spö på dressyrtävling?

Sv: spö på dressyrtävling?

okej. konstigt eftersom jag vet en som blev diskad för hon hade spöt med in på collectring

Jag vet många som blivit diskade under vårkanten just för att de haft spö i collectingring. Regeln har misstolkats och det har varit stor förvirring gällande spöets vara eller icke vara i collectingring. Det har nu (förhoppningsvis) rättats till då det i distriktets nyhetskalender som kom ut den 30 juni i år, givits klara riktlinjer för vad som gäller.

Senast ändrad:

Det har jag också varit med om!
Konstigt om reglerna skulle vara olika, är inte detta inskrivet i TR?

Det har jag också varit med om!
Konstigt om reglerna skulle vara olika, är inte detta inskrivet i TR?

I TR står det att du inte får ha spö "i anslutning till din tävlingsritt", vilket har tolkats av en del domare som att du inte får ha spö i handen i collectingring. Denna tolkning är felaktig då ridning i eventuell collectingring skall räknas som framridning, men det tog ett tag för ansvariga att upptäcka denna felaktiga tolkning och förhindra att fler ekipage blev uteslutna. Den 30 juni i år kom ett förtydligande om regeln ut i distriktens nyhetskalendrar och förhoppningsvis så har budskapet nått ut till alla domare. Reglerna är inte olika för olika distrikt, TR gäller i hela Sverige.

Senast ändrad:

Så här står det på vårt distrikts hemsida:

Hela punkt C ändras till:

Om spö medförs vid ridning runtom eller inne på tävlingsbanan i samband med förestående start, utesluts ekipaget ur klassen. Ryttaren tillåts dock, om hon/han så önskar, genomföra sin uppvisning, vilken skall betygssättas på sedvanligt sätt.

Jag tolkar det som att spö ej får följa med in över huvudtaget inte ens vid vid ridning runtom banan innan start.
Är detta ändrat igen?

Runt om banan tolkar jag är när du kan rida runt om hela banan "på utsidan" - och då får man INTE ha spö (och du rider in på själva tävlingsbanan utifrån - som på Globen).

Tävlingsbanan är ju innanför staketet, där får man INTE ha spöet med sig.

Men om det är collectingring, dvs möjlighet till framridning innan start får man ha spö med sig.

Det sägs att reglerna ska ändras igen, dock är det inget som har kommit ut på papper ännu.

Rätt använt tycker jag att spö kan vara ett bra hjälpmedel...men tyvärr använder alltför många spö enbart som en drivande kraft framåt...

Det är väl det det skall användas till och inte som en bestraffning?
Spöt är ett otroligt bra hjälpmedel, ofta använder man det ju bara till att dutta lite på rumpan.

Min häst går som en klocka på framridningen, har alltid spö som jag dock inte behöver använda. Han är problem/bockhäst från början och har tidigare bockat av ryttare på dressyrbanan, vägrat gått in etc.
Med spö går han som en klocka, men med den nya regeln så har han snabbt fattat att han "kan göra lite som han vill" igen. Blir som en seg ridskolehäst.

Så då skulle man få rida med spö på collectring, men släppa det när man rider runt banan.
Kanske ingen ide att lägga så mycket funderingar på detta om det nu ändras till nästa år.
Är det någon som vet hur det är tänkt att det ska vara då?

Ja, i år får man ha spö i collectingring men du måste släppa det innan du rider innanför staketet på dressyrbanan - annars blir du diskad.

Jag vill inte uttala mig om nästa år, det jag har hört är ju bara rykten. Vi får vänta och se vad det blir...

Så här står det på vårt distrikts hemsida:

Hela punkt C ändras till:

Om spö medförs vid ridning runtom eller inne på tävlingsbanan i samband med förestående start, utesluts ekipaget ur klassen. Ryttaren tillåts dock, om hon/han så önskar, genomföra sin uppvisning, vilken skall betygssättas på sedvanligt sätt.

Jag tolkar det som att spö ej får följa med in över huvudtaget inte ens vid vid ridning runtom banan innan start.
Är detta ändrat igen?

spöet får följa med in i en eventuell collectingring då detta räknas som framridning. med uttrycket runtom banan menas att då det finns plats att rida runtom banan i anslutning till din ritt så får du inte beträda tävlingsbanan förrän du får startsignal, dvs du rider runt dressyrstaketet, får startsignal och får utifrån rida upp direkt på medellinjen och börja ditt program. I detta läge får du inte ha spö i din hand.

Din tolkning är just den tolkning som flera domare har haft av reglementet och som gjort att ryttare blivit uteslutna pga spö i collectingring. Min domarutbildare är grand prix domare och han har sagt att det är tillåtet med spö i collectingring, ridning i collectingring räknas som framridning, inte som att det är "i samband med förestående start". Reglerna lär ändras igen nästa år så vad som gäller om några veckor får vi se då. Men just i skrivande stund är det tillåtet. Jag lovar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 335
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 136
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 577
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar