Susan
Trådstartare
Sv: spinoff - spänning i hästen
vad är det
oh...vibrationella schrodinger ekvationen...
vad är det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
oh...vibrationella schrodinger ekvationen...
Du har en vaktig häst skriver du
Jag går vidare - varför är min häst så vaktig - kan man göra behovet att vakta mindre ( svar ja)
Hur vet jag om det beror på vaktighet och inte bara på svårighet att koncentrera sig...
jag tolkar inte sådant - jag tar reda på genom att prova mig fram... plockar bort stressorer
hmm helt plötsligt kan den vaktiga hästen koppla av
jag skiver som Sombre - jag vet ingentimg om din häst och kan inte uttala mig om vad sonm gäller den - inte om någon förrän man provat andar lösningar
Antingen kan man som Axel tidigare i tråden - stanna vid att hästen är DUM, eller som andra brukar skriva, ovillig lat, Axel har tom skrivit Istadig.
De flesta hästarna behöver inte ha smärta för att bli spända. Inte vi människor heller.
Man stoppar in rätt mynt och vips........allt blir perfekt.
Ser du hästar som menlösa djur endast formade av människan Har du aldrig känt generationer av hästar, och sett likheter mellan föräldrar och avkommor? Har du inte mött avkommor efter samma hingst (eller sto) som har vissa egenskaper gemensamma? Hästar är också olika starka i sina psyken, vissa har en järnvilja, andra är väldigt tillagsinställda. Att se det betyder inte att människans påverkan inte är viktig. Men den är inte allt.
vad är det
Det är ju just det.En hast som villigt underkastar sig sin ledare kanner sig lugn och trygg med det, for den vet sin plats
Fast det handlar ju inte om att gora om en hasts personlighet. Det som manga missar i hasthantering ar att lata hasten ha sin personlighet kvar och samtidigt ha ledarskap over den. Efter de erfarenheter jag har med dessa "vaktiga" hastar, sa ar det den sista typ av hast jag skulle kunna tanka mig att skaffa, eftersom jag vet att det ar sa mycket mer arbete med en sadan och det tar sa mycket langre tid att utbilda och skola eftersom man ofta maste "forhandla" sig fram och ha riktigt bra argument for att fa den att forsta att det vi gor ar faktiskt bra. Den som forsoker ga pa med harda metoder kommer att fa en spand hast medan den som ar for snall (dvs inte satter granser och har ett bra ledarskap) kommer att bli overkorda. En svar balansgang.
Det är ju just det.
en häst med hög rang/ integritet gör inte detta villigt- för det går emot hela dess natur. Däremot kan det med tiden/ åren bli "bättre".
Nu med en tryggare och mindre smärtfull häst
så stannar det vid perception - hon har samma koll på allt som händer, men hon blir vare sig upprörd eller reagerar.
For att kunna hantera hastar pa ett sakert och harmoniskt satt maste vi manniskor vara den odiskuterade ledaren i alla lagen. Det ar de ganger som detta inte funkar som hasthanteringen kan bli farlig. Det funkar inte att lata hasten fatta egna beslut "da och da". Det ar inkonsekvent hasthantering och de flesta har nog i alla fall hort att konsekvens ar en av de viktigaste byggstenarna. En hast som villigt underkastar sig sin ledare kanner sig lugn och trygg med det, for den vet sin plats. Det har absolut inget att gora med att knacka hasten eller att tvinga den dit. Men alla hastar ar olika och behover bli olika bemotta for att kunna overtygas att understalla sig sin manniska och se sin manniska som en vardig ledare. En vaktig hast behover massor med overtygelse och bra argument, medans en mjukare hast gor det mer an garna.
Sa lange det finns argumentationer mellan hast och manniska om vem som ar ledaren, sa kommer det ocksa att finnas spanningar. Hasten kommer inte att ha mojlighet att slappna av mentalt, och darfor inte heller fysiskt.
Ok, jodå jag förstår vad du menar, men att jag tar hästen som exempel är mer för det finns olika variationer och inte bara en förklaring, ibland låter det så, men nu har du förtydligat det lite, det är det jag är ute efter, det finns olika skäl, och man måste utgå från varje ekipage.
det finns förkalringsmodeller, och stimulin och stressorer finns det massor så vad som gäller varje individ får man prova sig fram, om man har problem
Och nog kan jag rida in spänningar också men det visar sej då på andra sätt, att den får svårt för rörelser man begär tex, då är det oftast mitt fel, det vet jag
ja och här har ju du kommit långt som inser det. Alla rider in spänning även jag givetvis - men först när man är medveten om det så kan man försöka hitta andra vägar, och se hästens gensvar som en del i en dialog. Aha nu blev du spänd vad gjorde jag för fel - hur kan jag göra bättre, och prova
Det kan också handla om kondition, energi, (kraftfoder bla) samt rörelsebehov, jag upplever att vissa hästar nästan gillar att trigga upp sej för saker, när dom är på det humöret.
Just, det kan bero på en massa saker
En varm dag med polarna i hagen orkar hon inte hålla på och vakta så mycket, då gör hon som Tiffany, tex idag. Omständigheterna varierar ju också. Vid ridning är hon inte så uppmärksam heller nu så här års. Får nog av bra motion och är nöjd. Behöver inte ta ut energi på andra sätt.
Stress i sig ar varken farligt eller skadligt. Det ar rent av nyttigt med en viss dos av stress. Men det ar "langtidsstressen" som ar farlig. Nar den borjar visa sig som tex spanningar i kroppen. Det galler bade hastar och manniskor.
Man ska nog passa sig för att dra för snabba växlar om att hästar har ont för att de betér sig på ett visst sätt- även om man anser sig vara biomekanikexpertEtt jättebra exempel är satchmo och hans piaffer. På filmen jag la in så ser man att det finns spänning i hästen redan där i piaffen - då tog det sig i uttryck i tandklapparande. Den spänningen handlar formodligen om smärta när smärtan blir större så kommer hästen att protestera mera vilket skedde ett par år senare då han fick et spel - hinken skvimpade över
Angående snedhet så har ju hästen sin och alla hästar placerar en där det känns tryggt och vant särskilt om de är rädda/spända
Vi människor är ju likadana