spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

Det har jag faktist aldrig sett, jag tror vi pratar helt om varandra här.

Det man ser på hobbynivå är människor som kanske är låsta på olika sätt i sina kroppar (jag är det givetvis också!) vilket resulterar i att de inte kan följa sina hästar.

Men det är VERKLIGEN inte det jag menar med stilla ryttare!!!! Det är ju rakt motsatt.

Jag tycker ex att Hubertus Schmidt är stilla, inte låst.
Men det verkade som att det fanns tankar på att Hubertus förstörde sina hästars gång, vilket inte är intrycket jag har fått. Däremot har jag hört att han inte alltid har det bästa utgångsmaterialet och rider ut gången i sina hästar. Men jag har absolut inte sett Hubertus hästar från scratch.

Axel, det exemplet har jag hört många ggr. Varje gång svarar jag samma sak. En sådan ryttare är inte stilla eller förankrad i sin häst. Den är spänd på fel ställen och kan inte låta hästens rygg röra sig.

En stilla ryttare rör sig tillsammans med sin häst och kan därmed för betraktaren se mer stilla ut än vad en ryttare som inte klarar av att följa sin häst gör. Men jag tror att du och jag menar helt olika saker med ordet "stilla ryttare". För mig är det en ryttare som ser ut att vara ett med sin häst, utan överdrivna rörelser åt något håll. För dig är det den ryttare som du hade till din häst - vilket gjorde att hans gång försämrades.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det har jag faktist aldrig sett, jag tror vi pratar helt om varandra här.

Det man ser på hobbynivå är människor som kanske är låsta på olika sätt i sina kroppar (jag är det givetvis också!) vilket resulterar i att de inte kan följa sina hästar.

Men det är VERKLIGEN inte det jag menar med stilla ryttare!!!! Det är ju rakt motsatt.

Jag tycker ex att Hubertus Schmidt är stilla, inte låst.

men jag har aldrig debaterat med eller mot dig ö.h.t ang. detta :confused:. så att du inte sett detta blir helt orelevant för mig, för jag pratar om det jag sett och jag pratar om det jag nämnt.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Skilde det max 3% mellan domarna när det gällde IW? Eller är det skillnaden mellan 1an och 2an i klassen?
Det jag undrade över var hur mycket det skiljde mellan de 5 domarna på bedömningen av IW? Fick intrycket från Susans inlägg att det var stor oenighet där?
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ja det är olika, eftersom den sprättiga hoppar till, sen är det lugnt igen, den är inte rädd för något, ber du den gå fram till det som den hoppade till för så är det eg inte ett problem. Den rädda blåser och hetsar upp sej tills den har fått se att det är inte farligt - det som du skriver om, med att gå fram och nosa osv, på saker den inte sett eller upplevt förr, dvs en ung häst tex.

I Briars fall handlar det ju tex inte om nåt sånt. Han behövde inte gå frma och nosa på domarbordet för att bli lugn...

Vi kanske definierar rädsla olika, kanske är stresshormonerna samma, vad vet jag, men skälen är ändå helt olika.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

susan har ingen koll på domarnas poäng - bara en diskussion om huruvida Werth blev neddömd
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Enligt ridhandboken då så swingar man för att inte skumpa - blir då stilla relation till hästen = följsam = centaur 0 ett med hästen

behärskar man inte tekninken så studsar - glappar man

Likaså gör en låst ryttare - den skumpar

förstår då inte hur det kan bli idealet

Då blir låst bra :crazy:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Eller så har man läst psykologi - eller varit elev till Balkenhol eller Kyra

Om man vill LÄRA hästen att det inte är farligt så ser man till att närma sig olika saker tex ett hörn i ridhuset bara så pass mycket att hästen inte reagerar med flykt

Kyra brukar tala om

Comfortzone - Stretchzone - Paniczone.
Om man ber hästen närma sig något som utlöser en flyktreatkion så har man gjort övningen för svår för hästen: Den kommer inte LÄRA sig något

Ja det låter logiskt. Och ungefär så tänker jag - reagerar hästen MYCKET då backar man tillbaka till ett "acceptabelt" läge, man snuddar bara på gränsen. Men tyvärr är det inte alltid läge att vara så pedagogisk.

Det Kyra pratar om (vad jag sett) är i INLÄRNINGEN. Om en häst är felinlärd redan så blir det en lite annan femma. Hästen kanske redan har bestämt att en viss sak innebär panik och ger väldigt lite förvarning. Att man då -försöker- ta det så successivt att man låter hästen hänga med och bara snudda på gränsen, det är jag med på. Men att aldrig hamna i paniczone tror jag kan vara svårt särskilt om det är en ny häst, jag ser det alltså inte som att det alltid är ryttarens "fel" som borde lagt upp det bättre.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Däremot så håller jag med om att låsta ryttare icke följsamma ryttare skapar spänning i hästen och försämrar rörelsemönstret.

Fast egentligen så handlar det om att inte fått lära sig swingandetekniken

Swingande brukar plocka upp gången ett par snäpp
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

JO vissa hästar har lärt sig att vissa saker är farliga, men om man själv vet - så kan man lära om dem - dvs få dem att associera det hemska med ngt possitivt

och nej visst - hästar är flyktdjur så visst dansar de iväg ibland särskilt om de blir överaskade
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Men att vara låst och skumpa pga det och att medvetet använda rumpan för att få kontakt med hästen om den inte lyssnar på henne (vilket jag inte vet om det var vad hon gjorde, men gissar) är helt olika saker.
Även Kyra (som någon påpekade) säger att man inte ska vara så rädd för att "skumpa" på rätt sätt.

Det såg inte snyggt ut och hästen var som flera andra inte på sitt mest lyhörda humör, kunde man se. Det är inget ideal, och tror även Isabell helst inte skulle skumpa:cool:

Ni tror väl inte på fullt allvar att Isabell skumpade för att hon inte klarade att sitta på hästens rygg:confused: Har sett Jan göra samma på Briar då han varit spänd, för länge sen, då fattade jag inte heller varför han skumpade så:o men har förstått det senare varför han gjorde det. Alltså medvetet och inte utan kontroll av den egna kroppen.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

och nej visst - hästar är flyktdjur så visst dansar de iväg ibland särskilt om de blir överaskade

Ja, flyktinstinkten är i vissa lägen större vid tex överenergi, där är skillnaden mellan rädd - och överraskad - men finner sej snabbt:idea: Där förklarar du det vi diskuterade ett par inlägg upp.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Enligt ridhandboken då så swingar man för att inte skumpa - blir då stilla relation till hästen = följsam = centaur 0 ett med hästen

behärskar man inte tekninken så studsar - glappar man

Likaså gör en låst ryttare - den skumpar

förstår då inte hur det kan bli idealet

Då blir låst bra :crazy:
Du får skicka boken till kyra o isabell:rofl:

Som flash skrev- är det nog ett medvetet val. På Jan syns det verkligen- att det är han som för. Hur ska man annars få hästen att göra allt man vill:confused: Trycker på ngn knapp kanske:banana:

På den nivån rider man inte bara följsamt. Det tillhör det fjädrande unghästsätet. Sen finns det drivande o samlande säte- iallafall i min bok.

När hästen har lärt sig innebörden, blir det knappt synligt för den som inte har upplevt det- ridkänslan- igen.

Om man bara följer med hästen är det mkt svårt att lära den piaff o passage. Fast allt låter ju lätt i ridhandboken- bara att....
Det är ju därför som uttalanden från Svanlund skiljer sig åt sa pass gentemot Gunillas.

eller som spelare på travet- tror att galopp är en långsammare gångart än trav, bara för att travhästen bromsas upp då:rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

eller som spelare på travet- tror att galopp är en långsammare gångart än trav, bara för att travhästen bromsas upp då:rofl:

Har du stött på såna alltså? :p
Trodde alla visste anledningen till att dom blir diskade om de vinner på galoppen :angel:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Alltså, pratar ni inte om samma sak egentligen?

Skulle tro att man menar just att man inte ska vara rädd för att skumpa - i vissa lägen - till förmån för en annan inverkan. Det jag ser som skumpa (som ändå kan vara så lite att det knappt syns men som liksom känns) det behöver ju som sagt inte störa hästen så mycket och kan bli per automatik om jag lägger full fokus på något annat, men på ett eller annat vis lär det bero på spänning så det är knappast optimalt. Men kanske att man i vissa fall kan få det optimalt utifrån situationen, alltså prioriteringen?
Känns lite som när man ska försöka bedöma ett ridpass. Ju klarare bild man har av vad man vill få ut av ridpasset desto lättare att ge en rättvis bedömning, man kan ju liksom inte utgå ifrån att om den hade fått minst en 7:a på allt man försökte sig på så var det ett bra/konstruktivt pass! ;)
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Men att vara låst och skumpa pga det och att medvetet använda rumpan för att få kontakt med hästen om den inte lyssnar på henne (vilket jag inte vet om det var vad hon gjorde, men gissar) är helt olika saker.
Även Kyra (som någon påpekade) säger att man inte ska vara så rädd för att "skumpa" på rätt sätt.

Det såg inte snyggt ut och hästen var som flera andra inte på sitt mest lyhörda humör, kunde man se. Det är inget ideal, och tror även Isabell helst inte skulle skumpa:cool:

Ni tror väl inte på fullt allvar att Isabell skumpade för att hon inte klarade att sitta på hästens rygg:confused: Har sett Jan göra samma på Briar då han varit spänd, för länge sen, då fattade jag inte heller varför han skumpade så:o men har förstått det senare varför han gjorde det. Alltså medvetet och inte utan kontroll av den egna kroppen.

Ingen människa i världen kan sitta på en häst som låser ryggen - det är som att gå från en trampolin till att landa på hårda golvet - och om jag minns rätt så var det bara i den ökade traven, skall kolla igen

Igen det heter "allows you to sit" av en anledning

jag får heller inte ihop det - först skriver du att Isabell inte vill skumpa - sedan att hon gör det aktivt med ett syfte

Vilket blir jag nyfiken

tidigare nämndes av axel att hästen "var tjurig mot skänkeln" också det är ju ett tecken på låst rygg. Är då lösningen att självvalt skumpa upp och ned:confused:

du skrev att det var för att få den att lyssna- på vad? skänkeln? :confused:

Jag är nyfiken på syftet . Hur börjar hästen lyssna då

Min erfarenhet är att de flesta hästar lyssnar mindre ju mer ryttaren är osynkad = inte ett med hästen

Förstår att det är det här som kallas bollsäte......
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Alltså, pratar ni inte om samma sak egentligen?

Skulle tro att man menar just att man inte ska vara rädd för att skumpa - i vissa lägen - till förmån för en annan inverkan.


....... men på ett eller annat vis lär det bero på spänning så det är knappast optimalt. Men kanske att man i vissa fall kan få det optimalt utifrån situationen, alltså prioriteringen?

This makes sense

Givetvis om hästen blir spänd i ryggen och står emot ( = är inte helt på hjälperna - lyssnar inte som flash kallar det)
sär är det ju bättre att tillåta sig att skumpa än att försöka skapa en habrovinkel som skapar spänning i ryttaren

Många har säkert hört uppmaningen "sitt kvar" för att inte vara reaktiv på hästens manövrar - utan sitta kvar så kommer hästen Komma till dig dit du vill ha den. Om det nu inte är tävling och andra grejjer som stissar upp det. På träning så kan man ju byta övning och lösa det snabbt - på tävling så har man ju sitt program

Jag har sett Johnny Hilberath rida till många svenskridna hästar och han ger sina hjälper och säger här vill jag ha dig, och i början innan hästarna lossnar i ryggen och hittar sitt sätt att jobba så studsar han som fan men inte gör han det med flit som en slags inverkan. Det blri så innan hästen tillåter en att sitta. Sedan är det en helt annan sak att få ryttare kan rida hästen till det tillstånd där den tillåter en att sitta :grin:



Men Studsandet som en medveten inverkan - näe:crazy: det får nog någon motivera bättre



En häst med låst rygg = står emot = inte på hjälperna = lyssnar inte - tapapr helt enkelt SIN fjädring.

Det blir som en bil kärra utan fjädring - inte fan kan man låta bli att hoppa i guppen då:confused:

Båda måste fjädra

Oftast är det ryttaren som inte fjädrar och stör hästens fjädring - men en och annan gång är det hästen som inte fjädrar och stör ryttarens fjädring
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

*KL*

Angaende "skumpandet" sa har jag last och forsokt forsta diskussionen. Jag plockade fram en gammal video av mig sjalv nar jag for nagra ar sen red for min ridtranare och jag just hade borjat med galoppiruetter. Jag gjorde dem i skritt forst, och nar jag tittade pa filmen sa tyckte jag att det sag for bedrovligt ut och hoppades att ingen nagonsin skulle se den :p. Jag lyfte rumpan hogt upp ur sadeln, i takt med hastens rorelser men anda. Grejen ar, att min ridtranare motiverade mig att gora det for att inte hindra de uppatgaende ryggrorelserna i hastens skritt. Den samlade skritten i och infor piruetten var den mest samlade skritt som jag nagonsin utsatts for, och nagonstans maste man ju borja.

Min sits var foljsam och "swingande" i den samlingsgrad som jag redan var van vid, men i det har laget sa ville jag oka samlingsgraden hos hasten, samtidigt som jag maste starka och utveckla min sits annu mer for att klara av den okade samlingsgraden.

Naturligtvis var det inte optimalt och inte det slutliga resultatet, men det var ett nodvandigt steg for att komma till malet. Allteftersom sitsen stabiliseras och utvecklas till att bli stark och foljsam sa ser den ocksa ut att vara mer stilla. Men sa fort man okar samlingsgraden pa hasten, sa ar man ju dar igen och maste toja ut och starka sitsen annu mer. Det ar varre att trycka ner rumpan i sadeln (om det sa bara ar i en takt dar hasten egentligen behover plats) an att "skumpa" lite for mycket (overdriva den uppatgaende rorelsen kanske ar battre uttryckt). Det optimala ar naturligtvis en sits som ar stabil med standig kontakt med sadeln men som aldrig hindrar en takt i hastens ryggrorelse. Men jag vet da ingen manniska som ar fodd med en sadan sits:p:cool:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Som flash skrev- är det nog ett medvetet val. På Jan syns det verkligen- att det är han som för. Hur ska man annars få hästen att göra allt man vill:confused: Trycker på ngn knapp kanske:banana:

På den nivån rider man inte bara följsamt. Det tillhör det fjädrande unghästsätet. Sen finns det drivande o samlande säte- iallafall i min bok.

Jag minns ocksa nar jag borjade med galoppombyten, min ridtranare uppmuntrade mig att komma upp-upp, for det uppmuntrar ocksa hasten att komma upp, vilket jag ju vill i bytena. Ocksa i okad grad av samling, tex i piaffen, dar vill jag ju ha okad ryggrorelse uppat, och genom att tanka uppat sjalv sa uppmuntrar jag ju ocksa hasten. Och i inlarningsstadiet eller vid tillfallen da jag av nagon anledning behover motivera hasten "uppat", sa far jag som ryttare overdriva den uppatgaende rorelsen. Sa har i alla fall jag fatt lara mig och uppfattat det. Det ar sa jag tolkar det nu nar du sager att han for.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 025
Senast: Nahar
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 529
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 035
Senast: Karminnie
·
Ridning Ja, som rubriken säger - hjälp mig att kunna rida lätt igen! :) Känner mig så fruktansvärt svag och stel i höfterna, orkar inte...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: avur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp