spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

Följden blir att om hästen ligger fint i handen, suger fram emot bettet, så behöver man inte tänka på bakbenen, för hästen kommer efter sin egen förmåga och kapacitet använda dem rätt.

Allför många tvingar in sin häst i någon form av ram

Fast nu pratar du om unghästridning- enbart följsamt säte.
Hur gör du sedan?
Om hästen trampar på mot bettet så blir den även bra i munnen o även harmonisk o arbetsvillig- ridbar- om man inte själv blir statisk/ stum. Är helt med på din linje.

Samlingen kommer automatiskt sedan. Genom att rida hästen mycket framåt skapas en vilja av hästen att alltid gå fram. Genom att träna avsaktningar skapas lyhördhet att lyssna på ryttarens förhållande/avsaktande hjälper. Genom att kombinera dessa i kortare och kortare sekvenser (igångsättningar/avsaktningar), dvs att be hästen att bromsa upp när den i själva verket har en önskan om att gå fram gör att du får en viss samling (tramp). Detta sker dock inte genom att använda skänklar och bromsande tyglar samtidigt. Genom att jag rätar upp mig (eller lutar överlivet ngt bakåt) och höjer handen en aning saktar hästen ner. Saktar den ner för mycket påminner jag en gång med ett lätt skänkeltryck och hästens önskan att gå fram växer sig stark igen. En ny ombalansering av min och hästens vikt gör att du gradvis får samlingen. Det viktiga i kråksången är att få hästen att VILJA gå fram för egen maskin.

Ang ramen som det diskuterats mycket om här och som jag inte orkat läsa igenom, så skapar jag en sorts ram då jag lär hästen först att vara mjuk i handen, sen böja halsen/nacken och därefter länga halsen. Om detta inte fungerar går jag heller inte vidare med nästa moment/gångart. Hästen håller sig inom den ram/position som jag har bett den om. Faller hästen ur ramen vid ridning har jag troligen inte gjort ett bra förarbete, alternativt har jag gett hästen en dålig förklaring till vad jag menar. Antingen får jag snällt påminna hästen om vad jag vill/menar, eller gå ett steg tillbaka i utbildningen för att befästa grunderna bättre.

Jag tränar för PK,,,, om nån nu missat det.

B nice.

Samlingen kommer automatiskt sedan. Genom att rida hästen mycket framåt skapas en vilja av hästen att alltid gå fram. Genom att träna avsaktningar skapas lyhördhet att lyssna på ryttarens förhållande/avsaktande hjälper. Genom att kombinera dessa i kortare och kortare sekvenser (igångsättningar/avsaktningar), dvs att be hästen att bromsa upp när den i själva verket har en önskan om att gå fram gör att du får en viss samling (tramp).
Automatiskt- om man saktar av rätt. Det räcker med halvhalter.
Hur behåller man den sen?
Ang ramen som det diskuterats mycket om här och som jag inte orkat läsa igenom, så skapar jag en sorts ram då jag lär hästen först att vara mjuk i handen
Hästen har ingen hand:angel:
Det är väl där som benämningen skola munnen kommer in.
Nej det är mer att ryttaren lär sig skola sin hand- levande hand samt timingen där i kombination med ridning med övriga kroppen- man vet att det börjar- där bak. Handen är en av ingredienserna- den som kommer i sista hand.

Jag har min häst i paketet:cool:

Jag gillar inte att man tar upp huvudet från hästens normala huvudställning- annat än i korrigering- för att lättare samla den. Ryggen då? Är den oviktig?
Konsten ligger väl i att samla den i en redan god form, utan att försöka överdriva?

Om man dessutom har skador i bakbenen är det bara av ondo- anser jag......

Senast ändrad:

Automatiskt- om man saktar av rätt. Det räcker med halvhalter.
Hur behåller man den sen?
Hästen har ingen hand:angel:
Det är väl där som benämningen skola munnen kommer in.
Nej det är mer att ryttaren lär sig skola sin hand- levande hand samt timingen där i kombination med ridning med övriga kroppen- man vet att det börjar- där bak. Handen är en av ingredienserna- den som kommer i sista hand.

Jag har min häst i paketet:cool:

Jag gillar inte att man tar upp huvudet från hästens normala huvudställning- annat än i korrigering- för att lättare samla den. Ryggen då? Är den oviktig?
Konsten ligger väl i att samla den i en redan god form, utan att försöka överdriva?

Nej, hästar har hovar, inte händer... det var mina händer jag menade.
För mig börjar det med handen - för dig och många andra kommer den sist. Jag har förstått att det underlättar fantastiskt mycket genom att börja i den änden (med att skola munnen först, men det har vi redan pratat om tror jag). Ni börjar med nåt annat, det har jag respekt för.

Ryggen är inte alls oviktig, men har hästen en skolad mun och går fram med ett ordentligt driv i steget så jobbar ryggen jättefint. Hästen välver sig. Däremot om man bara "rider med handen" och glömmer att den ska gå fram (sovande häst) så hänger ryggen inte med. Det har ju ett samband.

Att ta upp hästens huvud från sin normala huvudställning kan man definiera olika. Vad anser du är hästens normala huvudställning? Om man hård-drar det hela är faktiskt den normala huvudpositionen inte när den går i form, utan precis som den är skapad när den går/står i boxen/hagen.
Jag anser att hästen ska kunna både sänka och resa huvudet i en bra position genom att följa med min hand uppåt och nedåt. Jag skrev att jag endast går vidare i utbildningen när hästen är i den form jag vill ha den, alltså samlar jag den när den är i form och inget annat. Jag gör mitt bästa för att sakta av rätt, blir det ingen bra avsaktning går jag heller inte vidare utan tränar på att få bra avsaktningar istället. Observera nu att jag inte pratar om att höja hästens huvud en halvmeter, utan jag pratar om små (ibland osynliga) förändringar men ack så effektiva. Bara nån centimeter kan ibland vara det som behövs för att balansera om hästen.

En häst med skador i bakbenen rider jag inte:eek:
Det är lika mycket av ondo att rida hästen i en lång, låg, framåt position eller låg bakom lod. Då slits frambenen istället.

Problemet med metoden- spm jag ser det- är att den inte kan jobba på i ngt tempo som är naturligt för den o att man SAKTA överför lite lite vikt bakåt. Att man liksom AR börjar med tramp, istället för att ha det som mål- att hela tiden tänka framåt o inte börja i fel ände.

Även att den får komma till ro o tycka att bettet är ngt angenämt som den törs förlita sig på o då suga på- inte tugga frenetiskt.
Ser även att man sänker bettetför mkt- än mer klapprande.

Jag tycker att det är alldeles för mkt quick fix för att vara hälsosamt för bakdelen.

Framdelen är ändå byggd för att vara den starkare.
Menade inte att du har en skadad häst, men andra...

Senast ändrad:

Det känns som om du har missuppfattat några saker, jag vill förtydliga mitt sätt att se på detta. Skriver svaren i din text.

Problemet med metoden- spm jag ser det- är att den inte kan jobba på i ngt tempo som är naturligt vad är naturligt menar DU? Vi rider inte våra hästar i släptrav, ej heller i slängtrav utan i ett friskt framåt tempo som ger hästen förutsättningen att utveckla sina gångarter, att stretcha ut musklerna så att den kan få ett bättre och mer avspänt steg. Detta kan man inte göra i undertempo, då kommer det aldrig att hända nåt. Jag tänker framåt i ridningen hela tiden, utom då jag står stilla, eller när hästen behöver gå långsamt för att den är ur balans och behöver hitta sina fötter och sin takt igen.

för den o att man SAKTA överför lite lite vikt bakåt. Att man liksom AR börjar med tramp, istället för att ha det som mål- att hela tiden tänka framåt o inte börja i fel ände.Vi börjar inte med tramp, för oss är det ett mål som tar ganska lång tid att nå.

Även att den får komma till ro o tycka att bettet är ngt angenämt som den törs förlita sig på o då suga på- inte tugga frenetiskt.
Ser även att man sänker bettetför mkt- än mer klapprande. [Rätt läge för bettet är inte när det hänger utan som man fick lära sig förr på ridskolan, det ska vara 1-2 veck i mungipan, beroende på hur man räknar. Om någon har ett bett som hänger beror det på att ryttaren själv har bestämt så. PK förespråkar ett välanpassat lagom långt och lagom tjockt bett som inte hänger och slänger.

Jag tycker att det är alldeles för mkt quick fix för att vara hälsosamt för bakdelen. Jag tycker personligen att Quick Fix är när man använder hjälptyglar, sätter i ett skarpare bett för att nå målet.

Framdelen är ändå byggd för att vara den starkare. Trots allt så har hästen redan ganska mkt mer vikt där, så varför överbelasta den ännu mer?Menade inte att du har en skadad häst, men andra...

Menade inte att du har en skadad häst, men andra...

Nu har du haft ditt roliga för idag. En sån här irrelevant insinuation utan teknisk bevisning från veterinär med röntgenplåtar om att bara vi på klassisk ridkonst rider skadade hästar, kommer att belönas med RÖTT kort.

Och detta säger jag utan att stå på någon sida, då jag inte vet vem du menar i detta fall.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Ps. Jag som privatperson, när jag skriver här i forumet får ofta höra att jag har myckt, jag säger, jag tycker, jag vill, jag jag jag... och att forumets besökare består av fler än jag jag jag... Bara en *hint* om hur andra här på forumet låter... Ds:

Senast ändrad:

Vet inte vad du läser in- allvarligt.

Menar bara att man ska vara ytterst försiktig med att stressa på bakvikt.
Ja jag är kanske lite skadefixerad efter att ha tillbringat ett par dagar på klinik- pga trauma.

Vet inte vad du läser in- allvarligt.

Menar bara att man ska vara ytterst försiktig med att stressa på bakvikt.
Ja jag är kanske lite skadefixerad efter att ha tillbringat ett par dagar på klinik- pga trauma.

Utan att lägga vikt på hästens bakben från början får den en försenad balansering för att kunna bära ryttare på ett bra sätt, vikten ska arbetas dit och automatiseras i så tidig ålder som möjligt, och när hästen kan bära sig själv är den redo att bära ryttare.

*Tycker jag*

Jag utgår oftast ifrån att rida hästen i dess naturliga jämnvikt- 60% på framdelen. Läste förresten igår att ngn forskare menade att det var hela 65%.

Sen ska man som ryttare givetvis försöka att inte öka på procenten- rida i framvikt. Därför tycker jag- tra la la- att en nyss inriden häst inte ska ridas lång o låg i o m att den då oftast inte klarar att bära upp sig själv OCH ryttaren.

Jag utgår oftast ifrån att rida hästen i dess naturliga jämnvikt- 60% på framdelen. Läste förresten igår att ngn forskare menade att det var hela 65%.

Sen ska man som ryttare givetvis försöka att inte öka på procenten- rida i framvikt. Därför tycker jag- tra la la- att en nyss inriden häst inte ska ridas lång o låg i o m att den då oftast inte klarar att bära upp sig själv OCH ryttaren.

För än gångs skull är vi någorlunda överens. Jag utgår ifrån hästens normala huvudposition när jag formger den, men dock så är det nödvändigt att regelbundet rida den nedåt framåt för att stretcha ut överlinjen också.

Och jag har hört att en häst som går lång och låg OCH med indragen näsa samt en ryttare i framvikt kan närma sig hela 70 % i vikt på frambenen.

För än gångs skull är vi någorlunda överens. Jag utgår ifrån hästens normala huvudposition när jag formger den, men dock så är det nödvändigt att regelbundet rida den nedåt framåt för att stretcha ut överlinjen också. Överens här med:grin:

Och jag har hört att en häst som går lång och låg OCH med indragen näsa samt en ryttare i framvikt kan närma sig hela 70 % i vikt på frambenen.
Det ä'r därför som den inte ska gå så lågt- djup o rund. Plus att man måste ha bakbenen o ryggen med samt manken upp. I balans.

I lång o låg är risken stor att man tappar- allt det.

För mig börjar det med handen - för dig och många andra kommer den sist. Jag har förstått att det underlättar fantastiskt mycket genom att börja i den änden (med att skola munnen först, men det har vi redan pratat om tror jag). Ni börjar med nåt annat, det har jag respekt för.

Ryggen är inte alls oviktig, men har hästen en skolad mun och går fram med ett ordentligt driv i steget så jobbar ryggen jättefint. Hästen välver sig. Däremot om man bara "rider med handen" och glömmer att den ska gå fram (sovande häst) så hänger ryggen inte med. Det har ju ett samband.

Jag tycker bara det verkar som att gå över ån efter vatten att "skola" munnen:confused:

Om hästen kommer igång med att arbeta igenom kroppen, bakifrån så kommer ju avslappningen/avspändheten även i munnen. Jag förstår inte hur man kan "lära in" att hästen ska slappna av i nacken och i tungan som påverkar hur den är i handen.
Att man vänjer hästen vid hur bettet verkar, att den ska följa handen. förhållning osv, det är ju inte konstigt alls, det är jag med på.
Men även om hästen slappnar av och följer när man står på marken så kan den ju spänna sej direkt man sitter upp i alla fall, om det är så, och då är man på ruta ett?

Jag är intresserad av hur man tänker att denna skolning ger effekt, på vilket sätt blir det skillnad? (jämfört med att hästen kommer igång med att arbeta mjukt och avspänt bakifrån och genom överlinjen fram till munnen) Det handlar om hela hästens kropp, hur den är i kontakten med handen.

Å andra sidan vet jag att man man styra en persons avslappning genom att be den "tappa hakan":idea: Är det något sånt man är ute efter på hästen?

Men å andra sidan kan ju den personen lätt spänna till igen i hakan och resten av kroppen på en mikrosekund, och då är man inte avspänd längre. Samma med hästar.

Så jag förstår ändå inte hur munnen kan kopplas ifårn helheten på det sättet:confused:

Och jag vet att munnen diskuterats innan men har ändå kvar de här frågorna och nu tog du upp det igen:D

Ang vikt och låg form på unghästar så känner man när de börjar orka, det är fantastiskt när de första gången börjar följa bettet framåt neråt och orkar fortsätta bära kvar sig, en stund i alla fall :bow: Var med om det nyligen:idea: Inte rund utan bara länga halsen framåt neråt och stretcha lite, några meter bara i början.

Senast ändrad av en moderator:

Jaha, då tar vi det igen:angel:

Jag tycker bara det verkar som att gå över ån efter vatten att "skola" munnenNej, det går fortare eller snarare enklare på detta vis med utbildningen, hästen förstår kommunikationen på ett perfekt sätt och det blir mindre konflikter

Om hästen kommer igång med att arbeta igenom kroppen, bakifrån så kommer ju avslappningen/avspändheten även i munnen. Om du redan innan du sitter på hästen har lärt den acceptera bettet och följa tygeltagen, avslappnad i käken så kan du direkt arbeta den i kroppen, i rätt form! Det tar ju en stund annars för hästen att komma på vad som är rätt form, söka stöd på bettet etc. När jag ridit in hästar enligt exv Strömsholmsmodellen har jag upplevt att det uppstår onödiga spänningar hos hästen, trots att jag varit mjuk i handen och ridit den bakifrån och framåt/genom kroppen

Jag förstår inte hur man kan "lära in" att hästen ska slappna av i nacken och i tungan som påverkar hur den är i handen. Menar du att du inte förstår hur man gör, rent praktiskt?

Att man vänjer hästen vid hur bettet verkar, att den ska följa handen. förhållning osv, det är ju inte konstigt alls, det är jag med på.Bra;)
Men även om hästen slappnar av och följer när man står på marken så kan den ju spänna sej direkt man sitter upp i alla fall, om det är så, och då är man på ruta ett? Fördelen är ju att man har skapat en kommunikation med hästens mus som är "precis", dvs den vet direkt vad jag vill när jag tar i tygeln. Om hästen spänner sig när jag sitter upp räcker det med en enda förklaring (Om jag gjort ett bra för-arbete dvs) så har jag en avslappnad häst igen som snuttar på bettet. Slipper rida ½ varv för att komma tillbaka till där jag var, vilket jag gjort måååånga gånger tidigare. Och då har det inte alltid räckt med det halva varvet

Jag är intresserad av hur man tänker att denna skolning ger effekt, på vilket sätt blir det skillnad? (jämfört med att hästen kommer igång med att arbeta mjukt och avspänt bakifrån och genom överlinjen fram till munnen) Det handlar om hela hästens kropp, hur den är i kontakten med handen.
Jag vet inte om det är nån skillnad direkt, vi rider också hästen mjukt och avspänt, bakifrån och framåt. Skillnaden är att när den går på framåt så möts man av en mjuk mun direkt, det är inte nåt man måste leta efter

Å andra sidan vet jag att man man styra en persons avslappning genom att be den "tappa hakan"Är det något sånt man är ute efter på hästen?
JAAAAA, vilken bra förklaring. Tack:bow:

Men å andra sidan kan ju den personen lätt spänna till igen i hakan och resten av kroppen på en mikrosekund, och då är man inte avspänd längre. Samma med hästar. Se svar ovan, om hästen spänner sig så är det jag som ryttare lika snabbt får be om avslappning. Detta sker ofta genom böjning. Då har det gått två microsekunder, inte 2 varv på volten. Alltså kommer jag snabbare till avslappning. Och stunderna med en avslappnad häst blir bara längre och längre för varje gång. Det beror på att tygeltaget alltid, alltid efterförljs av en eftergift som är behaglig och belönande för hästen.

Så jag förstår ändå inte hur munnen kan kopplas ifårn helheten på det sättet Det är inte frånkopplat helheten, det är en del av helheten för mig

Och jag vet att munnen diskuterats innan men har ändå kvar de här frågorna och nu tog du upp det igen Nos problemas, jag försöker förklara så gott det går

Ang vikt och låg form på unghästar så känner man när de börjar orka, det är fantastiskt när de första gången börjar följa bettet framåt neråt och orkar fortsätta bära kvar sig, en stund i alla fall Var med om det nyligen:idea: Inte rund utan bara länga halsen framåt neråt och stretcha lite, några meter bara i början.Detta moment har vi tränat in från backen, således behöver vi inte vänta på att hästen ska lära sig förstå att följa med bettet framåt/nedåt.

Fråga igen, så förklarar jag igen om du vill.
Att skola munnen är en alternativ väg att nå samma mål. Den tar inte längre tid, man byter bara ut de första minuterna varje ridpass till detta. Varför man gör det? Därför att det är en rolig väg för både mig och hästen, en väg som är mycket enkel för hästen att förstå och som ger mig en bättre och enklare kommunikation med min häst. Jag förstod inte heller detta så väl i början, det är först nu när jag lärt mig lite mer som jag uppskattar alla fördelar och förstår sambandet genom hela utbildningsstegen. Tack vare att jag skolat hästen vid hand så har jag en enorm fördel när exv sidvärtsrörelser ska läras in, samt senare med piaffen, men dit är det långt kvar. Sitter just nu på en 3,5-åring.

Det där med hakan kom jag att tänka på, det lärde jag mej profylax för hundra år sen när jag fick första barnet:D Det stämde ju.:cool:

Man skulle slappna av i munnen/hakan för att slappna av i övriga kroppen och släppa ut barnet, ja, ungefär. Men som jag skrev, det går lika lätt att spänna igen:cool: Jag klarade inte att enbart hålla mej till sånt när det väl satte igång:crazy:

Men just den kopplingen mun-avslappning i kroppen fick mej att i alla fall tänka över vad du skriver. Även om jag har svårt att se hur en sån träning skulle sitta i även under ridning, men tja varför inte. Kan inte säga att du har fel i det här, jag vet inte helt enkelt. Sen om det ska behövas är ju en sak.

Jag vet också att även om man rider med sätet (och det gör jag faktiskt så gott jag kan:rofl:) och så lite aktiv hand som möjligt, så uppnår man ju denna avslappning i munnen genom att även ge eftergift när hästen gör det, så att säga, det tror jag de flesta ryttare gör ,och även tyskarna eller de som rider "tyskt":grin: (Vi såg det ju om inte annat på bilderna från Globen som några la ut på dressyrforumet och som ligger kvar om man vill titta........) Att förneka det vore ju bara dumt, att sätta en ram innebär att sätta en gräns som hästen arbetar inom även framifrån, och där krävs ju en eftergift från hästen, men naturligtvis kommer det av ridning fram till handen.

Även på en ung häst (rider också en 3.5-åring samt en 7.5-åring) så sätter man någon form av ram, som hästen går inom. Även om man har handen väldigt stilla och bara "väntar" på hästen, så finns en viss ram så länge man inte har helt lång tygel. Hästen ger efter, får eftergiften och lär sig hur det ska vara.

Det du skriver låter så långt inte helt fel, även om jag inte kan gå med att börja framifrån:cool: Men fortfarande har jag bilden av PK själv och allt "mekande" och när vi kommer till det så ja, då är jag inte med:crazy:

Lite funderande fram och tillbaka.....

Jag tror att du förstår mer än du tror, även om du vill försvåra förklaringarna vi ger dig.

Jag har sett många glimtar, där du faktiskt visat att du verkligen förstått vad vi menar och det är ett litet steg på jorden, men ett stort steg för mänskligheten... eller vad farao det eter...

*Oh Lord, wouldn't you give me a Mercedez Benz...* Nä, jag är inte klok... som vanligt. Jag har varit på julbord och fått lite innanför västen... Ska jag sjunga nåt mer? :banana: Säkki Järven polka??? Eller Bergsprängar Walgrens gamla häst är dö'?? :idea:

Jag tycker bara det verkar som att gå över ån efter vatten att "skola" munnen:confused:

Om hästen kommer igång med att arbeta igenom kroppen, bakifrån så kommer ju avslappningen/avspändheten även i munnen. Jag förstår inte hur man kan "lära in" att hästen ska slappna av i nacken och i tungan som påverkar hur den är i handen.
Att man vänjer hästen vid hur bettet verkar, att den ska följa handen. förhållning osv, det är ju inte konstigt alls, det är jag med på.
Men även om hästen slappnar av och följer när man står på marken så kan den ju spänna sej direkt man sitter upp i alla fall, om det är så, och då är man på ruta ett?

Å andra sidan vet jag att man man styra en persons avslappning genom att be den "tappa hakan":idea: Är det något sånt man är ute efter på hästen?

Men å andra sidan kan ju den personen lätt spänna till igen i hakan och resten av kroppen på en mikrosekund, och då är man inte avspänd längre. Samma med hästar.

Så jag förstår ändå inte hur munnen kan kopplas ifårn helheten på det sättet:confused:

Och jag vet att munnen diskuterats innan men har ändå kvar de här frågorna och nu tog du upp det igen:D

Ang vikt och låg form på unghästar så känner man när de börjar orka, det är fantastiskt när de första gången börjar följa bettet framåt neråt och orkar fortsätta bära kvar sig, en stund i alla fall :bow: Var med om det nyligen:idea: Inte rund utan bara länga halsen framåt neråt och stretcha lite, några meter bara i början.

Precix :idea:

Jag tror att du förstår mer än du tror, även om du vill försvåra förklaringarna vi ger dig.

Jag har sett många glimtar, där du faktiskt visat att du verkligen förstått vad vi menar och det är ett litet steg på jorden, men ett stort steg för mänskligheten... eller vad farao det eter...

*Oh Lord, wouldn't you give me a Mercedez Benz...* Nä, jag är inte klok... som vanligt. Jag har varit på julbord och fått lite innanför västen... Ska jag sjunga nåt mer? :banana: Säkki Järven polka??? Eller Bergsprängar Walgrens gamla häst är dö'?? :idea:

Tror jag avlider :rofl:

Det där med hakan kom jag att tänka på, det lärde jag mej profylax för hundra år sen när jag fick första barnet:D Det stämde ju.:cool:

Man skulle slappna av i munnen/hakan för att slappna av i övriga kroppen och släppa ut barnet, ja, ungefär. Men som jag skrev, det går lika lätt att spänna igen:cool: Jag klarade inte att enbart hålla mej till sånt när det väl satte igång.

Men just den kopplingen mun-avslappning i kroppen fick mej att i alla fall tänka över vad du skriver. Även om jag har svårt att se hur en sån träning skulle sitta i även under ridning, men tja varför inte. Kan inte säga att du har fel i det här, jag vet inte helt enkelt. Sen om det ska behövas är ju en sak.

Jag vet också att även om man rider med sätet (och det gör jag faktiskt så gott jag kan:rofl:) och så lite aktiv hand som möjligt, så uppnår man ju denna avslappning i munnen genom att även ge eftergift när hästen gör det, så att säga, det tror jag de flesta ryttare gör ,och även tyskarna eller de som rider "tyskt":grin: (Vi såg det ju om inte annat på bilderna från Globen som några la ut på dressyrforumet och som ligger kvar om man vill titta........) Att förneka det vore ju bara dumt, att sätta en ram innebär att sätta en gräns som hästen arbetar inom även framifrån, och där krävs ju en eftergift från hästen, men naturligtvis kommer det av ridning fram till handen.

Även på en ung häst (rider också en 3.5-åring samt en 7.5-åring) så sätter man någon form av ram, som hästen går inom. Även om man har handen väldigt stilla och bara "väntar" på hästen, så finns en viss ram så länge man inte har helt lång tygel. Hästen ger efter, får eftergiften och lär sig hur det ska vara.

Det du skriver låter så långt inte helt fel, även om jag inte kan gå med att börja framifrån:cool: Men fortfarande har jag bilden av PK själv och allt "mekande" och när vi kommer till det så ja, då är jag inte med:crazy:

Lite funderande fram och tillbaka.....

Ja jag är tjatig men..

Håller med igen :D

Tycker flashlights, o andras, problematiserande kring frågorna som kommer upp är jätteintressanta och att de leder vidare till djupare förståelse. Kan inte alls se att man vill "försvåra förklaringar" därmot fördjupa diskussionen kring de.
Tycker även att det är dylika grejor som gör trådar läsvärda istället för att alla är överens och lever lyckliga i alla sina dar ;)

Nej precis det intressanta är väl diskussionerna, inte att alla redan vet hur allt är:confused: Jag har skrivit det förr: man måste förstå det som man utttalar sej om, vad det än gäller, där är buke en utmärkt källa med så många representanter för olika stilar. I försöken att förstå frågar man och ifrågasätter, oavsett om det är på buke eller irl.

Ingela: Jag antar att du menade att du höll med om det jag skrev:angel: :D

C_L Det är helt ok att du är tjatig:D

Får återkomma i diskussionen, nu ska jag på konferens hela dagen och äta god mat :banana::d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?