Spinoff på Eltråden - Olovlig jakt

Sv: Spinoff på Eltråden - Olovlig jakt

Min drar enbart på synretning och hinner jag fånga upp tanken så stannar han på vansinnigt arg matteröst. Han har försvunnit iväg efter en katt en gång (han dödar inte katter, han vill leka som tur är, så jag antar att fixeringen är lite lägre då) men kom tillbaka när katten flög upp i ett träd.

Men vilt är inget problem jämfört med andra hundar (som han inte heller vill döda, bara hälsa på, sen är de ointressanta), så han är bara lös när vi är på landet hos sambons föräldrar. Sen skulle han säkert dra efter en hare om den sprang ut framför näsan på honom.

Om jag VERKLIGEN ville ha honom lös överallt så skulle jag testa halsband med vibrator, han tycker det är sjukt obehagligt (vi testade ett billigt antiskall en gång) och jag kan inte trumfa något han har "fastnat" på. Så straff är enda metoden. Och så belöna när han kommer tillbaka, förstås. Men jag klarar inte av att vara 100% konsekvent, så jag undviker risken istället.

Jo just det. Hos Swat går det bra att träna lös också. Men där finns det ju ramar i form av väggar. Och skulle Swat hålla i kopplet skulle han nog inte ens fundera på att avvika...

Jag har en bra inkallning så länge det inte finns något djur som springer väldigt fort framför henne, har ju t.ex. henne lös på klubben när vi tränar och det är ju inga som helst problem. "skönt" att han går att träna mha straff, ibland önskar jag att det hjälpte att ryta ifrån till henne men det gör ju inte det och då är det väl positiv träning som är enda alternativet :). Och det anammar jag ju altlid annars så varför straff skulle vara "tyvärr" att det inte funkar är ju insane förvisso.

Åh, vilken bra tråd! Här ska jag läsa :D

Jag har en bordercollie/alaskan husky på 1½ år.. Han har varit världens duktigaste, sprang lös med mig när jag var ute och red.
Sprang såklart lite före, men det var inga problem med att kalla in honom.

Sen tappade pappa honom en gång (i stan) och Lars fick syn på en hare. Sen var han ute och jagade harar..
Efter det satte det igång och har senare blivit mer och mer, han sticker när han är lös och jagar allt möjligt. Sist drog han världens repa runt våra fält och sen stack han mot en väg och började valla bilar... :(
Min kompis är riktigt bra med hundar, hon har en egen som vi brukar bada med. Hon har koll på hennes, vilket min även har :p så han sticker inte om inte H sticker. Så då har det fungerat bra.

Vi cyklar mycket med honom och jag tränar honom mycket psykiskt, han är ruskigt duktig att jobba när man är på inhägnat område (typ mormors trädgård) och han lär sig otroligt fort..
Vi har en "tunnel" i stallet, går man under den så kommer man till en skog och fält. E18 går bredvid, men det är viltstängsel runt. Men jag vet inte.. Hur gör man? Vågar man släppa honom där?
Det lite halvjobbiga är att en familj som bor vid stallet har hundrädda barn, verkligen jätterädda. Och det är självklart att vi respekterar det. Det som är jobbigt är väl att han inte FÅR springa dit, och att han märker om jag blir stressad.

Om jag skulle orka träna varje vecka eller så på t ex bruks så tror jag att det skulle gå att ha honom lös (där). Att lära honom "här gäller det här" är hyffsat lätt. Det är när det inte finns några tydliga ramar som han ballar ur. En starkare förare skulle troligen inte ha några problem med honom. TROR jag. Ägaren har större problem än mig och hon har ändå tränat upp till elit och IPO osv. Men då med jämförelsevis mjukare schäfrar och en vallhundskorsning med grymma mängder will to please.

Edwind har typ ingen will to please :D

Han kan ju fortfarande ta harar och rådjur även om det är viltstängsel runt, och det är ju inte riktigt OK kan jag tycka... sen är jag livrädd för att hunden ska vara borta lääänge och kanske fastna eller inte ens komma tillbaka. Släpp honom på ett inhägnat område tycker jag, typ rastgård eller dylikt.

lil-sis: Nejmen det blir ju som man prioriterar liksom :). En del hundar kräver tydliga ramar (typ min) och alla förare passar in med sådana hundar, så är det ju bara! Men hur funkar det med fysiska korrigeringar på en sådan förhållandevis tuff hund?

Ni som har hundar som drar på vilt om de har möjlighet, hur resonerar ni kring att ha de lösa? Hur agerar hunden när den får möjlighet att dra, drar den på vittring eller synretning, ger den upp sedan när den inte kommer ikapp osv?
Hur har ni tränat för att försöka komma tillrätta med jaktbeteendet? Vilka metoder anser ni är okej för att lyckas bryta hunden?

Min, som inte är ras som 'ska' jaga drar på allt som rör sig på synretning om man inte är 'med'. Om jag hinner få in fot eller stanna INNAN han ser vad det nu är så är det lugnt, om jag INTE hinner få in det så drar han som en avlöning.

En bra dag avbryter han startad jakt direkt på kommando, en 'normal' dag drar han 100 - 200 meter innan han avbryter och återvänder, en dålig dag kan ni ju gissa..

Dock osäker på vad han skulle göra om han hann upp något han jagar, mest troligt inte ett skit iofs, men det berättigar inte beteendet.

Ironiskt nog så är han inga problem att t ex ha med lös när man plockar svamp i skogen, eller med lös när man rider - däremot allt han ser från gården det ska fördrivas ur byn eller nåt. Dvs grannens katter, och rådjur som betar på åkrarna/fälten drar han direkt efter om han ser dem först.

Det sistnämnda har jag kämpat med i 4 år. Men kommer liksom ingenvart. Allt hänger på att jag hinner få in ett kommando innan, dvs att JAG ser retningen innan han ser den. Och där står det. Jag erkänner att om el var tillåtet i det här landet SKULLE jag ela honom. Med tanke på hur han är skulle det räcka med 2 - 3 gånger så skulle han inte ens tänka tanken. Men nu är inte el tillåtet, så vi 'står där vi står' liksom.

Det jag gör är scanna gården först, ha honom i lina när jag släpper ut honom och det är mörkt (jag ser inte ev rådjur då - det gör han...), och helt enkelt ha så mycket koll på honom som möjligt. 9 dagar av 10 är han en utmärkt väluppfostrad gårdshund som flummar runt med mig eller ligger och håller uppsikt över gården. Men den där tionde som sagt, då drar han.. :S

Enda trösten, och det är inget försvar, är att han inte stör djurungar eller liknande eftersom han inte drar till skogs, utan 'bara' jagar bort de djur som är för nära byn. Men han SKA INTE jaga, ALLS egentligen. Och varenda gång han drar och inte DIREKT avbryter ÄR ett misslyckande, samt mitt fel och ansvar..

Men vilka metoder har du testat för att visa att det inte är OK? Är han som min att han absolut inte tar till sig av en tillrättavisning om den är vältajmad? Hur funkar t.ex. skvaller?

Och jag vet hur jobbigt det är... om du läst tråden så vet du säkert det ;). Det skulle vara oerhört skönt att kunna ha hunden med sig lös när man plockar bär eller går en skogsprommis.. men nejdå. Mitt hopp ligger på Antijaktkursen vi ska gå.

Han tar åt sig men har väldigt kort minne.

Ska nog testa hjärntvätten, vi har redan börjat på det i långlina och lös på säkra ställen fast när han tar kontakt självmant och det gör han ofta när det är relativt störningsfritt. Får tjata till en reflex, det kan fungera :)

Vart är antijaktkursen?

Vappersta, nere i södermanland :). Jo hjärntvätt är nog en bra metod också!

Men vilka metoder har du testat för att visa att det inte är OK? Är han som min att han absolut inte tar till sig av en tillrättavisning om den är vältajmad? Hur funkar t.ex. skvaller?

Och jag vet hur jobbigt det är... om du läst tråden så vet du säkert det ;). Det skulle vara oerhört skönt att kunna ha hunden med sig lös när man plockar bär eller går en skogsprommis.. men nejdå. Mitt hopp ligger på Antijaktkursen vi ska gå.

Känns mer som vad har jag inte provat ska erkännas :S

Men dels då naturligtvis de grundläggande, att träna på inkallningen in absurdum, träna på att låta bli att bry sig om djur på promenader osv. Att ha fokus på matte etc. Det är väl antagligen därför han ändå fungerar att ha lös i skogen vid svampplockning etc.

Jag har tränat på att befästa NEJ och STANNA. Där är jag motarbetad av grannarna btw. Det finns två tillfällen han INTE lyssnar på dem - när han ser vilt i byn före mig - och när han ser grannarna gå i byn. Tyvärr tycker grannarna det är jätteroligt när han 'kommer och hälsar'. Vilket gett att vi fick X antal ignorerade 'stanna' och dessutom 'beröm' av grannarna när han kom dit (kel, joller, uppmärksamhet). Den enda granne som INTE beter sig så mot honom fungerar stanna på.

I övrigt så skvallerträning är supersvårt då vi dels har svårt att kontrollerat träna på att det går rådjur på åkern och jag dels har svårt hitta gott nog skvallergodis, han är ju allergiker. Så det kan jag inte påstå vi har tränat alls.

Däremot har jag försökt nån halvdan variant på det. Dels att allt lyssnande på STANNA = superduperjätteroligt hos matte (läs: tennisboll), dels att när jag kunnat förekomma honom och säga fot eller stanna INNAN han sett t ex ett rådjur, och han ju då lyder vara lika jääätterolig.

Men, har han hunnit 'starta' efter djur, så då är jag chanslös och står mig slätt mot kicken i att JAGA.

Jag HAR ibland hunnit tillrättavisa extremt vältajmat och ska erkännas ibland väldigt rejält. Han är dock en sån hund som är precis lika glad för det. Det bekommer honom icke.

Har kört med sprayhalsband med fjärr också. Haken är liksom samma som med 'allt', att har han hunnit starta så känner han inte ens av sprayen en enda gång jag hinner innan han är utanför räckvidd. Detta trots att han har sån respekt för sprayen att han TRE ÅR senare är helt övertygad om att hästbays 'spottar och fräser' om man försöker äta dem ;)
(Sluta äta hästbajsträningen fick mig för övrigt att inse just det där att bannor bekommer honom inte alls, det är 'jaja matte, ska vi LEKA nu?'.. Det var därför det tillslut blev spray).

Så det känns lite drygt. Jag skulle behöva ett kontrollerat scenario att träna på, men rådjuren är himla olydiga ;)

(Sen, bara för att Viktor är Viktor så dagar han är på det humöret kan han stanna vid tomtgränsen utan att jag sagt ett ord, och studera 10 -12 rådjursrumpor skutta iväg.. Så han både kan och vet *egentligen*. Han bara har inte lust så ofta...)

Tillägg förresten. Min kan vara överjävligt dryg att få att släppa fokus även fast jag lyckats förekomma. Typexempel är en gång hos exet t ex. Där hade jag honom ALLTID i koppel/flexi/lina eftersom huset låg extremt nära vägen och det drällde av katter.

Jag kommer, med bilen. Stannar, kopplar hunden (i flexi, mitt jävla nöt..) och ger honom kommando att hoppa ur bilen. Sen ska jag ta min väska ur bilen. Innan jag hinner det åker jag genom leran. Det satt en katt 10 meter bort, hunden drog direkt och när flexilinan tog slut så ryckte han ju omkull mig. Det var inte något större 'störningsmoment' att släpa 50 kg matte efter sig i kedjestryp förresten..

Jag var INTE glad. Verkligen inte glad alls. Hur fel det än var så jag både röt saker jag inte vill återge, släpade hunden i skägget in i huset, platsade honom på mattan och när han reste sig för att hälsa på exets barn var jag inte direkt milt när jag handgripligen platsade om. Sen fick han ligga där tills efter middagen då mitt humör var något bättre.

Efter middagen när jag ska gå ut med honom för att få kissa är det ett kattelände IGEN. Jag ville inte åka kana en gång till så jag hinner i ett - vad jag tror - smart infall snurra flexihandtaget runt trappräcket i järn. Det blev ett helsikes ryck när det slog stopp och jag vet nu hur det ser ut inuti själva plasthandtaget på ett flexikoppel som gått i tusen bitar. Hunden var noll bekymrad.

Där var mitt humör någonstans vid 'Hundjävel bortskänkes, transport kan ombesörjas, pengar erbjudes vid omedelbar affär'. Så jag hämtade ett vanligt koppel och sen gick vi fot genom villasamhället, med förhoppningen om att träffa på en katt. Visst gjorde vi det..

Hunden släppte inte fotgåendet, men öronen upp, svansen styv, hela kroppen spänd och totalt "locked on target". Han släppte HELT kontakten med mig. Jag puttade till honom - han märkte det inte. Jag körde ett finger i sidan på honom, han märkte det inte. Jag gav honom en snärt med koppeländen - han tittade upp i 3 sek och återgick till katten. Då tog jag honom i skägget och tyckte 'HÄR är jag'. Han lyckades ändå 'vinkla ögonen' mot katten. Nu provade jag inte, men jag är rätt säker på att jag kunnat prygla honom där och då och han hade kollat upp snabbt på mig med en min av "Äru sur eller vad äre med dig?" och sen återgått till fullt fokus på katten.

Så som sagt, det är lite svårt vara intressantare/roligare än katten, och det finns ingen 'konsekvens' av att jaga (förutom möjligen el då som sagt) som skulle få honom att avstå. Vad är lite obehag mot chansen att JAGA liksom.

Nu brukar han inte låsa sådär illa bara vi ser nåt på promenade, det var väl de två 'halvlyckade' jakterna timmarna innan som spätt på det. Men det visar på vilken enorm självbelöning det finns i jakt.

Ibland har jag funderat på hur jag ska få honom att passera som vinthund, så kunde han få lure coursa lite :devil:

Haha våra verkar rätt lika :D. Vad är det för ras på din, inte Rottis va? ;). Jag ska som sagt gå den där antijakt kursen den 1 och 23 september, jag lovar att återkomma efter det om jag har fått något skitbra tips! Och ang. grannj*veln som belönar hunden när han drar, skottpengar på den... gud så arg jag hade varit! Vad är han allergisk mot, den lille mannen?

Också måste jag bara säga att du skriver väldigt kul :D. Haha, jag garvade mig halvt ihjäl när du beskrev katt incidenten :rofl:

Haha våra verkar rätt lika :D. Vad är det för ras på din, inte Rottis va? ;). Jag ska som sagt gå den där antijakt kursen den 1 och 23 september, jag lovar att återkomma efter det om jag har fått något skitbra tips! Och ang. grannj*veln som belönar hunden när han drar, skottpengar på den... gud så arg jag hade varit! Vad är han allergisk mot, den lille mannen?

Också måste jag bara säga att du skriver väldigt kul :D. Haha, jag garvade mig halvt ihjäl när du beskrev katt incidenten :rofl:

Den "lille" mannen är en 75 cm hög riesenschnauzer ;) Går även under namnet "The Black Destructor". Eller 'The Giant Puppy". Han är otroligt söt, otroligt charmig och det finns inte ett ont hårstrå i honom. Det är hans smala lycka, annars hade han varit nedgrävd vid det här laget - riesen överlag är rätt bra på att pröva tålamodet och en slyngel till riesen är.. en.. mental utmaning ;)

HUR han lyckats charma kjolarna av båda granntanterna det övergår mitt förstånd. Men han 'är så sööööt', och 'det ääär inte lätt veta var man bor när man är liten' (han är FYRA ÅR gammal..) och 'det är bara trevligt, han får gärna komma och hälsa när jag hämtar posten'.

Han har charmat dem så till den milda grad att han ser saker i termer som "min by", inte "min gård". När grannen fick nya hyresgäster i uthyrningsdelen hälsade jag på dem dagen efter de flyttat in. Och nämnde att "den stora svarta hunden, den är min och han har lite svårt med var han bor ibland. Han är jättesnäll sitt utseende och sin approach till trots". Svaret "Åh, honom har vi redan träffat, han var här och hälsade igår"
*tack och godnatt*

EN sak må man säga till lunsens försvar. När granntanten fått en ny höftled, och för första gången på 6 månader klarade att långsamt och på kryckor ta sig ut till postlådan, och hunden i vanlig ordning kom galopperandes i full fart, stormskällandes - och jag såg hur tant skulle bli vält, förstöra sin nya höftled och jag få emigrera till Sibirien för all framtid - då slog han på bromsen en meter innan, och kom sen väääldigt försynt fram och hälsade så fint och balanserat.

Granntanternas äkta makar är INTE lika förtjust i The Black Destructor. Det är dock inte männen som bestämmer var skåpet ska stå hos grannarna, så mycket är tydligt :devil: En gång hittade jag honom inte, och stötte på ena granngubben som tyckte "Han är nere vid hönshuset bakom vår ladugård, och matar hönsen tillsammans med frugan". Lätt få hunden hålla sig hemma då, verkligen.. (Att han inte vill mata hönsen, utan mata sig själv MED hönsen - det har han inte talat om för grannfrun..)

Han är foderallergisk. Det jag vet han INTE tål är kyckling, ägg, fisk, fläsk, vete. Men det är mer han inte tål men som jag inte idats ta reda på. Det jag VET han tål är morötter, ärtor, majs, äpplen, potatis, ris, lamm, vilt, nöt och häst.

Senast ändrad:

Mhmm, vilken tuuur att du inte syftade på tjockis-Rotta ;). Nej hon är faktiskt i riktigt bra form nu! Har du ingen bild på din kille? Jag ska se om jag kan muta lite barn att hjälpa mig med den saken :). Har faktiskt hittat en antijakt-kurs på 2 ggr som en bekant har gått med sin Terv, och hon var supernöjd! Så jag anmälde mig helt sonika till den... får se om den är bra eller ej... nåt nytt lär man sig väl iof alltid.

Det här är det bästa i bildväg jag kan visa, han har en benägenhet att inte fastna på kort.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/423801_10150702639033428_243542786_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/392794_10150431414308428_1937943823_n.jpg

Vet ju inte garantaerat att det är en tvättäkta rottis det här, är ju en omplacering från den största buskavelsproducenten det är på rottisar.
Han fick flytta hem här som en sista chans då han annars skulle avlivas, misstänker att det redan hade varit gjort om dom bara hade haft råd, Men det är tyvärr billigare att missköta djur än att avliva dom om man inte kan göra det själv. :(

Lät spännande med antijaktkursen, du får berätta vad den gav sedan :-)

/Camilla

House of rottweil eller? Söt kille! Hur är han mentalt och så? Bara för att jag är nyfiken på hur en buskavlad rotta är i personlighet och psyke;)

Hahaha, det lät som en liten...jaa jag vet inte... Inte tusan en apstor riesen iaf;). Men de är sååå fina! Han låter verkligen som ett riktigt charmtroll, och såklart att han vill äta hönsen med tanterna :D. Man är ju bara hund liksom... Kan verkligen se framför mig tanterna och deras karlar framför mig, haha!

Men har du provat med rått nöt/lamm som gotte? Eller torkat sådant?

Han är inte speciellt matintresserad så. Han äter gärna mat, är mycket intresserad av matlagning osv ;) Men mat/godis är ingen direkt motivator för honom om något annat lockar.

Hade man haft mer att prova hade man säkert kunnat hitta det där 'speciella, superdupergoda godiset' liksom, men allergin begränsar ju utbudet och köttfärs t ex är inte så intressant att han har lust att avstå något roligt för det.

Det mesta är förresten roligt om man är en fyraårig 'valp' ;)
544797_270853123010668_126415901_n.jpg

284670_120692354693413_515543_n.jpg

297562_134159963346652_3299710_n.jpg

382372_278381795591134_1074429087_n.jpg

Som lite motvikt till hans mer.. vilda sidor ;) Så han är sedan flera år en mycket uppskattad blodgivare på djursjukhuset, är där ett A-barn, stencool i väntrummet, med andra hundar runtomkring etc, ett under av lydnad och ligger pinstill de 10 min tappningen tar. Svårt tro att han både har DAMP och beter sig som en fladdring valp hemma.
Mallig hund efter blodgivning, dessutom med en julklapp från något sponsorföretag
393593_183934111702570_1657342781_n.jpg

Aaw!! Fina killen :) nejmen det är som Flinga också... Gotte duger när inget annat lockar mer. Typ så...

Hr funderat på att låta Fling bli blodgivare men hon är redan skeptisk mot människor och djursjukhus så det känns sisådär bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 805
Senast: lizan
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 182
Senast: Hyacinth
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 680
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka