Spinoff på Eltråden - Olovlig jakt

Sv: Spinoff på Eltråden - Olovlig jakt

Tack för tips! Absolut något att tänka på :). Hur har du belönat när han vänt sig om? Antar att det är så du gjort, säger namn och belönar 1000 ggr om?

Jag har belönat med godis, men så har jag en mattokig hund som gått på diet i 3½ år :angel:

Haha, mattokig liten jappe! Får se vad som funkar bra på damen :).

Jag har belönat med godis, men så har jag en mattokig hund som gått på diet i 3½ år :angel:

Min förra hund, (ESS), var också godistokig, och gjorde i princip vad som helst för en Frolic. Alltså oerhört lättdresserad.

Min nuvarande hund, (WSS), är inte särskilt intresserad av vare sig mat eller godis, det är svårt att få henne att äta över huvud taget, och godis tar hon bara emot som belöning om det inte är något annat runt omkring som är intressantare. Hon har dessutom ungefär dubbel energinivå jämfört med min gamla hund. Däremot är hon väldigt förarvek, och blir därmed lätt låg om jag ryter till åt henne - d.v.s om hon inte redan har hunnit gå upp i varv, för då varken ser hon eller hör.

Det jag gör just nu är att träna på att få ett fungerande VÄNTA/VARSÅGOD- kommando, d.v.s belöningen består i att hon faktiskt får rusa iväg, men bara efter att först ha stått still, tagit ögonkontakt och fått varsågod-kommando. Det fungerar väldigt bra i de flesta situationer, (kanske 95% av fallen), och det gör det också mindre dramatiskt att koppla upp henne i vissa situationer, eftersom hon vet att hon snart får springa fri igen.

Nackdelen - om det nu är en nackdel - är att VÄNTA-kommandot fungerar ungefär som att spänna en båge; när hon väl får frikommandot far hon iväg minst dubbelt så fort som hon gör utan. Och jag är inte naiv nog att tro att hon ens skulle höra VÄNTA-kommandot, om en harpalt skulle springa upp framför näsan på henne. Åtminstone inte på nuvarande stadium. Förhoppningsvis kommer stadgan att bli bättre med träning och ålder.

Min har aldrig visat något intresse att dra på vilt mer än att skutta 2-3 meter för att skrämma duvor. Däremot drar han på främmande hundar, eller ja det har väl hänt 2 gånger tror jag, men det är minst en gång för mycket.
Jag har testat inkallningskurs (efter första träffen var det inga problem just där att tala om eftersom han kollat av kurskompisarna..) jag har testat med supergoda belönningar, jag har testat att bli fly förbannad med ungefär lika dåligt resultat.

Det bästa är om man hinner bryta honom innan han ser den andra hunden och att han sedan under kontroll får en chans att lugnt kolla av den.

Men eftersom jag enbart har honom i koppel,långlina och i inhängnad så blir det tillslut att jag har gett upp att öva, jag har blivit lat helt enkelt.

Haha, mattokig liten jappe! Får se vad som funkar bra på damen :).

Bara för att förtydliga; har han bestämt sig för att dra på vilt kan man hälla köttbullar på honom utan att han tar någon notis, hjärntvättandet sker med liten eller ingen störning, men ofta ofta..

Min hund drar både på spår och Syn, och hon jagar allt möjligt (Hare, rådjur och katt mm säkert). Hon får nu alltid vara kopplad (flexi koppel) och i gamla fårhagen som finns i området kan jag ha henne lös om jag leker ständigt med henne, men oftast är det lång lina som gäller där.
Imåndags så lyckades hon springa ifrån fast hon hade en lång lina (brukar sätta fast flera men hade bara en nu), och hon fick med sig syrrans hun också (båda hade lång lina men gick en bit bort, dem brukar aldrig dra iväg när vi är på kampingen). Nu drog dem på spår och lysnade inte på något.
Efter en stund så svarade min hund när jag vislade men kom inte så jag fick hämta henne, det vissade sig att syrrans hun satt fast och kom inte lös så min hund rörde sig inte förrän hon kom loss.
Hon blir så låst att det inte går att brytta, och när hon drar kan hon vara bort +1tim.

Jag funderar lite på hjärntvättning, jag har jobbat en hel del med det på jappen, som gärna jagar eller drar på andra hundar. Han är också sådan som inte bryr sig om världen rasar samman bakom honom när han väl bestämt sig..

Jag har tjatat hans namn/inkallningssignal (och belönat!) tills det snarare är en reflex än en medveten handling att reagera på den. Då lyckas jag faktist nå fram till honom även när han inte "lyssnar".

Ingen aning om det skulle funka för er, men det har funkat för oss iaf :)

För oss funkade "hjärntvättning" utmärkt. Tog en omplacering (beauceronhane, kullbror till min yngsta) när han var strax under året. Sigge hade i tidigare hem bland annat lyckats med att hoppa in i en fårhage och få tag i ett får (bara i ullen, ingen skada på fåret som tur var men ändå...rätt kraftig positiv förstärkning för hans jaktbeteende kan man ju säga) och jag misstänker att han även jagat typ hare eller katt.

Jag insåg att det här kunde bli jobbigt... han gick upp i tokstress om han såg ett djur - vi bor ute på landet och har gott om harar, rådjur, älg, räv etc. omkring oss - och han blev totalt fixerad, tror man kunde gjort vad som helst i det läget utan att han hade brytt sig.

Min lösning blev att under ca ett halvår (hela första hösten/vintern) nästa alltid ha honom i koppel (ofta flexi för att han skulle få röra sig lite mer) och träna inkallning, massor av inkallning. De få gånger han var lös var när jag hade full koll på omgivningen och jag chansade sällar - insåg att om han fick mer förstärkning för att jaga så skulle det sluta med att vi aldrig fick bort det.

Det blev många inkallningar - gick jag en runda på 2 km så kallade jag nog in honom säkert 50 gånger. Belöning, belöning, belöning när han kom. Godis, kamplek, boll - han gillar tack och lov allt av det. Kallade aldrig in när han fått syn på något intressant - fick han syn på vilt och blev fixerad så var det bara att släpa med honom - utan alltid när det var relativt ostört läge, så att säga.

Så småningom började jag släppa honom lös lite och en vårdag kom plötsligt det jag väntat på/fasat för... jag vet inte riktigt vilket. ;) En hare dök upp, 10-15 meter framför nosen på Sigge, som var lös. Jag kallade, Sigge kastade sig runt och rusade till mig och jag tog honom illa kvickt i halsbandet. Han var inte det minsta intresserad av godiset jag försökte presentera, det fanns bara fokus på haren MEN han hade vänt och kommit! Jag fick dock koppla honom för att kunna fortsätta för annars hade han nog stuckit igen, han var väldigt uppvarvad... men det gjorde ju inget, han hade ju vänt och kommit! Det såg ut som att han själv inte riktigt fattade vad som hänt - egentligen var ju haren intressant men inkallningskommando satt tydligen så befäst i honom att det överstyrde allt. Rätt häftigt faktiskt, det insåg jag så småningom när jag fått ner pulsen till hanterbar nivå. :D

Efter det har jag stoppa honom på räv, rådjur och hare, han har aldrig tagit mer än ett par steg. Räven fick han syn på från ganska långt håll, han hade sin älskade boll i munnen men så fort han såg räven så bara släppte han bollen - det finns liksom inte värde i den trots att det är hans favoritleksak. Men direkt när jag ropade så vände han. Hjärntvätten har fungerat över förväntan.

Idag, vid 5 års ålder, blir han fortfarande väldigt uppvarvad om han ser vilt men det har ändå blivit mycket mycket bättre. Numera kan jag även praktisera nån form av skvallerträning; ser han vilt när han är kopplad så kan jag tjoa "Bra!!" och då kastar han sig runt och vill ha belöning hos mig. :) Det underlättar nog lite att han är både matgalen och bolltokig. Men i början kunde jag nog låtit det regna 100 bollar över honom eller en hel låda mat - han hade inte brytt sig om det för fem öre utan då var det bara viltet som gällde.

Nu är han en ganska mjuk individ men samtidigt högtempererad och med rejäl jaktlust så jag tror inte att jag hade fått honom att stanna genom t.ex. att vråla på honom, hårda korrigeringar eller liknande. Är himla tacksam att jag valde inkallningshjärntvättningen - det har ju inte tagit bort hans intresse för vilt men eftersom han nu går att kalla in direkt när han ser vilt (han har aldrig dragit på vittring utan enbart på synretning, vilket ju underlättar) så tycker jag för min del att det räcker så.

Tack snälla för alla era svar!! Du skrev väldigt bra här Åsa A, så jag ska helt klart börja med detta faktiskt. En plan börjar arta sig för fortsatt träning :).

Tja, med hundar som glatt skulle jaga som idioter även om jag sågade av ett ben på dem eller lockade med ett kg köttbullar så har jag helt enkelt fått göra så att jag ser till att de INTE får möjlighet att jaga. Dock har det blivit mycket, mycket bättre sen jag började med någon liten lustig variant av skvallerträning. De har gått från att vara helt hysteriska vid åsynen av harar, till att kunna gå lugnt förbi dem om de sitter stilla och till en början stanna upp om de börjar hoppa runt.

Min unga är dock inte intresserad av allt vilt, och hon letar inte efter något att jaga. Jag släpper henne i tomma fårhagar och i sandtag där det ska mycket till innan det dyker upp något vilt. Jag har tränat inkallning som en tok och hon håller sig alltid nära mig, så det har hänt att hon varit lös och jag sett vilt, kallat in henne och hon inte märkt något alls. Hon reagerar också först med att stanna om hon får syn på något, och under den tiden hon står stilla, då kan jag kalla in henne.

Dock hoppade det en gång in en hjort i en tom fårhage som vi var i. Hon travade efter några meter innan hon stannade för att jag ropade och sedan kunde jag lugnt gå och koppla henne. Jag är också mycket noga med att inte släppa henne vid de tidpunkter på dygnet då viltet är mest aktivt och aldrig i nya skogar som jag inte känner till.

Min sommarhund kommer jag aldrig släppa lös där det inte är inhägnat. Hon har helt enkelt inte tillräckligt bra inkallning och det finns ingen chans att jag hinner få till det under de två månader hon kommer vara här.

Som någon nämnde i en annan tråd finns det harhägn, vet inte hur det funkar dock. Jag skulle gärna göra det med min, men jag vet som sagt inte hur jag ska jobba ändå ;). Hon bryr sig ju liksom inte om något annat jag kan ge henne...
Det kan inte fungerar med att faktiskt använda harspåren i hängnet som belöning? Att så fort hunden gör det du säger blir hon påsläppt på harspåret i långlina så du kan bryta henne igen, för att sedan kräva lydnad. Just när det är så mycket drifter med i bilden så brukar man kunna dra upp kravnivån rätt rejält högt utan att blir låg av det.

/Camilla

Bra tanke! Men personligen känner jag mig osäker på vad som är viltspår och inte, hur gör jag då?

Jag tror att den främsta idén med ett vilthägn är att man ska öva sin hund att inte dra iväg på synkontakt. I varje fall är det så jag skulle träna min hund.

D.v.s. man går med hunden i långlina eller flexi, och om den stöter upp en kanin stoppar man den med ett skarpt kommando. Poängen med ett vilthägn är ju att man VET att där kommer att bli en viltkontakt inom rimlig tid. Om man går i skogen, har man ju inte en aning om när ett rådjur eller en hare ska dyka upp, och följaktligen får man förmodligen inte någon chans att träna ett stopp-kommando mer än kanske varannan månad. Och just den gången man faktiskt stöter på vilt, kanske man har hunden lös.

Hundar som har så stark jaktdrift att de drar i väg på alla spår, t.ex stövare, drever, beagle etc, går nog inte att få bort beteendet på. Dem ska man inte ha lösa alls, annat än när man faktiskt jagar med dem.

Vältränade spaniels däremot ska ju sätta sig både vid skott och uppflog, likaså om de stöter upp en kanin. Efter det skickas de iväg att hämta bytet.
De får absolut inte förfölja viltet, eftersom de då kommer i vägen för skytten. Det borde gå att träna fram stopp/sitt-kommandot även utan momentet där man faktiskt skjuter djuret.

Problemet är bara att hitta en belöning, som är lika attraktiv...

SÅklart! Min hjärna slutade bestämt funkar när jag inte fattade att jag skrivit om träning i hägn, haha!

Hundar som har så stark jaktdrift att de drar i väg på alla spår, t.ex stövare, drever, beagle etc, går nog inte att få bort beteendet på. Dem ska man inte ha lösa alls, annat än när man faktiskt jagar med dem.

Jodå det går visst att få till en stark stoppsignal även på hundar med stor jaktdrift utan att skada jakten, och jo det går att ha jakthundar lösa även när det inte är jakt men det kräver att man har full uppsynd på dem hela tiden. Jag har sett ett flertal stövare, drevrar och andra jakthundar med stor jaktdrift kunna sitta still vid vilt kontakt, stanna på signal från föraren och komma på inkallning trots att det finns vilt i närheten, men det kräver som sagt mycket arbete.

Bra tanke! Men personligen känner jag mig osäker på vad som är viltspår och inte, hur gör jag då?

Jag har inte heller koll på hur jag hittar viltspåren men jag hade nog räknat med att hunden berättar det för mig när jag har en viltidiot i kopplet/långlinan.

/Camilla

Jag blir alltid lite nyfiken på vad det är hon hittar som är så oerhört spännande att man kan låsa sig såpass att jag får slääääpa med 38 kg Rottis... För min dam är det mest synretning hon går på, så det är väl därför jag inte är säker på vad det är hon luktar. Ibland kan jag märka att hon vill dra iväg och då antar jag att det är vilt.

Jag blir alltid lite nyfiken på vad det är hon hittar som är så oerhört spännande att man kan låsa sig såpass att jag får slääääpa med 38 kg Rottis... För min dam är det mest synretning hon går på, så det är väl därför jag inte är säker på vad det är hon luktar. Ibland kan jag märka att hon vill dra iväg och då antar jag att det är vilt.

Ja, ibland blir man fundersam samtidigt som dom brukar berätta ganska väl när något är riktigt intressant :)
Men jag hade nog försökt utnyttja alla sådana lägen till att höja kravbiten, för ju högre motivationen/driften är att få det dom är ute efter ju högre krav går det att sätta utan att sänka hunden. Det viktigaste är ju egentligen inte om det är just vilt utan att det är en starkt motiverande störning, ju mer generaliserad hanteringen av olika störningar blir ju bättre är det ju.

Min tanke är att jobba med det lite som man tänker med skyddslydnaden att när hunden gör det man ber om riktigt bra så får dom gå i bett på figgen, och eftersom dom är ofta så högt i drift/motivation att nå målet att man kan säga till/kräva en högre nivå än annars utan att sänka hunden för belöningen är otroligt värdeladdad. Och ditt fall är det att det kommer någon typ av krav för att hon ska få fortsätta i spåret hon hitta.

Jagar hon allt på synretning? Till exempel en människa som springer nära inpå eller något? Kan ju kanske vara ett sätt att få till synretningen för att kunna öva på något? Hararna är ju sagt svåra att få till att springa på beställning ;)

Helt OT din tik väger bara 4 kg mindre än min hane, och visst är det bara en unghund du har? :o

/Camilla

Hon är 14 månader :) Inte tjock för fem öre heller ;). Jag förstår precis hur du tänker, man får se det hon vill åt som någon form av externbelöning och det jobbar vi ju med i lydnaden, så why not liksom? Det enda svåra här blir att hon är såpass svår att bryta när det kommer till något hon verkligen är intresserad av... men jag ska jobba med det! Det är ett gissel med stor, stark och självständig hund. Hon ville jaga fåglar förut och i koppel går det bra, då skvallrar hon på dem, joggare går these days också bra då det är en del av vår vardag... barn och små hundar som är ettriga och far omkring är däremot lite svårt så det kan jag ju jobba på! Där bryter jag ju henne lätt i jämförelse på t.ex. hare :).

Tack för din input, guld värt :).

Du får väl be grannskapets barn spela fotboll runt er i, för barn i mängder dessutom med en boll farande brukar bli väldigt engagerande ;)

Syftade inte på att hon skulle vara tjock, mer en insikt om hur liten min kille faktiskt är, för han är ju snart 3 så mycket mer ska han inte växa ;)

/Camilla

Mhmm, vilken tuuur att du inte syftade på tjockis-Rotta ;). Nej hon är faktiskt i riktigt bra form nu! Har du ingen bild på din kille? Jag ska se om jag kan muta lite barn att hjälpa mig med den saken :). Har faktiskt hittat en antijakt-kurs på 2 ggr som en bekant har gått med sin Terv, och hon var supernöjd! Så jag anmälde mig helt sonika till den... får se om den är bra eller ej... nåt nytt lär man sig väl iof alltid.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 805
Senast: lizan
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 182
Senast: Hyacinth
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 680
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka