Spinoff på Eltråden - Olovlig jakt

Sv: Spinoff på Eltråden - Olovlig jakt

Hur bryter ni era hundar? När måste ni bryta dem för att det ska funka? När bryter de själva i jakten om de har dragit?

genom stoppkommando. För min hund har det hjälp att han får "hålla koll" på viltet medan jag går fram till honom, när jag kommer fram inväntar jag tills vi har ögonkontakt, klickar då ggr flera och ger smaskigt godis.

Målet är att han självmant ska stanna och skvallra på alla sorters vilt - fungerar på katter och ungefär hälften av gångerna vi stöter på harar stannar han självmant.

Endast vid synen av vilt går det alltid att bryta, det är när de plötsligt dyker upp som det blir svettigt :cool: han får inte ha börjat sätta efter mer än någon meter, svårt att säga exakt hur länge jag har på mig då jag inte gärna vill testa vart gränsen går..

De två gånger han har sprungit efter har det handlat om 10-20 sekunder innan han har gett upp / fått panik över vart matte är. På grund av detta är min "Plan B" om han inte lyssnar att vara tyst och gömma mig om han skulle springa efter.

Vill du leta rätt på vilt så kan jag tipsa om att gå morgonpromenaden vid halv fem - träffar varje morgon både katter och harar trots att jag bor relativt centralt :D

Vet någon var det finns harhägn och hur man får tillgång till dem? Finns det någon jaktorganisation man kan kontakta?

En annan sak jag undrar över är hur de här citronhalsbanden fungerar, som folk talar om. De saluförs ju som "antiskall-halsband", men förhoppningsvis aktiveras de inte av ljudet när hunden skäller, utan av någon sorts fjärrkontroll? Har någon prövat dem, och vet hur pass effektiva de är?

Min gamla hund var hundra procent viltren, hennes reflex om ett rådjur eller en hare sprang upp mitt framför näsan på henne, var att komma in till mig utan kommando, sätta sig och vänta på belöning. Och det var inte ens något jag medvetet hade lärt henne, förmodligen en bieffekt av skvallerträningen, som jag började med direkt vid två månaders ålder.

Min nuvarande unghund, som är tränad på samma sätt, har ett liknande beteende när det gäller bilar, cyklister, människor och hundar, och håller av sig själv 20-40 m avstånd när hon är lös. Kommer hon längre bort vänder hon antingen och kommer tillbaka i full fart, eller så stannar hon, sätter sig och väntar in mig. Så länge störningarna inte blir för stora.

Men - hon har betydligt mera energinivå än den gamla hunden, hon älskar att springa och är enormt snabb, jag skulle inte ha en chans att springa ifatt henne om hin stack. Och hon har definitivt ett viltintresse. För tillfället är det fokuserat på fåglar, hon älskar att stöta upp kråkor och duvor t.ex. Och en gång när en harpalt sprang upp mitt framför nosen på henne, blev hon totalt okontaktbar, drog iväg efter, och var faktiskt utom synhåll bortåt en minut, innan hon kom tillbaka. Det har bara hänt den enda gången, men det var inte särskilt kul. Och risken är att det kan eskalera och bli värre om det händer igen, det är ju definitivt självbelönande.

Just nu är det ju yngeltid, så jag försöker träna stadgan på vänta-kommandot i långlina, men som någon påpekade är det ju inte så ofta man stöter på vare sig hare eller rådjur i terrängen, så de "skarpa" övningstillfällena blir inte så vanliga.
Såvida jag inte använder kråkorna som träningsobjekt, men jag är inte ens säker på att jag vill träna bort just det beteendet, jag ser det som rätt oförargligt. Hon är ju trots allt en stötande fågelhund och jag kanske vill jaga med henne i framtiden. Plus att det kunde vara en lämplig superbelöning, om jag lyckas förbättra stadgan tillräckligt. Vältränade jaktspaniels ska ju inte gå efter rådjur, hare och räv, och ska sätta sig i uppflog och skott, så det måste ju vara möjligt att få fram genom träning.

Ang harhägn så går det nog att googla på dem, det är ofta enskilda ställen/instrktörer som har dem efter tillåtelse av jordbruksverket. Kolla alltid att det är lagliga hägn för att stötta välskötta anläggningar!

Du kan inte låna kompisens ett tag då? Erbjud dig att köpa nytt medel till den när du är klar. Du lär ju behöva ha det ett tag.

Fick hjälp att använda citron-halsband. Det var jättebra! Det fick upp nosen från backen och gav mig en chans att få tillbaka kontakten med hunden. Utan det hade det nog faktiskt aldrig gått...sen har jag som sagt av personligt skäl inte hållit träningen uppe som jag borde.

Tyvärr bor hon i götet :(. Får helt enkelt försöka när jag inte har studiebidrag längre, bara 1 år bort nu... Eller önska mig ett i julklapp. Skulle helt klart vilja testa däremot!!

Det finns att hyra på sina ställen. Har ingen aning om vad det kan kosta. Kikat på det?

Nej det har jag faktiskt inte! Ska helt klart kika, tack för tips!

Finns att hyra på Brukshundcenter i Uppsala om du inte hittar något närmare :)

Tack tack tack!

Stötte på en hare på promenaden nyss, testade att putta henne hårt i sidan för att sedan hoppa baklänges och vifta med korv, nypa henne hårt i flanken och ropa på henne... inte ett öra bakåt. Suck.

Det är så skönt att läsa att man inte är ensam om sina problem....

Jo lite faktiskt, särskilt som alla andra verkar klara av jaktproblemet jättejättelätt och neeejdå alla hundar går att få att sluta jaga.

Tack tack tack!

Stötte på en hare på promenaden nyss, testade att putta henne hårt i sidan för att sedan hoppa baklänges och vifta med korv, nypa henne hårt i flanken och ropa på henne... inte ett öra bakåt. Suck.

Åh fy! Odågan är också en jaktidiot, men inte på långa vägar som Flinga verkar vara. Hon har en grej för fåglar just nu, men numera lyckas jag oftast bryta henne genom att springa efter och gapa som en idiot :angel:
I samma sekund som hon avbryter jakten så blir jag glad och snäll och belönar henne.

I vintras drog hon som en avlöning efter en flock renar, och det vill jag inte att hon ska lyckas med några fler gånger..

Jo det är ett riktigt gissel. Hon GÅR inte att bryta, och hon är fixerad som attans långt efter att viltet är borta. Hon är ju inte bara på vilt, utan allt som rör sig fort och är litet... igår ville hon jaga en liten yorkshireterrier som sprang som en dåre på en tomt med öppen grind (Husse försökte få den att inte springa ut på vägen), hon var då i koppel men räknade tydligen en apskällande hund till något jaktbart, inte lika fixerad som på hare men i brist på bättre funkar en yorkie också. Suck. Jaktidiot av högsta rang.

Jag funderar lite på hjärntvättning, jag har jobbat en hel del med det på jappen, som gärna jagar eller drar på andra hundar. Han är också sådan som inte bryr sig om världen rasar samman bakom honom när han väl bestämt sig..

Jag har tjatat hans namn/inkallningssignal (och belönat!) tills det snarare är en reflex än en medveten handling att reagera på den. Då lyckas jag faktist nå fram till honom även när han inte "lyssnar".

Ingen aning om det skulle funka för er, men det har funkat för oss iaf :)

Tack för tips! Absolut något att tänka på :). Hur har du belönat när han vänt sig om? Antar att det är så du gjort, säger namn och belönar 1000 ggr om?

KL

Jag är lite förvånad över att det inte har kommit någon allvetare som börjat prata om dåligt ledarskap osv. eller att den HÄR metoden funkar alltid minsann.

Haha, dåligt ledarskap är ju oftast lösningen på allt;)

Jag har bara skummat lite genom tråden, men jag kör lite olika grejer. Men stoppsignal är väl det första man måste försöka ha ordning på, det tränar jag in på bollar, dummys, andra hundar osv. Sen utökar jag till ganska säkra grejer, typ höns (mina päron har höns, utmärkta träningsobjekt då de inte är hundrädda) stadsduvor osv. Grejen är att man måste vara ganska nära hunden när man utökar, de ska inte få chansen. Skulle de försöka är jag faktiskt inte sen att nipa till dem, kvickt och snabbt, inga "alfarullningar" eller sånt skit.

Sen när jag tränar på hare och annat vilt har jag använt mig av min häst, men samma princip. Dock kan man ju nästan svära på att de kommer sätta efter någon gång och då drar jag efter dem med hästen. Men då har jag tillgång till mark där jag dels får rida och känner markägaren.

Kan trösta dig med att min yngsta också är en jaktidiot av rang och gärna skulle ge sig på småhundar och annat "vilt", men det börjar gå fram nu att man faktiskt inte får ta massa initiavtiv. Men så jagar vi också aktivt vintertid, även om denna inte fått någon större chans än. Mina äldsta är säkra som klockor när det gäller vilt, de jagar inte om det inte är jakt. Men jag skulle aldrig få för mig att gå och rasta dem på jaktmarken, då skulle de aldrig jaga så pass bra där.

Haha japp, jagar hunden olovligt = dålig ledare, alfarulla utav bara fan. Tycker dock synd om den person som skulle tycka att det var en bra idé på min hund.

Nyckeln kankse inte ligger i att jobba på inkallningen, utan på stoppet. Jag har inga problem att nypa till henne fort, även om jag upplever att hon inte tar till sig, det ligger inte direkt hos henne att ta vid sig av att jag korrigerar henne. Jag upplever nästan att en korrigering ger negativ effekt på henne då hon är oerhört självständig, men ska man göra någonting är det just ett sånt skitsnabbt nyp eller en knuff, totally agree.

Men du har med dig dina när du rider?! Impressive :). Jag har ju tyvärr ingen häst och rider inte längre så ;). Jag får väl ha henne i lina eller koppel och sedan kapa linan allt eftersom typ.

Känns skönt att jag inte är ensam om att ha en jaktidiot, din är också rätt ung eller hur? Du har ju iaf en jakthundsras ;). Jag har ju "bara" Rottis, och jag vet att t.ex. mallar och en DEL rottisar är galna i att jaga, men inte fasen trodde jag att jag skulle få en själv. Och skulle jag få en skulle det ju vara sååå lätt att bryta. Mhmm, yeah right.

Tack för svaret iaf!!

jag tänker.. hur reagerar hon om du blir riktigt förbaskad på henne, alltså inte att du korrigerar henne fysiskt förrutom nypet i sidan så du hinner bryta henne?

Jag kan bli riktigt förbannad på odågan och be henne skärpa till sig ganska kraftigt och med hela mitt kroppsspråk visa att jag är förbannad och kräva lydnad av henne. DÅ kommer jag åt henne som bäst, och hon skärper till sig och lyssnar på mig. När jag sen varit arg "färdigt" så blir jag glad och så leker vi lite och hon får lite friare tyglar igen. Jag upplever att det är den typen av korrigering som funkar bäst på henne, men det behöver ju inte funka lika bra på din..

Hon bryr sig inte ett skit tyvärr. Jag har blivit riktigt "crazy mad" på henne några gånger och det ger inte ett skit, tyvärr. Ryta till, luta sig över henne, spänna blicken i henne och göra sig stor funkar inte alls. Hennes självförtroende och självständighet är bra på många sätt men långt ifrån alltid... typ i detta bekymmer.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 805
Senast: lizan
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 182
Senast: Hyacinth
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 680
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka