Spinoff på tråden som handlade om hållbarheten på dagens hästar.

Sv: Spinoff på tråden som handlade om hållbarheten på dagens hästar.

:bow::bow::bow:

*K-L*

Det som är tråkigt härinne- är att många ofta väljer att plocka små utplock ur inläggen, vilket ger det hela en helt annan vinkling än originalinlägget.

Ingen har påstått härinne att ALLA har "eld i rumpan" och dålig kunskap.

Däremot är det ett stort bekymmer att VISSA tror sig kunna "allt" och vägrar lyssna/ta del av erfarna unghästpersoner.
Detta gäller iofs i andra fall än med unghästar också.
Att de väljer att lyssna på "likasinnade" , istället för att lyssna på de som - enligt deras tycke- kritíserar deras utbildningsmetoder/takt.

Därför blir man mer och mer noggrann med att kolla upp hur mkt som är snack, och hur mkt som är "verkstad" hos tänkbara köpare!

Och den dagen jag är tvungen att sälja till "kreti o pleti" för att dra runt vår verksamhet - ja då kommer jag att sluta föda upp djur!

*K-L*

Det som är tråkigt härinne- är att många ofta väljer att plocka små utplock ur inläggen, vilket ger det hela en helt annan vinkling än originalinlägget.

Ingen har påstått härinne att ALLA har "eld i rumpan" och dålig kunskap.

Däremot är det ett stort bekymmer att VISSA tror sig kunna "allt" och vägrar lyssna/ta del av erfarna unghästpersoner.
Detta gäller iofs i andra fall än med unghästar också.
Att de väljer att lyssna på "likasinnade" , istället för att lyssna på de som - enligt deras tycke- kritíserar deras utbildningsmetoder/takt.

Därför blir man mer och mer noggrann med att kolla upp hur mkt som är snack, och hur mkt som är "verkstad" hos tänkbara köpare!

Och den dagen jag är tvungen att sälja till "kreti o pleti" för att dra runt vår verksamhet - ja då kommer jag att sluta föda upp djur!

Eftersom du "citerade" mig, så...
Jag svarade ju då på travfrågan o sen la jag helt enkelt in en liten åsikt i allmänhet.
Fullt medveten om att alla inte har på lösdrift o att alla som köper inte har eld i baken.

Sen kan ju uppfödare o köpare ha olika åsikter, vem som har rätt visar sig väl på resultatet?
Din åsikt om hur det ska vara kan ju vara super bra, men det betyder ju inte att det är den enda rätta?

Nej, men det är lika illa.

Hört massa kritik om folk som hanterar o arbetar sin unga ridhästar o tycker det är lika illa åt andra hållet.

Sen om inte just NI har den i lösdrift ohanterade tills de är 3-år så har ju inte VI alla som köper en unghäst eld i rumpan heller.

Det här är väldigt intressant vad du säger, jag läste precis i en annan tråd här på avel om hur mycket man ska hantera sitt föl, och där uppfattade jag att
det var en majoritet av åsikten "så lite som möjligt".
Det verkar finnas en klar skiljelinje här, och olika filosofier/metoder. Mycket intressant. Jag tycker att det är svårt att få en entydig bild av det hela, utan det är mest olika traditioner i olika delar av hästnäringen?

Jag har också läs dom trådarna och funderat på varför "barn" inte får vara "barn".
Jag har en egen ide om att det är alla årgångschampionatens fel,många vill starta där och helst vinna,därför ska det tränas i tid....

Sen när jag började föda upp hästar o sälja fölunge,blev jag dumförklarad när jag i min enfald försökte tala om hur man bör/ska sköta/hantera en fölunge/unghäst,nu hade ju jag en liten annan infallsvinkel till det hela då jag tidigar bara fött upp brukshundar och som seriös och intreserad uppfödare lämnar jag givetvis med info,matlistor,vad att gör och när listor + att jag kräver fortsatt kontakt för uppföljning eller hjälp om det börjar gå över styr.
Detta tog jag med mig in i hästuppfödarvärlden :o Vi kan säga som så här ,SÅ gör man inte fick jag snabbt erfara :eek:

Även några hingstägare dumförklarade mig när jag ville veta hingstens meriter,mentalitet (som för mig är A&O) men det märker jag börjar komma mer o mer,tack o lov!

Det är betydligt lättare att sälja dom redan färdiga/äldre

Och jag som har min första egna unghäst, även om jag jobbat med det i ett par år, är fortfarande lika glad att jag vet att jag kan ringa uppfödaren till henne och fråga om saker när jag undrar något. Känns även självklart att ringa och uppdatera som nu när hon hade gått 3-års testet.

/Camilla

Senast ändrad:

Det var precis så jag tänkte att det skulle fungera.
Och då dom flesta av mina hundägare är tacksamma för den hjälpen o stödet dom kan få så trodde jag det gick att överföra till häst,ska väl ochså säga att jag kräver inte mer av dom än jag själv är bered att satsa.
Men det är ju betydlig lättare med hund där jag kan åka o låna/hämta hunden om ägaren inte har tid/lust/intresse att ställa upp på aktiviteten,trots allt så gynnar ju det mig som uppfödare om avkomman blir meriterad.

Vill du ha en ny unghäst/fölunge så är du mer än välkommen till mig ;)

Det här är väldigt intressant vad du säger, jag läste precis i en annan tråd här på avel om hur mycket man ska hantera sitt föl, och där uppfattade jag att
det var en majoritet av åsikten "så lite som möjligt".
Det verkar finnas en klar skiljelinje här, och olika filosofier/metoder. Mycket intressant. Jag tycker att det är svårt att få en entydig bild av det hela, utan det är mest olika traditioner i olika delar av hästnäringen?

Mitt svar är nog enkelt, lagom är bäst :)

Och då dom flesta av mina hundägare är tacksamma för den hjälpen o stödet dom kan få så trodde jag det gick att överföra till häst,ska väl ochså säga att jag kräver inte mer av dom än jag själv är bered att satsa.
Men det är ju betydlig lättare med hund där jag kan åka o låna/hämta hunden om ägaren inte har tid/lust/intresse att ställa upp på aktiviteten,trots allt så gynnar ju det mig som uppfödare om avkomman blir meriterad.

Vill du ha en ny unghäst/fölunge så är du mer än välkommen till mig ;)[/QUOTE]

Trots att den nyss gått 3-års testet?? :confused:

Men att en häst gått 3-årstest behöver inte innebära att den är överhanterad och inte fått vara "barn".
Ridtestet på 3-årstestet är eg. bara en koll att den kan skritta, trava och galoppera med ryttare på, d.v.s inga formkrav el. dyl.
Det klarar de allra flesta hästar utan att vara forcerade på något sätt.

Jag tycker det är sorgligt när träningen inför ev. test gör att hästen forceras i sin utbildning (inte det faktum att de visas på ett test), stallas upp för tidigt, rids för hårt etc. Jag tycker också det är skrämmande att så många börjar rida stona så tidigt som en vecka efter fölning och därmed lämnar fölet.

En engagerad uppfödare är väldigt roligt att ha, jag hör förtfarande av mig till min "gamla" uppfödare (hästen lever tyvärr inte längre) och har snokat reda på mitt föls mammas uppfödare (jag äger ej stoet).
Han visade sig vara en gammal lantmästare där de haft samma stostam i flera generationer och han kommer att resa upp från Skåne till Norrland för att besöka oss!:laugh::love::bow:

Mitt svar är nog enkelt, lagom är bäst :)

Har någon sagt något annat här eller ?

Av vilken anledning tolkar man allt till att det måste vara extremfall åt något av hållen ?????

Kan du se någonstans i min text där jag förespråkar att släng ut ungen som föl glöm sedan bort den och plocka in den som 4 åring och rid in den ?:devil:

Det gnälls och har sig om att hållbarheten på halvbloden blivit så dålig, de var mkt hållbarare innan osv....

Men inte skulle de gamla hästgubbarna få för sig att stalla upp en åring med frimärkshagar, några enstaka timmars utegång och då bara med äldre hästar.
Inte heller skulle de få för sig att inte släppa unghästarna på ett långt sommarbete.

Tror du att det blir hållbara hästar av unghästar som inte fått möjlighet att härja och busa med jämnåriga utan står och häckar någon enstaka timme i en frimärkshage med en gammal häst. För att sedan tillbringa största delen av dygnet stillastående i en box.

Att inte låta en 2 åring gå på sommarbete är skrämmande, det finns en anledning att överallt på alla utbildningar så pratar man om vikten av ett långt sammanhängande sommarbete helt fritt från arbete för både kropp och skalle. Unghästarna behöver den friheten för att mentalt och kroppsligt hänga med.

Och jag som ridet in och utbildat många hästar genom åren kan säga att just sommarbetet som 3 åring, den långa pausen det blir efter att de fått sina grunder inför 3 års testen är nog den viktigaste biten i hela grundutbildningen. Ingen gång under utbildningen ser man så enormt stora framsteg som efter att man sätter igång dem där efter igen. Finns en anledning att det överallt på unghästutbildningar och i böcker läggs en enorm vikt vid att en 3 åring skall ha minst 3 månaders sammanhängande sommarbete.

Det är ju inte precis så att man inte har tid att låta småttingarna gå på bete för att de skall gå treårs. Treårs är ju inte precis något som kräver någon större utbildning, de löshoppas, visas vid hand och de som har diplompoäng skall visa att de är ridbara i skritt trav och galopp rakt fram helt utan krav på form eller dylikt inget som tar så lång tid precis att få dem att göra.

Har någon sagt något annat här eller ?

Av vilken anledning tolkar man allt till att det måste vara extremfall åt något av hållen ?????

Kan du se någonstans i min text där jag förespråkar att släng ut ungen som föl glöm sedan bort den och plocka in den som 4 åring och rid in den ?:devil:

Det gnälls och har sig om att hållbarheten på halvbloden blivit så dålig, de var mkt hållbarare innan osv....

Men inte skulle de gamla hästgubbarna få för sig att stalla upp en åring med frimärkshagar, några enstaka timmars utegång och då bara med äldre hästar.
Inte heller skulle de få för sig att inte släppa unghästarna på ett långt sommarbete.

Tror du att det blir hållbara hästar av unghästar som inte fått möjlighet att härja och busa med jämnåriga utan står och häckar någon enstaka timme i en frimärkshage med en gammal häst. För att sedan tillbringa största delen av dygnet stillastående i en box.

Att inte låta en 2 åring gå på sommarbete är skrämmande, det finns en anledning att överallt på alla utbildningar så pratar man om vikten av ett långt sammanhängande sommarbete helt fritt från arbete för både kropp och skalle. Unghästarna behöver den friheten för att mentalt och kroppsligt hänga med.

Och jag som ridet in och utbildat många hästar genom åren kan säga att just sommarbetet som 3 åring, den långa pausen det blir efter att de fått sina grunder inför 3 års testen är nog den viktigaste biten i hela grundutbildningen. Ingen gång under utbildningen ser man så enormt stora framsteg som efter att man sätter igång dem där efter igen. Finns en anledning att det överallt på unghästutbildningar och i böcker läggs en enorm vikt vid att en 3 åring skall ha minst 3 månaders sammanhängande sommarbete.

Det är ju inte precis så att man inte har tid att låta småttingarna gå på bete för att de skall gå treårs. Treårs är ju inte precis något som kräver någon större utbildning, de löshoppas, visas vid hand och de som har diplompoäng skall visa att de är ridbara i skritt trav och galopp rakt fram helt utan krav på form eller dylikt inget som tar så lång tid precis att få dem att göra.

Men jösses :eek:
Jag svarade att jag ansåg att lagom var bäst på Kattennizze s inlägg o har lagt min åsikt om varför travhästen tränas så tidigt?
En åsikt om att dte är illa att de står på lösdrift i 3 år utan hantering?

Något annat har jag nog inte haft en åsikt om vad jag vet?? :eek::confused:

Men att en häst gått 3-årstest behöver inte innebära att den är överhanterad och inte fått vara "barn".
Ridtestet på 3-årstestet är eg. bara en koll att den kan skritta, trava och galoppera med ryttare på, d.v.s inga formkrav el. dyl.
Det klarar de allra flesta hästar utan att vara forcerade på något sätt.

Jag tycker det är sorgligt när träningen inför ev. test gör att hästen forceras i sin utbildning (inte det faktum att de visas på ett test), stallas upp för tidigt, rids för hårt etc. Jag tycker också det är skrämmande att så många börjar rida stona så tidigt som en vecka efter fölning och därmed lämnar fölet.

En engagerad uppfödare är väldigt roligt att ha, jag hör förtfarande av mig till min "gamla" uppfödare (hästen lever tyvärr inte längre) och har snokat reda på mitt föls mammas uppfödare (jag äger ej stoet).
Han visade sig vara en gammal lantmästare där de haft samma stostam i flera generationer och han kommer att resa upp från Skåne till Norrland för att besöka oss!:laugh::love::bow:
Nu vart de tyvärr en fel smily till Dobbis, skulle vart en -> ;)

Det är ganska stor skillnad på att ridas och att köras.

Förr - när ridhästarna hade bättre hållbarhet så kördes de in först, ibland redan vid 2 års ålder. Så parallellen haltar en smula, det är inte lika påfrestande för ffa frambenen med att köras.

Det är både lite roande och oroande att se hur ni, som ska vara dagens kunniga uppfödare, sitter och spyr galla över era möjliga kunder?

För vem avlar ni egentligen? Till vem ska ni sälja era avkommor? Ska det vara enbart till rytatre på elitnivå eller hur har ni tänkt er det hela? Vilken tanke ligger bakom ditt avelsarbete - eller är det avel enbart för att ta fram egna hästar som ev kan utvecklas till tävlingshästar på elitnivå?

Jag är lika förfärad över dagens uppfödare som verkar vara så övertygade om sin egen förträfflighet och totala kunskap på området avel, uppfödning, träning m m som du är över dagens hästägare/köpare.

Lite självinsikt och ödmjukhet skulle kanske inte skada?

Såå, du tycker att det är okej att ta hästarna för hårt ? Inte låta en tvååring gå på bete ? Osv enligt vad TS skriver

Det gagnar INGEN att hästarna går sönder, men varför skall uppfödarna så ensidigt beskyllas ? Tror du att det gagnar någon uppfödare att föda upp undermåliga avkommor ?

Jag vet inte om du eller någon annan fick känslan av att jag är emot tester,tvärtom jag är för tester då det är en av dom sakerna som kan ge mig som uppfödare en ide om ifall jag gjort rätt,MEN inte på bekostnad av inividen,det finns dom som helt enkelt inte är färdiga för uppgiften och då anser jag att man ska vänta.
Sen finns det dom som går för hårt fram och i sista änden blir det fel,typ skader och så får vi som uppfödare skit för det

Dear gylla:
Intressant discussion. För tidiga träning ledar till tidiga sjuk pension. Har hållit på hella mitt liv med häster och kan inte förstå vart den har idea att man kan ride 2 år baby´s och avla på sjuk häster komma ifrån?

Hållbarheten komma av en god avel med en långsiktig plannering!

En av dom bästa häst boken som finn´s (och tyvär är ur tryck) är Gösta Bengtson´s ABC Om Häster.
Arizona

Skulle tro att det arbete min gjorde som förberedelse till 3-års är minimalt.

Löshoppades en del, men maxade aldrig höjderna på henne för hon var inte redo för det.
Skulle gissa att hon blev riden ca 20 gånger toltalt inkl 3-års, maximallt 20 min inklusive longering innan dom första gångerna då det behövdes.
Var allt som krävdes för att hon vid ridprovet skulle bli godkänd med bra kritik.
Och nu har hon ett långt sommarlov, blev utsläppt dagen efter 3-års, så hon kommer få minst 2 månaders totalt vila innan jag försiktigt sätter igång henne igen. Men kommer gå kvar på bete så länge vädret är okej.

Så tror att ganska många skulle vara nöjda med det upplägget för dom hästar dom fött upp.

/Camilla

Senast ändrad:

Vill du ha en ny unghäst/fölunge så är du mer än välkommen till mig ;)

Är inget mer inköp planerat, har redan förhoppningsvis ett Twilight föl på väg efter mitt gamla sto
(är ju hela 12 år;)) , så får vänta innan det är dags för mer tillökning av hästarna hos mig.
Man ska både ha tid och råd :)
Får räcka med två + en förhoppningsvis på väg :)

/Camilla

Visst stämmer det....allt du säger. Och jag tror att det är långt värre, än vad vi tror.

MEN.....jag har i någon tråd innan berättat vad jag som uppfödare gör när jag säljer mina unghästar. :angel:
Visst kan jag släppa en unghäst lite billigare, men köparen måste bevisa för mig, med någon form av intyg eller meritlista eller medmäniskor som kan intyga att personen är ansvarsmedveten och KAN ERBJUDA MIN UNGHÄST EN STABIL FRAMTID.
Och visst så kollar jag upp detta att saker och ting stämmer.

Sålde för två år sedan mitt ett års sto på detta viset. Och hon blev bästa hopphäst på årets tre års test i västerbotten i år.

Det lönar sig att vara en "besvärlig kärring", i slut ändan.:idea:

"CITAT"
Sen kan ju uppfödare o köpare ha olika åsikter, vem som har rätt visar sig väl på resultatet?
Din åsikt om hur det ska vara kan ju vara super bra, men det betyder ju inte att det är den enda rätta?

Jag har aldrig påstått att jag har den enda lösningen heller.
Det finns (tack o lov) inte ngn som har den den optimala lösningen - hade det funnits hade den här diskussionen aldrig kommit upp ju.:D

Och visst kan framtiden få visa vem som får rätt - det är inte det viktiga i diskussionen för mig, det viktiga är att säljaren tar sitt ansvar fram till överlåtandet - sedan tar köparen sitt ansvar - Och att båda två står upp för sin del, vare sig det gäller postiva eller negativa händelser...

Jag tilllhör, trots min ålder de som ofta vänder mig till mera kunniga bekanta för råd och tips.
Och det är mkt det jag saknar... ÄR man inte tillräckligt kunnig(vem är det?) så ber man /ser till att man har andra ,mera kunniga runt omkring sig att rådfråga och LYSSNA på...

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 582
Senast: Jeps
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 021
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 099
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka