Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

*knapp*
Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men vill försöka ge nån slags förvirrad kommentar...
Det är svårt för en människa på 2000-talet att överhuvudtaget uttala sig om "de gamla mästarna". Eftersom vi inte kan veta. Allt baserar sig på gissningar, mer eller mindre avancerade, utifrån vår nutida referensram och de illusioner som har vävts in i historien.
Om man t ex tänker på DLG kan man t ex tänka sig att eftersom hästen var livsnödvändig på den tiden kanske han inte tog upp saker han ansåg självklara, sådant som "alla visste" och därmed utelämnade delar av själva grunden? Att han istället satte tid och möda på att skriva ner det som gick utöver grunden, för att utöka gemene mans kunskap. Därmed har vi svårt att få hela bilden. Eftersom vi inte längre så som samhället såg ut "då", kan vi omöjligen uttala oss med hundra procents säkerhet om hur det var och hävda att vi har sanningen. Utseendemässigt kan man ju se på tavlor och därmed veta hur de allra rikaste pyntade upp sig när de ville visa sig från sin allra mest storslagna sida. Men jag vet att jag på konstutställningar med "gammal" konst har drabbats av den ihåliga känslan av "men var är alla som INTE var stenrika förtryckare då?". Å andra sidan är det väl så att de skickligaste var de som jobbade för de rikaste... ja ja svammel svammel... :crazy:
Vidare undrar jag om det faktiskt finns en enhetlig definition för begreppet AR, och jag undrar om vi ens vill att det finns en enhetlig definition, för en enhetlig definition utestänger utveckling och dynamik... :crazy:
En tanke som slår mig kan du kanske relatera till Carola (kanske kanske... och eventuellt/förhoppningsvis någon fler...); och dethär blir nu en väldigt flummig fundering, så alla antiflummare kan hoppa över de följande raderna, jag undanber mig ifrågasättande av min livsfilosofi. Jag hävdar inte att jag har rätt och besitter en universell sanning. Men jag tänker som så. Om man arbetar som "healer" eller "alternativvårdare" eller whatever, så kan man lära sig vilken teknik som helst. Och sist och slutligen är det ändå det samma - man gör samma jobb iaf... Det att man lär sig en teknik är mera till för A. Klienten, eftersom klienter vill veta vad man gör, dvs ha en definition på vad det är för en vårdform och B. Det är svårt att ta betalt för nåt som är odefinierat. Nu blev inte detta helt jättetydligt, men kanske nån förvirrad själ fattar vad jag talar om... :crazy:
Jag anser att ridningen är likadan. Det finns ett grundelement - det där allt bara funkar. Sen kan man närma sig grundelementet från olika håll och kalla det olika saker i oändlighet.
Så egentligen... vad ett forum kallas är kosmetiskt. Egentligen handlar det om att man hittar en grupp människor man gillar att diskutera med. Där man känner att man har utbyte av diskussionen.
Mina ödmjuka tankar
dressyrtanten
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Solklart som alltid! ;) Kort sagt, "många vägar bär till Rom"... Det kanske finns dom som kanske är korta men svåra, andra långa men jämna osv. Huvudsaken är väl att man hela tiden VET vart man skall, eller.....
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

loki skrev:
Solklart som alltid! ;) Kort sagt, "många vägar bär till Rom"... Det kanske finns dom som kanske är korta men svåra, andra långa men jämna osv. Huvudsaken är väl att man hela tiden VET vart man skall, eller.....
Jo bara man inte vet med hjärnan, utan med känslan... ;) :D
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

För mig var det jättetydligt och jag förstår precis vad du menar samt instämmer nickande. Ditt inlägg var en fröjd att läsa.

Tack! :bow:

Allt är från grunden detsamma, varumärket är det som skiljer och utövaren formar.

:p
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

En tanke som slår mig kan du kanske relatera till Carola (kanske kanske... och eventuellt/förhoppningsvis någon fler...); och dethär blir nu en väldigt flummig fundering, så alla antiflummare kan hoppa över de följande raderna, jag undanber mig ifrågasättande av min livsfilosofi. Jag hävdar inte att jag har rätt och besitter en universell sanning. Men jag tänker som så. Om man arbetar som "healer" eller "alternativvårdare" eller whatever, så kan man lära sig vilken teknik som helst. Och sist och slutligen är det ändå det samma - man gör samma jobb iaf... Det att man lär sig en teknik är mera till för A. Klienten, eftersom klienter vill veta vad man gör, dvs ha en definition på vad det är för en vårdform och B. Det är svårt att ta betalt för nåt som är odefinierat. Nu blev inte detta helt jättetydligt, men kanske nån förvirrad själ fattar vad jag talar om...


:bow:
Instämmer helhjärtat..
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

CarolaLind skrev:
För mig var det jättetydligt och jag förstår precis vad du menar samt instämmer nickande. Ditt inlägg var en fröjd att läsa.
Tack! :bow:
Allt är från grunden detsamma, varumärket är det som skiljer och utövaren formar.
:p
Tack Carola och Sonila, det känns skönt med folk som fattar vad man menar... är så van med att folk ser ut som :confused: eller :eek: när jag försöker förklara nåt som jag tänker på... :cool:
Håller absolut med om din slutkläm Carola. Ett förtydligande till hur jag menade :idea: .
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

dressyrtant skrev:
Håller absolut med om din slutkläm Carola. Ett förtydligande till hur jag menade :idea: .

Blev lite impad själv där för en stund... :angel: :D :angel: :D
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

CarolaLind skrev:
Blev lite impad själv där för en stund... :angel: :D :angel: :D
:D He he jo det brukar hända mig också då och då... :angel: plötsligt kommer det bara nåt som man inte vet var det kom ifrån, men jäklar vad bra det lät!!! :devil: :D :rofl:
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

CarolaLind skrev:
Allt är från grunden detsamma, varumärket är det som skiljer och utövaren formar.

:p

Vad bra sagt! En annan sak som nån sagt här och som fastnat mig i minnet är typ: Att börja rida enligt AR / Barock / Klassiskt är som att lära sig cykla utan stödhjul!

Så har det faktiskt känts för mig! Efter 20 år MED stödhjul... :crazy:
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Britta68 skrev:
Vad bra sagt! En annan sak som nån sagt här och som fastnat mig i minnet är typ: Att börja rida enligt AR / Barock / Klassiskt är som att lära sig cykla utan stödhjul!

Så har det faktiskt känts för mig! Efter 20 år MED stödhjul... :crazy:

Som sagt, vi kan ju stänga igen denna tråden nu när jag själv lyckades klämma ut ett sådant otroligt uttalande :angel: :D

Tur det inte dröjer så länge innan man hamnar på jorden igen. :crazy:

På tal om stödhjul, vet precis vad du menar, skillnaden är enorm!
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Britta68 skrev:
Vad bra sagt! En annan sak som nån sagt här och som fastnat mig i minnet är typ: Att börja rida enligt AR / Barock / Klassiskt är som att lära sig cykla utan stödhjul!

Så har det faktiskt känts för mig! Efter 20 år MED stödhjul... :crazy:
Personligen så misstänker jag att när jag tror att jag har plockat bort stödhjulen har jag bara hissat upp dem ett par millimeter... ;) :D
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Personligen så misstänker jag att när jag tror att jag har plockat bort stödhjulen har jag bara hissat upp dem ett par millimeter...

:bow: :bow: :bow:

Instämmer återigen men känslan däremellan när jag tror att stödhjulen är "borta" är för mig enorm, hela jag ler och det gör även hästen tills jag klantar till det återigen...! :rofl:
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Sonila skrev:
tills jag klantar till det återigen...! :rofl:

Och där känner man igen sig ja... :angel: :D
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Sonila skrev:
:bow: :bow: :bow:
Instämmer återigen men känslan däremellan när jag tror att stödhjulen är "borta" är för mig enorm, hela jag ler och det gör även hästen tills jag klantar till det återigen...! :rofl:
*fnissar* Jo så är det :D Sen när man klantar, då är det plötsligt som att åka fyrhjuling utan stötdämpare i krävande terräng... :crazy: :D
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

:rofl: :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 980
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·
Ridning Jag vill börja med att säga att jag är helt ny på begreppen barock, klassisk ridning och akademisk ridning. Vet nog inte ens...
2
Svar
29
· Visningar
4 427
Senast: cabetty
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp