Spinoff på tråden som handlade om hållbarheten på dagens hästar.

Sv: Spinoff på tråden som handlade om hållbarheten på dagens hästar.

Nej. Men stora skillnader är det.

Ja, det är ju svårt jämnföra ridning på normal nivå med trav. travet har farten som sliter oerhört på en häst. :idea:

Som jag nämt i tråden så blev min häst inriden som 2-åring o det har funkat bra med henne.

Jo, för all del. Farten sliter ju, men jag gissar att det är på ett annat vis.

Men en annan sak skulle ju också kunna vara att iaf varmblodstravarna står rätt högt i blod oh faktiskt utvecklas i snabbare takt, precis som fbl...Hur många travare kommer förresten till start öht ?

Jo, för all del. Farten sliter ju, men jag gissar att det är på ett annat vis.

Men en annan sak skulle ju också kunna vara att iaf varmblodstravarna står rätt högt i blod oh faktiskt utvecklas i snabbare takt, precis som fbl...Hur många travare kommer förresten till start öht ?

Det är ju högst individuellet eftersom travare ser helt olika ut o kan variera 140cm - 180cm i make samt grov/lätt exteriör. Så de kan vara både tidiga o sena.

Jag har själv haft samma undran o vet inte om det finns något statistik just på helheten.. ingen jag funnit iallafall.
Men ju senare de börjar tränas, desto minde chans klara påfrestningen.

Jag tror att det finns många anledningar till att hästarna inte håller.

I Sverige ser vi sällan affärsmässigt utan mer känslomässigt på hästarna. Det är i många sammanhang bra, men inte när det kommer till avel. Tyvärr är det inte alltid de bästa stona som används i avel. Många avlar på sitt sto "när det inte går att rida längre" pga av skador osv. Känner en som först försökte få sitt sto utdömd för lynnesfel och när det inte gick så valde hon att betäcka (med Pilot-blod):crazy:.
En häst som inte håller betäcks (gärna med första bästa hingst som ser stilig ut på bild och gärna är billig) i hopp om att få en kopia av stoet (men som går att rida på). Man läser i var och varannan tråd här om folk som vill ha tips om hingstar till sina ston. Hälften vill ha en hingst med bra lynne, då deras ston är svåra, skarpa, nervösa etc. Andra vill ha en hingst som rör sig bra för att förbättra stonas mediokra gång. Det tillverkas de mest fantasifulla korsningar till höger och vänster. Man glömmer bort att det inte bara är hingsten som spelar in och att hingst och sto passar ihop.
Nu finns det naturligtvis de som avlar seriöst och jag har fullt förtroende för att ni gör det bra, det finns bara för många som betäcker ston som inte har i aveln att göra.

Sedan spelar naturligtvis uppväxten roll. Då många bara har ett sto i aveln går unghästen sedan utan jämnåriga kamrater. Kanske i hagar som är små och platta.

Utfodring spelar naturligtvis också en stor roll.

Träning/ridning: Att rida är svårt. Tyvärr har jag fått uppfattningen att vissa ser det som ett nederlag att ta hjälp. Att rida för någon tränare någon gång då och då går väl bra, men ingen annan får sitta upp. Då har man ju inte gjort jobbet själv (eller så är man rädd för att någon annan gör det bättre än en själv:grin:).

Läste i ridsport för ett tag sedan om någon större hästklinik (var det ev Strömsholm?) som hade börjat samarbeta med tränare för att utreda hältor osv och visa ryttaren hur hästen ska tränas på bästa sätt. Det tror jag är jättebra. Det är ju inte alltid jättelätt för veterinären. Han/hon skickar hem hästen med informationen att hästen ska ridas tex lång och låg utan att någonsin ha sett ryttaren rida. Ryttaren kanske inte alls har den kunskapen att rida hästen på det sättet.

Många börjar leta fel på hästen så fort det inte går som man hade tänkt sig. Ofta hittar man också något fel, men det har då ofta uppkommit pga av ägaren. Då hjälper det inte hur många gånger man lagar hästen om man inte ändrar träningen.

Jag säger absolut inte att jag är någon expert, men ju längre man håller på med det hela, desto mer inser man hur svårt allt är. Då gäller det att ta hjälp av de med mer erfarenhet än man själv.

Om jag skulle köpa ett föl skulle jag göra följande (förutsatt att allt går enligt planerna, allt är naturligtvis individuellt för varje häst och olika faktorer kan göra att man måste ändra sin plan).

Efter avvänjningen: Skicka på lösdrift med andra unghästar. Där skulle den naturligtvis hanteras, verkas osv.

Våren som 3-åring: Hämta hem hästen. Rida in den med början i mars. Rida den kanske 20 ggr korta stunder, med mål att kunna skritta, trav och galoppera i en trevlig unghästform. Löshoppa någon/några gånger. Är inte säker på att jag hade visat den på 3-årstestet om det inte var ett sto som skulle betäckas. Maj: ut på bete.

Hösten som 3-åring: Hämta in den i september. Fortsätta med grundutbildningen ett par dagar i veckan kortare stunder. Vintervila.

Våren som 4-åring: Mål att hästen ska gå i trevlig form och balans i alla gångarter. Hoppa in hästen uppsuttet (eller leja någon att göra det :D). Sommar: Vila och Bete.

Hösten som 4-åring: Kvalitetstävlan. Mål att hästen ska kunna gå motsvarande LB dressyr men jag hade nog inte åkt på någon tävling.

5-åring: Våren: Arbete mot LA dressyr, någon/några starter i LB.
Hösten: Förhoppningsvis någon start i LA.

Jag tror inte att jag hade siktat mot några årgångschampionat, för jag anser att om hästen ska ha någon chans där måste den nästan var proffstränad.

Så hade jag fått köpa er unghäst? :)

*hugger sista*

Det finns väldigt många sidor av samma mynt. Kort sammanfattat så tror jag att vi ser en möjligen sämre hållbarhet generellt idag av flera skäl i kombination:
För många av fel ston i hästproduktion (jag vägrar kalla det avel, när det inte är tillräckligt genomtänkt).
Genomgående alldeles för dåliga teoretiska kunskaper bland hästägare - man (generellt) köper nog häst "tidigare" idag och om man ens rider på ridskola före hästköpet så ingår alldeles för lite av teori redan där.
Många av dessa hästägare med för dåliga baskunskaper betäcker sina ston.
Hästägare med låg kunskapsnivå kanske hamnar hos tränare som inte borde vara tränare. (skicklighet som ryttare är inte nödvändigtvis likställt med lämplighet som tränare)
Hästägare med låg kunskapsnivå riskerar också att köpa hästar som kanske inte är så väluppfödda som man skulle önska - Kanske pga priset??
Hästhållningen generellt går emot många hästar på liten yta och helst bara en häst i varje hage ? ännu mindre yta för hästen att röra sig på = rena döden för en unghäst.

Jag vill inte på något sätt påstå att jag är någon proffsig storuppfödare eller den som vet bäst i alla lägen, men det känns ganska tryggt ändå att ha börjat sin bana inom hästeriet på en stark teoretisk grund (något jag faktiskt har bevis på...) eftersom jag nu tyvärr inte hade förmånen att växa upp med tidigare generationers hästkarlar (min farfar var en hästkarl av rang har jag förstått, men det var före min tid, han var sjuk när jag var liten och dog när jag var 11. Så det enda på hästfronten jag fått därifrån är nog intresset + ett urgammalt foto...)
Då lägger jag till; en äldre häst som draghjälp för den ev tveksamma unghästen är inte heller fel. Många verkar numera se detta som ngt slags nederlag att behöva draghjälp - förr var det en självklarhet att inte ge sig ut ensam på unghästen.
Draghjälp och stoppkloss... :laugh:
Världens bästa hjälpmedel - önskar jag hade kvar mitt gammelsto, hon var perfekt till detta. :love:

Amen till allt detta!!
Skulle också vilja lyfta fram storleken på hästarna, unghästar som redan som tvååringar ligger på 165-170 cm, det krävs så otroligt mycket mer vad det gäller utfodring av den snabbvuxne unghästen, naturligtvis träningen av den samma likaså. Är hästen dessutom väldigt talangfull, lättriden, blir det nog ännu svårare att skynda långsamt. Har svårt att första storleksvansinnet, allt som är under 165 cm i mkh anses för litet. Det är ju så mycket mer än bara mankhöjden som gör hur hästen passar ryttaren.

Good Lord!
5 sider av sandlåda babal ock på hopp.
För de som vill vet mer om huvud ämnen, Hålbarhet, då gå ni till bibliotek och läsa:

DVM Lars Erik Magnasson, Hästens Exterior och Hålbarhet.
Arizona

Hade livet varit så enkelt att det skulle gå att läsa sig till all kunskap så vore det enkelt... Jag tror inte heller att en författare sitter inne med all kunskap och klokskap - i synnerhet inte när det gäller levande djur.

Men för all del, böcker är intressant - man ska läsa många böcker så får man inspiration till mycket.

Jag har varit på några 3-årstester och tittat, och det jag såg var inte roligt. Även om form inte ska vara något krav, så visst gick hästarna i en hög form med nacken som högsta punkt á la svårklassdressyrhäst. En mer ändamålsenlig form för åldern som lång och låg såg jag inte. Och det kan ju bero på flera orsaker, t ex dålig utbildning och kunskap hos den som utbildat och red hästen på testet. Jag tyckte det ställdes väldigt höga krav för såpass unga djur.

Fast är du säker att unghästarna verkligen reds i den formen och inte bara något som de valde själva?

Att gå i rätt unghästform är inget som hästen gör av sig själv med en gång så fort du sitter upp. Det är något som man får locka fram och visa hästen. Idag med alla högställda hästar så väljer många hästar naturligt att gå i en hög form. Det är helt enkelt lättast för dom.

Jag kan nog tänka mig att om du hade sett min häst så hade du tyckt att hon gick i en för hög form, men det är inget vi eftersträvar det är vad hon väljer att gå i själv.

Den långa låga unghästformen har börjat komma naturligt då och då när man rider henne. Ibörjan var det kanske bara något steg för att nu vara längre stunder med ihophängade korrekt unghästform. Visst skulle jag kunna tvinga ner henne med hjälp av inspänningstyglar men det tycker jag om något är icke hållbart i längden. När hästen går rätt så kommer "rätt" form automatiskt. Problemet är bara att en unghäst går rätt bara korta stunder i början. Det är lite vingligt och bjudningen är lite ostabil. Men de stunder då allting faller på plats blir bara längre och längre ju mer unghästen lär sig och orkar (det kräver ju en viss styrka också för att orka gå i form).

Mvh

Tora

Jag tror att du är inne på en viktig bit, det handlar inte bara om hur unghästen behandlas utan också vilket avelsmaterial som används.

*Det här är lite halvt om halvt knapplån*

När jag letar unghäst så vill jag helt köpa en häst som är max 6 månader gammal.

Samtidigt som jag inte vill ha en häst som bara har gått i hage tills den är 3 år så vill jag inte heller ha en som är tränad av vilken lallare som helst. Att arbeta med unga hästar kräver stor fingerkänsla för hur mycket de orkar så att man inte övertränar.

Men vad jag däremot gärna vill ha i tex stammen är lite äldre stammar. Jag inbillar mig att unghästarna växer lite för snabbt ur de nya moderna stammarna. Hellre en unghäst som växer lite i taget och kanske inte är färdigvuxen förren den är 5 -6 år än de unghästar som växer till 1,70 när de är två år.

Jag vänder mig även till en uppfödare som förstår värdet i foderanalys. Är svaret på vad hästarna får för foder "Vi ger bara havre, korn och hö. Det har fungerat det senaste 50 åren och våra hästar fungerar bra. Analys och andra nymodigheter är inget för mig", så vänder jag mig till en annan uppfödare (jag har fått detta svaret när jag hjälpte en kompis som ville köpa en unghäst).

Hästarna skall också hållas i stora kuperade hagar, gärna på lösdrift. Dock så förstår jag att man inte hinner hantera hästarna så mycket om man har 10 eller fler föl varje år. Det kan vara svårt att hinna få tid till 2 fölungar, hur skall då en stackars uppfödare hinna hantera 4 fölungar?

Sen skall även mamman vara lätt att hantera och ha en trevlig inställning till människor. Detta brukar underlätta i hanteringen av fölen senare.

Detta är kriterierna för en "vanlig" hobbyhäst som skall hålla för varierad ridning i många år. Letar man efter en OS-häst så finns det ju fler saker att ta hänsyn till.

Självklart skall inte hästen heller ha alltför avvikande benställning och liknade samt att mamman/pappan är frisk. Sen vill jag gärna att hästen har fungerat som ridhäst felfritt i alla fall några år. Har man tex ett sto är 11-12 år gammal och fungerat som ridhäst helt utan skador så ökar ju chanserna till att fölet också skall hålla.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

En annan grej med travarna är väl att de i unga år oftast går i stora flockar (iallafall de ställen jag har sett) och på sätt naturligt stärker sig. Inga minihagar och stå mycket på box.

Apropå benställningar.

Hur mycket tror ni att all korrigering av fölungars ben påverkar aveln i stort ?

Knapplån. Kommentar angående den som det verkar allmänt rådande uppfattningen att unghästar måste "arbetas" vid ung ålder. Ett recept på uppfödning av hållbara hästar som har fungerat i hundratals år är på Lippizanerstuteriet i Piber, som föder upp hingstarna till Spanska Ridskolan i Wien.
Där släpps unghingstarna ut på lösdrift på kuperade alpbeten innan 1 års ålder och går där tills dom är 3 år på hösten. Under den tiden är dom bara hästar och inga som helst krav ställs på dom.
Inridningen påbörjas vid 4 års ålder.
Dessa hingstar brukar hålla långt upp i 20-årsåldern, då många av dom fortfarande går med i skolans uppvisningar.

Vet du hur många higstar som sorteras bort på vägen? Det är väldigt många. Det är bara de absolut bästa som går vidare.

Visst är det ett sätt att föra aveln framåt men frågan är om man verkligen klarar av att kassera med så hårda mått.

Jag såg en dokumäntar om just hästarna på Spanska Ridskolan för några år sedan. Tror att det från 200 föl bara var 4-5 hingstar som klarade måttet.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Apropå benställningar.

Hur mycket tror ni att all korrigering av fölungars ben påverkar aveln i stort ?

Jag tror att det beror väldigt mycket vad för typ av felaktig benställning det är.

Idag så kan man ju "bota" många fler felaktiga benställningar. Jag läste också en intressant artikel för ett tag sedan där det togs upp om felaktiga benställningar ökat. Anledningen till detta vore att målet idag är långa ben och att långbenta föl inte får samma plats i mammas mage som kortbenta föl. Tror att det stod i Ridsport för kanske ett år sedan.

Kanske är det vi själva som har skapat en hel del av skörheten hos hästarna idag. Långbenta, högställda stora individer kanske inte är det bästa för hållbarheten? Fast man tycker ju att hästar som är lätta att rida i form borde hålla bättre.

Men det är klart en mycket intressant fråga.

Mvh

Tora

Jag tänker på dels individerna, men även fortsättningen - vad händer när man avlar på de som hade kass benställning som föl men som är korrigerade och korrekta som vuxna...

Jag *gissar* att fölen förr kanske hade kasserats i högre grad och alltså inte fört dessa gener vidare OM det nu är gener - det kan ju vara andra skäl som just att de ligger trångt i magen.
Ett avelssto skall ju gärna ha djup för att få plats med ungen, men å andra sidan är ett modernt avelsmål just mycket luft under magen och det går ju inte riktigt ihop.

Du, jag vet att inte alla hingstarna kommer till utbildning på Spanska Ridskolan, dom har överhuvudtaget inte plats för alla och väljer naturligtvis ut dom som passar bäst. Men, det var ju inte riktigt det som var tanken med mitt inlägg. Det var hur dom föds upp och tas långsamt som unghästar. Även de som inte platsar på SRS håller långt upp i åren i regel med den uppfödningen.

Så vad jag ville ha sagt är att det kan vara mycket positivt att låta unghästarna vara medans dom är unga, förutsatt då förstås att dom får vara ute i flock och bara vara hästar upp till 3 årsåldern. Hästar som är uppfödda på det viset blir inte bara fysiskt starka, dom blir också mentalt härdiga, då dom har lärt sig hur man beter sig i en hästflock och det är mycket positivt när man sen ska arbeta med dom.

Fast här gällde det ju i första hand hållbarheten. Om det är en hingst som inte håller så kasseras den. Alltså är det bara de hästar som har den allra bästa hållbarheten som kommer såpass långt att de går på skolan när de är gamla. Alla andra kasseras.

Visst hade det varit ett utmärkt sätt att öka hållbarheten på våra svenska halvblod. Frågan är om alla är så intresserade av en så hård sortering som det är frågan om.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 582
Senast: Jeps
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 021
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 099
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka