spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

Jag är väldigt förtjust i Kottas, tycker han är en gudabenådad ryttare. Jag har deltagit i en clinic som fotfolk och jag och de jag var där med kunde svara på hans frågor, tack vare att vi tränat så pass länge för en tränare som vi upplever som kunnig, men inte f*n vågade vi svara.

Hann inte ändra innan "tiden gått ut" - såg att jag fick det att framstå att det bara var jag och några andra som kunde svara tack vare vår tränare... :o Så var det givetvis inte - det var nog många andra i publiken och bland ryttarna som kunde svara!

Och om, jag GUD FÖRBJUDE, skulle ridit för honom, hade jag slutat rida totalt och inte gjort en enda hjälp rätt. Jag hade inte kunnat svara på en enda fråga heller.

Det finns liksom andra aspekter av ridning när man har det som hobby, som gör att man kanske inte alltid visar sig från sin bästa sida. Några exempel är: man är inte fullärd, man har inte tränat 10 hästar varje dag, man har inte modet just då, man får blackout, man är inte självsäker osv osv.

Men du, det gäller nog de flesta människor att inte alltid vara från sin bästa sida och de som rider 10 hästar per dag är nog ofta ödmjuka nog att inse att det finns mycket kvar att lära.....

Jag tycker om att tränare är ärliga och rakt på sak, men det finns gränser. OM en person har den inverkan du beskriver är det inte du som har problem - utan han:o
Hur skicklig man än är inom ett område kan man ju vara totalt socialt handikappad och helt sakna empati och förmåga att leva sig in i andras känslor. Jag får associationer till vissa diagnoser som inte är nedvärderande på något sätt, men som faktiskt brukar yttra sig just så. Stor kunskap men oförmåga att läsa av och kommunicera. Har för mej att vissa stora män troligen haft det, bla Einstein........

Fast vi skulle ju inte diskutera Kottas egentligen, eller ja, det är ju ts tråd och hon drog in honom - igen- - , så.....

Nej, det var jag som drog in honom. (Tror jag?)

Spelar kvitta. Det är svårt att rida. Och det är nog alla överens om! (Kottas också)

Men där härskar BAL.......

Så där är det rätt dött öht.

Gunnar har ju placerat oss såhär

Tyska utbildningsksalan kallas Klassisk - men det gör inte Anky och här är ju en diskussion verus RAM och Kontakt enligt Klassisk och andra

för en gångs skull är jag TS

Jag ber om ursäkt, men jag hittade inte det här svaret förrän någon gång i natt. Jag vågade inte svara på det inlägget då, eftersom jag härom natten kom hem från en blöt utekväll... *harkel, fy mig* och råkade uttala mig rätt illa i en privat diskussion, med en annan fröken som jag försökt be om ursäkt.

MEN här på klassisk ridkonst härskar JAG, som huvudmoderator, Immer, samt Lovisaleonora som hjälpmoderator och varken DU, Louise Nathorst, Flashlight, Philippe Karl, Axel, eller nån annan är moderator.

Du, jag och många med oss här på klassisk ridkonst har skrikit och skriker än idag i högan sky om "tävla dressyr"-ryttarna säger ETT ont ord om hur du, jag eller någon annan rider. Varför ska då du, jag och alla andra som sitter på klassisk ridkonst sitta HÄR och gnälla och diskutera hur bra eller illa tävlingsryttare rider?

Skärpning nu va???

Men som sagt, jag tänker inte bråka mer just nu. Utan vill bara säga det att B_A_L och jag lyder under samma regelverk och sidägare, så regeringen kan du inte säga att den är olika här på forumet.

Anledningen att jag skriver detta, är att NI är flera (även du alltså) som sitter här på klassisk ridkonst och när era (även dina alltså) argument tryter, sitter ni och småhugger med fula inlägg om varandras ridning utifrån diskussioner i hundra år gamla trådar från förr, där ni blev dödens osams.

Det ÄR helt OK, att diskutera och jämföra. Eftersom flera ryttare använder sig av klassisk ridning i tävlingsträning och tävlingsridningssammanhang och även klassiska ryttare, tar del av tävlingsridningsträning...

Men då MÅSTE man acceptera att alla även HÄRINNE på klassisk ridkonst, har olika syn på saker och ting, utan att gräva ner sig på sandlådenivå och bestämt säga JAG HAR RÄTT OCH DU HAR FEL, så det så!!! Och, ja. DET har hänt, eftersom jag raderat flera av era tidigare inlägg i denna tråd.

Jag tänker som B_A_L, inte heller tillåta dylika "svinhugg", varken nu eller fortsättningsvis.

Senast ändrad:

Hann inte ändra innan "tiden gått ut" - såg att jag fick det att framstå att det bara var jag och några andra som kunde svara tack vare vår tränare... :o Så var det givetvis inte - det var nog många andra i publiken och bland ryttarna som kunde svara!
Att våga svara när man är publik är en sak.
Att få bassning uppsuttet är garanterat ngt annat:eek:

Låter som Djungelbokens Baloo- Säg mig. Sen du har knockat dina elever, hur ska de......:eek:

Men där härskar BAL.......

Så där är det rätt dött öht.

Gunnar har ju placerat oss såhär

Tyska utbildningsksalan kallas Klassisk - men det gör inte Anky och här är ju en diskussion verus RAM och Kontakt enligt Klassisk och andra

för en gångs skull är jag TS

Du är välkommen att diskutera på dressyr också, OM du håller dig till forumreglerna och diskuterar på ett sätt som inte skrämmer bort alla andra användare.

Att du är TS betyder inte att du sätter reglerna för vad andra användare vill diskutera.

Jag fokuserar också på takten. Ja eller takt genom lösgjordhet. Inga konstigheter, försöker hålla allt enkelt...även om vi inte e på ngn hög nivå alls.

Tycker det känns enklare att tänka på balans istället för ram. Balans lodrätt/vågrätt. Både min och hästens. Som två linjer genom oss. De
Om jag håller rätt på min balanspunkt har jag lättare att hålla rätt på hästens dito o sammanfalla me den, och känna om en bog e på vift osv.
Ramen/formen e ju bara en bieffekt av vilken samlingsgrad man rider i. Mindre variation för ekipage på lättare nivå och större för de som kommit en bit.
Däremot kan man väl säga att vad som e viktigt med ram e att den e lika fram å bak.

Tänker då jag då :banana:
Dina tankar gillade jag:banana:
Det hänger ju ihop- hur den ser ut bak- ger formen framtill.

Kommer även ihåg våra diskussioner för länge sen om att paddla kanot, köra buss mm dvs- rida bakbenen. *Ser ni synken på banangubbarna-10 poäng;)*

Flummar vidare..
När kommer dressyr i par att bli som tävling??

Senast ändrad:

Till Jacko:

- Har också sett Kottas undervisa. Det var en dag med mycket få åskådare, bara jag som inte var hästskötare eller annan familj... Jag blev förvånad över hur snäll han var, mjuk och len i rösten. Sen kom en ryttare som - finns inget bättre sätt att säga det - helt gjorde bort sig.
Kottas använda samma lena sammetsröst och påpekade att ryttaren var en riktig katastrof..... ryyyys! Men han var inte sur efteråt eller så. Lugn och samlad, trots låg nivå på flera elever - hade fått mig att fundera på ett utbrott, men jag skulle ju aldrig fått så bra betalt heller. :p
Han var väldigt rar vid lunchen och ägnade mig en lång stund med information om tekniken i galopp och galoppombyten. Så jag tycker att han är helt ok, men att man ska ha en häst på rätt nivå för att få valuta för pengarna. De som var på den nivån verkade utvecklas fint!

Tillbaka till början -
Har skrivit om lite i citatet för att jag ska förstå bättre.

Philippe Karl säger sig (provokativt) inte tro på utbildningsskalan - men samtidigt gör han det - på sitt sätt. (Calm-Forward-Straight) Jag tror på utbildningsskalan på MITT sätt, men undrar lite över ditt sätt Fredrik, - och alla andras sätt.

Jag kan tänka - att försöka rakrikta en häst som inte är lösgjord är dömt att misslyckas. Att samla en häst som inte är lugn blir i bästa fall bara dåligt. Att försöka rida schwung när hästen är otaktmässig går inte....
På det viset är det bra att se skalan som hjälp med problemlösning. Och om man lägger upp utbildningen rätt kanske man slipper problemen, nästan i alla fall.

Jag tänker dock inte låda eller ram när jag rider. Jag tänker bakben och ryggrad och takt och eftergift och variation osv. Det där med ram har jag missat i teoriundervisningen, och jag känner inte att det behövs! :crazy:
- för er andra kanske det tänket är det som verkligen ger bra resultat!

- Tål att tänkas på!!!!!! /:cool

(Och jag har försökt att tänka kreativt/positivt här!! )

Då diskuterade vi hur kontakt ser ut the PK way, och annars och detta med ram är ju också skillnad då - the German Way (= systemet , det är inte samma sak som nationalitet) den tyska ramen har fyra sidor
Jag skulle likna den vid en osynlig låda som hela hästen befinner sig i.

Medan en del andra "ramar" verkar utgöras av bett - tyglar - och ? axlar :confused: För mig är det två helt olika saker.

Jag tycker som jag skrev i den andra tråden bara att det är viktigt att definiera begrepp En ram enligt den tyska utbildningskalan får hästen att gå fram till handen och börja vinkla sig bak - hur mycket beror på nivån.
och ju mer vinkling bak - ju lättare kontakt fram är kontakten hård fram - har man inte fått till ramen bakifrån och det är då ingen ram - möjligen ett grunt U

Jag tänker inte heller låda eller ram när jag rider.
Jag tror faktiskt att det i värsta fall kan bli väldigt negativt om man rider med tanken "att hästen måste in i ramen".

Jag minns en gång när vi sågs av en slump, och du med några få ord fick mig att slappna av i bäcket när jag red, ENDAST det fick min unghäst att röra sig med kadens.
Minns du?

Min senaste tränare, hoppryttaren/unghästutbildaren, anser att man måste låta hästen hitta sin balans och takt så okompliserat som möjligt.

Hon citerade Bosse Tibblin vid ett tillfälle hon var här, att om hästen är eftergiven i de halskotorna närmast bogen (ursäkta min dåliga anatomi, och förklaringen är längre än så här) så har man den i "ramen" utan att pressa in den där.
För mig blev det så extremt mycket lättare att rida efter det, i stället för att hålla koll på nosen och nacken.

Följden blir att om hästen ligger fint i handen, suger fram emot bettet, så behöver man inte tänka på bakbenen, för hästen kommer efter sin egen förmåga och kapacitet använda dem rätt.

Allför många tvingar in sin häst i någon form av ram, framförallt vi som tävlar..

Förövrigt känner jag inte till PK och kan inte uttala mig något alls om just hans tankar.

Följden blir att om hästen ligger fint i handen, suger fram emot bettet, så behöver man inte tänka på bakbenen, för hästen kommer efter sin egen förmåga och kapacitet använda dem rätt.

Allför många tvingar in sin häst i någon form av ram

Så här "enkelt" kan det vara :bow::bow::bow:

Fast nu pratar du om unghästridning- enbart följsamt säte.
Hur gör du sedan?

Om hästen trampar på mot bettet så blir den även bra i munnen o även harmonisk o arbetsvillig- ridbar- om man inte själv blir statisk/ stum. Är helt med på din linje.

Ja, det första jag nämde är unghäst ridning. Sedan kommer alla dessa övergångar, för att hitta takten och balansen och styrkan. Men tricket är att bibehålla den bålstabiliteten ett avslappnat säte ger när hästen börjar att jobba med mer och mer mekanik.

Jag har fått jobba mycket tidigare med att inte bli statisk och stum, men har märkt att det är otrolig skillnad på vilken häst jag rider. Och otrolig för hur tränaren uttrycker sig = vilket "tänk"man planterar in i hjärnan i komb med känslan.

Ja det är skillnad mellan olika hästar , på många sätt.

Jag har ju förstått hur din valack är ungefär, vilket påminner om rödhåriga stoet, och hon kan nog få vilken ryttare som helst spänd vissa dagar:cool: Det är en del av hennes personlighet att ha kontroll, se allt som händer, och dessutom en häst med extremt snabba reaktioner, plötsliga reaktioner och flyktberedskap i värsta fall:cool:

Det är svårt att inte bli spänd själv på en sån. Där är det som du säger övergångar, övergångar, hitta takten, lugnet, vilan på steget, innan kan man inte börja arbeta. Först då hästen spänner av kan man verkligen själv spänna av på riktigt. När hon kommer in i en bra takt kommer lugnet och då är hon underbar att rida:love:

Unghästen är mer avspänd och cool så då blir jag det också, redan från det jag sitter upp. :bow: Han kan titta men är oftast cool. Avspänd från start. Helt annat utgångsläge. ;Mycket lättare att vara avspänd och följsam då!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänker inte heller låda eller ram när jag rider.
Jag tror faktiskt att det i värsta fall kan bli väldigt negativt om man rider med tanken "att hästen måste in i ramen".

Jag minns en gång när vi sågs av en slump, och du med några få ord fick mig att slappna av i bäcket när jag red, ENDAST det fick min unghäst att röra sig med kadens.
Minns du?

Jomenvisst!! :) Det är så häftigt när "några millimeter här o där" blir något stort i andra änden. Krävs att den som rider känner sin kropp rätt bra för att kunna ställa om. Och experimentlusta/mod. Härligt att se iallafall när saker kommer på rätt plats! /T_B

Så här "enkelt" kan det vara :bow::bow::bow:

Ja så länge det handlar om vanlig arbetstrav men sedan när det kommer till samling är det inte så här "enkelt" längre för då måste man be om böjning i bakdelens alla leder.

Jag tänker dock inte låda eller ram när jag rider. Jag tänker bakben och ryggrad och takt och eftergift och variation osv. Det där med ram har jag missat i teoriundervisningen, och jag känner inte att det behövs! :crazy:
- för er andra kanske det tänket är det som verkligen ger bra resultat! -

Ja, man kan ju tänka på olika sätt för samma resultat, men jag tänker ram därför att det blir en ram som hästen arbetar inom, som även innefattar viktfördelning, att hästen ska belasta sina ben jämnt, inte mer på ena bogen, mindre på att bakben, inte överböja, verkligen spåra, osv

Det blir väl samma sak om du har koll så som du beskriver, men att tänka ram blir en helhet för mej, helt enkelt.
Det svåra är att hästen arbetar rak dvs inom en liksidig ram och särskilt när man vill ändra formen. (för mej i alla fall)

Ja så länge det handlar om vanlig arbetstrav men sedan när det kommer till samling är det inte så här "enkelt" längre för då måste man be om böjning i bakdelens alla leder.

Precis! Och det är därför jag inte heller kräver 100 % samling 100 % av ridpasset, då jag har en urgammal och utsliten promenadhäst, som man inte kan kräva något av.

*Sitter med ett fånleende på läpparna och tänker på miljondollarhästen, som står i boxen ett par meter ifrån sadelkammaren och den bärbara datorn o mumsar välförtjänta morötter efter ett så J-LA härligt lektionspass på ridskolan*

:banana::banana::banana::banana::banana:

"Minska tempot"

"Fånga upp energin från bakdelen"

"BRA tramp bakifrån där, klappa om, sakta av och låt henne pusta en stund."

"Bra form, större delen av passet idag, tänk bara på tempot och din hand."

Senast ändrad:

KL
Får en nybörjare lägga sig i, så tänker jag på det S Swift skrev om att ha 75% fokus på sig själv. Resten kan hästen få. Tycker det stämmer bra för det mesta.
Så jag fokuserar mest på att få till en balans i mig själv, se till att jag har en "ram" (som består av sittbenen och axlarna än så länge). Om jag lyckas få till en 3-dimensionell balans där, ung som en gyrokompass, så går hästen bättre.
Eftersom jag arbetar med mänskor, som måste lära sig se den tredje dimensionen, så vet jag hur stor aha-upplevelse det innebär att plötsligt kunna "se" med de ögonen. Det är faktiskt en sensation att kunna tänka och se hur en form egentligen fortsätter, trots att man endast ser tex framsidan av ngt.
Jag kan tänka mig att det är ngt liknande man kan erfara med hästen, och att det ärdärför som olika metaforer funkar olika bra för olika ryttare. Det beror helt enkelt på vilka referenser man har.
Att se form. Att känna form. Att känna hästen och ens egne kropp, det är lite som en konstnärlig upplevelse.
Lördagsflum i snöfall...

Jag bli nyfiken på da du jobbar med?:D

Ang hästens och ryttarens del så kan det nog vara rimliga proportioner generellt sett. Visst är det mesta ryttaren men även hästen är en personlighet och har sin del i det hela.

Hästar är ju väldigt olika typer och det går aldrig att säga att det helt saknar betydelse. Visst påverkar även det ridningen. Ju skickligare ryttare ju lättare klarar den att rida alla typer av hästar, men visst finns hästar som är svårare även för en skicklig ryttare. Samtidigt som det finns hästar som är lättare även för en mindre skicklig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?