spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

En häst med helt låst rygg blir oerhört stötig att sitta på

det är därför det kallas att hästen "tillåter ryttaren att sitta" när den istälelt komemr igång med sina ryggrörelser

En losgelassen häst med ryggrörelser kan ryttaren följa om den lär sig att swinga med ( se ridhandboken) Stötarna kan då absorberas av vår egen fjädring. :idea:

Om man fjädrar i ryggen så hindrar man inte hästens ryggswing :idea:

Däremot så en häst som har impulsion rör sig väldigt mycket i ryggen
- men det är inte stötigt på samma sätt som hästen som låser ryggen /står emot
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

KL

ang. skump av ryttare, så tycker jag, (såvida vi förstås inte talar om skump i otakt :angel:) att hellre lite skump en en ryttare som är så låst i sätet att den trycker ner ryggen på hästen helt och låser den. I skumpet finns det åtminstånde "rum" för ryggen att kunna röra sig. ser många ryttare som är låsta i sitsen för att de är så inne på att "sitta korrekt" enligt boken, och glömmer att hästen fortfarande måste kunna följa med i rörelserna, - eller ryttaren följa med hästen snarare.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

för hans hästar har inte den spektakulära gången.
Vad beror det på?
Tror du att de var dåliga som unga?
Det tror inte jag. De flesta hästarna blir lite likadana hos samma ryttare- som man gör dem.
En del får dem mer rörliga o andra inte. Även ryttarna har ju det som de är bra o sämre på.

Ang. Weltall så är det en helt annan typ av häst.
Stor, lite sävlig( o inte sällan ojämna bakben).

Skillnaden på travslutorna säger ju ngt.
På en sdn skulle det inte funka.
Nu rider inte I på det sättet i normala fall, men om den nu blir tjurig av skänkeln kan det vara ett bra sätt att jämka med den.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det verkar var uppfunnet en ny riditeknik här på buke :crazy:

Men det är klart det har länge hävdats att vara sig häst eller ryttare skall swinga så varför inte...
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det med att hästen får springa förbi kan löna sig för flyktdjuret. Den vet att den inte blir förföljd efter ett tag- av stenen;)

En annan aspekt är att den lyssnar mer på ryttaren som då inte utsätter den för ngt som går emot dess natur- som en SANN ledare.

Absolut. Men om den fortfarande är rädd kommer den med största sannolikhet "springa ifrån" fler gånger och bekräfta för sig själv att det var farligt. Därav att man "ska"/har nytta av att gå förbi flera gånger i rad på samma ställe tills den inser att det inte var farligt och bara coolt går förbi.
Sen är det skillnad på att låta hästen springa förbi och att man själv säger åt hästen att springa förbi. Pressar man den förbi kan de bli väldigt anti och göra mycket större grej av det.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

KL

ang. skump av ryttare, så tycker jag, (såvida vi förstås inte talar om skump i otakt :angel:) att hellre lite skump en en ryttare som är så låst i sätet att den trycker ner ryggen på hästen helt och låser den. I skumpet finns det åtminstånde "rum" för ryggen att kunna röra sig.

Absolut

KL

- men jag blir lite förvirrad när det framhålls som idealet:confused:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Så ser inte jag det, utan att det till största del beror på hur ryttaren uppträder- gör affär av det- spänner sig o håller gärna i tygeln- varje gång den tror att hästen ska reagera på ngt.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Absolut. Men om den fortfarande är rädd kommer den med största sannolikhet "springa ifrån" fler gånger och bekräfta för sig själv att det var farligt. Därav att man "ska"/har nytta av att gå förbi flera gånger i rad på samma ställe tills den inser att det inte var farligt och bara coolt går förbi.
Sen är det skillnad på att låta hästen springa förbi och att man själv säger åt hästen att springa förbi. Pressar man den förbi kan de bli väldigt anti och göra mycket större grej av det.


Eller så har man läst psykologi - eller varit elev till Balkenhol eller Kyra

Om man vill LÄRA hästen att det inte är farligt så ser man till att närma sig olika saker tex ett hörn i ridhuset bara så pass mycket att hästen inte reagerar med flykt

Kyra brukar tala om

Comfortzone - Stretchzone - Paniczone.
Om man ber hästen närma sig något som utlöser en flyktreatkion så har man gjort övningen för svår för hästen: Den kommer inte LÄRA sig något
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det är en aning skillnad på en ung häst som måste få röra sig otvunget vs. en GP-häst i Las Vegas- som har en del åsikter.

Jag tror att hon känner sin häst bättre än bukefolket. Även domarna kan nog se en hel del. 85% får man inte om hästen är spänd i ryggen.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Rädsla och explosivitet pga extra energi är helt olika saker, förresten.

Är det eg?

Du har i alla fall samma centrala nervsystem om du tittar på det medicinskt

Sedan kan man ju diskutera vad den den där extra "energin" består av i medicinska termer

Som Malinsky påpkeade så krävs det stress för att vi skall kliva upp ur sängen.
Det finns också possitiv stress som stimulerar - men det är i alla fall samma nervsystem och samma kropp som blir belastad av att vara PÅ. Det är därför som det finns ett system som strävar efter jämnvikt.

Men ibaldn tillåts inte jämnvikt, och ibaldn begövs fight or flight systemet.
Men likväl - det är det extraordinära tillståndet - det tillstånd som främjar hälsa på sikt är det som skapar jämnvikt

Sedan
En understimulerad ( stallmodig) häst sprätter, busar

men även understimulering är en form av stress
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

kanske var det därför som det var oenighet mellan dommarna
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det verkar var uppfunnet en ny riditeknik här på buke :crazy:

Men det är klart det har länge hävdats att vara sig häst eller ryttare skall swinga så varför inte...

Hur menar du då? Menar du skump? För det är väl ändå inget nytt.
Beträffande icke helt lösgjord häst vs lösgjord så tycker i alla fall jag att det är en enorm skillnad. Det blir betydligt mer rörelse i ryggen hos den lösgjorda hästen. Stötighet är en annan femma, men en lösgjord häst känns inte "stötig", det blir däremot mycket rörelse i ryggen, det gäller att vara följsam för att inte störa o det kräver i sin tur balans o styrka. Jag har dock verkligen jättesvårt att beskriva skump, det verkar hela tiden misstolkas som något okontrollerat skvimpande o hoppande. Kanske är det helt enkelt fel att kalla det skump, möjligen finns det något bättre ord som beskriver ridningen ifråga. Det skulle vara lättare att visa i verkligheten hur man menar....
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Eller så har man läst psykologi - eller varit elev till Balkenhol eller Kyra
[B]Vill du med detta påstå att du har gjort allt detta:confused:[/B]
Om man vill LÄRA hästen att det inte är farligt så ser man till att närma sig olika saker tex ett hörn i ridhuset bara så pass mycket att hästen inte reagerar med flykt

Kyra brukar tala om

Comfortzone - Stretchzone - Paniczone.
Om man ber hästen närma sig något som utlöser en flyktreatkion så har man gjort övningen för svår för hästen: Den kommer inte LÄRA sig något
Som regel räcker det med sunt förnuft o att inte hetsa upp sig o själv se faror- i allt.
Hästen känner ju av energin. Då hjälper det inte att försöka visa hästen alla saker, när ryttaren likförbaskat förmedlar att det är ngt otäckt- för att man tror att hästen ska skutta åt sidan eller tvärvända. DÅ kommer den med all sannolikhet att göra det- om man tvingar den.
Rid på bara.

vi hade väl kommit fram till att det är ryttarna som gör hästen spänd på hemmaplan- om den inte är i toppkondition o uppfodrad, då den kan se spöken i allt.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag håller med om att ryttarna ibland förstärker hästens rädsla och av det skälet är det dumt att rida på över sin egen stretchzone.

Men

VI kommer nog aldrig komma fram till någonting
Jag tror forskningen har kommit fram till en hel del vilka mekanismer som styr vad angående både mekanik och psykologi

Men andra vill hellre bestämma sig för hur saker är själva, baserat på egen erfarenhet och tolkningsförmåga

Då blir det svårt att för en dialog

Jag är mer förstummad än vanligt skall jag säga, jag får nog lyfta hakan från knäna och göra ngt annat :D
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag tror inte att Malinsky menade på att förmänskliga hästen.
Att vi- som jobbar blir stressade när klockan ringer o då kanske har satt av liten tid för alla morgonbestyr är en sak. En annan är helgen- om inte hästarna ska fodras. Hästar har ingen tidspress.

Sen är vi inga flyktdjur som måste vara vaksamma hela tiden.
Hästar blir som regel oxå mer lugna med åren o av erfarenheter, men oxå de kan bli rädda av oväntade/ ovana saker- vanedjuret.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag har faktiskt aldrig sett någon sådan ryttare. Kan du ge några exempel så att jag förstår?

Är Hubertus Schmidt ett sådant exempel?

När hästen är sittbar, går den att sitta på även om ryggen rör sig 35 cm i höjdled, det är iaf vad jag fått lära mig.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag drar mitt ex. igen:angel:

Min häst tappade all trav o fick även tafflig galopp när en sdn karl red min häst.
en häst som är naturligt elastisk i sin trav o har gummikropp. Ingen märkvärdig galopp, men med honom på blev den snudd på usel. Han fick 4 på ökad galopp- när jag har fått 7 många ggr. Den samlade var mer bara kort.
Han var lydig, men inte glad, villig o energisk.

ryttaren var tekniskt duktig, men inte konstnärlig.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det skilde 3 hela % o sen låg de dessutom betydligt lägre på övriga.

En garanterad seger på bara 2 domare.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag har faktiskt aldrig sett någon sådan ryttare. Kan du ge några exempel så att jag förstår?

Är Hubertus Schmidt ett sådant exempel?

När hästen är sittbar, går den att sitta på även om ryggen rör sig 35 cm i höjdled, det är iaf vad jag fått lära mig.

Nej jag vet ingen elitryttare som är ett sånt exempel.

det är väl rätt vanligt runt i bygden att man ser spända hästar som går och kniper och slår med svansen därför att ryttaren inte vågar röra sig med hästen och därför blir den spänd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 025
Senast: Nahar
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 529
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 035
Senast: Karminnie
·
Ridning Ja, som rubriken säger - hjälp mig att kunna rida lätt igen! :) Känner mig så fruktansvärt svag och stel i höfterna, orkar inte...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: avur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp