spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

Som jag ser det finns det två sätt...

1. Man gungar med i underarmarna mot hästens mun med en ganska så stilla överkropp eller...

2. Man är stilla med underarmarna och får rörelsen i överkroppen istället.

Syns då mest i galopp

Nr 2 ser jag mest av tyvärr bland dom flesta och dom elever jag har haft har fått en aha upplevelse och mer kontroll på galoppen när dom börjar rida som nr 1 eftersom hela den där rörelsen med överkroppen och då hela bäckenet blir till att dom skjuter iväg hästen i galoppen istället för att sitta still på rumpan och bara följa med i höftrörelsen.

Ja där är jag helt med och det är helt begripligt.

Men menar du också att holländska elitryttare rider enligt nummer 2:confused:

För så fattade jag Fredrik, eller fattade och fattade, det var väl det jag inte gjorde :cool: Dom nämndes ju i samma andetag liksom och då med syftning på dem jacko nämnde men jag kanske fattade helt fel, visst, jag är trög emellanåt:angel:

Pratar vi holländska hobbyryttare så är det en annan sak fast dom har vi väl inte varit inne på:confused: Bara svenska,:angel: dvs mej, mfl

Ja, jag vet vad du menar och jag vet dessutom ungefär när jag insåg precis det du skriver, har tydligt minne av det faktiskt:idea: Det är, tro det eller ej, ett tag sen,.....( Det är ju så att på en del hästar kan man sitta och driva omedvetet med överlivet utan att det händer så dramatiska saker, men på andra kan man det inte , och det var alltså på en sån jag lärde mej, dvs mitt första fullblod. En annan historia)

Jag skrev ju också att det är svårt med en verkligt stilla hand även om man inser vad det innebär att inse är verkligen inte samma som att klara av det, som med mycket annat:crazy: Men att veta att det ska vara så är grundkurs tycker i alla fall jag. Sen att de flesta av oss inte alltid lyckas är något annat, man kan inte allt man vet....

Om jag skriver stilla hand menar jag naturligtvis inte helt stilla utan självklart i förhålllande till hästens mun, det kan inte bli helt stilla rent bokstavligt, naturligtvis:cool:

Men menar du också att holländska elitryttare rider enligt nummer 2:confused:

Jag kan inte påstå att det är ett Holländskt fenomen även om jag sett en del Holländare rida så, jag har även sett en hel del Tyskar rida så oxå och Svenskar och Engelsmän ;)

Ja det kan jag tänka mej.

KL

Jag märker att jag låter som en tyskhatare här men det är jag sannerligen inte ( i själva verket är jag faktiskt ättling i rakt nedstigande led till en invandrad tysk i 20:e led eller så - säkert en mycket duktig beridare f ö :rofl: tyvärr har det inte satt några spår..)

Det är bara det att mina sämsta sidor kommer fram av vissa företeelser på buke.:cool: Men man får skylla sej själv om man läser telefonkataloger.......

Har kollat på lite olika filmer på skoj och jag måste säga att jag inte ens längre orkar bemöta en hel del påståenden som är uppenbart märkliga :crazy: Det är väl upp till var och en att bedöma det själva.

Det handlar ju inte alls om emot den tyska ridningen för min del utan självutnämnda experter med "sanningar" som man är djupt okunnig om man inte "inser", trots att det är uppenbart nonsens i vissa fall....

Ang ram och kontakt som frågan gällde så är takten grunden för mej i högsta grad, och att jag själv håller mej inom en ram så att säga, håller ihop mej, händerna ihop och samma höjd, blicken framåt vilket gör att man sitter mer rakt över, bromsar och släpper fram med sätet/magen i första hand förstärkt av tygeln vid behov, håller takten, och sen ganska lång ram först om möjligt, där hästen kommer till bettet. Sen mängder av övergångar och tempoväxlingar och sidvärts, särskilt i galopp vilket är lösgörande och ja, ibland tygeltag a la Heikes ;) för att få upp en bog och få över vikten (eftersom hästen ibland medvetet skapar utrymme att agera självständigt :cool: genom att flytta mej till höger. Ibland är allt svårare ibland lättare.............Baken kommer med rakriktningsjobbet och aktiveras mer med lite sätesinverkan och lite skänkel vid behov.

På unghästen lite annorlunda men samma grundtänk.

Ja nåt sånt så har jag svarat på det också. Fritt att kommentera.

Senast ändrad av en moderator:

*Knapplån*

För i *jättecensurerat fult ord* S-K-Ä-R-P-N-I-N-G i denna tråd!!!! :mad::mad::mad:

Jag är ganska säker, på att ni vet vilka jag syftar på.

Detta citat skriver jag till alla DE berörda...

"Ta bort bjälken ur ditt eget öga, innan du börjar gnälla om flisor i din grannes."

Jag försöker låta er hålla högt i tak, eftersom ni "bara diskuterar vänskapligt" och jag försöker också låta bli att blanda mig i såna här diskussioner, eftersom jag alltid blir anklagad för att hålla någon bakom ryggen. Jag kan säga som så, att som stämningen BRUKAR bli i såna här trådar, skulle jag INTE VILJA hålla NÅGON bakom ryggen.

Mvh

IngelaH
moderator

Som jag ser det finns det två sätt...

1. Man gungar med i underarmarna mot hästens mun med en ganska så stilla överkropp eller...

2. Man är stilla med underarmarna och får rörelsen i överkroppen istället.

Syns då mest i galopp

Nr 2 ser jag mest av tyvärr bland dom flesta och dom elever jag har haft har fått en aha upplevelse och mer kontroll på galoppen när dom börjar rida som nr 1 eftersom hela den där rörelsen med överkroppen och då hela bäckenet blir till att dom skjuter iväg hästen i galoppen istället för att sitta still på rumpan och bara följa med i höftrörelsen.

Just och när de slutar skjuta på och och slutar hålla i sig i munnen så försvinner en väldans massa spänning på en känslig häst.

Där är skillnaden väldigt dramatiskt

I övrigt har du rätt - det finns alla nationaliteter som rider "fel"

När man är i alla världsdelar samtidigt så är det lätt att slarva med formuelringen

Men jag vidhåller att ha hästen på sätet förutsätter att man behärskar teknik 2 och det är svårt att göra det och stå samtidigt :angel:

:bow::bow::bow:

Det undrar jag också. Jag undrar också var jämförelsen med Philippe Karls ridning kommer in... :confused::confused::confused:

det var i förra tråden - denna tråd handlar om kontakt - och ram

Men det verkar inte som någon har ngt att tillföra det ämnet

Jag vet inte, jag var inte där men troligtvis hade hon bett om personer på en viss nivå och så var dom inte det i hennes ögon, därför blev hon kanske frusterad för att dom inte ens fattade dom mest grundläggande kunskaperna som att sitta någorlunda bra eftersom utan sits ingen bra ridning överhuvudtaget.

Alltså Msv i Sverige och Tyskland är väldigt långt ifrån varandra i kunskap , sits och inverkan angående Kottas träningar, var du inte du som berättade om en frusterad träning han hade där Msv ekipage var med men som enligt honom inte alls var på den nivån :confused:

Nej han tar faktistk elever under MSV men det handlar om attityden.

Han har haft två elever som lärt in helt egna ideer, den ena red för Bent och den andra för en tränare i skåne.

Han är noga med att man skall kunna teorin, dvs vilka är hjälperna och vilka är de troliga felen när det inte funkar - och har man en helt egen så...frågar han om mamman tappat en på huvudet... på ett skämtsamt vis

Är det ingen som kan svara så frågar han "Are any of you riders????"

ochhan har väl en poäng tycker jag om man sitter och rider byten - utan att veta hur den korrekta hjälpgivningen är

Han bara tittar på mig som om jag är dum i huvudet när jag säger att vi inte har "instruktörer" som säger vart axlar skall vara och sittben och inte kollapsa i midjan - han kan inte ens förstå.

(det finns då instruktörer som talar om hur ryttaren skall göra och tränare som tränar ekipaget i hans värld)

Han säger dock att i Sverige så måst eman prata sits - i england likaså -ALDRIG i RYSSLAND

Där kan han koncentrera sig på ekipaget

han får spel på attityden - att inte dedicera sig till inlärningsprocessen, utan hålla på sin prestige vad man redan kan och vet.

Jag tror mycket det handlar om att inte fatta HUR mycket större Kottas ridbok är en "vår"

Han förväntar sig att man skall vara "kroppsmedveten" : det är helt okey att missa, men inte att göra samma fel hela tiden och vara helt omedveten av vad man "inte" gör.

han talar då om det - men ofta kan då inte eleven göra på annat sätt efetrsom den saknar kroppskontroll

Om någon är tränad i att hålal koll på axlar höfter midja sittebn, då räcker det ju att påmina.

Ingen vits att säga till ngn att öppna upp den nya höften - om den inte har kroppskännedom och kroppskontroll

Men jag vidhåller att ha hästen på sätet förutsätter att man behärskar teknik 2 och det är svårt att göra det och stå samtidigt :angel:

Slarvigt formulerat igen - för detta går ju att göra i fältsits:p Där balanserar man ju från fötterna.
Rider man med sätet så balanserar man ju på sittbenen....

Och skall man vara i balans sittande så måste du ha en följsam sits där ryggen swingar, så att rumpan vare sig glappar i galoppen, eller överlivet svajjar för att höften är för låst.

Som fio skrev man måste sitta och släppa igenom galopprörelsen rakt upp och ned - för att överhuvudtaget kunna gå med med armen.

Man måste kunna swinga med ryggen - men det är skitsvårt att göra det och inte som de flesta börja luta sig bakåt ist. och nej så mycket ryggswng ser jag bara på ryttare utbildade i det tyska systemet- så där måset jag nog fortsätta att generalisera.

Och det spelar ju ingen som hellst roll vem som gör vad :idea:
Inte mig i alla fall

Det som spelar roll är hur det man gör -påverkar hästen

och om man är medveten om det eller inte

I övrigt angående galoppen så kan man ju titta på vad som händer med hästens hals och huvudrörelser om handen blir för låst - hur den börjar vika in näsan i varje språng

Eller gapa

och händer det så jobbar hästen inte inom ramen
och har därmed inte rätt kontakt med bettet

Vad har ni för tankar ang de fyra sidorna i ramen?
Givetvis mest nyfiken på den bakre OCH de på sidorna:d

Och till er andra med alternativa ridstilar - vad väcker termerna för tankar?

Det är väldigt enkelt..man behöver inte ens komplicera det.

Att vara inne i ramen som ridande häst= funktionellt. (Häst som rids, svenskan är ej perfekt)

Att vara inne i ramen som ryttare= funktionellt.

Att stanna och vara inne i ramen som Ekipage= vackert, bekvämt, funktionellt, enkelt.

Ramen är bara ett annat namn för Form, det kommer att bli lika uttjatat, lika missförstått, lika bespottat och lika upphöjt samt hatat som ordet form då ingen egentligen förstår dess innebörd tros viljan till det.

Min syn på saken...

Funktionellt..vad som fungerar för kroppen, hur kroppen vill ha det, tyngdkraft, naturlagar.

Att LÄRA KÄNNA sin egen ryttarkropp och lära sig hur man nyttjar den på enklaste bästa sätt.

ATT LÄRA KÄNNA hästens ridkropp och lära sig hur man nyttjar den på enklaste sätt.

ATT LÄRA KÄNNA kombinationen och att nyttja FUNKTIONEN i denna för att nå RAMEN och för att stanna inne i den, med flexibilitet, diagonalt arbete i den egna kroppen som hästen lätt kan följa, med sittbenen väl placerade som hästen lätt kan följa, med hand och skänkel i samarbete som hästen lätt kan följa, medövertygelsen om att arbete inom ramen är det mest bekväma, det snyggaste att titta på och det mest byggande.

Lodrät sits ... är jag inte lika intresserad av...som ryttarens förmåga att placera skinkorna jämnt födelat och förmågan att LYFTA bakbenen ett och ett och styra dessa med sina sittben som om det vore deras egna.

Det var lite av mina tankar såhär i morgonstressen.

:)

Måste bara...får man komma med exempel helge?

För några veckor sedan tränade jag ett "gammalt" WM ekipage i dressyr, vi jobbade med andningen för att få till rätt andning i övergångarna. Detta gick väl ok men jobbet avbröts och vi fortsatte ridlektionen på backen med just andningen, att andas in och ut i övergångar.

För några dagar sedan hade jag en mkt ung grabb på en ganska välutbildad häst som visade sig ha talang så vi gick ganska raskt in på övergångarna, efter 10 minuter, på lång tygel, med hästen på bakbenen andades han in och ut hästen till skritt från trav till trav från skritt. Det var magiskt. Det varade kanske 4-5 minuter max men...jag tappade hela orförrådet och stod som ett fån o bara njöt.

Här kan vi snacka ram. Dock kom det aldrig att handla om hand och skänkel vilket det borde ha gjort (I ramen) och jag ser fram emot våren när jag får träffa dom igen, jag hoppas då att han inte hunnit bli för mkt tonåring :D

Vad jag ville ha sagt med detta var....vi vuxna glömmer gärna bort enkelheten, att det ska vara enkelt, utan kamp, med flexibilitet kropp och sinne, och så det där viktiga, man ska bara göööra...inte inte sitta o tääänka...hur man ska göra.

:idea:

Slarvigt formulerat igen - för detta går ju att göra i fältsits Där balanserar man ju från fötterna.
Rider man med sätet så balanserar man ju på sittbenen....

Och skall man vara i balans sittande så måste du ha en följsam sits där ryggen swingar, så att rumpan vare sig glappar i galoppen, eller överlivet svajjar för att höften är för låst.

Har det aldrig fallit dej in att det kan finnas ryttare som är skickliga nog att variera sin ridning för att använda det som passar bäst just då, i den stunden, och som faktiskt kan lätta i stigbyglarna och nästa stund sitta igen utifrån vad de bedömer som bäst just då. :confused:

Tänk om det finns ryttare som kan använda det som behövs utan att snegla blint på vilken lära det tillhör, så länge det fungerar och får resultat.
Som kan klara av det som du utifrån din förmåga bedömer som omöjligt, (stödd av påståenden från någon uppenbarligen ganska rigid man som Kottas. Ja av alla beskrivningar bla du gett av honom förefaller han tämligen rigid faktiskt, säger inget om skicklighet - men personlighet)

Du pratar om att vi medelmåttor inte kan, nej. Det är så sant. Men det är bara en av oss medelmåttor vad jag kan se, som tvärsäkert påstår vad som går och inte går för skickliga ryttare med enorma mängder av erfarenhet av otaliga hästar, dessutom med bra galopp i de flesta fall..... (om vi pratar om galopp) För jag antar att detta med att "stå" bitvis som du pratar om handlar om elitryttare igen.....

Och nej, jag står inte i galoppökningar och ja, jag sitter i regel tillbaka enbart med hjälp av sätet.....

Hur gör du i galopp?

Vad jag ville ha sagt med detta var....vi vuxna glömmer gärna bort enkelheten, att det ska vara enkelt, utan kamp, med flexibilitet kropp och sinne, och så det där viktiga, man ska bara göööra...inte inte sitta o tääänka...hur man ska göra.

Ja det är lätt att krångla till saker:crazy:

Har det aldrig fallit dej in att det kan finnas ryttare som är skickliga nog att variera sin ridning för att använda det som passar bäst just då, i den stunden, och som faktiskt kan lätta i stigbyglarna och nästa stund sitta igen utifrån vad de bedömer som bäst just då. :confused:

Tänk om det finns ryttare som kan använda det som behövs utan att snegla blint på vilken lära det tillhör, så länge det fungerar och får resultat. Som kan klara av det som du utifrån din förmåga bedömer som omöjligt, (stödd av påståenden från någon uppenbarligen ganska rigid man som Kottas. Ja av alla beskrivningar bla du gett av honom förefaller han tämligen rigid faktiskt, säger inget om skicklighet - men personlighet)

Du pratar om att vi medelmåttor inte kan, nej. Det är så sant. Men det är bara en av oss medelmåttor vad jag kan se, som tvärsäkert påstår vad som går och inte går för skickliga ryttare med enorma mängder av erfarenhet av otaliga hästar, dessutom med bra galopp i de flesta fall..... (om vi pratar om galopp) För jag antar att detta med att "stå" bitvis som du pratar om handlar om elitryttare igen.....

Och nej, jag står inte i galoppökningar och ja, jag sitter i regel tillbaka enbart med hjälp av sätet.....

Hur gör du i galopp?

Håller med dig massor här :)

För precis så är det ju!

Fungerar det så använder man sig av det.

Men frågan som väcks hos mig blir...vad är det som fungerar?

För stunden, i längden, det visuella, det funktionella, mekaniskt inlärd rörelse eller funktionellt som bygger och ger hållbarhet?

Jag tror såhär (Det betyder ej att det är så :D ):

Vi har alla olika utgångspunkt i alla diskussioner. Olika refernsramar, och...viktigt...OLIKA MÅL.

Därför blir en sådanhär diskussion inte bara intressant utan egentligen helt fucking omöjlig :o

Men det är spännande att följa till morgonkaffet, man vaknar till liv :angel:

Jag är väldigt förtjust i Kottas, tycker han är en gudabenådad ryttare. Jag har deltagit i en clinic som fotfolk och jag och de jag var där med kunde svara på hans frågor, tack vare att vi tränat så pass länge för en tränare som vi upplever som kunnig, men inte f*n vågade vi svara.

Jag är väldigt mesig som person och han skrämde skiten ur mig.

Det är bara att gratulera att du tror så mkt på dig själv att du fått en bra relation till honom, jag har inte alls den personligheten. Jag håller på att lära mig om ridning och skulle inte våga "ta plats". Om det jag hade svarat hade varit fel enligt honom (och han är inte heller Gud, det finns säkert saker om ridning han inte vet), hade jag känt mig otroligt dum när han himlat med ögonen efteråt.

Och om, jag GUD FÖRBJUDE, skulle ridit för honom, hade jag slutat rida totalt och inte gjort en enda hjälp rätt. Jag hade inte kunnat svara på en enda fråga heller.

Det finns liksom andra aspekter av ridning när man har det som hobby, som gör att man kanske inte alltid visar sig från sin bästa sida. Några exempel är: man är inte fullärd, man har inte tränat 10 hästar varje dag, man har inte modet just då, man får blackout, man är inte självsäker osv osv.

Ingen skugga över Kottas alls - jag tycker han är helt fantastisk, men jag hade aldrig kunnat rida för honom. Jag har inte det självförtroendet.

Ang ram och kontakt som frågan gällde så är takten grunden för mej i högsta grad, och att jag själv håller mej inom en ram så att säga, håller ihop mej, händerna ihop och samma höjd, blicken framåt vilket gör att man sitter mer rakt över, bromsar och släpper fram med sätet/magen i första hand förstärkt av tygeln vid behov, håller takten, och sen ganska lång ram först om möjligt, där hästen kommer till bettet. Sen mängder av övergångar och tempoväxlingar och sidvärts, särskilt i galopp vilket är lösgörande och ja, ibland tygeltag a la Heikes ;) för att få upp en bog och få över vikten (eftersom hästen ibland medvetet skapar utrymme att agera självständigt :cool: genom att flytta mej till höger. Ibland är allt svårare ibland lättare.............Baken kommer med rakriktningsjobbet och aktiveras mer med lite sätesinverkan och lite skänkel vid behov.
Jag fokuserar också på takten. Ja eller takt genom lösgjordhet. Inga konstigheter, försöker hålla allt enkelt...även om vi inte e på ngn hög nivå alls.

Tycker det känns enklare att tänka på balans istället för ram. Balans lodrätt/vågrätt. Både min och hästens. Som två linjer genom oss. De
Om jag håller rätt på min balanspunkt har jag lättare att hålla rätt på hästens dito o sammanfalla me den, och känna om en bog e på vift osv.
Ramen/formen e ju bara en bieffekt av vilken samlingsgrad man rider i. Mindre variation för ekipage på lättare nivå och större för de som kommit en bit.
Däremot kan man väl säga att vad som e viktigt med ram e att den e lika fram å bak.

Tänker då jag då :banana:

Håller med dig massor här :)

För precis så är det ju!

Fungerar det så använder man sig av det.

Men frågan som väcks hos mig blir...vad är det som fungerar?

För stunden, i längden, det visuella, det funktionella, mekaniskt inlärd rörelse eller funktionellt som bygger och ger hållbarhet?

Jag tror såhär (Det betyder ej att det är så :D ):

Vi har alla olika utgångspunkt i alla diskussioner. Olika refernsramar, och...viktigt...OLIKA MÅL.

Därför blir en sådanhär diskussion inte bara intressant utan egentligen helt fucking omöjlig :o

Men det är spännande att följa till morgonkaffet, man vaknar till liv :angel:

Jag håller med :D

Diskussionen är omöjlig, på det sättet den kommit att föras. Det enda vi kan göra är att vrida och vända och försöka förstå de där frågorna och hur andra kan tänka om vad som fungerar och varför, och att andra kan ha mer kunskap än man själv när de väljer väg. Sen kan det vara kortsiktiga syften, eller väl grundade långsiktiga, men hur vet vi det när vi dömer egentligen :confused:

Det enda vi kan göra är diskutera utifrån de vi är och den nivå vi är, och vrida och vända. jag köper gärna bra underbyggda argument, och jag har egna åsikter och tankar också som jag kan ompröva om jag får bra argument.

Man kan lägga till tankar och idéer i en sansad och ödmjuk diskussion. Mycket kan man inte själv ta ställning till, jag kan för lite.
Att få argument i huvudet från nån rigid gubbe med klara störningar i personligheten vad gäller den sociala förmågan, det intresserar mej inte.

Jag är däremot övertygad om att han är mycket skicklig inom sitt område. Och jag förkastar inte det han står för.
Men det finns andra också.

Jag tänker att man kan uttrycka ungefär samma på olika sätt:laugh:

När jag säger hålla reda på min egen ram så handlar det ju egentligen om balansen, att vara väl sammanhållen själv, stadig i sitsen, i positionen, så innebär det samma sak som att vara i balans för om man själv har kroppsdelarna under kontroll blir man stadigare vilket hjälper hästen att hålla sin balans och att vara inom ramen.
Jag menar en sån sak som att händerna inte blir yviga och ut åt sidorna, tex. för att vara konkret.

Att vara inom ramen betyder för mej att hästen inte bara har med sina bakben och arbetar genom kroppen utan även att den är rakriktad, det hänger i o f s ihop. Det allra viktigaste med att själv vara "sammanhållen" tycker jag är att rakriktningen blir bättre. Av naturliga skäl.
En annan viktig del i rakriktningen är att hålla reda på sina höfter och axlar, men det hänger ihop med att hålla sin egen ram, så att säga.

Men sånt här blir svårt i den här typen av diskussioner eftersom man inte alltid förklarar begripligt för andra och dessutom inte vet hur andra tolkar det man skriver:idea:

Att få argument i huvudet från nån rigid gubbe med klara störningar i personligheten vad gäller den sociala förmågan, det intresserar mej inte.

:rofl: asgarv. Det är ju DEJ det är fel på fattar du väl, som inte kan ta till dig! :rofl: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka