Spinoff på tråden som handlade om hållbarheten på dagens hästar.

Sv: Spinoff på tråden som handlade om hållbarheten på dagens hästar.

Jag tror att du är inne på en viktig bit, det handlar inte bara om hur unghästen behandlas utan också vilket avelsmaterial som används.

Helt klart en jätteviktig bit. Jag har en kompis som fick rek av vet att betäcka sitt sto för att det skulle få en lång viloperiod. Detta sto är behandlat för otaliga kotledsinflamationer både fram och bak och har vilat i långa perioder.

Frågan är varför stoet har upprepade kotledsinflammationer. Är det ridningen eller hennes konstruktion? Är det det sistnämnda ska hon ju helt klart inte vara i avel.
Mitt eget sto hade hov- och kotledsinflammation i ett helt år och jag lät betäcka henne på veterinärs inrådan, men hon blev halt av yttre åverkan och har nu varit ohalt i snart tre år. Fast det var en gång, på ett ben, och inte flera gånger och på olika ben.

Frågan är varför stoet har upprepade kotledsinflammationer. Är det ridningen eller hennes konstruktion? Är det det sistnämnda ska hon ju helt klart inte vara i avel.
Mitt eget sto hade hov- och kotledsinflammation i ett helt år och jag lät betäcka henne på veterinärs inrådan, men hon blev halt av yttre åverkan och har nu varit ohalt i snart tre år. Fast det var en gång, på ett ben, och inte flera gånger och på olika ben.

Håller helt med dig. Har själv ston som inte går att rida i avel, men då pratar vi om hästar som skadats pga yttre omständigheter.

Detta är ett sto som fått återkommande kotledsinflamationer på tre av benen med olika ryttare. Det är ändå möjligt att det beror på ryttarna, men då borde ju vet påtala det. Stoet sattes aldrig i avel eftersom ägaren inte var intresserad av avel.

Jag tycker ändå det är skrämmande att en vet rekommenderar att sätta ett sådant sto i avel. Är det ett sto som skadats av yttre åverkan är det ju en helt annan sak.

Jag:bow:för dina ord.
Tycker du framför dina åsikter sakligt o trevligt vilket också gör det lättare att ta till sig. Har aldrig upplevt att du skulle sakna ödmjukhet.

Själva gör vi såhär.
Hästen sitts in ca 5 ggr innan 2års betet. Går med ryttare på ryggen ca 50m.
Under okt-nov så rids den ca 15-20 ggr i samtliga gångarter.
Sedan vilar den fram tom feb när den sakta sätts igång inför 3 årstestet. Det blir max 3 ggr/v.
Löshoppa gör de i omgångar. Alltså 5 v i rad 1 dag i veckan. Sedan upphåll ett halvår. Vi börjar hösten som 1 åringar(1.5 år), men då är det mest frågan om ridhus-, bom-, transport-, miljö träning. Det blir bara några små skutt.
Sedan kommer en 5 v period på våren som 2 åringar. Här höjs kraven något. Men fortfarande bara på lek o med full lyhördhet för växande individer. Sen en liknande period som 2.5 åringar o sedan inför 3 års på våren.
Detta räcker alldeles utmärkt som löshoppningsträning inför 3 års iaf.
Är sen inte hästen redo för 3 års så är det absolut inget måste.
Efter 3 års så är det sommarlov hela sommaren. Skulle någon gå vidare till 3 årschampionatet tas en bedömning då hur upplägget ska se ut.

Tillägg. Såg att jag missade en sak...
Vi brukar börja i ca sept med antingen tömkörning eller longering för att hästen ska kunna röstkommandona innan den börjar ridas. Det har man mycket hjälp av. Sen kan man stärka ryggen innan ryttaren kommer upp också. Även detta bara någon eller några ggr /v.

Senast ändrad:

Har du svårt att stava eller ville framföra något?

Jag har också läs dom trådarna och funderat på varför "barn" inte får vara "barn".
Jag har en egen ide om att det är alla årgångschampionatens fel,många vill starta där och helst vinna,därför ska det tränas i tid....

Sen när jag började föda upp hästar o sälja fölunge,blev jag dumförklarad när jag i min enfald försökte tala om hur man bör/ska sköta/hantera en fölunge/unghäst,nu hade ju jag en liten annan infallsvinkel till det hela då jag tidigar bara fött upp brukshundar och som seriös och intreserad uppfödare lämnar jag givetvis med info,matlistor,vad att gör och när listor + att jag kräver fortsatt kontakt för uppföljning eller hjälp om det börjar gå över styr.
Detta tog jag med mig in i hästuppfödarvärlden :o Vi kan säga som så här ,SÅ gör man inte fick jag snabbt erfara :eek:

Även några hingstägare dumförklarade mig när jag ville veta hingstens meriter,mentalitet (som för mig är A&O) men det märker jag börjar komma mer o mer,tack o lov!

Det är betydligt lättare att sälja dom redan färdiga/äldre

Hihihi, jag tycker det var kul att läsa, för sådan är jag själv.
Skrev upp allt som hände med unghästen i en liten bok för ev efterkommande ägare / fodervärdare / ryttare att läsa (datum för och namn på hovslagare, datum och plats för bete, avmaskningar, veterinärbesök, vaccinationer, foderstater osv). När detta sedan blev aktuellt tittade de på mig som om jag var helt knäpp och alla rekommendationer om t ex foder frångicks - varpå hästen blev sjuk för första gången i sitt liv. Men efter lite utredning av orsak och verkan kunde vi ställa det tillrätta och då blev den ju frisk igen.

I hästvärlden lär man sig hela tiden mer - om man vill! Men visst är det en skillnad på att tro att kunskapen ska regna ner över en, och att faktiskt söka den... Skillnad på att tro på första bästa person som anser sig veta bäst, och kolla vad det finns för alternativa uppfattningar - och vilka resultat det på sikt tycks ge... (detta med att rådfråga hästmännsikor är ju ett helt kapitel för sig...) :crazy:

Iallafall skulle jag gärna köpa häst av någon som var lika noggrann som du beskriver! Då vet man ju mycket mer vad man får! :)

Har du svårt att stava eller ville framföra något?
Vaknat på fel sida??
Hade jag velat framföra det som jag strök så hade jag gjort det. Tyckte att det kanske var otrevligt o strök det därför. Men när jag läst dina inlägg så ser jag att de inte var i närheten av dina. När man ändrar så måste man ha minst tio tecken kvar.

Jag tycker ditt upplägg är helt ok. Visserligen är jag jävig i och med att jag gör likadant. Lite åt gången under längre tid. Har en 2 åring som ska, observera, sittas in nu. Sen får han fortsätta sitt sommarlov. Ska sen tömköras i höst, ridas in efter årsskiftet. Detta långa upplägg tycker jag är bra, om vi stöter på problem har vi tid och backa, vila osv. Har siktet inställt på 3 års testet, men om det blir så i slutändan vet bara gudarna:)

Kattennizze;10901405 Jag har varit på några 3-årstester och tittat skrev:
Där tycker jag att domarna har en skyldighet att muntligt framföra att hästen visas i en icks ändamålsenlig form. Precis som de på kvalitets ska betygsätta visningen och därmed kunna styra upp att hästarna inte är ihopdragna el dyl.

Det är tråkigt med glada, frimodiga unghästar som efter något års ridning mentalt och fysiskt är knäckta. Då tar jag hellre kritik för att man ligger efter utbildningsmässigt om jag måste välja.

Du får ursäkta om jag ställer mig tvivlande att du som uppfödare i stor(?) skala endast har tagit fram hästar som; aldrig varit halta, alltid fått högsta betyg på tester, alltid är helt friröntgade samt att idealet för unga hästar skulle vara att ridas in på 1 månad.
Fast det är klart, då är vi där igen; du är ju proffs och "de andra" är ju pöbeln=helt vanliga ryttare. Måste kännas underbart att besitta sån kunskap och helt sakna ödmjukhet - och inte minst, du måste ju ha långa köer av köpare till dina helt outstanding hästar! Bara att gratulera...

Jag tycker att den ton du använder tyder på väldigt brist på ödmjukhet...Varför så otrevlig, och varför drar du alla över en kam???

Jag har längre erfarenhet än många härinne skulle jag vilja påstå - men ser på livet med större ödmjukhet tror jag, åtminstone om jag ska gå på vad som skrivs här i inläggen. Och nej, jag känner mig inte personligen påhoppad men ohyggligt trött på alla påhopp på s k okunniga ryttare och hästägare. Vilka belägg har man att hästarnas dåliga hållbarhet kan skyllas på dessa dåliga hobbyryttare? Det är ngn som tycker så helt enkelt, någon som skriver en artikel någonstans och plötsligt är det en sanning i ankdammen Sverige....

Du har verkligen inte uttryckt dig på det viset tidiagre i tråden, och så plötsligt vänder du och man inser att - jo det finns nog kunskap där bakom ändå...;)
Synd att du inte från början delar med dig av din egen kunskap utan väljer att attackera "alla uppfödare" direkt.

Jag har ridit i MÅNGA år, haft många hästar i olika åldrar och av olika raser. Förr kan jag säga att det var lite si och så med kunskapen, hos många ryttare. Inte många gick och red för tränare eller satt och plöjde igenom litteratur, gick på clinics etc etc. Min erfarenhet säger mig att ryttarna var inte bättre eller mer pålästa då utan den stora skillnaden jag kan se om jag jämför det var att ridningen var mycket mer allroundbetonad. Det fanns inte en skrittmaskin i sikte, utfodringen var betydligt mindre analyserad och mindre komplicerad, betesgången var fr maj till sept, hobbyhästarna gick på bete samtidigt som de reds m m. Ingen satt och "fes" runt på ridbanan flera pass i veckan. Sadelutprovare var inget man hade hört talas om, och ryggproblem var inte heller ngt som det talades om. Var hästen halt så brukade det vanligtvis betyda att veterinären rek vila och blev den inte ohalt efter viss tid så ansågs hästen utslagen och avlivades.

Jag har kört samma koncept med mina unghästar i ALLA år men det är först de senaste säg 8-10 åren som det har uppkommit skador. Har jag plötsligen blivit en värdelös ryttare? Har konceptet blivit gammalmodigt och de "nya" hästarna kräver ett annat koncept? Har jag blivit mera petig med att åka till kliniken? Har veterinärernas sätt att arbeta förändrats så att de hellre behandlar i evighet, tjänar multum i några år för att först därefter slå ut hästarna? Har hovslagarnas utbildning förändrats/försämrats? Har vi värdelösa tränare i det här landet? Jag vet att många hobbyryttare betalar dyra pengar för att träna för både A och B tränare trots att de bara ställer upp i lokala småtävlingar, själv har jag alltid tränat för att utveckla min ridning och vi är säkert många som gör så - borde inte dessa utbildade tränare då kunna SE om deras elever rider SÅ illa att hästarna går sönder? Mycket märkligt tycker jag.

Jag antar att vi är ungefär lika gamla, för det du skriver i dessa rader kan jag helt klart skriva under på själv - det kännns precis som mina egna åsikter/erfarenheter/funderingar...

Min egen teori är att vi har alldeles för mycket pengar numera, alldeles för många hobbyuppfödare som inte vet vad de sysslar med tillåts hålla på och ta fram "egna kombinationer", gärna ett halvdant sto + den senaste modehingsten från Holland eller Tyskland. Sen har de tillräckligt med pengar för att köpa sig en "pilot" som kan glänsa med sitt namn och få upp poäng och prissumma ytterligare lite och voila! så har vi en kunnig uppfödare med stor trut på halsen. Ledsen om du tar åt dig eller tycker att jag skriver ilsket men ni "kunniga uppfödare" har väl inte ensamrätt på att häva ur er vad ni anser och sen förväntar er att ingen av dessa stackars hobbyryttare ska våga sig på att ta en diskussion med er? Det här är ett forum - alla tycker inte lika och alla sitter inte inne med alla svaren men ett som är säkert är att de flesta har en åsikt. Det får vi stå ut med.

Det är en ENORM skillnad mellan att föda upp en häst och att medvetet AVLA - det glömmer många.
Om man kikar på seminstationerna och ser vilka det är som kommer med "Kreti o pleti fullblod"(= tror att alla fullblod kan tillföra halvbloden ngt:eek:), triangelmärkta ston (= höll ej för tävling/ridning -då tar vi ett föl),korsningar(=men hon är söt och var billig) osv i all oändlighet -det är inte de kunnigt avlande halvblodsfolket i stort iallafall.
De uppfödare jag beundrar och i stort umgås med har alla mkt bra förutsättningar för att få hållbara hästar i framtiden, vad det gäller kunskap,uppväxt, hagar,miljö,foder osv osv...
(Helt utanför) -Att ha ensamma 6 månaders föl i en sockerbitsrasthage borde vara förbjudet anser jag:cry:

Varje uppfödare har rätten att noggrant välja sina köpare .
Det är upp till varje köpare att noggrant välja sin uppfödare också...

Tack o lov lever vi i ett fritt land än så länge:D

Alla har vi olika åsikter, men om alla hade tagit sin del av ansvaret istället för att skylla på andra så hade världen varit så mycket enklare - och det gäller inte bara inom hästeriet...

*kl*

Apropå olika upplägg, så här har jag tänkt mig med min unghäst. Hon är född i mitten på juli -07. Jag tänker denna plan som en "hit-men-inte-längre". Det vill säga att om vi inte hinner till dit vi tänkt vid den angivna tidpunkten gör det inte så mycket, men vi får inte hinna med mer än det.

2008
  • Promenader
  • Vänjas vid träns
  • Vänjas vid sele
2009
  • Tömkörning
  • Inkörning
  • Löshoppning
2010
  • Treårstest
  • Sommarpremiering
  • Ev. riksutställning för fjordhäst
  • Inridning
2011
  • Skolning
  • Uteritter
  • Inhoppning
  • Kvalitetstävlan
2012
  • LC dressyr
  • LC hoppning
  • Debutant fälttävlan
  • CR distansritt
2013
  • LB dressyr
  • LB hoppning
  • Lätt fälttävlan
  • T50 distansritt
2014
  • 1,00 hoppning
  • T80 distansritt

Varsågoda att såga. ;)

Det är ganska stor skillnad på att ridas och att köras.

Förr - när ridhästarna hade bättre hållbarhet så kördes de in först, ibland redan vid 2 års ålder. Så parallellen haltar en smula, det är inte lika påfrestande för ffa frambenen med att köras.

Har jag ens dragit parallelen? :confused:

Brukar annars stå raderat - därav frågan.

KL

Ytterligaren en viktig aspekt när man böjar rida den unga hästen.

UT!UT!UT! i skog och mark.
Idag verkar många tro att allt måste göras inom ridhusets fyra väggar.

Visserligen är ridhus praktiska när dte blåser småspik osv, men man får en helt annan bjudning i den unga hästen i skogen. Den får hitta sin egen balans osv.

"CITAT"
Sen kan ju uppfödare o köpare ha olika åsikter, vem som har rätt visar sig väl på resultatet?
Din åsikt om hur det ska vara kan ju vara super bra, men det betyder ju inte att det är den enda rätta?

Jag har aldrig påstått att jag har den enda lösningen heller.
Det finns (tack o lov) inte ngn som har den den optimala lösningen - hade det funnits hade den här diskussionen aldrig kommit upp ju.:D

Och visst kan framtiden få visa vem som får rätt - det är inte det viktiga i diskussionen för mig, det viktiga är att säljaren tar sitt ansvar fram till överlåtandet - sedan tar köparen sitt ansvar - Och att båda två står upp för sin del, vare sig det gäller postiva eller negativa händelser...

Jag tilllhör, trots min ålder de som ofta vänder mig till mera kunniga bekanta för råd och tips.
Och det är mkt det jag saknar... ÄR man inte tillräckligt kunnig(vem är det?) så ber man /ser till att man har andra ,mera kunniga runt omkring sig att rådfråga och LYSSNA på...

Nä, du har aldrig påstått att din åsikt är den rätta, jag menade inte så heller, utan mer att en persons åsikt.
Ber om ursäkt för fel formulering.

Skulle tro att det arbete min gjorde som förberedelse till 3-års är minimalt.

Löshoppades en del, men maxade aldrig höjderna på henne för hon var inte redo för det.
Skulle gissa att hon blev riden ca 20 gånger toltalt inkl 3-års, maximallt 20 min inklusive longering innan dom första gångerna då det behövdes.
Var allt som krävdes för att hon vid ridprovet skulle bli godkänd med bra kritik.
Och nu har hon ett långt sommarlov, blev utsläppt dagen efter 3-års, så hon kommer få minst 2 månaders totalt vila innan jag försiktigt sätter igång henne igen. Men kommer gå kvar på bete så länge vädret är okej.

Så tror att ganska många skulle vara nöjda med det upplägget för dom hästar dom fött upp.

/Camilla

Jag har inte kritiserat dig :)

Min är inkörd som 1-åring, inriden som 2-åring.
Tävlat trav med hyffsade resultat i nu 8 år. :)

Då lägger jag till; en äldre häst som draghjälp för den ev tveksamma unghästen är inte heller fel. Många verkar numera se detta som ngt slags nederlag att behöva draghjälp - förr var det en självklarhet att inte ge sig ut ensam på unghästen.

Håller med om att draghjälp är jättebra. Har man problem åt andra hållet, att det går för fort, låter man någon med ett märrigt sto rida först. Funkar kalasbra, även inomhus!

Nej. Men stora skillnader är det.

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 582
Senast: Jeps
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 021
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 099
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka