spö på dressyrtävling?

C

cissan

Jag var och såg küren på Munich indoor idag och nästan alla ryttare hade spö under ritten? Måste vara något tyskt eller? fast det var en int. klass (var iaf ryttare från flera länder med) och int. har jag aldrig förr sett dom rida med spö.
Någon som vet. Blev helt förvirrad.:confused:

Sv: spö på dressyrtävling?

det är en tyskgrej som de har på vissa tävlingar. Min tränare har berättat om det innan menkommer inte ihåg riktigt vilka klasserde får ha de i..

Man får rida med spö (max 120 cm) i alla tyska dressyrtävlingar (dvs kat C, B och A, motsv. ungefär lokal, regional och nationell).

Man får rida med spö (max 120 cm) i alla tyska dressyrtävlingar (dvs kat C, B och A, motsv. ungefär lokal, regional och nationell).

Och här i Sverige får man inte ens ha de efter att man lämnat framridningen ! Helt sjukt !:crazy:

Ja nya reglerna är helt sjuka. Kan förstå att man inte får ha det när man startat pogrammet. men i collectinring och före start tycker jag det borde vara tillåtet. Som förut alltså..

visst kan det vara tryckt att ha med spöet runt banan men man ska kunna rida sina hästar utan spö.. Så jag tycker inte att reglen är så konstig.. Finns ju även förslag på att spöet ska tas bort från framridningarna..

Det var inte så att det var dressyrryttartest då? Då måste man rida med spö för att visa att man kan hantera det (dock inget krav på att byta spöhand när man byter varv).

Sannolikheten att trådskaparen förväxlar küren i Munich Indoor med ett dressyrryttartest måste väl vara ganska liten. :rofl:

Visst ska man kunna rida sina hästar utan spö! Men det är ju inte så att ryttarna normalt använder spö på banan... däremot känner jag till många ponnyer som blir rätt jä**iga direkt när man släpper spöt, och dom lär sig fort att man inte får ha det på banan, även om ryttaren normalt inte använder det, så behöver ponnyn att ryttaren har det för respekten.....gäller säkert en hel del stora hästar också!! tycker man borde få rida med det om man vill, inte samma sak som att använda ju!! :)

Rätt använt tycker jag att spö kan vara ett bra hjälpmedel...men tyvärr använder alltför många spö enbart som en drivande kraft framåt...

Ja nya reglerna är helt sjuka. Kan förstå att man inte får ha det när man startat pogrammet. men i collectinring och före start tycker jag det borde vara tillåtet. Som förut alltså..

Det är tillåtet med spö i collectingring.

Man verkar få det i dom flesta länder förutom skandinavien....

I Spanien far man ha det i fyra-aringarnas program, men inte annars.
Tidigare har man fatt haft det pa banan innan start men det far man inte längre (jag vet :angel: )

Jodå, det är det visst! Degree tror jag kan reglerna bättre än du och jag.

Själv har jag varit på en hel del tävlingar sedan den nya reglen infördes och har frågat olika överdomare vad som gäller. Det som sagts är att om det är collectingring får spö medtagas. Om man får rida runt banan innan start - inget spö.

Däremot har jag också hört att spöregeln kommer att ändras igen, det kanske Degree har hört mer om.

Sannolikheten att trådskaparen förväxlar küren i Munich Indoor med ett dressyrryttartest måste väl vara ganska liten. :rofl:

Ah, jag missade att det var kür det var frågan om.
Annars kunde det ha varit dressyrryttartest, det finns ju på flera nivåer och är betydligt mer utbrett i Tyskland än i Sverige.

Jodå, det är det visst! Degree tror jag kan reglerna bättre än du och jag.

Själv har jag varit på en hel del tävlingar sedan den nya reglen infördes och har frågat olika överdomare vad som gäller. Det som sagts är att om det är collectingring får spö medtagas. Om man får rida runt banan innan start - inget spö.

Däremot har jag också hört att spöregeln kommer att ändras igen, det kanske Degree har hört mer om.

Ja det verkar som att spöregeln kommer att ändras igen, har hört allt från att de gamla reglerna ska komma tillbaks till att spöet skall väck från framridningen också. Blir intressant att se vad som händer. Men just nu gäller det du skriver. Collecting ring - spö tillåtet då detta anses som framridning, om man får rida runt banan innan start - inget spö.

okej. konstigt eftersom jag vet en som blev diskad för hon hade spöt med in på collectring

Liknande trådar

Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 335
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 136
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 577
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar