spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

men VAD har dressyrtävling och domarpolitik att göra här på klassiska forumet! ?

PÅminner om trådens ämne... :angel:

Kontakt och Ram

Hur gör NI för att komma till rätt kontakt med bettet och hur ser ni om ni hamnat rätt?

Och hur får ni hästen att arbeta inom en ram. (hemma då inte på globen)

Vad har ni för tankar ang de fyra sidorna i ramen?
Givetvis mest nyfiken på den bakre OCH de på sidorna:d

Och till er andra med alternativa ridstilar - vad väcker termerna för tankar?

Senast ändrad av en moderator:

Lösgjordhet o styrka ger liksidighet o rakriktning*förhoppningsvis*

Den är under ständig omvandling- ännu mer för oss dödliga som inte har den erfarenheten o kunskapen att komma till total sdn.
Inte ens en bred rumpa som verktyg ger totalen:o
En mindre ryttare stör mindre.
Timing o åter timing:crazy: Det kan man bara lära sig med massor med ridtimmar under instruerande av ett kunnigt öga, samt att man måste ha lite talang.
Svårt det här med dressyr:grin:

Förresten är inte takt o kontakt ngt som jag funderar på iom det det finns- från start. Inbyggt;)
KL
Var det ingen som hade ngn kommentar om min länk?

Senast ändrad:

och det är ALDRIG för lite tygeltag som är problemet

DET är alltid sitsen och inverkan med bålen . och det hindras ALLTID AV MEKANDET, och INGEN har utbildning i att sitta "i rörelsen" På mitten Lodrät sits. Oavsett "officiell nivå"

Jag är absolut inte på GP-nivå, inte ens på LD-nivå, men jag försöker lära mig att sitta i rörelsen och hur den lodräta sitsen är uppbyggd. Jag håller inte med dig om att "ingen" har utbildning i att sitta i rörelsen eller rakt över hästen. Däremot är det inte samma sak som att lyckas med det jämt och ständigt eller att läraren är fullärd. Men vem är det?

Sen har jag inte ridit för utbildade CR-instruktörer, men nog borde de kunna utbilda i hur man sitter i rörelsen? Om inte traditionella tränare lyckas med det? (Fast nu spånar jag bara!)

Även Kyra försöker lära ut "sitt mitt över hästen". Och deltar man i clinics med ex holländska toppryttare (har varit på Ankys, Hans-Peter Minderhouds och Edward Gals) ser man att de sitter rakt över hästen hela tiden. På sitt vis, tolkar jag det som att de försöker lära ut hur man sitter mitt över hästen också. Även om de är mer talangfulla än de flesta av oss (och därmed inte funderat över hur man gör), så har jag fått uppfattningen av att de är rätt på det klara att det är en av de viktigaste grundstenarna?

Även Kyra försöker lära ut "sitt mitt över hästen". Och deltar man i clinics med ex holländska toppryttare (har varit på Ankys, Hans-Peter Minderhouds och Edward Gals) ser man att de sitter rakt över hästen hela tiden. På sitt vis, tolkar jag det som att de försöker lära ut hur man sitter mitt över hästen också. Även om de är mer talangfulla än de flesta av oss (och därmed inte funderat över hur man gör), så har jag fått uppfattningen av att de är rätt på det klara att det är en av de viktigaste grundstenarna?

:bow::bow: ja, jag instämmer i det. Det gäller både tyska och holländska ryttare och svenska duktiga också, självklart..

Jag tycker som jag skrivit innan att säga vad man vill men Ankys häst som hon red på värmingen jag såg var så otroligt rakriktad:bow: Hon sitter bra och hon använder sätet, på ett mjukt men effektivt sätt. I alla fall där och då!

Jag tror att de där duktiga ibland säger saker som innebär att de korrigerar sitsen, men man måste förstå vad de säger. Om en av dem (minns inte vem nu, hört på någon film från clinic) säger att "se mellan öronen på hästen" så är det inte "sitt rakt över" men det betyder i praktiken precis det, ryttaren rätar upp sej rakt över hästen. :idea:

Bara som ett exempel. När A jobbade med en av tjejerna i globen sa hon inte
"använd sittbenen", men hon sa ungefär "samla mer" och samtidigt "mjukna i handen" Hur ska tjejen samla om hon inte använder sätet :confused:
Kanske är vissa saker självklara precis som du säger, VI måste höra exakt, men för dem är det självklart. Att de inte tjatar i exakt samma termer innebär inte att de hopppar över det.:o Tvärtom. Det är SJÄLVKLART för dem.

Och Kyra pratar också om vikten och om att bromsa med magen och sitta rakt över osv särskilt när hon pratar med mer "vanliga" ryttare, men med avancerade utgår även hon ifrån att de vet och korrigerar det som behövs.

Jag tror så också (men vet inte, eftersom jag inte är på Carl Hesters, Hans-Peters eller Hans Heinrichs nivå) - att duktiga ryttare inte är så bra på att rent teoretiskt säga till sina elever/clinicdeltagare hur man gör när man sätter sig mitt över hästen och sitter kvar där oavsett vad man gör och vilken gångart man färdas i.

Ibland får jag intrycket att "duktiga" ryttare inte ens förstår hur man gör när man inte sitter mitt över hästen. På en clinic med Hella Kunz upplevde jag henne ibland som frustrerad när eleven inte riktigt klarade av att hänga med i hennes instruktioner (ingen kritik alls - jag hade inte klarat av att ens sitta upp i närheten av Hella...) och hon rättade heller inte till elevens sits. Fastän eleven var farligt nära manegeväggen, då eleven glidit utåt på volten. Och sitter man så långt utanför mitten av hästen, då går ju inte hjälperna igenom och det blir rätt meningslöst vad man än tar sig för. (Eller det blir det kanske inte på en GP-häst? Någon som vet? I vilket fall var just denna häst en relativt outbildad häst, och "höll" inte för obalansen). Men som jag upplevde det, verkade Hella mest förvirrad när hennes instruktioner (rid den runt inner eller vad det nu var) inte funkade. Jag tolkade det som så, att Hella är så duktig på att rida att hon inte upplevt hur det är när hästen bestämmer var ryttaren ska sitta?

Men det är ju mina egna amatörtolkningar.

Fast det är väl som det är med all pedagogik? alla är inte bra pedagoger bara för att de är högt utbildade.

Det är väl pga det som många tränare inte vill ha elever under en viss nivå. Orkar inte tjata om basics:angel:

För dem skickliga sitter det i benmärgen.

Jag vet bara att jag känner om jag sitter ner på fel ben i lättridning:grin:

Ja, det är inte lätt att lära ut det som man själv tycker är självklart.

För det ÄR ju självklart och för att nå dit de har gjort så måste de ha det i ryggmärgen och det som sitter där kan man ibland glömma att man ens gör......

Jag menar tex om jag ska beskriva hur jag kör bil så kan jag kanske inte ens göra det, det ingår så mycket som man "bara gör" sen många år.(I ridning gör det i o f s också det men inte alltid rätt saker:o tyvärr. )

Nej, det har du nog rätt i. (Fast inte behöver duktiga ryttare eg vara "utbildade", de kan ju vara extremt talangfulla?)

Hittills har jag upplevt att de som rider bäst, har varit de som lärt ut sämst - till en person på min nivå. Jag ser att de rider bra, men jag har inte kunnat följa deras instruktioner.

Precis som Axel säger - det kan ju också vara anledningen till att exempelvis Kottas inte vill ha elever som är under MSV-nivå, mfl mfl exempel.

Nej, det har du nog rätt i. (Fast inte behöver duktiga ryttare eg vara "utbildade", de kan ju vara extremt talangfulla?)

Hittills har jag upplevt att de som rider bäst, har varit de som lärt ut sämst - till en person på min nivå. Jag ser att de rider bra, men jag har inte kunnat följa deras instruktioner.

Precis som Axel säger - det kan ju också vara anledningen till att exempelvis Kottas inte vill ha elever som är under MSV-nivå, mfl mfl exempel.

Nej det har du rätt i, de behöver inte vara utbildade men det innebär fortfarande inte att de är bra pedagoger för att de rider bra.

Jag tror inte att det är det som är orsaken, jag tror snarare när man nått en viss nivå att man inte känner sig lika manad att lära ut grunder, utan man vill hålla sig snäppet högre, då man finner detta mer stimulerande och motiverande utifrån sin egen nivå. men vad vet jag - jag är inte utbildad tränare : )

Nej det var det jag menade - att jag har upplevt att riktigt duktiga ryttare sällan är bra pedagoger.

Kyra är väl, å andra sidan, ett erkänt och uppskattat bevis på motsatsen?

Fast denne var nog udda.
3!!! bra gångarter o jobbade genom kroppen- även i traven:bow::love:

Nej det var det jag menade - att jag har upplevt att riktigt duktiga ryttare sällan är bra pedagoger.

Kyra är väl, å andra sidan, ett erkänt och uppskattat bevis på motsatsen?
Ja "min" Kyraelev är både yngre o mer pedagogisk är ngn annan som jag har tränat för. Dock ruttnar hon på mig om jag inte gör som hon säger:eek: Får nog tvätta öronen bättre:o

Jag skrev inte att "ingen" i hela världen hade utbilning i sitsen.

jag skrev att det i allmänhet är så stora problem i sitsen att man inte uppnår de 3 första kvaliteterna

det är väldigt olika saker

och jag var därför noga med att försöka hålla världstjärnorna utanför diskussionen

Vi här - är inga världstjärrnor vi är vanliga människor.

Jag påminner igen tråden handlar om Kontak och ram - Har man tagit sig till GP nivå så är nog inte det det största problemet man har - men det är ett problem för gemene man...

Och på en "clinic" för en världstränare skall det vara löst för länge sedan :angel:

Att lära om sådan är inget som går på en clinic - därför går de förbi det

Balkenhol av ovannämnda orsak - det är ingen vits att ta det även om det ser väldigt illa ut.

Kottas menar att det inte är hans jobb, han är tränare han är instruktör. Om han vill spela tennis så tar han inte ut en världstränare för att träna grundslag

jag snor också ett citat från ett annat sammanhang från en som förklarade det hela bättre än mig :o

- trots det inte helt stilla med händerna - bara stilla i förhållande till hästens mun.....

:bow: :bow: :bow:

det kan man bara vara med en följsam sits och en swingande rygg

Och där ser jag en jätteskillnad i holländs ridning och Tysk

Rider man med sätet är handen stilla i förhållande tillhästens mun. dvs den följer halsrörelserna

Annras är handen stilla i förhållande till ryttaren och då börjar man gunga med överkroppen och varje gång man gungar bakåt så sträcks tygeln

Det är liksom helt tvärtom teknik - en del "gungar" och trycker ned sig i sadeln - medan andra sitter i sadeln rör sig i länden (swing) istället för i överkroppen

Holländare swingar inte som regel

förmodligen måste man väl ha lärt sig det - för att se det och känna igen det :o

Jag tror så också (men vet inte, eftersom jag inte är på Carl Hesters, Hans-Peters eller Hans Heinrichs nivå) - att duktiga ryttare inte är så bra på att rent teoretiskt säga till sina elever/clinicdeltagare hur man gör när man sätter sig mitt över hästen och sitter kvar där oavsett vad man gör och vilken gångart man färdas i.

Ibland får jag intrycket att "duktiga" ryttare inte ens förstår hur man gör när man inte sitter mitt över hästen. På en clinic med Hella Kunz upplevde jag henne ibland som frustrerad när eleven inte riktigt klarade av att hänga med i hennes instruktioner (ingen kritik alls - jag hade inte klarat av att ens sitta upp i närheten av Hella...) och hon rättade heller inte till elevens sits. Fastän eleven var farligt nära manegeväggen, då eleven glidit utåt på volten. Och sitter man så långt utanför mitten av hästen, då går ju inte hjälperna igenom och det blir rätt meningslöst vad man än tar sig för. (Eller det blir det kanske inte på en GP-häst? Någon som vet? I vilket fall var just denna häst en relativt outbildad häst, och "höll" inte för obalansen). Men som jag upplevde det, verkade Hella mest förvirrad när hennes instruktioner (rid den runt inner eller vad det nu var) inte funkade. Jag tolkade det som så, att Hella är så duktig på att rida att hon inte upplevt hur det är när hästen bestämmer var ryttaren ska sitta?

Men det är ju mina egna amatörtolkningar.

Jag vet inte, jag var inte där men troligtvis hade hon bett om personer på en viss nivå och så var dom inte det i hennes ögon, därför blev hon kanske frusterad för att dom inte ens fattade dom mest grundläggande kunskaperna som att sitta någorlunda bra eftersom utan sits ingen bra ridning överhuvudtaget.

Alltså Msv i Sverige och Tyskland är väldigt långt ifrån varandra i kunskap , sits och inverkan angående Kottas träningar, var du inte du som berättade om en frusterad träning han hade där Msv ekipage var med men som enligt honom inte alls var på den nivån :confused:

Till Fredrik_ och true_blue:

Tack för boktipsen! Jag är ju lite av en bokmal och tycker det är kul att jämföra olika böcker med varandra. Nu har jag lite rekomenderade titlar på den tyska ridningen med.

:bow:

jag snor också ett citat från ett annat sammanhang från en som förklarade det hela bättre än mig :o

- trots det inte helt stilla med händerna - bara stilla i förhållande till hästens mun.....

det kan man bara vara med en följsam sits och en swingande rygg

Och där ser jag en jätteskillnad i holländs ridning och Tysk

Rider man med sätet är handen stilla i förhållande tillhästens mun. dvs den följer halsrörelserna

Annras är handen stilla i förhållande till ryttaren och då börjar man gunga med överkroppen och varje gång man gungar bakåt så sträcks tygeln

Det är liksom helt tvärtom teknik - en del "gungar" och trycker ned sig i sadeln - medan andra sitter i sadeln rör sig i länden (swing) istället för i överkroppen

Holländare swingar inte som regel

förmodligen måste man väl ha lärt sig det - för att se det och känna igen det

Lite klargöranden tack:cool:

Ditt lilla fetstilta citat kunde till och med jag ha skrivit. Det är grundkurs. Inte för att det är lätt, men de flesta vet nog om det som har tagit sej ur nybörjarkursen på ridskolan. Sen att genomföra - är en annan sak.

Menar du att holländska toppryttare inte klarar det:rofl::rofl: Eller vad menade du? Klargör gärna. Menar du att de trycker sej ner i sadeln? ?

Och när du nu tjatar om att inte känna igen en häst som svingar med ryggen, menar du att du inte tror att vi som diskuterar här skulle känna igen det! VAD syftar du på? För nu har du skrivit det lite väl många gånger.

Jag försöker verkligen ta diskussionerna och dej på allvar men ibland gör du det inte lätt......

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama