Spinoff på Eltråden - Olovlig jakt

Sv: Spinoff på Eltråden - Olovlig jakt

Men SÖTE!! :love:

Knapp

Kommer inte ihåg vem som svarade mig :o
Jag tror inte att han jagar för att "döda" utan han leker bara, men han har förvisso aldrig fått tag på någonting. Han försöker att "hjälpa" mig att valla mina hästar vid löslongering/löshoppning av mina hästar, men han går aldrig på dem. Han springer framför och skäller.
Samtidigt är det som sagt en risk jag inte vill ta. Om han skulle få tag på ett djur.. Usch och fy.

Hur skulle ni ha lagt upp inkallningsträningen? Jag har jobbat mycket med att han vid vissling eller "Här" / "Hit" vänder och börjar gå mot mig. Såfort han tänker rätt så får han massor beröm och när han kommer fram massor med kli. Har börjat klicka för honom nu!
Vi har funderat på spårlina, men det vettefan.. Han är smart den där, han vet precis när han är lös och inte.

Grejen är att han vet mycket väl när han gör fel och inte. Han bara bryr sig inte, trots att pappa lubbat efter med ett vrål, som till och med gör mig skraj :p
Kommer aldrig glömma hans blick till mamma när hon ropade in honom (när han var liten förvisso). Han sneglade på henne och sen travade han iväg på fältet. Sådär lagom fort så att man precis inte hinner ikapp. morr!

Tänk att någon man kan bli så fruktansvärt arg på, samtidigt kan ge så mycket glädje och lycka. Våra mysstunder tillsammans med mormors hund är oslagbara. :love:

429732_10150628992077840_2146724971_n.jpg

Hahaha, vilken liten jäkel ;). Söt däremot!! Jag funderar också på det här med lina, då är hon nämligen jättelydig ;). Kanske att man kan kapa linan liite liite i taget bara?!Och på så vis lura brallan av hunden... (jo tjena, min dam är alldeles för smart...)

Bild på henne också då ;):

380727_10151587471480504_2144242640_n.jpg

556231_10151824842025504_683916133_n.jpg
:D

Senast ändrad:

Förvisso, det lär man ju faktiskt kunna göra! :)
Tycker det är så svårt. Får man skylla på att man är blond om hunden överlistar en? :p
Nej men man kan släppa honom, han stannar kvar. Sen så gör han den där förbannade sneglings-blicken på en och sen är han iväg.. Får sätta dubbla linor och släppa en helt enkelt :idea:
Det jag är lite rädd för är också att min kära Lars-Ingvar tycker sig vara en ultimat draghund så han skiter fullständigt i om någon åker efter..

En gång cyklade jag med honom och jag vet att han spurtar iväg. Satan vad det går alltså!
Mamma sa att jag absolut inte skulle hålla i styret med handen jag höll kopplet. Nej nej sa jag, varpå jag sätter mig på cykeln, lägger handen på styret och precis då spurtar herrn iväg. Rullar iväg några meter innan framhjulet snurrade runt, varpå det tar tvärstopp och jag flyger som en vante. Hunden har börjat fått upp fart och hinner inte stanna direkt utan jag och cykeln dras med en liten bit. Åh hans anklagande blick när han stannade sen! Haha det var det roligaste jag sett!

Ja, det är tur för honom att han är söt... Annars skulle han säljas för en femma.. ;)
189715_173480972703032_11961_n.jpg

:love:

298895_1929316318900_5129048_n.jpg

Nej bara 27 kg, men stark som en oxe! :p
Tyngre än man tror. Fast han tycker att han fortfarande är lilla valpen... ;)
424099_2827722098483_661310771_n.jpg

Ska sluta bildbomba.

Ja han ser ju inte ut som en "typisk" Rottis tycker jag...:o. Lite mager just nu kanske, men hellre det än för stor tycker jag! Jag håller min tik väldigt slimmad, avskyr feta hundar.

Är han vit i ansiktet?

Ja han ser ju inte ut som en "typisk" Rottis tycker jag...:o. Lite mager just nu kanske, men hellre det än för stor tycker jag! Jag håller min tik väldigt slimmad, avskyr feta hundar.

Är han vit i ansiktet?

Han har pga vitiligo tappat pigment lite överallt på hela kroppen, men mest på nosen och framme vid huvudet.
Jag tycker inte heller att han inte riktigt är typisk rottis men samtidigt är han väldigt mycket rottis tempramentsmässigt, och han ser mycket mer ut som en rottis när han är i bättre hull, men (ytterligare ett ;)) där är ytterligare ett fenomen som är väldigt icke rottis med att han är svår att hålla i hull.
Jag har ibland funderat på om det kan vara lite labbe dom blandat in där ibland för han är lite väl förtjust i att bära runt sakerdessutom mjuk i munnen när han bär, vatten är bara helt otroligt underbart, han är ofta på något sätt så där labbe-glad.
Sen å andra sidan är det inte mycket lönt att fundera på hur det egentligen ligger till då man aldrig kommer få veta sanningen. Lite lockande är det ändå att skicka iväg ett av dom dna-testerna man kan göra för att kolla raser.

/Camilla

Jag har ibland funderat på om det kan vara lite labbe dom blandat in där ibland för han är lite väl förtjust i att bära runt sakerdessutom mjuk i munnen när han bär, vatten är bara helt otroligt underbart, han är ofta på något sätt så där labbe-glad./Camilla

Nu med tanke på var din kommer från är väl kanske allt möjligt ;) Men, ang det jag klippt ut ovan. Så det behöver inte betyda han är av 'blandblod'. Jag har en alldeles tvättäkta riesen hemma som jag skämtsamt brukar säga att han nog EGENTLIGEN är en korsning mellan vinthund och labrador som de stoppat i en riesenkostym ;)

Just för han är ett skrangel som är svår att hålla i hund, för jaktintresserad och använder ögonen för näsan att jaga (han KAN spåra med dock), han är oralt fixerad och bär runt grejer i munnen mest hela tiden (inklusive bär runt på KATTEN..), mjuk mun när han bär och han är just 'labbe-glad' hela tiden, alltid. Men det finns inte en droppe annat än riesenblod i honom.

(Sen har han förvisso riesens hårda skalle, envishet och enpersonstemperament)

Min älskar också att bära!! Hon bär och apporterar som vilken retriever som helst :). Däremot är hon inte svårfödd ;). Ahaa, det förklarar de vita pigmenten. Men precis som Alexandra_W skriver har man ju ingen aning om vad som finns i honom... tyvärr! Kan inte förstå att folk köper valp därifrån!!

Jag kan inte heller förstå det där med att man köper valp av dom alls, sen förstå jag inte heller varför man köper rottis om man inte är ute efter brukshund. Har en sådan i närheten med en snart 3 år gammal rottis hane som han klagade över att det är en ständig kamp att ha med att gör på alla sätt, men han vill inte jobba med hunden för det hade han inte tid och ork till...

AlexandraW: Det som även får mig att fundera med honom är ju att han är även alldeles för lätt, med tanke på hur tunn han är nu så är han nog nere på 40-41kg, men även vid normalvikt så ligger han inte på mer än 43kg, vilket inte är normalvikt överhuvudtaget för en rottishane.

Men sen är det som ni båda säger att det är ingen mening med att spekulera för man kommer ändå aldrig få reda på svaret.

/Camilla

Det provocerar mig som attans, att man köper en Rotta utan minsta intresse för arbete, utan för att det är en "cool hund". Mötte senast igår kväll två killar som kollade in mig och F och jag hörde hur de pratade med varandra om att "en såndär ska jag minsann ha när ajg har hund". Idag hade vi städning här hemma och en av tjejerna var ny, hon var livrädd för endast Rottisar då hon bor i ett "ghetto" område på södra sidan av Sthlm där Rottor är vääldigt vanliga... såklart ägda av unga, okunniga killar. Jag gråter.

Ett ännu större problem är ju att den köpkategorin är numera den större på rottisen då det avlats så mycket åt sällskapshållet hos de flesta andra inte tittar åt rottisen för det är för svårt att få tag i tillräckligt bra hundar om man till exempel som jag vill ha den i tjänst.
Hade det inte varit för att jag snubblade över den jag har så hade det inte blivit rottis för mig, det är ett för osäkert kort att satsa på, tyvärr :(

/Camilla

Jag kan inte heller förstå det där med att man köper valp av dom alls, sen förstå jag inte heller varför man köper rottis om man inte är ute efter brukshund. Har en sådan i närheten med en snart 3 år gammal rottis hane som han klagade över att det är en ständig kamp att ha med att gör på alla sätt, men han vill inte jobba med hunden för det hade han inte tid och ork till...

AlexandraW: Det som även får mig att fundera med honom är ju att han är även alldeles för lätt, med tanke på hur tunn han är nu så är han nog nere på 40-41kg, men även vid normalvikt så ligger han inte på mer än 43kg, vilket inte är normalvikt överhuvudtaget för en rottishane.

Men sen är det som ni båda säger att det är ingen mening med att spekulera för man kommer ändå aldrig få reda på svaret.

/Camilla

Viktor är 75 cm i mankhöjd och väger 33 kg.. :crazy: Han är ett skrangel. Jag SÄGER ju att det är en vinthundslabrador i riesenkostym ;)

Ang rottisar, så min arbetskompis har 2 st. Möter man honom på stan är han urtypen av "fel ägaren". Ung kille, 'ghettoklädstil' och dessutom är han mörkhyad. Och så två stora rottisar, hanhundar båda två.

Han vet nog knappt vad bruks är ;) Hundarna är familjehundar (har fru och 1 gemensamt litet barn samt hon har 2 barn från tidigare förhållande). Det är de mest lydiga och väluppfostrade hundar jag vet, både lösa, i koppel, på hemmaplan. Funkar i princip med alla andra hundar osv.

Samtidigt är de fortfarande tvättäkta rottisar, så han har inte lyckats få tag i ovanligt veka/mjuka exemplar eller så.

Men det promeneras, busas i trädgården, de får umgås med andra hundar, det åks och badas - osv osv.

Så att tycka man inte ska köpa brukshundsras om man inte tänkt pyssla med bruks tycker jag är väl hårt. Kanske för jag själv har brukshund utan att vara nåt intresserad av bruks.

Däremot, att sätta en brukshund i en lägenhet med korta kisspromenader bara. DET är att be om problem deluxe :devil:

Fast då har han nog fått två soffweilers :). Min skulle bli galen av att inte få träna, och ja jag tycker det är sorgligt att rasen förstörs för att det avlas på sällskapshundar istället för arbetshundar!

Nja, om man betänker att de promeneras 3 h per dag, busar med ungar och grannens ungar, busar med grannens hund, är med överallt osv så får de ju rätt mycket både fysisk och mental aktivering.

Pappa har haft riesen i många år, och han tränar inte heller bruks. Men hundar som rör på sig från morgon till kväll, har stora ytor, är med överallt (att t ex vakta bilen är ett jobb det med för en riesen, hålla koll på familjens barn etc)osv de blir liksom sällan, oavsett ras, understimulerade och ställer tillproblem ens om de inte tränar någon bruks.

Däremot ska man inte börja avla dessa mot att bli mer sällskapshundar, där håller jag med (även om väl alla bruksraser lider lite av det?)

*kl

Operation hjärntvätt har börjat. So far so god, han blev så uppmärksam att han fick gå hem lös. Mötte en liiiiiten pudel men då kopplade jag, passerade och sen kopplade jag loss igen.

Babysteps liksom :D

Alltså visst, men det grejar ju vilken hund som helst? Ska man ha en hund till elitklass eller tjänst vill iaf jag ha en hund mer mer drag i än så.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 805
Senast: lizan
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 182
Senast: Hyacinth
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 680
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka