spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

Jag tänkte när jag såg det första klippet - Ja det syns ju vad han sysslar med hemma - om han måste göra sådär hela tiden (tygeln uppåt)

Sedan skulle då "facit" komma.

Men det var samma film :crazy:

jag har också tänkt en del på det i diskussionen

Att se Balkenhool träna här - var ju ett under av mjukhet. Sedan såg det inte alltid ut så på tävling

Just det hrä tävlingsmomentet med kravet på omedelbar lydnad oavsett omhästen är i balans för det eller inte - det lockar ju fram mer eller mindre metoder med 100 % kontroll framifrån.

Men ridning borde ju vara mer än så
Nu när vi jämför olika stilar o bl. a PK`s, så kom jag att tänka på när B. red Sack som 4-åring på en clinic.

Där var det upprepade stora upplyftande tygeltag vill jag minnas- bestämt! Han red fram näsan.
Jag tror att de skickliga använder sig av det som behövs- för stunden- för att komma till målet.

Jag tyckte faktiskt Heikes ritt var helt hemsk nu red hon iof en ung häst som hon absolut inte fick på sätet i programmet. Jag såg inte själva framridningen så jag kan inte säga något om det. Däremot vill jag faktiskt lyfta fram Minna´s ritt som var väldigt mjuk och fin , lite långsam kanske och inte så utrycksfull men hon red inte på spänning iallafall och därmed kanske brist på uttryck :grin:

Nej, precis och jag har full förståelse för att det inte alltid är optimalt för någon....:bow:

Kanske ska säga att framridning har inte jag heller sett, det man visar på fredagen är inte framridning utan ryttarna rider ett "vanligt" pass, där de visar hur de får igång hästarna, helt vardsgsklädda (nästan) och utan bling och vita byxor:rofl:

Det är därför det är så intressant, fokus är då inte alls på rörelser egentligen utan just uppvärmning och sen arbete och sen varva ner och gå ut.

Även där hade hon samma problem som de andra kan man säga, varken mer eller mindre, men jag säger inget om det, jag tycker bara att man inte ska dela upp så i de som är ok och de som inte är det (pratar inte om dej nu...)

Som KOppar också säger, likheterna är faktiskt i dessa sammanhang mycket större än skillnaderna.

javel

Jag har också en häst avlad med ett gratis hasarbete - men hon är lika framstupa som en vagnshäst i relation till sin exteriör - men folk tycker hon rör sig fint
Varför är den framstupa? Överbyggd?
Man måste ju kunna se kvalitéerna på en unghäst. Bra bakben har man stor nytta av- om man kan förvalta dem.
Kan det inte bero på att man själv har ridit vagnshästar o sen rider alla likadant
:confused:

Jag tycker mig kunna se ibland att ryttare får alla sina hästar att börja röra sig på liknande sätt- trots skillnad i frihet. Theodurescos hästar har alla haft svårt för piaff( såg ej den senaste), medans de gjort övriga rörelser fint. Det sitter då nog i ryttarens talang/ brister- inte hos hästarna.

Vi har ju det där med att det ska se LÄTT ut:D
Det gjorde det inte- fast det var utvalda klipp o hemma.

Dagens ridning är lättare o kvickare.
Det är väl det som har gjort att man har nått högre poäng än förr.

Hmm...jag pratade om piaffen när flashlight svarade och utgår från att du i någon mån oxå gör det?
Frågan blir då: Du anser alltså inte att en piaff/tramp kan användas för att bygga styrka och likidighet??

Du drar en helt felaktig slutsats

Och hugger som en kobra

Diskussionen började med ett exempel en friesersele som har använts till att lära in passage.

Diskussionerna spårar alltid ur när man inte ser till sammanhanget och hoppar över att läsa vad som står - och i stället hittar på vad som står

Jag skulle inte klassa det som Hemma om Bernt Eyler filmar :angel:
Mer som tävling...

Kl

Fast egentligen är piaffen en bra grej att prata kring.

För du kan lära in benrörelserna a la cirkus. Men då får du en cirkuspiaff där hästen visserligen lyfter på benen - men med låst rygg

Men piaffen skall ju även den arbeta genom hela kroppen, och för att orka det måste den vara väldigt stark.

Att däremot låta den trampa halva steg a la tyskar eller Christian Carde är ju något helt annat, då låter man den göra det den orkar med bibehållen ryggverksamhet

Eller att låta den passagera ett par steg i upphetsning är ju något helt annat. Det är ju något som hästen bjuder till själv - men kanske inte varje dag.

Problemet om man lär in ngt artificiellt istället för styrketräning

Och nu skall jag skriva en sak till...

man kan rida en massa stärkande övningar - men har man inte kommit till bakbenssvikt så kommer de inte göra nytta på samma sätt som om man har det.
Man kan inte stärka bakdelen om hästen har vikten på framdelen under stora delar av ridpassen

Och det kommer synas på hästens rörelsemönster rent generellt.

Gångarterna tappar sitt ursprungliga rörelsemönster - det blir mer bensprattel och mindre ryggsprattel

vissa ser det - andra inte

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle inte klassa det som Hemma om Bernt Eyler filmar :angel:
Mer som tävling...

Nu får du sluta klaga!!!! Jag la ju till det klipp som jag missade förut - ok, det kanske är träning på tävlingsplatsen och inte "hemma"... men tanken är att det ska vara lite intressant att se hur det ser ut vid olika tillfällen...:p

/:cool:

Men är dettta inte klagomuren :confused:

F'låt :o

Alla har väl hört talas om den sk. frieserselen :angel:
Där ett onaturligt rörelsemönster lärs in....

Skvaller eller inte skvaller :angel:

Här blir det samma sak, tycker jag, gränsdragningsfrågor.

Frieserselar, nej definitivt inte i min värld att det är okej. Liksom mycket annat. Bjällror eller viktboots eller tunga skor (vilket dressyrryttare använder) Nej jag håller med om att sånt blir fel väg, det tycker jag också.

Så visst är diskussionerna befogade ang medlen, jag säger inte emot det.
Det är nog samma sak inom de flesta elitidrotter, se dessa dopingskandaler inom olika idrotter osv. Man slåss om marginalerna med alla medel, nej det är inte ok i min värld. Man går över gränser óch vill hitta genvägar både för hästar och människor. Bra att det bevakas.:bow:

Men sen måste man samtidigt kunna se vad som faktiskt kan ev vara användbart och ok utveckling och våga pröva tankar i alla fall och det tror jag de som är i branschen gör också.

I verkligheten anpassar man nog och tänker utifrån varje häst även om man har grunden helt klar för sej och inte gör några skadliga avvikelser.

Blir mest så trött på vissa.......eh, delar av "diskussionerna".

:crazy:

Du drar en helt felaktig slutsats

Och hugger som en kobra

Diskussionen började med ett exempel en friesersele som har använts till att lära in passage.

Diskussionerna spårar alltid ur när man inte ser till sammanhanget och hoppar över att läsa vad som står - och i stället hittar på vad som står

:confused:
Va?? Ja du, ledsen om du uppfattade mitt inlägg som hotfullt eller vad du menar. Jag var mest intresserad av att fortsätta prata kring piaffen och artificiell inlärning. Enligt mig började diskussionen med det. Följ gärna ditt eget råd.

E ju sånt här om gör att man drar sig för att skriva här. Inget inlägg tolkas som uppriktigt intresse för frågan.

Jag påstår bara att olikheterna inte är så stora som du vill få det till. Jag tycker att Heike är en mycket duktig ryttare f ö :bow: Gillar henne. kanske bäst att tillägga.

Anky är väl en smart kvinna, hon visar ju bara upp det hon vill att publiken skall se...
Hade du sett den där framridningsvideon från Holland som varade i 45 minuter så hade du sett enorma olikheter och då hade vi inte ens behövt ha den här diskussionen. ;)

Nu beror det väl på man definierar artificiellt men enligt min mening är det väl ganska vanlig överlag att man lär in piaffen "artificiellt"?? :confused: Jag har fått den uppfattningen iaf, utan att ha detaljstuderat hos kända namn kanske jag ska tillägga.
Alltså att man lär hästen rörelemöntret innan den är fysiskt mogen för det och själv "bjuder till piaff" som en del av uppbyggnaden och träningen Även hos männikor om bekänner sig till Klassiskt.
En av mina tränare gör det definitivt iaf.

Det var inte det jag menade med artificiellt utan det där handlar ju bara om att ta hand om hästens talang. Piaff är väl inte egentligen något onaturligt rörelsemönster för en häst :confused:
Artificiellt för mig är att man lär in något onaturligt och mekaniskt som tex då frieserselen eller tenesse walking eller annat som inkluderar snören.

........eller bjällror , eller andra konstigheter :D

Anky är väl en smart kvinna, hon visar ju bara upp det hon vill att publiken skall se...
Hade du sett den där framridningsvideon från Holland som varade i 45 minuter så hade du sett enorma olikheter och då hade vi inte ens behövt ha den här diskussionen. ;)

Nej troligen inte, eller i varje fall hade vi antagligen varit överens där:rofl:

Men faktum kvarstår att hon har också förmågan att rida på andra sätt, och med en hel del positiva delar, i sin ridning, som man kan uppskatta, för vad det är, för det ÄR trevlig ridning. Man måste inte köpa allt hon står för, och det gör jag inte heller.

OM man bortser från personen eller om det var en annan person som visade det hon gör och man inte visste annat tror jag kanske inte att vi hade haft diskussionen heller :idea:, om man enbart sett det jag pratar om, så att säga. Tror inte heller att övriga elitryttare vi diskuterar i tråden skulle ta avstånd från just de delarna. För det finns mycket gemensamt där.

Sen kan man lägga moraliska aspekter och tycka att man måste förkasta allt och inte se delarna var för sej, visst, men jag har inte behov av det. Det kan man ju tycka olika om i o f s:cool:

Men här diskuterar jag egentligen ridning ganska konkret dvs metod,(utifrån rejäl amatörnivå självklart) men inte person i första hand, utan det som visades tex just där och då.

Senast ändrad av en moderator:

Det var inte det jag menade med artificiellt utan det där handlar ju bara om att ta hand om hästens talang. Piaff är väl inte egentligen något onaturligt rörelsemönster för en häst :confused:
Artificiellt för mig är att man lär in något onaturligt och mekaniskt som tex då frieserselen eller tenesse walking eller annat som inkluderar snören.

Eller slå på frambenen med spö för lyft, eller vikter eller tyngre skor :cool:
Eller som den där tyskan med spö i rumpan i varje galoppsprång på inspänd häst (filmen på misshandlerskan) :crazy:

Nej, det är inte heller ok. :mad:

Bjällror kan vara okej på julen:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar