spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

När man uppnår det så ser det ut som Heikke i Aachen på Küren, eller som på Isabells vinnande ritt jag tror det var Grand Prix special också i Aachen

Har man upplevt detta samarbete så känner man igen det. Man KAN vara ETT MED HÄSTEN

Vägen dit går INTE via att träna lydnad - utan via egen kroppskontroll

Kanske ska svara lite, trots allt.......

Du tror alltså på fullt allvar att om du tränade för nån av dom skulle dom inte fokusera alls på att hästen ska svara på hjälper när du ber om det:confused:

Ang att få svikten bak, ja du, en del är att hästen faktiskt lyssnar och svarar framåt o tillbaka, tro det eller ej......Det är sannerligen inte bara anky som tjatar om "transitions...." Varför gör dom det, tror du?

Jag har aldrig sagt emot dej öht ang sitsens betydelse så du behöver inte predika dej blå:cool:

Men sitsen innebär inverkan och hästen ska svara på inverkan också, det finns inte automatik i det (och det kallas lydnad). Annars skulle väl inte Balkenhol behövt tygeltagen som axel tex tog upp:grin: Eller Heike, för den delen.
När hästen är på hjälperna behövs inte tygeln mycket. Men innan den är där.

Problemet med dina föresläsningar är att du låter som om det inte finns en väg till idealet, som kan behöva varieras en aning också, beroende på häst. Det är för dej "bara att...." vilket får mej att "insinuera" ang dina praktiska erfarenheter, ja. Just därför.

:confused:
Va?? Ja du, ledsen om du uppfattade mitt inlägg som hotfullt eller vad du menar. Jag var mest intresserad av att fortsätta prata kring piaffen och artificiell inlärning. Enligt mig började diskussionen med det. Följ gärna ditt eget råd.
.

Håller med och tycker det var här diskussionen kunde bli riktigt intressant, baserat på Fios tankar runt det hela och ditt försök att utveckla det hela.

men eftersom vissa har en HELT annan agenda, som verkar innebära att få predika, försöka påskina sin egen expertis i ämnet, och samtidigt hugga subtilt till vissa som anses som hotbilder, så blir det svårt. kanske du kan starta en ny tråd i ämnet där vi kan få vara ifred från telefon katalog långa monologer från en användare och istället föra en produktiv diskussion? :idea:

Det var inte det jag menade med artificiellt utan det där handlar ju bara om att ta hand om hästens talang. Piaff är väl inte egentligen något onaturligt rörelsemönster för en häst :confused:
Artificiellt för mig är att man lär in något onaturligt och mekaniskt som tex då frieserselen eller tenesse walking eller annat som inkluderar snören.

Nej då, ser inte piaff om onaturligt rörelemönter, undrade bara vad som menades med artificiellt i det här sammanhanget.
Det ingick liksom inte i min begreppsvärld att man har hästen som nån sorts marionett och tvingar fram ett rörelsemönster eller har bjällor eller vad man nu kan komma på för nått :eek: dubbel :eek:

Bra idé:bow:

Ja avarter av den typen vill nog ingen ha, tror jag:idea:

Måste erkänna att inte heller jag gjorde den kopplingen först, :o Fast sen kom jag på att jag hört talas om liknande, och pessoaselar används ju, har sett det ofta periodvis, men det är helt utanför min lista över ok metoder också...:cool: Trodde inte det användes längre efter första modevågen för rätt l'änge sen.....

Senast ändrad av en moderator:

finns ju en utmärkt legtim och moderniserad variant av frieserselen nuförtiden och det är pessoa selen som var och gemene man anser helt okej. :angel:

ja det var ju den ajg pratade om:D

Den andra har jag bara sett på bild:cool:

Men talar inte t.om M*nn* T. om att hon tränar sina hästar i pessoasele...
"- Jag rör på mina hästar, även om de vilar. Jag tycker
att det är jättebra att till exempel longera dem med en
pessoasele i en kvart. Sedan skrittas de i skogen, "

Jag tycker hon rider som en gud men tänkte på pessoaselen när hennes häst trampade överdrivet och otaktmässigt med bakbenen i Globen...

Naturligtvis kan det lika gärna bero på att den inteär stark nog osv.

Men är det så att när M*nn* gör det med Pessoa är det ok och när Anky gör det med rollkür är det inte ok? Är det för att "vi" gillar Minna som är svensk?

eller är det att det vinnande konceptet räknas mest?

Sedan tycker inte jag att ngn av nämnda ryttare har ngt att göra på klassisk ridkonst att göra utan de ska vara under dressyrridning- tävling.

Jag tycker att du har en klar poäng och det var precis vad jag menade tidigare, att som i alla elitidrotter (och även på lägre nivåer som en följd av det) så tar man till "alla" medel för att konkurrera om man vill vara med i leken.

Det är ändå bra att ifrågasätta förekomsten av det ena och andra men det blir lätt svartvita diskussioner där den ena alltid är misstänkt, medan den andra alltid förutsätts använda trevliga och "acceptabla" metoder. OSv.

Sen utgick diskussionen från PK, som av många på detta forum anses stå för en "hästvänlig" "ridning, vilket jag tex inte riktigt kan hålla med om, i det jag har sett i filmer.

Det är naturligt att jämföra olika ridstilar, och det är ju egentligen det vi skulle göra, inte enskilda ryttare i första hand. Ryttarna blir exempel bara att utgå från.

Säga vad man vill om händerna, men karln sitter som klistrad i sadeln..(PK) alltså. Jag har dvdn med honom och Hess, jätteintressanta diskussioner! Men kanske inte så smickrande för PK - förrän han tar över och rider en häst som blir bara så bra.

Praktiken säger mer än många ord....

I Ehrengranat finns lite om den första vägen och den andra som jag gillar. Man har ett huvudspår, den "korrekta ridningen". När hästen avviker kan man ta till den "andra vägen" - men den skall upphöra så snart man kommit in i huvudspåret igen.

Har tänkt på det en hel del när jag fått korrigera min som blev sned när han var hos ett proffs en månad när jag var sjuk :devil: . Rakriktning är svårt!/:cool:

Här kan jag tycka att Ridtravare har en STOR poäng.

Mvh

IngelaH
moderator

Men där härskar BAL.......

Så där är det rätt dött öht.

Gunnar har ju placerat oss såhär

Tyska utbildningsksalan kallas Klassisk - men det gör inte Anky och här är ju en diskussion verus RAM och Kontakt enligt Klassisk och andra

för en gångs skull är jag TS

Problemet med dina föresläsningar är att du låter som om det inte finns en väg till idealet, som kan behöva varieras en aning också, beroende på häst. Det är för dej "bara att...." vilket får mej att "insinuera" ang dina praktiska erfarenheter, ja. Just därför.

Den stora skillnaden här tycker jag är att en del jämför sig med Ryttarna på Grand Prix - nivå och säger Jamen de får ju - då får jag....

Jag bryr mig inte om vad de gör - Jag bryr mig om det som är aktuellt på min egen nivå.

och så stor skillnad är det inte på vår nivå vi som skriver här - om vi sätter det i relation till HUR LÅNGT VI HAR till Grand Prix.

SEdan är det ju så att jag inte bara skriver det jag skriver utifrån min egen privata ridning.( vilket vore befängt)
Utan ifrån att ha hjälpt elever till att Hitta till kvaliteterna

och det är ALDRIG för lite tygeltag som är problemet

DET är alltid sitsen och inverkan med bålen . och det hindras ALLTID AV MEKANDET, och INGEN har utbildning i att sitta "i rörelsen" På mitten Lodrät sits. Oavsett "officiell nivå"

Så den största skillnaden är kanske att jag står förankrad här och nu - och inte i en drömvärld där jag eller ngn annan rider Grand Prix

Ja jag har ju inte sett det av PK som ni talar om, men man kan ju lämna honom också som person åt sidan och mer diskutera ridsätt, det blir egentligen mer intressant. Och det JAG har sett, har inneburit väldigt orolig, fär att inte säga störande hand och då faller ju en del av vitsen med att sitta aldrig så bra:confused:

Men visst är det så himla svårt, och det där med första och andra vägen är egentligen som jag tror de flesta menar egentligen. I vissa lägen räcker det inte "bara att...."eller den "korrekta vägen" utan man måste använda metoder som innebär att korrigera. Vad man gör kan bero på vad det handlar om, men jag tror att ALLA ryttare (även de mest skickliga tyska.....) har detta fullt klart för sej, egentligen, och därför blir det så fånigt när någon påstår att "nej då, den och den beridaren behöver ALDRIG göra annat än sätta sej där bla bla bla" För så ser ju inte verkligheten ut, inte för någon.
Sen är vissa mycket mer skickliga i att använda den korrekta vägen, de får hästarna att arbeta rätt genom att de har sån kontroll över sin kropp själva.
Det är en annan sak.

Studerar man lite vad olika tränare säger, (har sökt runt lite på skoj och försökt få en uppfattning) så är det mesta grundläggande väldigt lika (tycker jag fortfarande)

Man kan kalla det olika saker, men dressyr handlar om att kontrollera hästens kroppp och rörelser och att få till det är fokus för de flesta tränare (hittade tex ett citat av Heike som handlade om detta, kontroll, övergångar, att hästen väntar och lyssnar) För mej är det lydnad men det låter tydligen fult i vissas öron, :angel: Kalla det nåt annat då, det är sak samma. Lydnad och korrekt ridning och bra sätesinverkan är inga motsatser.

Jag tycker att de där gamla (det lilla jag läst) fö har många gånger uttryckt väldigt klart och tydligt ang tex olika typer av hästar och olika sätt att rida dem. Inte ens de ("gurra" tex) lämnade hästens typ utanför diskussionen, tvärtom.

Ja, jag säger alltså inte emot dej, utan håller med:D

Och ursäkta mackan, det blev visst telefonkatalog:eek:

I Ehrengranat finns lite om den första vägen och den andra som jag gillar. Man har ett huvudspår, den "korrekta ridningen". När hästen avviker kan man ta till den "andra vägen" - men den skall upphöra så snart man kommit in i huvudspåret igen.

Har tänkt på det en hel del när jag fått korrigera min som blev sned när han var hos ett proffs en månad när jag var sjuk :devil: . Rakriktning är svårt!/:cool:

Jag ser din poäng - men det är inte det jag menar

Det stora probelemt tycker jag är vårt utbidlningssystem som helt hoppar över ryttarens utbidlning - och går direkt på hästens

för även om man "går den första vägen" - så måste ryttaren behärska att kontrollera sin egen kropp så att hon ens har en möjlighet att BEHÄRSKA att följa någon väg öht.

Jag gillar inte den tyska vägen för att jag är tyskbög - utan för att den är kompatibel med fysiologi och biomekanik

För att den har checkpunkter om man är på rätt väg ur ett fysiologiskt perspektiv

Tävlingsdressyren har i viss mån urartat om man skiter i dessa checkpunkter för hästens välbefinnande

Den stora skillnaden här tycker jag är att en del jämför sig med Ryttarna på Grand Prix - nivå och säger Jamen de får ju - då får jag....

Jag bryr mig inte om vad de gör - Jag bryr mig om det som är aktuellt på min egen nivå.

och så stor skillnad är det inte på vår nivå vi som skriver här - om vi sätter det i relation till HUR LÅNGT VI HAR till Grand Prix.

SEdan är det ju så att jag inte bara skriver det jag skriver utifrån min egen privata ridning.( vilket vore befängt)

och det är ALDRIG för lite tygeltag som är problemet

DET är alltid sitsen och inverkan med bålen . och det hindras ALLTID AV MEKANDET, och INGEN har utbildning i att sitta "i rörelsen" På mitten Lodrät sits. Oavsett "officiell nivå"

Så den största skillnaden är kanske att jag står förankrad här och nu - och inte i en drömvärld där jag eller ngn annan rider Grand Prix

Ja det är ju rätt självklara saker du skriver.

Men var kommer då dina tyska beridare och tyska ryttare in som du tar som exempel jämt och höjer till skyarna och i samma mening antyder att du rider lika bra som? Medan andra :angel: inte ens känt hur det är när en häst arbetar med ryggen:cool:

Diskussionen har pendlat mellan allt möjligt och alla möjliga nivåer. När Heike misslyckats och måste ta till mindre snygga tag i tyglarna, ska man plötsligt ta en massa hänsyn till situationen och hästen :cool: I andra trådar har sånt inte haft nån som helst betydelse, i din värld, för det är "bara att...." Senast med Cornellisen på filmen.

Det är det jag menar. Det blir så beroende på VEM för din del. Vem du svarar, vem du vill ha medhåll av.....(mycket övertydligt), vem du ständigt misstolkar, vilken ryttare du kommenterar, osv. Det blir så himla svartvitt och trist.

Jag vill ha diskussion som är lite mindre personbunden. Det lyckas vi ha här ibland, med spånande för och emot och lite kreativa tankar, oberoende av nivå. De som kan mer, ger mer, men även vi andra kan fundera.

Lustigt att det blri så svårt i perioder.:confused:

Anky är väl en smart kvinna, hon visar ju bara upp det hon vill att publiken skall se...
Hade du sett den där framridningsvideon från Holland som varade i 45 minuter så hade du sett enorma olikheter och då hade vi inte ens behövt ha den här diskussionen. ;)

Problemet är att de har sett den - och har inte reagerat:o:

Det ligger ju en massa klipp på You tube som varit länkade till i diverse trådar

probelemt är att det är jättestora olikheter - med det tyska systemet.

Rider man inte i det tyska systemet så märker man ju självklart inte den olikheten.

Om man inte reagerar - så undrar jag vad man har omkring sig

du har varken utbildning eller är tränare i någon som helst officiell bemärkelse, varför försöker du gång på gång påskina att så är fallet? du läser dina böcker och går på clinics och återger orden utifrån den teoretiska kunskap du skaffat och skaffar dig. Du har massor med teoretisk kunskap, och det är jättebra, men du får skärpa dig med att försöka gång på gång påskina att du RIDER eller undervisar på någon sorts nivå över huvud taget, när minst hälften av folk här på forumet vet att så inte är fallet. Och ja - det ÄR skillnad och det SPELAR roll utifrån den bild man envisas att måla upp av sig själv, när det helt enkelt inte är överrensstämmande med sanningen ö.h.t. Lägg ner den, så är jag övertygad om att folk faktiskt skulle lyssna mer på det du faktiskt KAN teoretiskt. det du försöker förmedla av det du kan teoretiskt, misslyckas värre än det skulle göra annars, när du hela tiden vill påskina din egen expertis erfarenhetsmässigt och praktiskt, när vi alla vet att du ej har den expertisen.

Svarar både dig och flash när hon frågade om jag inte trodde att "alla" ville ha hästarna på sätet. Nä det tror jag inte.

Och i så fall skulle ju Sjef förespråka den Klassiska vägen.
nej - De föredrar hästar som är "på tårna" :angel:

Dressyrtävling är lika kortsiktigt som politik

Man fokuserar på att visa domarna vad somarna vill se och den klassiska dressyrens ideal faller bort på vägen på precis samma sätt som hästens välbefinnande försvinner i "travets" jakt på pengar.

Det är inte samma prispengar och hästägare i Dressyren - men det är ÄRAN som gör att det tas genvägar

Det handlar inte bara om snören och remmar utan också ibland om okunskap. Och om att vilja men inte kunna.

Då refererar jag till Carnk & Spank ryttare för det finns de också, inom alla nationaliteter. Och då ser man en hals osm ser ut som en kanelbulle och en rumpa som inte sitter utan pekar upp i skyn - trots att man gjort en miljard övergångar

En truism Där konsten slutar tart våldet vid

eller genvägen :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka