Sprack hela vägen vid fölning

Sv: Sprack hela vägen vid fölning

Aj, stackars pony :(
Hade också en sån häst i stallet som inte fick ut nå kiss..
Han togs också bort tillslut.

Denna pony kissar ju dock jättemkt, så ut kommer det,
om det gör ont är en annan femma.

stackars häst...
kan du inte ringa till närmsta hästklinik och prata med en veterinär och berätta om hästen,
om inte annat så kan du kanske få tips på hur du kan tvätta rent på bästa sätt.
hoppas att du får någon hjälp någonstans ifrån...

Sådana rejäla skador mellan wagina och rektum uppstår då och då. Det finns knappast mycket att göra 9 år efter att skadan uppstod.

Warför anmäla nu? Skulle ridskolan ha haft en häst med "flera liter war" i liwmodern och pågående infektion i sin lektionswerksamhet i alla dessa år? Utan att det märkts..? En inflammation aw det slaget är definitiwt inte detsamma som en kronisk endometrit, som iofs sällan förlöper utan några symptom alls - prestationsnedsättning, dåligt hull, raggig päls.

Öh...
Warför skulle det göra ont?

Hur graw är skadan? Hur långt in sträcker sig fisteln? Är det bara en "ytlig" öppning mellan analöppning och wulwa behöwer det inte påwerka nämnwärt.
Hur mår hästen? Rids hon? Hull?

Risken för träckkontamination och bakteriell waginit som kan ascendera och orsaka en liwmoderinflammation är förstås större än hon en wanlig häst (hos en häst som inte är i brunst är liwmoderhalsen helt sluten och skydda mot detta, bakterier förekommer äwen naturligt i wagina), och stoet man behöwa undersökas awseende detta med jämna mellanrum, blodprower för att röja infektion, om tweksamheter föreligger ulltraljud.

Mmmm sant, tror inte heller att det finns mkt att göra eg.
Skulle bara vara skönt att veta liksom, hur det ser ut därinne..

Vet inte exakt hur grov skadan är, men hon är ju ett enda hål,
vet inte HUR långt in hon är det, men hon kan iaf inte få något föl mer och det går inte att sy igen.
Hon rids varje dag, är i bra hull men mår ok.

Okej så du menar att hos en vanlig häst är den helt stängd men hos henne inte, så det lättare kommer in bakterier?
Mmm är just det som jag skulle önska, regelbundna undersökningar då och då, för att se hur allt ser ut där inne..

Frågan e ju om Hästen har kvar sin livmoder kan ju va att den vart så illa skadad att dom har valt att plocka bort den det vet vi ju inte eftersom att informationen om vad som hände för 9 år sedan inte är framlagd mera än att hon sprack och att fölet va dött ,...
Hästen kan ju ha genom gått omfattande komplikationer i samband med detta..
Hade det varit så att hon gått med detta i 9 år och haft en Infektion av att det kommer kiss och bajs på fel ställe hade hästen mått allamänt piss, det hade förmodligen blivit nån typ av svullnad irritation, feber och man borde märka att hästen mådde dåligt ...

Mmm, precis vad jag tänkte säga. Det behöver inte vara litervis med var, det räcker ju med ett obehag.

*kl*

Jag skulle oxå vara bekymrad om jag vore du....
Definitivt kolla upp om hon har en infektion.
Om en del av avföringen hamnar i vaginan, såå:crazy:

Jag vet också att ston kan gå i många år utan att man märker infektion.
Som någon innan skrev upptäcks det inte förrän man vill betäcka stoet,
och det inte tar sig. När man söker orsaken så uppdagas det.

Personligen skulle jag ha kollat upp detta stoet,
jag menar att då får man ju VETA.
Absolut värt pengarna för att slippa gå omkring och grubbla hur hon eg mår.

En del hästar är grymt smärttåliga och visar nada.
Medan andra är hyperkänsliga.

/J.

Mmm, skulle också vilja kolla upp för att veta,
vill ju inte oroa mig om att hon inte mår bra :/

Dock inte jag som bestämmer detta,
får nog köra hårda vägen och ringa och kolla upp vad djurskyddet säger.
Som vissa påpekat kan det vara dödläge (ett ordspråk..)

Ja om du inte kan visa att hästen mår dåligt är det nog inte mycket du kan göra. En häst med kloak efter en förlossningsskada kan mkt väl leva ett liv utan problem.
PL

Mmm är nog så som det säger.
Har du nåt tips på ngt praktiskt jag kan göra för att underlätta för henne?

Ston kan gå länge med infektion utan att det märks. Upptäcks vid undersökningar när de inte blir dräktiga.
// Linda

Ja, det stämmer ju, men en sådan infektion är subklinisk och orsakar sällan några andra beswär än en försämrad implantation.

Hur gick det med ditt lilla sto? Hittade tråden nu igen och är nyfiken? :laugh:

Men stackars häst! :cry:
Går det inte att göra något genom operation eller så, är det ju grymt att ha kvar henne. Vilka oansvariga ägare!

Aha det var en gammal tråd, såg det efteråt :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama