Sv: Spinoff på tråden som handlade om hållbarheten på dagens hästar.
Absolut. Det är ju det som är mest intressant. Vad är det som ärvs vidare? Samtidigt så är ju arvbarheten på benställning låg jämfört med andra saker (tror att det var 51% arvarbet mot tex trav som låg på över 60%, denna studien har också funnits i Ridsport).
Jag tror att det där med långbenta hästar så var det så att benen fick ligga lite mer vikta i udda ställningar när fölet är i magen för att få plats. Men detta borde ju rimligtvis räta ut sig sen, men det rättar sig kanske inte tillräckligt och sedan påverkar hållbarheten negativt?
Mvh
Tora
Jag tänker på dels individerna, men även fortsättningen - vad händer när man avlar på de som hade kass benställning som föl men som är korrigerade och korrekta som vuxna...
Jag *gissar* att fölen förr kanske hade kasserats i högre grad och alltså inte fört dessa gener vidare OM det nu är gener - det kan ju vara andra skäl som just att de ligger trångt i magen.
Ett avelssto skall ju gärna ha djup för att få plats med ungen, men å andra sidan är ett modernt avelsmål just mycket luft under magen och det går ju inte riktigt ihop.
Absolut. Det är ju det som är mest intressant. Vad är det som ärvs vidare? Samtidigt så är ju arvbarheten på benställning låg jämfört med andra saker (tror att det var 51% arvarbet mot tex trav som låg på över 60%, denna studien har också funnits i Ridsport).
Jag tror att det där med långbenta hästar så var det så att benen fick ligga lite mer vikta i udda ställningar när fölet är i magen för att få plats. Men detta borde ju rimligtvis räta ut sig sen, men det rättar sig kanske inte tillräckligt och sedan påverkar hållbarheten negativt?
Mvh
Tora