Spinoff på Eltråden - Olovlig jakt

Sv: Spinoff på Eltråden - Olovlig jakt

Absolut. Men du påstår väl knappast att alla rottisar som inte passar i elitklass eller som tjänstehundar är "soffrottor"? I så fall är ju majoriteten det. Och majoriteten i andra brukshundsraser med. Sällan alla i en kull blir elit eller tjh - ens om alla säljs till hem som siktar på det.

Jag tolkade soffhundar som de där exemplaren av brukshundsras som helt enkelt inte alls blev som de borde. Riesen helt utan vakt tex, där är det ett misslyckande oavsett om det var tänkt bli tjänstehundar eller familjehundar i rätt familj.

Tillägg: Pappa omplacerade en riesen en gång (hans fd fru krävde det). Den blev polishund. En annan vi hade extraknäckte som bevakningshund på nätterna hos en väktare. I övrigt så var det en utmärkt familje- och vakthund. Dvs som en riesen SKA vara. En nallebjörn när det 'inte gäller', utmärkt familjehund - men skärpa och mod så det räcker och blir över när det gäller.

Haken är ju när man medvetet börjar avla för att få 'familjebrukshundar'..

Senast ändrad:

Jo och det är väl så Rottisaveln är lite idag, att man medvetet avlar fram hundar som inte behöver jobba. Personligen tycker jag att man bör satsa på att få fram hundar för elitklass hela tiden, det bör liksom vara målet, anser jag. Sen finns det ju de exemplaren som inte räcker till elitklass och de kanske passar som familjehundar. Även fast min tik är med mycket och ute och flänger och far måste hon få sin hjärngympa i form av uppletande, lydnad, trickträning, spår... annars mår hon inte bra! Men det är ju hon, och det är lite så jag tycker att en Rotta ska vara... MINST! De får gärna ha än mer drag i sig än vad hon har :).

Nja, om man betänker att de promeneras 3 h per dag, busar med ungar och grannens ungar, busar med grannens hund, är med överallt osv så får de ju rätt mycket både fysisk och mental aktivering.

Fast nivå han har hund låter för mig som en aktiv sällskapshund, och de flesta rottisar är idag mer än nöjda med det hans hundar får. Men grejen är att det räcker inte om du vill ha en hund att ha som tjänsthund annat än hemvärnet, dom har helt enkelt inte tillräckligt mycket drifter.
Det som är problemet med rottisen idag är att du får heller inte tag i hundar som har så pass mycket i sig att dom fungera till tjänst eller en elitsatsning, utan det är sällskapsbrukshund för den riktiga brukshunden finns nästan inte inom rasen idag, och skulle man mot förmodan hitta en med tillräckligt mycket drifter så har den förmodligen höft eller armbågsproblem(mest armbågar) istället.

/Camilla

Absolut. Men du påstår väl knappast att alla rottisar som inte passar i elitklass eller som tjänstehundar är "soffrottor"? I så fall är ju majoriteten det. Och majoriteten i andra brukshundsraser med. Sällan alla i en kull blir elit eller tjh - ens om alla säljs till hem som siktar på det.

Majoriteten av rottisar är soffrottor idag.
Alla i dom bra kullarna ska vara så pass bra ämnen att dom kan bli tjänsthundar eller nå elit, även om dom inte gör det. Tittar du på tex malle eller bruksschäfern så är deras kullar överlag i en sådan klass att det går att ta dom dit man vill, det är bara upp till föraren att avgöra om dom har intresset för tävling eller tjänst eller något annat, men det ska finnas i hunden.

Och även risen ser inte jag som någon "riktigt" brukshund det stora flertalet inom rasen är inte av tillräckligt hög nivå för att kunna ta sig göra riktigt bra ifrån sig i brukset, även om det där finns en del undantag där också.

/Camilla

Men det är eg bara malle och schäfer som når dit upp för mig. Schäfern har dock också börjat tappa lite på de mentala bitarna, tycker jag. Men bruksraser som beauceron, rottis, terv, groenendal, dobbis, riesen... Ska du ha en elithund där får du ju söka jäkligt noga. Och det är ju sällskapsavlandet som gör att det blir så.

Senast ändrad:

Men det är eg bara malle och schäfer som når dit upp för mig. Schäfern har dock också börjat tappa lite på de mentala bitarna, tycker jag. Men bruksraser som beauceron, rottis, terv, groenendal, dobbis, riesen... Ska du ha en elithund där får du ju söka jäkligt noga. Och det är ju sällskapsavlandet som gör att det blir så.

Håller i stort sett med dig på det här.

Schäfern är det väl att man får ha koll på linjerna bara annars tycker jag nog fortfarande den är det säkraste kortet i alla fall på tjänstehundsspåret. Medan mallen har fortfarande en hel del ostabila hundar. Sen finns det ju faktiskt holländaren som också blir bättre och bättre, även om det fortfarande är en väldigt liten ras. även dobbisen har vi faktiskt en uppfödare som helt klart visar framfötterna på tjänstesidan, men jag tror dom fortfarande fattas lite i förighet för att funka riktigt ordentligt på tävlingsplanen.

/Camilla

Men det känns som att man måste vara galet insatt just i malle, dobbis jämfört med schäfrr. Även fast de kanske tappat lite är det nog lättare att få fatt i en bra sån... Precis som du säger. Och att det finns EN dobbisuppfödare som visat framfötterna säger ju en del :p

Har själv en jakt idiot som sticker på både syn & spår efter vilt, katter o hare.
Tycker det är svårt att tränna, jag har lina på henne när hon är lös (hon får bara vara lös vid en gamal får hage), linan är 20m och hon har ändå lyckats sticka ifrån mig. Nu på senare månaderna har hon vart duktig och har gått utan lina flera gånger och jag har kunnat avbrytta henne. Men i igår fick hon så klart nys på något i en buske som hon började jaga, jag lyckades få henne att sitta ner efter ett tag. Nu tycker jag det svåra är att beröma då hon igentligen inte lysnade utan satt sig för att hon inte orkade springa mer (så tror jag iaf). Nu är det lina som gäller igen.

*knapplån

Lilla E har varit hos dagmatten i två dagar, så snart dags för ny hjärntvättspromenad. Iom att han har sovit på saken så brukar det fastna bättre. Han reagerar iaf kvickt när man kallar, jag försöker vara kvick med klickern när han vänder på huvudet. Ska få hjälp av kollega med okänd hund för att se om det fungerar på avstånd till helgen sisådär. Imorgon ska han vara med husse på landet hela dagen och där är han ju lös ändå. Himlen typ.

House of rottweil eller? Söt kille! Hur är han mentalt och så? Bara för att jag är nyfiken på hur en buskavlad rotta är i personlighet och psyke;)

Väcker liv i en gammal tråd...

Insåg att jag missat svara på en av dina frågor, när jag tittade tillbaka i jakt på annat...

Min buskproducerade rottis var en grymt mijöstark hund men ganska förarvek, med bra både på och av knapp, fick ofta höra att han var ovanligt förig för att vara rotta.
Klarade L-testet för väktarebruk med glans, något svag i sitt föremålsintresse och kamp för att godkännas för polisiärt bruk.
Jag personligen tyckte hans "motor" egentligen var något för svag, för ju köra träningen lite omvänt, så mycket i skyddet fick komma in innan lydnaden just för att få igång motor och drivet.
Men annars en väldigt komplett hund som fungerade riktigt bra både i träning och vardag, oavsett om det var i kontakt med folk, andra hundar eller djur.
Hans enda stora svaghet i mina ögon var hälsan, men om det berodde på genetiska förutsättningar eller skötsel i tidigare hem vet jag inte, tror en hel del berodde på vanskötseln.
Fick ju tyvärr ta bort honom för två veckor sedan, då det kom återfall på de problemen han hade för ett halvår sedan, och han ska inte behöva gå igenom den resan för att dom kanske hade hittat problemet denna gången :cry:

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 805
Senast: lizan
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 182
Senast: Hyacinth
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 680
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka