dom väl se när dom kommer ut.

Mmm förstår vad du menar.
Dom kommer garanterat veta att det är jag.

Alt 1 är att jag pratar med stallägaren om att jag tycker att de ska föra en ny undersökning.
Då lär hon säga att de försökte sy ihop henne och att det inte gick.
Alla vet om hennes problem men anser att de försökt och att det inte kan bli bättre.
Om då djurskyddsmänniskor kommer gåendes kommer dom garanterat veta att det är jag.

Alt 2 är att jag inte pratar med stallägaren.
Dock kommer dom ändå veta att det är jag eftersom jag är den enda som bryr mig på denna häst på det sättet.
Kan tillägga att ridskolan anses väldigt "fin", privatarna är sånna som låter hästen gå ute i en fyrkant med dubbla täcken året runt, en timma om dagen, och ridskoleföräldrarna är sånna som knappt vet fram och bak på en häst..
Väldigt generaliserat, men allt strikt smittar av sig på alla i hela stallet, så kan inte komma på någon som skulle reagera på sånt eftersom det är sån "standard" i stallet.

Jaha, nu spårade jag ur lite..
Iaf, om hon mot förmodan skulle åka in på undersökning,
och skulle vara dålig, skulle dom antagligen vilja ta bort henne
om det skulle bli för dyrt. Och då står jag ju där med min ponny, för jag prioriterar hennes hälsa och liv mest av allt,
och GÅR det faktiskt att göra nånting för henne så ska det göras.

Intressant synvinkel, du förstår nog lite jag menar med det här att anmäla..
Hon får bra mat, motion, står rent, ompysslad varje dag osv så det är inget tal om vanvård, det som är är ju en gammal skada som det känns som att hon lider av mer lr míndre.

Det kliar, det vet man, men man vet ju inte om det är nån infektion där inne.
Känns lite som att det är upp till ägaren om man vill undersöka det.
Om hon var min skulle jag ju ta in henne på undersökning och kolla igenom hela skiten, men eftersom hon är ridskoleponny och inte min tror jag att det är upp till ägaren.

Och som du säger, då kanske jag förstör hela relationen med ägaren,
inte får rida henne längre (har vissa förmåner när det gäller det och det är enda anledning till att jag rider där), samt att hon aldrig skulle sälja henne till mig om hon blev dålig av någon anledning.

Har också tänkt på att operation kan skapa mer lidande, jag tänker mest på infektioner där inne som man kanske kan behandla, så det inte gör så ont att kissa o inte kliar..

Hmmm bajset lägger sig liksom..
Det är ju bara ett hål!
Oftast sitter det fast längst upp under svansroten, men kanske också finnas bajs längre ner.

Mmm precis, kan ju iaf ringa och höra vad dom säger och vilka möjligheter som finns!

ring till länsstyrelsen och prata med dom. dom vet vad som kan göras och kanske kan ge dig lite råd om hur du ska göra?

lycka till med pållen, tur att det finns eldsjälar som dig. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama