Spinoff på Vad tycker ni om detta?

doglover

Trådstartare
Tråden blev låst då moderator inte tyckte det var ok att diskutera en annan TS tråd.

Men nu till grundfrågan, vad tycker ni om det?

Jag tycker det är vansinnigt att lämna barn sådär. Helt obevakade och man är långt ifrån. Jag tycker faktiskt att flera våningar är på tok för långt ifrån.
Men jag har förstått att många tycker att man är överbeskyddande då. Det förstår jag inte varför?

Varför är det jobbigt att vänta med sitt barn tills barnet har vaknat? (om barnet sover i vagn och man inte kan ta sig in/hem så lätt då)

Sv: Spinoff på Vad tycker ni om detta?

Jag skulle, som jag sade i förra tråden, ALDRIG lämna mitt barn så där. Hellre vänta tills de vaknar.

Jag förstår inte heller hetsen, det kan ju inte vara så svårt att vänta, man har ju skaffat barnen - då får man banne mig ta sitt ansvar! Och det är ansvarslöst att lämna barn på det sättet. Tycker jag.

Fast nu forts du ju på samma spår, dvs diskutera just den händelsen vilket moderatorn tyckte var lite väl.. ( eller ? )

Kan man inte spinna vidare rent generellt på händelsen istället?

Exempel: Hur diskuterar ni andra föräldrar kring att lämna ett sovande barn ute, är det okej någon gång ?

Om man bor i hus med egen tomt alt balkong?

Ni som bor i lgh skulle ni kunna lämna erat barn sovande utanför entreporten till er lägenhet?

Senast ändrad:

Fast nu forts du ju på samma spår, dvs diskutera just den händelsen vilket moderatorn tyckte var lite väl.. ( eller ? )

Kan man inte spinna vidare på händelsen och omformulera?

Exempel: Hur diskuterar ni andra föräldrar kring att lämna ett sovande barn ute, är det okej någon gång ?

Om man bor i hus med egen tomt alt balkong?

Ni som bor i lgh skulle ni kunna lämna erat barn sovande utanför entreporten till er lägenhet?

Gör jag?:o Aj fan, det var inte så jag tänkte! Vad allt blir fel nu då bara för att man är trögtänkt!:p

Vi spinner vidare tråden på de frågor som du skrev istället:)

Nej det kanske var bara för att jag läst den förra tråden som jag kände så :)

Hur som, Ella sover mer än gärna ute i vagnen men eftersom vi bor i lgh så blir det endast när vi är med ute. Skulle aldrig aldrig aldrig lämna henne obevakad utanför entréporten till en lgh.

Hemma hos E.s mor/farföräldrar lämnar jag dock vagnen ute på altanen vid fönstret om hon sover ..

Aha okej.
Förstår mycket väl folks reaktioner, var nog antagligen mycket otydlig. Förmodligen för att jag var så arg över hur vissa tänker och resonerar.

Jag bor i ett område med loftgångar. Jag har 5 trappor med 40 trappsteg sammanlagt upp till vårt hem. När Loke har somnat så väntar jag med honom där ner tills han vaknat eller så bär jag både vagn och sovande 16 kilos tungt barn där i. För jag skulle neeeeveer lämna honom. Aldrig. Inte lämnar jag mitt barn när han sover vind för våg??

Jag skulle, som jag sade i förra tråden, ALDRIG lämna mitt barn så där. Hellre vänta tills de vaknar.

Jag förstår inte heller hetsen, det kan ju inte vara så svårt att vänta, man har ju skaffat barnen - då får man banne mig ta sitt ansvar! Och det är ansvarslöst att lämna barn på det sättet. Tycker jag.

Jo, jag förstår inte heller varför man inte kan vänta?

Det är ett svar jag vill ha från någon som tycker det är okej. Det fick jag inte i den andre tråden;)

Jag tycker att det är bra att barn sover ute. Ofta sover de bättre och det är hälosamt med frisk luft.

Det jag emot säger mig är att man lämnar barnet för långt bort ifrån sig själv som ansvarperson.
Och det handlar inte om att vara överbeskyddande alls.
Det handlar om ansvar att inget händer som kan skada barnet OCH att finnas där ifall barnet vaknar.

Rent hypotetiskt så är det möjligt att en förälder som inte skyddar sitt barn som i detta exempel att låta det sova för långt bort, inte heller skyddar sitt barn vid andra tillfällen eller på andra sätt brister i omsorgen.

Dessa spekulationer kan göra att man får anmälningar på sig.

Jag tycker att det finns grader i helvetet.

Är det en innergård dit ingen kan ta sig så är det inget problem. Fast tre våningar upp kanske är litet långt upp.

När jag bodde i villa och våran son var liten så låg han ofta i vagnen på våran altan och sov, den var två våningar ner sett ifrån övervåningen.

För mig är inte den stora issuen om barnet vaknar, utan att någon skulle göra barnet illa på något vis.

Precis. Och därför undrar jag varför man inte kan vänta? Vad är det som gör så att man har så bråttom hem att man måste riskera sitt barns hälsa?

Nu har vi inte Räkan på utsidan ännu, men vi skulle aldrig lämna hen nere på gården i vagnen för att själva gå upp till lägenheten, babyvakt eller ej! Sover hen i liggdelen så kan vi enkelt bära upp den till lägenheten och ställa ut på balkongen om det skulle vara så, och själva hålla oss i vardagsrummet så vi ständigt har uppsikt. Om det inte finns möjligthet till det kanske man kan bära upp barnet och bädda till lite på balkongen om man vill att barnet ska få fortsätta sova ute i friska luften? En picknick-filt eller liggunderlag närmast golvet och så madrass, filtar osv borde ju räcka alldeles utmärkt. Men det kanske ses som tidsödande, om man inte ens har tid att sitta nere på gården med sitt barn medans det sover i vagnen....

Jag tycker inte det är ett dugg överbeskyddande att vilja vara nära sitt barn - jag funderar snarare på hur man fungerar som människa och vilka spärrar man egentligen har om man lämnar barnet ute och själv går upp tre våningar för att göra Gud vet vad?

Fast jag måste få inflika en grej.
Ibland är det praktiskt omöjligt att vara nära sitt barn hela tiden.

jag var som bekant ensamstående med mina tvillingar redan från scratch, vi bodde två trappor upp utan hiss, barnvagnen fick inte stå i trapphuset av brandskäl, och det var en fysisk omöjlighet för mig att få upp vagnen två trappor, trappan var liksom svängd så för att få upp tvillingvagn var jag tvungen att skilja liggdel och underrede och bära en del i taget. Väldigt lätt när man dessutom har två barn ! I början klarade jag att bära båda babyliftarna med sedan blev det för tungt.

Jomen alltså en stängd innergård - vad är problemet ?
Att barnet kan ligga och pipa i tre minuter ? Fasen det händer ju lika mycket när man sitter på muggen.

Fast sitter du på muggen och barnet är i huset så kan det förhoppningsvis höra dig att du är på väg. Och på muggen måste man kunna sitta.

Om man som du beskriver behöver prioritera av nödvändiga skäl för att få vardagen att gå ihop, så måste man och då kompenserar man ofta igen det med något annat.

Man måste inte lämna sin baby på gården, och sitta flera våningar upp. En gång möjligen om det är kris, men om det är en vana ger det mig varningsklockor. Tycker man det är okej att babyn piper i tre minuter ensam nere på gården, så är risken att man gör det i andra sammanhang också. Det gör mig nyfiken på hur föräldrarnas omsorg är för övrigt.

Jag har också varit ensamstående, dock endast med ett barn och bott i lägenhet. Har man hund så innebär det också vissa svårigheter om den blir nödig och barnet har andra behov.

Jag förstår inte varför man inte helt enkelt lyfter ur barnet ur vagnen och bär upp det? Jag flyttar i alla fall på min bäbis mellan inne-bilen-barnvagnen när det behövs, inte sjutton står jag och väntar tills han har vaknat självmant... Sover han tungt så vaknar han inte, sover han lätt så vaknar han och då tar han igen den eventuellt förlorade sömnen nästa gång han sover.
Vill man att barnet ska sova ute så får man nog anpassa sig efter barnets sovtider om man bor i lägenhet utan balkong, men ärligt talat - vad är det för skillnad på om barnet är vaken eller sover medan man är ute med det? Och om barnet är vaken eller sover inomhus?
Här sover barnet ute om han råkar somna medan jag är ute och fixar stallet. Annars sover han inomhus.

Fast det är inte så att jag tycker att det är helt okej att sitta tre våningar upp och ha detta till en vana. Och det är helt uteslutet om gården är tillgänglig. Jag ser inte ett problem i att ett barn piper en liten stund, däremot är det ett JÄTTE problem att barnet riskerar att någon felaktig person gör det illa. Med flit eller av misstag, tänker bollspelande litet större barn.

Hej!!

Martin sover ute i sin vagn nästan varje dag om vädret tillåter!! Jag bor "på landet" med ett fåtal grannar som jag känner väl. Ställer vagnen under köksfönstret så jag kan titta till honom eller så sätter jag på babyvakten så passar jag på att hänga tvätt eller nåt.

Är inte direkt rädd för att han ska bli kidnappad... här är sannolikheten större att ett rådjur skulle hälsa på... Och skulle han vakna är jag ju där nästan på direkten. Skulle han hinna bli lite ledsen i en minut så är inte det hela världen...??!!

Vi bor också på landet utan grannar och visst lämnar jag V i vagnen ute om han sover, så har jag gjort sen han var 1 månad. Även lämnat vagnen utanför stallet när jag har mockat, fodrat och så. Men alltid babyvakten på förstås. Är jag inne står vagnen nedanför trappan, jag ser honom genom fönstret och kan vara där på under en halv minut om det behövs.

Att sitta ute och vänta i 2-3 timmar på att han ska vakna lockar inte riktigt, det är så länge han sover per gång nu som 1 år och 2 månader och även som riktigt liten sov han lååånga stunder. När man äntligen har en liten stund för sig själv så vill i alla fall jag gärna ta igen mig, surfa, läsa en bok eller ligga ner och vila en stund. Jag hör ju som sagt direkt om det är något.

MEN skulle jag bo i lägenhet i stad/tätort så skulle jag nog föredra att ta in vagnen i hallen alt bära in barnet i mjukliften, vilket som gick smidigast.

Jag kommer från en mindre stad och när jag varit där och hälsat på en kompis har jag lätt lämnat honom på farstubron. De bodde en trappa upp och man hade ingen uppsikt, däremot babyvakt. Jag har aldrig tänkt tanken på att det skulle vara fel. Mamma bor i samma stad men bor centralt. De bor två trappor upp med köksfönstret mot innergården. Där har jag aldrig lämnat honom. Vi brukar lösa av varandra om vi vill att han ska sova vidare ute. Annars försöker jag bära upp honom och han vaknar jämt ;)

Jag har aldrig tänkt så långt på det utan gjort det som känts rätt bara. Här hemma har vi inglasad balkong som jag kört ut honom på så jag har aldrig behövt lämna honom.

Jag förstår inte varför man inte helt enkelt lyfter ur barnet ur vagnen och bär upp det? Jag flyttar i alla fall på min bäbis mellan inne-bilen-barnvagnen när det behövs, inte sjutton står jag och väntar tills han har vaknat självmant... Sover han tungt så vaknar han inte, sover han lätt så vaknar han och då tar han igen den eventuellt förlorade sömnen nästa gång han sover.
Vill man att barnet ska sova ute så får man nog anpassa sig efter barnets sovtider om man bor i lägenhet utan balkong, men ärligt talat - vad är det för skillnad på om barnet är vaken eller sover medan man är ute med det? Och om barnet är vaken eller sover inomhus?
Här sover barnet ute om han råkar somna medan jag är ute och fixar stallet. Annars sover han inomhus.

Loke brukar för det mesta sova inomhus. På natten såklart och en middagslur. Men det är när vi är ute ibland och han bara somnar hux flux. Han är alldeles för stor för en liggdel så han ligger i sittdelen på vagnen.
Har jag inte bråttom så ser jag inga problem med att vänta där nere med honom. Oftast så har inte vi några tider att passa när vi är helt och hållet lediga (då det har hänt)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 355
Senast: Enya
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 366
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden