Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Man kan argumentera och diskutera utan att utgå ifrån att allt annat är helt fel.

Det här är nog det klokaste jag läst i den här tråden...

Har följt diskussionen, och känner mig bara uppgiven. Att ni orkar! Båda sidor är lika goda kålsupare i den här soppan!

Jag vände mig en gång bort från vad jag upplevde var en "Håll-i-och-sparka-på-ridning", genom åren har jag passerat flera olika ridstilar och idag är jag tillbaka nästan där jag började - med den stora skillnaden av insikten av att det jag lärde mig när jag var ung var en förvanskad version av den goda, gamla dressyren.

När det kommer till AR ser jag än idag samma insnöade argument - "AR-är-bra-och-TR-är-dåligt" - som när jag började med AR för åtta år sedan. Allt baserat på okunskap och fördomar om att den dåliga ridning man ofta ser på "ridhus och ridskolor" är samma försvanskade version jag själv upplevde som ung och som har mycket lite att göra med god "tävlingsdressyr".

Och nu frångår jag mina vanliga principer att hålla tand för tunga, men Sveas inlägg skriver jag under på vartenda ord på!

Jag kan dessutom visa ett ridderskap som intyg på att jag satt mig in hyffsat djupt i filosofi och praktik.

Det är med sorg jag ser hur det här forumet enbart utvecklats negativt de senaste åren, ibland frågar folk varför jag inte är så aktiv i diskussionerna. Det enkla svaret är att sånt här tjaffs ids jag inte ägna mig åt i all oändlighet.

Det går att diskutera med oliktänkare utan att hävda att "mitt-är-rätt" eller "ditt-är-fel". Det går att konstatera hemma i sin egen kammare att "det där låter ju befängt" och sedan med öppen attityd fråga "kan du fördjupa det där så jag förstår hur du menar". Blir sedan svaret sådant att man befästs i sin tanke att det var befängt måste man inte trycka ner det i halsen på varandra, det går att konstatera att "jag förstår vad du säger men jag håller inte med".

Man kan argumentera och diskutera utan att utgå ifrån att allt annat är helt fel.

ja det kan man absolut. därav min kommentar att det inte finns endast en sanning.
men argumentet att allt är rätt för det passar just mig och hästen, tycker jag används som mer regel än undantag här, och vore det sant skulle vi alla vara på topp nivå eller hur?

har jag en frågeställning som jag vill posta om tillvägagångs sätt ang. ridning eller övning så lovar jag dig dyrt och heligt att jag aldrig ens skulle tänka tanken att komma som kontring till alla förslag att "jamen jag gör så som jag gör för att det passar mig bäst och hästen bäst : ). Blir liksom lite meningslöst att ställa frågan då eller hur?

Men du tar för givet att Nisse på ridskolan har inriktning tävlingsdressyr?
Han kan väl lika gärna vara en potentiell blivande AR-ryttare?

Om man nu ska göra jämförelser, så är det väl mer rätt att jämföra en nybörjare inom tävlingsdressyr och en nybörjare i AR.?

Nisse rider ju dressyrlektion, inte hopplektion :cool: Att han ska bli tävlingsryttare i dressyr skriver jag inte.

Många, många gånger har jag läst här på Bukefalos att det är orutinerade människor som håller på med AR, så visst håller min jämförelse.
(Fast de allra flesta AR-utövare jag känner är människor som ridit i 30 år och mer, och som har stor erfarenhet av annan ridning).

Immer

Senast ändrad:

Det går att diskutera med oliktänkare utan att hävda att "mitt-är-rätt" eller "ditt-är-fel". Det går att konstatera hemma i sin egen kammare att "det där låter ju befängt" och sedan med öppen attityd fråga "kan du fördjupa det där så jag förstår hur du menar". Blir sedan svaret sådant att man befästs i sin tanke att det var befängt måste man inte trycka ner det i halsen på varandra, det går att konstatera att "jag förstår vad du säger men jag håller inte med".

Hallelulja
:bow: :bow: :bow:

Jag har samma åsikt som du och Svea ang. AR (även om min Sejour var väldigt kort,) men jag måste ändå ställa mig lite på deras sida i detta här.

Det är nog rätt mänskligt att man går i "försvar" om man är i underläge numerärt eller på annat sätt.

En diskussion är ju en tvåvägs kommunikation...

Själva diskuterandet har upphört. Det har ju övergått till ngt annat.

Wikipedia i brist på bättre
Diskussion (substantiv) samtal, överläggning, debatt. Ordet kommer från det latinska verbet discutare, där förleden är dis- (i sär) och efterleden är quatere (skaka). Det har med tiden fått betydelsen 'undersöka, pröva'. [1]

Tre ofta sammanblandade ord: debatt, dialog och diskussion. I en debatt har varje part en agenda som drivkraft. I en diskussion eller dialog kan det i stället vara sökandet efter kunskap eller konsensus som är målet.

och jag menar inte på något vis att "alla kan rida" som fio uttryckte det.

Men om man nu tycker att ngn rider befängt så kan man ju konstatera för sig själv att man tycker det, och sedan släppa det

jag vet inte - är det ngt slags kontrollbehov att alla måste tycka lika :confused:
Är agendan att vi skall debattera oss fram till att AR inte har existensberättigande?

Vad skall Ar ryttarna göra då da är det meningen? Skall de be om ursäkt att de finns? genast skola om sig? Eller minimera sitt skrivande här?

AR är inte min grej men man behöver ju inte driva hetsjakt på dem.

Och så bli det lite nu - på samma sätt som det var hetsjakt på "bakom lod" ryttarna förut.
Någon döpte det till bakom lod fascism.

nolltollerans mot oliktänkande.

Eller snarare Herre på täppan - vem växlar...

Senast ändrad av en moderator:

Och så bli det lite nu - på samma sätt som det var hetsjakt på "bakom lod" ryttarna förut.
Någon döpte det till bakom lod fascism.

nolltollerans mot oliktänkande.

Eller snarare Herre på täppan - vem växlar...

Jag har för mig att du var en av de som inte tillät bakom lod som korrekt under utbildningen?

Är agendan att vi skall debattera oss fram till att AR inte har existensberättigande?

Vad skall Ar ryttarna göra då da är det meningen? Skall de be om ursäkt att de finns? genast skola om sig? Eller minimera sitt skrivande här?

Jag vet inte, men har du inte missuppfattat?

Otaliga är vi som skrivit att var och en gör som man vill, mår häst och ryttare bra, är glada och har roligt, vad spelar det för roll?

Diskussionen hänger mer på att man inte alltid som AR-ryttare kan hävda att allt man gör är korrekt eftersom allt tillåts vara lite som det passar varje ekipage. Om hästen behandlas väl, vad gör det om man försöker trampa även om det kanske inte finns den samling som krävs? Eller om hästen får gå förböjd i en öppna, och alla är nöjda med det? Eller om man tuffar fram i luffartempo utan bak?

Då tycker jag faktiskt det är värre med de nissar inom tävlingsdressyren som även där ska trampa för tidigt. Eller göra andra krumelutter som hästen inte är klar för. Min erfarenhet säger mig, eller det jag har sett, säger mig att då är det inte alltid på hästens villkor, och en del metoder som används av en del ryttare är inte alltid hästvänliga.Faktiskt. Tyvärr.

Man kan inte som tävlingsnisse heller, hävda att allt är korrekt, skillnaden generellt sett är den att tävlingsnissen försöker korrigera felen, och vill inte att hästen tillåts gå på ett visst sätt, för att hästen vill det. Medans en AR- ryttare accepterar dem , möjligen , kanske på sikt att en förändring kan komma, annars får det vara.

Så trissa inte upp diskussionen till att det ska gälla hetsjakt.

Jag är lite sugen på att nämna vår senaste träff på senior, men avstår, annars blir väl den här tråden låst också.

Tycker du har en stor poäng där!

Det blir obehagligt då diskuterande övergår i mässande. Tror att det behöver tas på allvar då någon skriver -jag tror, eller jag tycker just nu..
Att trycka ner sanningar i halsen på folk skapar ju bara dålig stämning. Oavsett vem som har rätt i slutänden.
Den som lever må se, men idag är iaf jag här för att roa hjärncellerna lite, och då är det mest bara irriterande med högdragna attityder och bergfasta sanningar då man vill spåna löst och vitt och brett, även om det kan låta konstigt och knäppt ibland.
Och sånt man gissade var rätt i förrgår kan upptäckas vara fel i morgon:cool:.
-Dom man lyssnar mest på är väl dom som med lugnet i behåll ids förklara sin ståndpunkt så även en dum en kan hajja!:D

För min del handlar det mest om konsumentupplysning. Även om avarterna inom AR kanske inte skadar hästarna fysiskt, så kan de ställa till en massa elände för den framtida utbildningen av hästen. Det är så trist att behöva ägna ett par år åt att utbilda om en häst, inte minst när det rör sig om så mycket pengar, man kan få betala upp till 500 kronor i timmen för en halvtimme med en AR-tränare. Dessutom så är tiden en viktig faktor, ett hästliv är inte så himla långt. Det är svårt nog att utbilda den en gång...

Därför tjatar jag och tjatar om följande saker (och det mesta är applicerabart på vilken dressyr man än väljer):

- Kolla upp vad din instruktör har för bakgrund. Har hon bredd i sin utbildning, eller har hon gått direkt från skogsmulleridning till att ha AR som sin enda erfarenhet av dressyr? Jag personligen tycker inte att AR är ett komplett utbildningssystem, det finns luckor, så jag rekommenderar att man rider för någon som har erfarenhet av annan dressyr också.

- Hur rider din instruktör? Hur bra når hon målet vad gäller att få fram en smidig, lydig och vändbar brukshäst för den anspråksfulla fritidsryttaren? Ser det ut som om ratten, gasen, bromsen och alla växlar funkar? Får du en "vill ha"-känsla av hennes hästar? Har hon ett komplett register av dressyrrörelser på hästarna, eller är hon nischad på några få? Mycket piaff och terre à terre, men inga bytesserier och ökningar?

- Akta dig för stången!

- Våga rida framåt!

- Akta dig för stången!

- Våga rida framåt!

- Akta dig för stången (graman, rollkur, whatever)!

- Rakrikta din häst och rid den framåt!

Vad gäller galopperandet skulle jag för övrigt vilja ge följande kommentar:

När jag började hålla på med AR, och skulle åka på min första kurs med häst, så var kravet för att få vara med att man hade en häst som var grundriden i skritt, trav och galopp. Då var det inget snack om att galoppen skulle undvikas. Hästar med dålig galopp kunde man behöva stärka och balansera till piaff innan de klarade av att gå i samlad galopp, visst. Men inte var det någon som påstod att det skulle vara skadligt eller olämpligt att galoppera innan dess. Tvärtom fick vi lära oss att alla gångarter hjälpte upp de andra gångarterna. T ex så kunde lite galopp förbättra stunsen i piaffen, och den förbättrade piaffen kunde sedan ge bättre styrka och balans i galoppfattningarna. Och så vidare, i en positiv cirkel.

Är det verkligen Bent Branderup himself som avråder från galopp innan hästen kan piaffera, eller har folk bara missförstått och sedan bakat in det bland de etablerade avartessanningarna?

Så trissa inte upp diskussionen till att det ska gälla hetsjakt.

:bow::bow::bow:

Delvis KL

Det verkar ibland finnas ett intresse att haka på och trissa upp stämningar och påstå saker som sen blir sanningar:crazy: Ta poänger genom svepande påståenden om "vissa grupper" o liknande.

Och lustigt nog står den som pratar om hetsjakt eller pakter eller motsättningar alltid vid sidan av och är så klok som en gammal vis gumma:cool: Om det vore sanningen ändå....:angel:

Visserligen är jag gammal men så dåligt minne har jag inte att jag inte minns vem som härjat mest om nos och lod osv. Och även jag såg tråden på senior, för övrigt:crazy:

Här har inte bedrivtis hetsjakt, jag tycker att det har kommit fram kloka välbalanserade synpunkter och även jag har instämt i att det som är hästvänligt är ok, även om man kan se saker olika.

Jag ville med tråden påminna alla om den ändå från början gemensamma grunden och diskutera vad som kan ha lett till distansen idag samt ge lite perspektiv på "motsättningarna", lite distans i i diskussionerna, och jag tycker att många har ändå fört diskussionen på den nivån och på ett trevligt sätt.:bow:

Fredrik. Som vanligt driver du din egen agenda. Visa gärna ett inlägg du anser vara hetsjakt i denna tråden från min sida eftersom du gillar att kollektivt anklaga folk för endera ditten och datten med små subtila hugg, för att sen dra dig tillbaka. Jag ser bara vändande och vridande på saker och från min egen sida, ett påstående just precis som du säger, att det inte finns bara en sanning.

Däremot ser jag folk som lika fanken hoppar igång och läser det man nu vill haka upp sig på och det gäller inte bara denna tråden. Det är synd. Det påminner mig faktisk om en gång på skoltiden då jag bodde i ett annat land där det finns en rad politiska frågor ang. diskriminering av en viss etisk kategori av människor. vi var 4 stycken som delade lägenhet och skulle bestämma vilka sovrum var och en skulle ha. Av ngn anledning var alla nöjda vid valet då det pågick, men sen ngn månad senare då en diskussion runt allmänna rutiner kom upp i huset, så blev vi 3 av den icke-etniska bakgrunden som innehavdes av person nr 4, anklagade för att ha diskriminerat pga den etniska bakgrunden hos denne person, som fått ett visst sovrum. Med andra ord skulle det alltså vara hans etniska bakgrund som gjorde att han minsann fått stå ut med just det sovrummet och vi andra förtryckte honom pga detta. I detta fallet så fanns alltså en förväntan att bli diskriminerad emot, som sen användes som argument för det inträffade. I övrigas ögon var det hela totalt befängt och det fanns inte ett uns av sanning i det hela, snarare hade ingen ens reflekterat vidare över hans etniska bakgrund.

men visst - alla sanningar är ju relativa så jag antar att det väl VAR så då eller hur : )

Senast ändrad:

Inte minst dina inlägg har gjort att jag tycker tråden har blivit mycket intressant och givande och jag tror inte bara för mej utan även för andra.

Det ger ytterligare perspektiv att tänka på i diskussionerna.

Är det verkligen Bent Branderup himself som avråder från galopp innan hästen kan piaffera, eller har folk bara missförstått och sedan bakat in det bland de etablerade avartessanningarna?

Jag har aldrig hört honom säga idet.
I mitt fall, eller kanske snarare hästens, har jag berättat för Bent att hästen ibland bockar rejält i högerfattningen (när vi är på ridbanan) med påföljd att jag blir rädd och så är resten av den lektionen förstörd.
Helt OK att vi låter bli galoppen på hans träningar då, säger han. Det är dock bra att hästen får galoppera ute i skogen i båda galopperna, och hon kommer säkert att fixa högerfattningen på ridbanan med tiden.
Det är helt sant, galoppfattningarna på ridbanan blir allt bättre och nu är det sällan jag sitter med hjärtat i halsgropen.

Immer

Tack. :laugh:

Men du skulle bara veta hur mycket jag har raderat innan jag har postat! :angel:

Hur som helst har det varit nyttigt för mig att tvingas gräva fram vad det egentligen var som jag tyckte var så himla bra med AR under de där åren som jag höll på. Det var ju faktiskt en del.

Att sluta med AR var som att avsluta ett förhållande, med många känslor inblandade och en hel del bitterhet och sorg när bubblan sprack. Jag hade ju trots allt brunnit, andats och levt för AR i fem år, även om jag t ex höll på väldigt aktivt med tävlingskörning samtidigt. Men körningen var en sån grej som jag gjorde för att jag var bra på det och råkade ha ett par jäkla bra små tävlingshästar.

AR var livskonsten.

Jag hade turen att få gå över till en tränare som passade mig perfekt. Han, jag, hästen och lite bra musik, då blir det fantastiska lektioner ibland. Han känner och respekterar (och gillar) mina hästar, känner mig, vet precis vad jag är ute efter för uttryck och känsla i min häst och hur jag tänker när jag utbildar. Och han vet hur han ska ta oss framåt utifrån de förutsättningarna. Nu är jag elev och inte kund och det värdesätter jag väldigt, väldigt högt.

Klokt och sunt och stärker min misstanke om att detta att man inte ska galoppera innan hästen kan göra det samlat är en missuppfattning som rotat sig.

Precis som att det skulle vara "förbjudet" att utbilda hästen på tränsbett. Det är inte förbjudet, bara svårt. Men det är en svårighet som man behöver ta sig förbi om man vill ha gediget hög kvalitet på sin hästutbildning (tycker jag).

Jag har inte hört någon säga att man SKA lära in piaff innan galoppen, men jag vet att jag sagt att man KAN göra så!
Angående tränsbettet att säga som du att det skulle vara en svårighet man måste ta sig förbi tycker jag är att göra det onödigt svårt för sig.. Mina hästar är skolade på tränsbett ett kortare tag (egentligen bara lärt dom böjningen)sen har jag gått över till stång och bridong alt. ridkapson eller stång med 4 tyglar just pga att det är ett i mitt tycke bättre redskap att jobba med. Det bör kanske tilläggas att jag kan sätta ett tränsbett i munnen på mina hästar nu om jag vill och rida dom på det utan problem trots att dom inte är skolade så mycket på träns!

Senast ändrad:

På senaste Bent-kursen var det väl ungefär hälften som hade tränsbett.
Själv rider jag min skolade häst på träns i skogen men på stång på ridbanan. Unghästen arbetas än så länge bara från marken och har ett vanligt tränsbett. Min mans valack, som inte är skolad, rids på stång eftersom det är det enda bett han accepterar - jag misstänker att det dragits och slitits en hel del i den hästens mun i hans "tidigare liv". Med stångbett i munnen går han lugnt och har en mjuk kontakt, stängd mun trots avsaknad av nosgrimma och han får läppstift efter en stund. Med tränsbett gapar han bara man rör vid tygeln, han stressar och springer och blir alldeles okontaktbar. Detta är en häst som aldrig ska tävlas, han är min mans hobbyhäst och rids mest i skogen - varför då krångla till det?

Immer

Senast ändrad:

:rofl::rofl:Bara luffs:rofl::rofl:
Det var kul, snälla, nån som rider för mig, verifiera luffsandet :-)

Där tar du upp en viktig sak, Immer, och det är att man kan behöva klura lite hur man ska göra med en häst som faller väldigt mycket utanför ramarna.

Har man en äldre häst, med en "förhistoria", så kanske den ideala utbildningen på t ex träns skulle bli en så tidskrävande historia att hästen hinner kolavippa innan man kan börja rida lite bekvämt på den. Visst kan man väl lägga på en stång då, om det nu är den mest realistiska och rimliga lösningen. Det kan ju vara bättre att göra så än att hålla på att bråka tills hästen blir pensionsmässig.

Jag kan villigt erkänna att min gamla fjording, som var den första dressyrhäst jag utbildade, var väl kapabel att bestämma sig för att det i vissa lägen var mer värt att ta trycket i munnen av att gå emot ett tränsbett hårt, än att göra sig omaket att samla sig. Stång som standardbetslig, alltså. Men i rättvisans namn ska sägas att han böjde sig väldigt bra för sitsen och hade en extremt stabil sökning framåt-neråt, så han var väl att betrakta som kvalificerad för blank stång.

Jag ser dock tränsbettet som det ultimata redskapet för att kommunicera med och utbilda framänden på hästen. Stångbettet är finjusteringsratten som helst bara bör ägnas ett lätt och noga modererat pillrande eftersom det, precis som kniven, är ett redskap som kan användas till gott och ont.

Inte skära, bara rissssspa.... :D

Liknande trådar

B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 455
Senast: Rina
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·
C
Ridning Jag tycker mig se, väldigt många sidospår i alla diskussioner. I vissa dryftas ridningen enligt de gamla ridmästarna. Är det...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 173
Senast: Sonila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA