Sprack hela vägen vid fölning

Sv: Sprack hela vägen vid fölning

Ah precis, dom kanske vet nåt annat man kan göra för att underlätta för henne.

Mjo, när det gäller henne gör jag vad som helst, om dom bara går med på undersökning kan jag betala, bara hon får må bra :confused:

skölj inte med tvål!!! Det torkar ut och retar slemhinnorna. Använd hellre någon oljeblandning.
Går nog inte att "reparera" nio år senare...

Hoppas det går bra.

Om hästen har en infektion visar det sig förr eller senare tydligt. Är hon fräsch och pigg och fungerar bra så borde hon inte ha någon infektion. Om det gått nio år sedan skadan - som då blev undersökt- har iallafall jag svårt att se vad det är du ska anmäla?

Hästar kan mycket väl fungera hyfsat med infektioner i livmodern. Har själv haft häst som visade sig ha samma problem. Lätt åtgärdat med en caslick-operation. Hon var inte så öppen, men hade ändå problem med djupt liggande anus som gjorde att det läckte in träck i slidan.

Självklart ska en häst med de här problemen stå under regelbunden kontroll, risken är överhängade att hon går med en infektion.

Vad menar du med reparera, att det inte går att göra operation lr liknande?
Kan jag inte ens ha lactasyd?
Tvättar ju svansen med det så det kommer ju i kontakt med slemmhinnorna lite ändå, men ska kolla om jag kan hitta nån tvål till hålet då.

Jag tycker du ska få instruktioner av en veterinär. Det verkar inte vara något man ska hålla på att kladda med själv.

Mhm, hon är fräsch, dock lite seg i frambenen och snubblar till i början av lektionen,
skulle vilja undersöka henne när det gäller spatt också..
Hon får liksom "ryck" i galoppen, vevar som fan med benen och sticker.

Annars är hon glad, hon tycker om närhet och är väldigt känslig och orolig.
Sviter av att hon blev apatisk när hon förlorade fölet, och hon kommer nog alltid vara nervös lagd..

Aha så din fick in avföring i slidan?
Hur visste ni att hon liksom led/stördes av det?

Kladdar inte "innuti", mer som en del av tvättningen eftersom jag kör
svans och bakben, så torkar jag lite i hålet med, mest för att få ur skit, inte för att göra rent där inne.

Halloj!
Råkar inte vara så att du har hästens namn som användarnamn här på Buke? I så fall vet nog "alla" redan vad du ev har i görningen... Bara en liten tanke då det verkar som om du vill vara lite anonym...
Hoppas det löser sig.

Hej
Jag kan hjälpa dig komma i kontakt med rätt personer. Om du är intresserad kan du PMa mig!
mvh

Haha vet att jag tar en risk, dock inte så många stallungar där som hänger här.. Dom hänger mest på Stureplan på sin lediga tid om man säger så ;)
Inga riktiga nördar alltså!

Infektion i nio år utan att det skulle märkts, det köper inte jag...

En jag känner höll på att svimma när vi körde in en sköljslang i hans sto, och det rann ut 5-10 liter var, och det var nog inte allt som fanns där inne...

Han hade inte heller märkt nåt, förutom att stoet inte blivit dräktig, trots flera försök.

Jag vet vilken häst det är, den mår den bra psykiskt nu?

Jag red in henne som treåring och träffade henne som fyraåring igen efter detta hade hänt och DÅ var hon inte samma häst, då var hon som en zombie utan livsglädje alls... Men hon kanske (förhoppningsvis) mår bättre nu!?! Det är ju som sagt många år som gått...

Jag tycker du ska ringa länsstyrelsen och berätta DIN situation. Att det är en ridskolehäst och att du läst att det kan vara en inflammation och att hästen mår dåligt och ridskolan inte verkar vilja undersöka hästen...
Fråga dom vad du ska/kan göra... Jag har haft med djurskydd att göra förut, dom är mycket snälla och hjälpsamma!!

Vad va det som hade hänt då?
Läskigt..
Va vare för undersökning? vad för infektion?

Åh, det är nog dig jag mejlat med en gång i tiden..
Hon helt klart bättre nu, när jag umgås med henne är hon alltid glad och intresserad,
är behov av väldigt mkt närhet och kel. Dock så är hon fortfarande väldigt "nervöst" lagd,
allt mys måste ske på hennes villkor och vem som helst får inte komma fram och kela, ta henne på benen osv.
Nu är hon glad men nervig ponny, dock kommer hon alltid ha en viss sorg över sig..
Svårt att beskriva, men det är som att man ser på henne att mycket rör sig där inne, att hon varit med om en del.

Ska absolut ringa dom och berätta, när jag fått mitt nya simkort, eftersom jag loosat min mobil :/

Haha, hör inte till ämnet, men kul.
Vi brukar släppa ihop en 8 ponnysar åt gången i manegen för att de ska få springa av sig
nu när det är så snuskigt och isit i hagen så de får svårt att springa där.
Killarna röjjer satan.. Zorba står i mitten och tittar på alla, och om nån kommer nära sparkar hon åt dom med rumpan.
Så jävla Zorba.. Hon ser inte det roliga med att springa runt, bara studerar.

Ridskolan har inget intresse av att göra något eftersom hon funkar på ridskolan,
är snäll att rida och inte t ex kickar om någon petar henne där bak.

Skulle hon inte vara så snäll utan mer visa att hon hade ont skulle de inte vilja ha kvar henne.

Ja jag kan ju berätta av egen erfarenhet hur snälla vissa ponnier är.. :cry:

det fanns en c-ponny på ridskolan, hur go och snäll som helst, alla ville rida honom, gick som en klocka, vann klubbhoppningar, reds av handikappryttare etc..

stallpersonalen tänkte att "han kissar i hagen och i ridhuset", ridlärarna tänkte "han kissar i spiltan och i hagen".. Det var ju absolut inget fel på hästen i övrigt, snäll och bra på lektionerna..

men så en kväll när en ridlärare gick runt efter lektionen så såg hon att han försökte kissa, mend et kom bara droppar, hon ringde ut vet akut som gav lugnande, vad som kom ut ur skapet var inget annat är trasiga slamsor av det som en gång var hans snopp, han hade haft det i flera år och det såg fruktansvårt plågsamt ut, han hade alltså i flera år och all urin hade han kissar ut under huden och det hade absorberats i bukmuskulaturen.. vilken oerhörd smärta det måste ha inneburit.. :cry:

ponnyn leddes ut direkt och avlivades..

så tänk på det, alla hästar visar inte alltid smärta även fast dom har ont, vissa av dom är så lojala mot oss människor och de gör som i det vilda, de visar inga svagheter, då blir dom rovdjurföda..

Tänk på ponnyn jag berättat om och fundera hur ont ponnyn du känner har då hon till och med visar smärtan..

Vad va det som hade hänt då?
Läskigt..
Va vare för undersökning? vad för infektion?

Får dom in bakterier i livmodern, och som i ditt stos fall, antagligen rätt ofta, så utvecklas det lätt till kronisk livmoderinflammation.

Det stoet jag skrev om hade betäckts flertal gånger av en valack i hagen " de var ju så söta :grin:"
och sen när hon inte blev dräktig med hingst kom hon hit för kontroll.

Man gör ett enkelt ultraljud, en kunnig veternär ser då hur livmodern ser ut.

Sen håller jag med Beastiebabe, hästar är väldigt smärttåliga, och vägrar ofta visa utåt att de mår risigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama