J
Jeeves
Sv: Spinoff på tråden som handlade om hållbarheten på dagens hästar.
![Bow :bow: :bow:](/bilder/smilies/bow.gif)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*K-L*
Det som är tråkigt härinne- är att många ofta väljer att plocka små utplock ur inläggen, vilket ger det hela en helt annan vinkling än originalinlägget.
Ingen har påstått härinne att ALLA har "eld i rumpan" och dålig kunskap.
Däremot är det ett stort bekymmer att VISSA tror sig kunna "allt" och vägrar lyssna/ta del av erfarna unghästpersoner.
Detta gäller iofs i andra fall än med unghästar också.
Att de väljer att lyssna på "likasinnade" , istället för att lyssna på de som - enligt deras tycke- kritíserar deras utbildningsmetoder/takt.
Därför blir man mer och mer noggrann med att kolla upp hur mkt som är snack, och hur mkt som är "verkstad" hos tänkbara köpare!
Och den dagen jag är tvungen att sälja till "kreti o pleti" för att dra runt vår verksamhet - ja då kommer jag att sluta föda upp djur!
Nej, men det är lika illa.
Hört massa kritik om folk som hanterar o arbetar sin unga ridhästar o tycker det är lika illa åt andra hållet.
Sen om inte just NI har den i lösdrift ohanterade tills de är 3-år så har ju inte VI alla som köper en unghäst eld i rumpan heller.
Jag har också läs dom trådarna och funderat på varför "barn" inte får vara "barn".
Jag har en egen ide om att det är alla årgångschampionatens fel,många vill starta där och helst vinna,därför ska det tränas i tid....
Sen när jag började föda upp hästar o sälja fölunge,blev jag dumförklarad när jag i min enfald försökte tala om hur man bör/ska sköta/hantera en fölunge/unghäst,nu hade ju jag en liten annan infallsvinkel till det hela då jag tidigar bara fött upp brukshundar och som seriös och intreserad uppfödare lämnar jag givetvis med info,matlistor,vad att gör och när listor + att jag kräver fortsatt kontakt för uppföljning eller hjälp om det börjar gå över styr.
Detta tog jag med mig in i hästuppfödarvärldenVi kan säga som så här ,SÅ gör man inte fick jag snabbt erfara
Även några hingstägare dumförklarade mig när jag ville veta hingstens meriter,mentalitet (som för mig är A&O) men det märker jag börjar komma mer o mer,tack o lov!
Det är betydligt lättare att sälja dom redan färdiga/äldre
Det här är väldigt intressant vad du säger, jag läste precis i en annan tråd här på avel om hur mycket man ska hantera sitt föl, och där uppfattade jag att
det var en majoritet av åsikten "så lite som möjligt".
Det verkar finnas en klar skiljelinje här, och olika filosofier/metoder. Mycket intressant. Jag tycker att det är svårt att få en entydig bild av det hela, utan det är mest olika traditioner i olika delar av hästnäringen?
Det var precis så jag tänkte att det skulle fungera.
Och då dom flesta av mina hundägare är tacksamma för den hjälpen o stödet dom kan få så trodde jag det gick att överföra till häst,ska väl ochså säga att jag kräver inte mer av dom än jag själv är bered att satsa.
Men det är ju betydlig lättare med hund där jag kan åka o låna/hämta hunden om ägaren inte har tid/lust/intresse att ställa upp på aktiviteten,trots allt så gynnar ju det mig som uppfödare om avkomman blir meriterad.
Vill du ha en ny unghäst/fölunge så är du mer än välkommen till mig[/QUOTE]
Trots att den nyss gått 3-års testet??![]()
Men att en häst gått 3-årstest behöver inte innebära att den är överhanterad och inte fått vara "barn".
Ridtestet på 3-årstestet är eg. bara en koll att den kan skritta, trava och galoppera med ryttare på, d.v.s inga formkrav el. dyl.
Det klarar de allra flesta hästar utan att vara forcerade på något sätt.
Jag tycker det är sorgligt när träningen inför ev. test gör att hästen forceras i sin utbildning (inte det faktum att de visas på ett test), stallas upp för tidigt, rids för hårt etc. Jag tycker också det är skrämmande att så många börjar rida stona så tidigt som en vecka efter fölning och därmed lämnar fölet.
En engagerad uppfödare är väldigt roligt att ha, jag hör förtfarande av mig till min "gamla" uppfödare (hästen lever tyvärr inte längre) och har snokat reda på mitt föls mammas uppfödare (jag äger ej stoet).
Han visade sig vara en gammal lantmästare där de haft samma stostam i flera generationer och han kommer att resa upp från Skåne till Norrland för att besöka oss!![]()
Mitt svar är nog enkelt, lagom är bäst![]()
Har någon sagt något annat här eller ?
Av vilken anledning tolkar man allt till att det måste vara extremfall åt något av hållen ?????
Kan du se någonstans i min text där jag förespråkar att släng ut ungen som föl glöm sedan bort den och plocka in den som 4 åring och rid in den ?
Det gnälls och har sig om att hållbarheten på halvbloden blivit så dålig, de var mkt hållbarare innan osv....
Men inte skulle de gamla hästgubbarna få för sig att stalla upp en åring med frimärkshagar, några enstaka timmars utegång och då bara med äldre hästar.
Inte heller skulle de få för sig att inte släppa unghästarna på ett långt sommarbete.
Tror du att det blir hållbara hästar av unghästar som inte fått möjlighet att härja och busa med jämnåriga utan står och häckar någon enstaka timme i en frimärkshage med en gammal häst. För att sedan tillbringa största delen av dygnet stillastående i en box.
Att inte låta en 2 åring gå på sommarbete är skrämmande, det finns en anledning att överallt på alla utbildningar så pratar man om vikten av ett långt sammanhängande sommarbete helt fritt från arbete för både kropp och skalle. Unghästarna behöver den friheten för att mentalt och kroppsligt hänga med.
Och jag som ridet in och utbildat många hästar genom åren kan säga att just sommarbetet som 3 åring, den långa pausen det blir efter att de fått sina grunder inför 3 års testen är nog den viktigaste biten i hela grundutbildningen. Ingen gång under utbildningen ser man så enormt stora framsteg som efter att man sätter igång dem där efter igen. Finns en anledning att det överallt på unghästutbildningar och i böcker läggs en enorm vikt vid att en 3 åring skall ha minst 3 månaders sammanhängande sommarbete.
Det är ju inte precis så att man inte har tid att låta småttingarna gå på bete för att de skall gå treårs. Treårs är ju inte precis något som kräver någon större utbildning, de löshoppas, visas vid hand och de som har diplompoäng skall visa att de är ridbara i skritt trav och galopp rakt fram helt utan krav på form eller dylikt inget som tar så lång tid precis att få dem att göra.
Nu vart de tyvärr en fel smily till Dobbis, skulle vart en ->Men att en häst gått 3-årstest behöver inte innebära att den är överhanterad och inte fått vara "barn".
Ridtestet på 3-årstestet är eg. bara en koll att den kan skritta, trava och galoppera med ryttare på, d.v.s inga formkrav el. dyl.
Det klarar de allra flesta hästar utan att vara forcerade på något sätt.
Jag tycker det är sorgligt när träningen inför ev. test gör att hästen forceras i sin utbildning (inte det faktum att de visas på ett test), stallas upp för tidigt, rids för hårt etc. Jag tycker också det är skrämmande att så många börjar rida stona så tidigt som en vecka efter fölning och därmed lämnar fölet.
En engagerad uppfödare är väldigt roligt att ha, jag hör förtfarande av mig till min "gamla" uppfödare (hästen lever tyvärr inte längre) och har snokat reda på mitt föls mammas uppfödare (jag äger ej stoet).
Han visade sig vara en gammal lantmästare där de haft samma stostam i flera generationer och han kommer att resa upp från Skåne till Norrland för att besöka oss!![]()
![]()
Det är både lite roande och oroande att se hur ni, som ska vara dagens kunniga uppfödare, sitter och spyr galla över era möjliga kunder?
För vem avlar ni egentligen? Till vem ska ni sälja era avkommor? Ska det vara enbart till rytatre på elitnivå eller hur har ni tänkt er det hela? Vilken tanke ligger bakom ditt avelsarbete - eller är det avel enbart för att ta fram egna hästar som ev kan utvecklas till tävlingshästar på elitnivå?
Jag är lika förfärad över dagens uppfödare som verkar vara så övertygade om sin egen förträfflighet och totala kunskap på området avel, uppfödning, träning m m som du är över dagens hästägare/köpare.
Lite självinsikt och ödmjukhet skulle kanske inte skada?
Skulle tro att det arbete min gjorde som förberedelse till 3-års är minimalt.
Löshoppades en del, men maxade aldrig höjderna på henne för hon var inte redo för det.
Skulle gissa att hon blev riden ca 20 gånger toltalt inkl 3-års, maximallt 20 min inklusive longering innan dom första gångerna då det behövdes.
Var allt som krävdes för att hon vid ridprovet skulle bli godkänd med bra kritik.
Och nu har hon ett långt sommarlov, blev utsläppt dagen efter 3-års, så hon kommer få minst 2 månaders totalt vila innan jag försiktigt sätter igång henne igen. Men kommer gå kvar på bete så länge vädret är okej.
Så tror att ganska många skulle vara nöjda med det upplägget för dom hästar dom fött upp.
/Camilla
Det var precis så jag tänkte att det skulle fungera.
Och då dom flesta av mina hundägare är tacksamma för den hjälpen o stödet dom kan få så trodde jag det gick att överföra till häst,ska väl ochså säga att jag kräver inte mer av dom än jag själv är bered att satsa.
Men det är ju betydlig lättare med hund där jag kan åka o låna/hämta hunden om ägaren inte har tid/lust/intresse att ställa upp på aktiviteten,trots allt så gynnar ju det mig som uppfödare om avkomman blir meriterad.
Vill du ha en ny unghäst/fölunge så är du mer än välkommen till mig![]()