Sv: Spinoff på Eltråden - Olovlig jakt
Jag funderar lite på hjärntvättning, jag har jobbat en hel del med det på jappen, som gärna jagar eller drar på andra hundar. Han är också sådan som inte bryr sig om världen rasar samman bakom honom när han väl bestämt sig..
Jag har tjatat hans namn/inkallningssignal (och belönat!) tills det snarare är en reflex än en medveten handling att reagera på den. Då lyckas jag faktist nå fram till honom även när han inte "lyssnar".
Ingen aning om det skulle funka för er, men det har funkat för oss iaf
För oss funkade "hjärntvättning" utmärkt. Tog en omplacering (beauceronhane, kullbror till min yngsta) när han var strax under året. Sigge hade i tidigare hem bland annat lyckats med att hoppa in i en fårhage och få tag i ett får (bara i ullen, ingen skada på fåret som tur var men ändå...rätt kraftig positiv förstärkning för hans jaktbeteende kan man ju säga) och jag misstänker att han även jagat typ hare eller katt.
Jag insåg att det här kunde bli jobbigt... han gick upp i tokstress om han såg ett djur - vi bor ute på landet och har gott om harar, rådjur, älg, räv etc. omkring oss - och han blev totalt fixerad, tror man kunde gjort vad som helst i det läget utan att han hade brytt sig.
Min lösning blev att under ca ett halvår (hela första hösten/vintern) nästa alltid ha honom i koppel (ofta flexi för att han skulle få röra sig lite mer) och träna inkallning, massor av inkallning. De få gånger han var lös var när jag hade full koll på omgivningen och jag chansade sällar - insåg att om han fick mer förstärkning för att jaga så skulle det sluta med att vi aldrig fick bort det.
Det blev många inkallningar - gick jag en runda på 2 km så kallade jag nog in honom säkert 50 gånger. Belöning, belöning, belöning när han kom. Godis, kamplek, boll - han gillar tack och lov allt av det. Kallade
aldrig in när han fått syn på något intressant - fick han syn på vilt och blev fixerad så var det bara att släpa med honom - utan alltid när det var relativt ostört läge, så att säga.
Så småningom började jag släppa honom lös lite och en vårdag kom plötsligt det jag väntat på/fasat för... jag vet inte riktigt vilket.
En hare dök upp, 10-15 meter framför nosen på Sigge, som var lös. Jag kallade, Sigge kastade sig runt och rusade till mig och jag tog honom illa kvickt i halsbandet. Han var inte det minsta intresserad av godiset jag försökte presentera, det fanns bara fokus på haren MEN han hade vänt och kommit! Jag fick dock koppla honom för att kunna fortsätta för annars hade han nog stuckit igen, han var
väldigt uppvarvad... men det gjorde ju inget, han hade ju vänt och kommit! Det såg ut som att han själv inte riktigt fattade vad som hänt - egentligen var ju haren intressant men inkallningskommando satt tydligen så befäst i honom att det överstyrde allt. Rätt häftigt faktiskt, det insåg jag så småningom när jag fått ner pulsen till hanterbar nivå.
Efter det har jag stoppa honom på räv, rådjur och hare, han har aldrig tagit mer än ett par steg. Räven fick han syn på från ganska långt håll, han hade sin älskade boll i munnen men så fort han såg räven så bara släppte han bollen - det finns liksom inte värde i den trots att det är hans favoritleksak. Men direkt när jag ropade så vände han. Hjärntvätten har fungerat över förväntan.
Idag, vid 5 års ålder, blir han fortfarande väldigt uppvarvad om han ser vilt men det har ändå blivit mycket mycket bättre. Numera kan jag även praktisera nån form av skvallerträning; ser han vilt när han är kopplad så kan jag tjoa "Bra!!" och då kastar han sig runt och vill ha belöning hos mig.
Det underlättar nog lite att han är både matgalen och bolltokig. Men i början kunde jag nog låtit det regna 100 bollar över honom eller en hel låda mat - han hade inte brytt sig om det för fem öre utan då var det bara viltet som gällde.
Nu är han en ganska mjuk individ men samtidigt högtempererad och med rejäl jaktlust så jag tror inte att jag hade fått honom att stanna genom t.ex. att vråla på honom, hårda korrigeringar eller liknande. Är himla tacksam att jag valde inkallningshjärntvättningen - det har ju inte tagit bort hans intresse för vilt men eftersom han nu går att kalla in direkt när han ser vilt (han har aldrig dragit på vittring utan enbart på synretning, vilket ju underlättar) så tycker jag för min del att det räcker så.