spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

Appropå det så vill jag återkoppla till det jag skrev förut - det är rätt vanskligt att diksutera hur folk gör - utifrån vad som sker på en tävling. Om det skiter sig vid X och LÅngsidan närmar sig snabbt och vid den bokstaven skall du göra ngt annat så har du int etid att lösa samma sak på samma sätt som om du satt och red hemma. Blir hästen spänd hemma kan du ju lätta ur och börja om - det kan du ju inte göra på tävling

Just det . Därför är denna värmning som visas varje år så intressant. För den visar något annat. Jag satt rätt nära och kunde rätt tydligt se hur de rider för att få hästen att komma igång i arbete. Mycket intressant. Det är väl därför det visas antar jag:bow: Man kunde i år också jämföra Anky med det tyska tjejerna som Heike Monika T osv. Samtidigt. Var DU där? jag undrar det.

Jag påstår bara att olikheterna inte är så stora som du vill få det till. Jag tycker att Heike är en mycket duktig ryttare f ö :bow: Gillar henne. kanske bäst att tillägga.

Senast ändrad av en moderator:

Jo klart det handlar om styrka och styrketräning för det gör ju allt bättre även om själva tricksen är konstgjort inlärda.

Jag förstår på sätt och vis vad du menar med cirkuskonster - kanske - om du menar att det bygger mera på signaler.

Men jag vet inte om jag håller med - :cool:. Jag kan alldeles för lite för att kunna bedöma om det ena utesluter det andra eller om man skulle kunna anse att det ena finslipar det andra, tex. Man uppnår något ytterligare. Som kanske är det som ger medaljerna, vad vet jag:confused:

Idrott utvecklas ständigt och dressyren är kanske inte ett undantag även om det inte får gå ut över vissa kvalitéer. Är det så i just detta fall? Hur vet "vi" att hon faktiskt inte använder sin grund i sin ridning:confused: Så som Fredrik påstår. Att hon använder sätet på ett annat sätt:confused: Jaså men det syns i varje fall inte alltid, är det enda jag kan säga, ibland, men inte alltid. Det kan alltså variera, med andra ord, och som sagt jag kan alldeles för lite för att ta ställning till det öht, hur hon uppnår det hon gör och i förhållande till andra.

Jag tar inte heller ställning, för det kan jag inte. Jag bara undrar över saker.

Kommer det av styrka kommer det naturligt då behövs inga cirkuskonster.
Det är ju inte helt ovanligt idag att en hel del lär in saker artificiellt för att få bättre uttryck i rörelserna, det är väl oxå en diskussion som FEI har haft angående bedömningarna där.

Nu beror det väl på man definierar artificiellt men enligt min mening är det väl ganska vanlig överlag att man lär in piaffen "artificiellt"?? :confused: Jag har fått den uppfattningen iaf, utan att ha detaljstuderat hos kända namn kanske jag ska tillägga.
Alltså att man lär hästen rörelemöntret innan den är fysiskt mogen för det och själv "bjuder till piaff" som en del av uppbyggnaden och träningen Även hos männikor om bekänner sig till Klassiskt.
En av mina tränare gör det definitivt iaf.

Man kan ju i ärlighetens namn säga att även tex Kyra pratar om detta, att ta tillvara om hästen "bjuder upp" på ett lekfullt sätt, men utan krav, just för att uppmuntra rörelsen även passageliknande, på en ung häst t o m.

Det är ju också "konstlat" och lite "cirkus" i så fall dvs att uppmuntra och förstärka en rörelse i sej.

Det är det jag menar, var drar man gränsen och vad säger att man inte för den skull rider enligt klassiska principer vad gäller inverkan, utbildningsskala mm:confused:

Ang tygelinverkan så säger ju de allra flesta (även Kyra då tex) att man lär in stopp för tygeln, fram för skänkeln - också! Sen blir dessa hjälper när hästen är mer utbildad endast förstärkning, det mesta sker i sätet.
Och jag ser inte att tex Anky gör annorlunda, hon fifflar sannerligen inte mer än andra i handen och lägger till skänkeln vid behov.

Om man tar det Carl Hester som också diskuterats (och accepterats) säger, så pratar han i någon av filmerna i förra tråden också om att få eftergiften i handen från hästen, sen ge tygel. Han lägger också till skänkeln som förstärkning, och även Kyra säger där samma, sparkstöttingen, inte mer hjälper än vad som krävs.

Jag ser inga avgrundsskillnader som vissa här verkar göra, men i vissas ögon är jag säkert alldeles för okunnig för att fatta en tiondel och det är helt sant, men jag tror att den som oftast antyder okunnighet här, själv saknar helt den praktiska erfarenhet som skulle behövas för att verkligen kunna bedöma i frågan. Precis som jag m a o:grin:

Det finns nåt inom PK-s ridning som är extremt viktigt och heter Descentes de main (översatt till engelska "lowering of the hand"). Handen verkar genom små skakningar, uppresande tygeltag och ledande tygeltag när det behövs, när det är klart ges en eftergift och därefter är en stilla "låg" hand det absolut viktigaste. En låg hand är däremot inte en hand i knäet, utan buren ovanför manken precis där den ska vara. Varför har du/ni hakat upp er på skakas och meckas med handen hela tiden??? Ni andra tar väl också ledande tygeltag, uppresande osv när det behövs..?!
Vad anser du är tillåtet för hästen att göra/bete sig när den ska skaffa sig en ram? Det kanske är toleransnivån som skiljer lärorna åt, och därmed tillträder "åtgärderna" olika.

Jag utgår bara ifrån vad jag har sett ifrån honom själv och hans kallade elev och där är ett jädra rasslandes hela tiden som gör munnen väldigt orolig. Jag vet att du inte tycker det men jag har som sagt inte sett annat.

Jag tyckte faktiskt Heikes ritt var helt hemsk nu red hon iof en ung häst som hon absolut inte fick på sätet i programmet. Jag såg inte själva framridningen så jag kan inte säga något om det. Däremot vill jag faktiskt lyfta fram Minna´s ritt som var väldigt mjuk och fin , lite långsam kanske och inte så utrycksfull men hon red inte på spänning iallafall och därmed kanske brist på uttryck :grin:

Knapplån

Tänkte bara höra här i denna tråden då ni alla verkar så namnkunniga.

Vilken bok/författare beskriver den tyska läran så bra som möjligt? Finns det någon ultimata "handbok för den tyska ridläran"?

Det finns ju många. Men Steinbrecht (skriven av hans elev Plintzner) anses väl som mest "ultimat" - grund för FN - Richlinien für reiten unt fahren - eller hur det nu stavas på tyska... (Oliveira kunde den mer eller mindre utantill enligt dem som var där)
En tidigare tysk, Seeger, skrev också. Sen har vi det tredje S-et, Seidler, som skriver mycket trevligt och mer så att man orkar läsa.
Intressant att vår egen Ehrengranat var ungefär samtida med Steinbrecht.

Infogar en länk till Rehbein och Donnerwetter, tävling:

http://www.youtube.com/watch?v=SvfV...atedressage.com/forums/viewtopic.php?t=147106

Och träning hemma!

http://www.youtube.com/watch?v=SvfV...atedressage.com/forums/viewtopic.php?t=147106

/:cool:

Nu beror det väl på man definierar artificiellt men enligt min mening är det väl ganska vanlig överlag att man lär in piaffen "artificiellt"?? :confused: Jag har fått den uppfattningen iaf, utan att ha detaljstuderat hos kända namn kanske jag ska tillägga.
Alltså att man lär hästen rörelemöntret innan den är fysiskt mogen för det och själv "bjuder till piaff" som en del av uppbyggnaden och träningen Även hos männikor om bekänner sig till Klassiskt.
En av mina tränare gör det definitivt iaf.
Precis:bow:
Det finns inte en enda väg till målet. Det som passar en- passar inte alla.
Alla hästar har olika förutsättningar- även ryttarna har mer eller mindre lätt för olika saker.
En del är kanske bäst på att få hästen lösgjord o avspänd, men inget mer.
För nog krävs det teknik för att få till olika rörelser.
Är man långsam kan man aldrig byta i varje. Om man är stel får man mindre rörelse även i hästen.

Knapplån

Tänkte bara höra här i denna tråden då ni alla verkar så namnkunniga.

Vilken bok/författare beskriver den tyska läran så bra som möjligt? Finns det någon ultimata "handbok för den tyska ridläran"?

Vad sägs om "RIDHANDBOKEN"

Näe föresten "Proffsryttarens ridlära" är bättre - där finns massor bilder hur det skall se ut när det är rätt - och sådana ser man sällan live

Men just det som jag pratar om - vad de gör (som fått en gedigen ryttareutbildning) med sätet kan man liksom inte läsa sig till.

Plewa /Hölzel har skrivt P R tror jag

Fredrik_
vad menar du med detta?? Var det riktat till PK-ryttare?

Nej till "vanliga ryttare", Rätt är inte alltid bekvämt, därför så hindrar många ryttare i oförstånd hästen att jobba rätt.

Angående uppresande tygeltag - så NEJ

Sedan så måste man hålla isär diskussionen.

KL
Om jag och Mailinigb skriver om den stilla handen så handlar det om att få hästen och en själv att hitta rätt kontakt med bettet ( förutsatt att man rider efter "Ridhandboken") - där är de flesta av oss som skriver på buke.

Vi har inte kommit längre än dit på utbildnidngskalan

Att då dra in vad någon gör som tävlar Grand Prix är ju befängt de har liksom kommit förbi att lära sig det tredje stadiet.

Den stora poängen är att formen = att få hästen att arbeta "INNE i ramen" görs inte med handen. Den är still.

Det innebär inte att den gipsats fast för evigt.

Jag tyckte faktiskt Heikes ritt var helt hemsk nu red hon iof en ung häst som hon absolut inte fick på sätet i programmet.

Jag håller med
det var ingen ordning på någonting inte ens takten bitvis:o

Och så blir det ibland - hästar är levande varelser och man kan itne alltid sväva runt i Utopin

Även om det är målet - så når man inte alltid fram

men alla har inte samma mål....

Man kan ju i ärlighetens namn säga att även tex Kyra pratar om detta, att ta tillvara om hästen "bjuder upp" på ett lekfullt sätt, men utan krav, just för att uppmuntra rörelsen även passageliknande, på en ung häst t o m.

Det är ju också "konstlat" och lite "cirkus" i så fall dvs att uppmuntra och förstärka en rörelse i sej.

Det är det jag menar, var drar man gränsen och vad säger att man inte för den skull rider enligt klassiska principer vad gäller inverkan, utbildningsskala mm:confused:

Instämmer!! Jag vet inte var man drar gränsen alls, å inte e jag så intresserad av det. För precis som du skrev ser skillnader, men fler likheter. Fokuserar hellre på det Axel skrev att det finns flera vägar till målet och att allas förutsättningar e olika!

Kan man sätta sig upp å rida massor av olika typer av hästar som dessutom e inridna och tränade av andra kan man väl ha ett ridsystem som i GRUNDEN skiljer sig så ofantligt.
Läs PK, AvG etc etc...

Jag tror att du förstår det först när du satt dig in i skalan och upplevet en del av kvalitéerna till häst.

Om du själv upplevt kvalitéerna så råder ingen som helst tvekan. Det är en Sokratisk kunskap

har du upplevt att hästen jobbar i ramen med de första tre kvalitéerna - så behöver du inte tvivla - när det händer och - när det inte händer - för skillnaden är så dramatisk.

Det finns beskrivet hur det ser ut i proffsryttarens ridlära. Men man måste känna också - för att förstå konceptet fullt ut.

Jag är som sagt inte HH och kommer aldrig att bli. Men tvärtom vad du ständigt insinuerar så har jag åtminstone nosat på det.

Om man har upplevt en backmover - om så bara en gång - så känner man igen den känslan när man ser den.

Har man inte upplevt det så ser man ju inte - och ser heller inte vad fio skriver mellan raderna.

utbildningskalan är bara en förklaring av hästens idrottsmekanik.

den behöver för att kunna vara gymnast vara

*i balans

*fri från onödig spänning

*i balans från bäckenet istället för från halsen och framdelen

*Stark

*liksidig

*och börja ta vikten bak

Om en metod bortser från ovanstående - så blir den artificiell. Därför är inte Kyras metod artificiell - men de metoder som bortser frånovanstående

Fio tog frieserselen som ett väldigt slående exempel. och den hindrar ju i stort sett allt av ovanstående.

Men det finns ju mycket mindre dramatiska metoder som hindrar ovanstående och då är man inte på den Klassiska vägen

och det handlar iten bara om diverse "fulmetoder". Även basala brister hindrar en att ens komma in åp den klassiska vägen

- att inte sitta på mitten, att sitta bakåtlutad, att inte sitta i rörelsen, att inte swinga, att ha för stark kontakt,

att genom brister i ovanstående aldrig komma till ngn bakbens svikt...

Och där ligger en nyckel - kommer man till bakbens svikt så försvinner 90 % av det upplevda behovet av lydnad - för då jobbar man TILLSAMMANS med hästen och inte mot den

Om man aldrig når ett samarbete så upplever man att hästen inte svarar tillräckligt snabbt.

Uppnår man ett samarbete - så KAN hästen svar på hjälpen, och gör det

Når man det där ultimata samarbetet varje gång - Nej se på Heikke i Globen

När man uppnår det så ser det ut som Heikke i Aachen på Küren, eller som på Isabells vinnande ritt jag tror det var Grand Prix special också i Aachen

Har man upplevt detta samarbete så känner man igen det. Man KAN vara ETT MED HÄSTEN

Vägen dit går INTE via att träna lydnad - utan via egen kroppskontroll

Jag tänkte när jag såg det första klippet - Ja det syns ju vad han sysslar med hemma - om han måste göra sådär hela tiden (tygeln uppåt)

Sedan skulle då "facit" komma.

Men det var samma film :crazy:

jag har också tänkt en del på det i diskussionen

Att se Balkenhool träna här - var ju ett under av mjukhet. Sedan såg det inte alltid ut så på tävling

Just det hrä tävlingsmomentet med kravet på omedelbar lydnad oavsett omhästen är i balans för det eller inte - det lockar ju fram mer eller mindre metoder med 100 % kontroll framifrån.

Men ridning borde ju vara mer än så

Hmm...jag pratade om piaffen när flashlight svarade och utgår från att du i någon mån oxå gör det?
Frågan blir då: Du anser alltså inte att en piaff/tramp kan användas för att bygga styrka och likidighet??

Jag tror att du förstår det först när du satt dig in i skalan och upplevet en del av kvalitéerna till häst.

Om du själv upplevt kvalitéerna så råder ingen som helst tvekan. Det är en Sokratisk kunskap

har du upplevt att hästen jobbar i ramen med de första tre kvalitéerna - så behöver du inte tvivla - när det händer och - när det inte händer - för skillnaden är så dramatisk.

Det finns beskrivet hur det ser ut i proffsryttarens ridlära. Men man måste känna också - för att förstå konceptet fullt ut.

Jag är som sagt inte HH och kommer aldrig att bli. Men tvärtom vad du ständigt insinuerar så har jag åtminstone nosat på det.

På nordis?
Jag tror Flashlight har betydligt mer praktisk erfarenhet än du själv till häst uppsuttet faktiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka