Spinoff på tråden som handlade om hållbarheten på dagens hästar.

Sv: Spinoff på tråden som handlade om hållbarheten på dagens hästar.

Jag tror inte att det handlar om okunskap i de flesta fall utan det handlar om att man har olika åsikter. Olika människor har olika åsikter om vad som är rätt och fel och det som är rätt för mig är jättefel enligt någon annan. Men i slutändan så bär alla vägar till Rom i alla fall.

Nu är jag inte riktigt säker på att jag förstår dig rätt men att dra likheter mellan hjälptyglar och tömkörning är okunskap (under förutsättning att jag har förstått ameos inlägg rätt, ibland så är det som sagt inte alltid lätt att läsa mellan raderna).

Kunskap kan man ju sakna av olika anledningar. Det är inget fel med det. Man kan inte kunna allt. Det kan ju vara så enkelt att man bara har sett så sådant som folk kallar för tömkörning men som bara är longering med två linor. Det är så långt från riktig tömkörning man kan komma. Men har man ingen utbildning i tömkörning så är det ju inte så lätt att veta det. Iså fall förstår jag att man drar felaktiga likheter. Det skulle jag ju också gjort.

Sen till det andra du har skrivit. Det är ju inte omöjligt att vi avlar för ohållbarhet. Det är räcker att bara titta på alla problem som hundar har med svårt att andas, svårt att föda, hudproblem och liknande för att förstå att vårat idel inte alltid är förenligt med hållbarhet och friskhet.

Mvh

Tora

Nu är jag inte riktigt säker på att jag förstår dig rätt men att dra likheter mellan hjälptyglar och tömkörning är okunskap (under förutsättning att jag har förstått ameos inlägg rätt, ibland så är det som sagt inte alltid lätt att läsa mellan raderna).
Att dra likheter mellan tömkörning och hjälptyglar tror jag ingen gjorde, men vad är det som säger att det är fel att använda sig av inspänningstyglar när man tömkör? Det handlar om att se vad en viss individ behöver och sedan gå efter det. Det är samma att sätta på hjälptyglar när man rider som när man tömkör enligt mig.

Nej det är inte samma sak att tömköra och använda inspänningstyglar som att rida och använda inspänningstyglar. Men det beror som sagt helt på hur man tömkör. Håller man på och longerar med två linor så kan man säkert ha inspänningar på samma sätt som när man longerar vanligt. Men det är inte heller tömkörning.

Men att ha inspänningar och verkligen tömköra är så amatörmässigt (jag hittar inget bättre ord för det, vet att det låter lite nedvärderande men det är inte tänkt så, alla är vi ju amatörer i början).

Men det är inte det som tråden skall handla om.

Mvh

Tora

Alla hästar är individer och man måste hitta ett sätt som fungerar för varje individ på bästa sätt. Och ja, det låter oerhört nedvärderande och på snäppet till att det låter som du är värsta översittartypen. Det finns alla varianter och det finns ingenting som säger att ditt sätt är bättre än någon annans, speciellt eftersom du inte vet hur någon annan i tråden tömkör.

Att tro att majoriteten av människor som utbildar unghästar tror att tömkörning är longering med två linor tycker jag verkar inskränkt och mycket trångsynt. Människor kan mycket mer än vad du verkar tro!

Varför skriver du att tömkörning skulle vara något negativt? Att skriva om inspänningstyglar och tömkörning i samma mening låter väldigt okunningt.
Det jag ville säja är att varken inspänningstyglar eller tömkörning behövs för att hästen ska börja gå i rätt form, de brukar hitta dit förr eller senare ändå, när de har hittat sin egen balans och framåtbjudning med ryttare på ryggen. En unghäst "går på tygeln" när den söker stöd på bettet, även om den inte kröker på nacken.

Jag tycker det är väldigt onödigt av dig att värdera mina kunskaper utifrån en enda mening. :mad:

Angående hög eller låg form så beror ju halsens och huvudets placering på hästens fysiska förutsättningar. En häst med naturlig resning och god balans kan ju hamna relativt högt med nacken utan att den för den skull tvingas dit.

Visst är det så. Jag håller dock inte med att det skulle vara en absolut sanning att modernt byggda hästar alltid väljer en högre form naturligt jämfört med en äldre modell

Så här hamnar min egen treåring (med naturlig resning), de korta stunder han hamnar i "rätt form".
julle_riden_1.jpg

Och vet ni vad, han har hittat den formen alldeles av sig själv, utan hjälp av varken inspänningstyglar eller tömkörning, utan bara ridning framåt med lätt hand. :)

Jag tycker han ser väldigt trevlig ut, vad roligt att han har lätt för sig!

Fast hur hästen är byggd spelar mycket stor roll hur den bär upp sig.

Där håller jag helt med dig. Men jag sätter inga absoluta likhetstecken mellan att en modernt byggd häst alltid naturligt hamnar i en högre form än en med mer gammaldags typ.

Jag får den känslan av att du blandar ihop begreppen lite. Det är inte frågan om att krypa ihop eller undandra sig hjälper. Det är helt enkelt hur hästen naturligt väljer att bära sig (det som är lättast för hästen och kräver minst arbete av den även om det kanske inte är den mest optimala arbetsformen). Kanske om man beskriver det som hästens resning istället?

Mvh

Tora

Vad jag menar är dock att min erfarenhet är att hästar som naturligt lägger sig i en högre form oftast har en akilleshäl i att de kan bli veka i nacken och lättare hamnar bakom vid oskicklig ridning eller att de saknar styrkan.
En häst som genom sin kroppstyp hamnar lägre i form blir hellre stark och lång vid samma förutsättningar.

Alla hästar är individer och man måste hitta ett sätt som fungerar för varje individ på bästa sätt. Och ja, det låter oerhört nedvärderande och på snäppet till att det låter som du är värsta översittartypen. Det finns alla varianter och det finns ingenting som säger att ditt sätt är bättre än någon annans, speciellt eftersom du inte vet hur någon annan i tråden tömkör.

Att tro att majoriteten av människor som utbildar unghästar tror att tömkörning är longering med två linor tycker jag verkar inskränkt och mycket trångsynt. Människor kan mycket mer än vad du verkar tro!

Jag har genom åren sett tillräckligt mycket tömkörning för att veta att det finns gott om folk som tycker att tömkörning är att stå stilla i mitten av en volt och snurra runt sin egna axel medan hästen springer runt en varv efter var. Detta kallar det för tömkörning därför att de använder sig utav två linor.

Faktum är att det räcker bara att läsa här på Buke för att bli mörkrädd när det kommer till tömkörning. Folk vill lära sig att tömköra och skriver här att de har köpt en gjord och vill börja tömköra och nu vill de ha råd hur de skall göra. Sen när man skriver att det är lika svårt att lära någon att tömköra över nätet som det är att lära någon att rida över nätet så blir de sura. Hur många är det som skriver att de har köpt en sadel och en häst och vill ha hjälp att lära sig att rida över nätet?

Att tömköra är en svår konst som tar lång tid att lära sig. Det är inget man lär sig på en kurs på två dagar lika lite som man lär sig rida på två dagar. Man tränar hoppning/dressyr för en tränare minst en gång i veckan men man tror att man skall lära sig tömkörning över nätet? Det är ju helt absurd. Men det finns hur många sådan trådar som helst.

Mvh

Tora

Det jag ville säja är att varken inspänningstyglar eller tömkörning behövs för att hästen ska börja gå i rätt form, de brukar hitta dit förr eller senare ändå, när de har hittat sin egen balans och framåtbjudning med ryttare på ryggen. En unghäst "går på tygeln" när den söker stöd på bettet, även om den inte kröker på nacken.

Jag tycker det är väldigt onödigt av dig att värdera mina kunskaper utifrån en enda mening. :mad:

Det är ju lite svårt att bilda sig en uppfattning baserat på annat än vad du skriver.

Precis som jag skrev förut så går det utmärkt att få en häst att hitta sin form utan att tömköra den innan. Men det sparar bra mycket på hästen om den redan innan ridningen har hittat en bra arbetsform utan ryttare på ryggen. För mig är det en naturlig väg att gå. Först hitta styrkan, balansen och framåtbjudningen utan en ryttare som stör. När detta fungerar bra så är det dags att introducera nästa svårighet, nämligen ryttaren.

Men som sagt det känns som om vi är långt från huvudämnet nu.

Mvh

Tora

Vad jag menar är dock att min erfarenhet är att hästar som naturligt lägger sig i en högre form oftast har en akilleshäl i att de kan bli veka i nacken och lättare hamnar bakom vid oskicklig ridning eller att de saknar styrkan.
En häst som genom sin kroppstyp hamnar lägre i form blir hellre stark och lång vid samma förutsättningar.

Okej :idea:. Då hänger jag med. Det stämmer helt in på mor och dotter. Mamman är av den gamla typen och gärna blir stark och lång medan dottern som hör till den moderna typen gärna kryper bakom hand. Detta gäller som sagt vid oskicklig ridning, när jag rider så är det alltid perfekt :angel: :rofl:.

Mvh

Tora

Om jag skulle köpa ett föl skulle jag göra följande (förutsatt att allt går enligt planerna, allt är naturligtvis individuellt för varje häst och olika faktorer kan göra att man måste ändra sin plan).

Efter avvänjningen: Skicka på lösdrift med andra unghästar. Där skulle den naturligtvis hanteras, verkas osv.

Våren som 3-åring: Hämta hem hästen. Rida in den med början i mars. Rida den kanske 20 ggr korta stunder, med mål att kunna skritta, trav och galoppera i en trevlig unghästform. Löshoppa någon/några gånger. Är inte säker på att jag hade visat den på 3-årstestet om det inte var ett sto som skulle betäckas. Maj: ut på bete.

Hösten som 3-åring: Hämta in den i september. Fortsätta med grundutbildningen ett par dagar i veckan kortare stunder. Vintervila.

Våren som 4-åring: Mål att hästen ska gå i trevlig form och balans i alla gångarter. Hoppa in hästen uppsuttet (eller leja någon att göra det :D). Sommar: Vila och Bete.

Hösten som 4-åring: Kvalitetstävlan. Mål att hästen ska kunna gå motsvarande LB dressyr men jag hade nog inte åkt på någon tävling.

5-åring: Våren: Arbete mot LA dressyr, någon/några starter i LB.
Hösten: Förhoppningsvis någon start i LA.

Jag tror inte att jag hade siktat mot några årgångschampionat, för jag anser att om hästen ska ha någon chans där måste den nästan var proffstränad.

Så hade jag fått köpa er unghäst? :)

Du skulle få köpa unghäst av mig!! :)
Jag tycker att 3-års testet är för tidigt. Tråkigt!!! Vissa hästar kan inte vara med över huvudtaget pga att dom inte har växt tillräckligt...
Förra gången jag var på 3-års test. Kom jag med mitt sto. Som skötte sig jätte bra!!! Visade upp alla gångarter och var lydig. Jag var jätte nöjd med henne tyckte inte att jag kunde kräva mer än så. Andra krävde jätte mkt av sina hästar!!!

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 582
Senast: Jeps
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 021
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 099
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka