Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

De hästar jag känner till som tränas enligt AR folosofin tränas en hel del. Det är inte alls bara skrittande som många tycks tro. Det är alla gångarter och mycket samling. De har tränat länge för att komma dit men hästarna har hunnit med både kroppsligt och fysiskt och har därför blivit starka och hållbara med en härlig lust att arbeta.
Har tyvärr träffat på en hel del turridningshästar med ledproblem, men det är en annan historia. Vad jag menar är att många "vanliga ryttare" puschar på sina hästar för fort och när varken kropp eller knopp hänger med blir det problem, både fysiska skador och beteende problem. Just detta har jag inte alls stött på med hästar som är tränade enligt AR filosofin.
Just det du skrev om hästar som inte tränas regelbundet, utan ibland och mycket, är också ett problem helt klart.
Jag lärde mig rida av en gammal kavallerist så jag har själv gått den gamla vägen eller vad man ska säga, men jag känner nu att det jag lärde mig från början har mycket mer med AR att göra än vad många får lära sig nu. Det ska hända för mycket på för kort tid.
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Jag håller med dig. Liknelsen med gungbrädan blir helt vilseledande. Krafterna går inte alls så när vi pratar stångbett.
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Varför skulle inte hästarna göra så mycket? Min häst rids i sina tre gångarter. Tömkörs, longeras, vi tränar mycket med bommar och cavaletti, gymnastikhoppar och rids mycket ute i skogen. Hon arbetar inte mindre än vad jag arbetat mina tidigare hästar, men lite annorlunda.
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Jag har heller ingen erfarenhet av skadade hästar (PEPPAR PEPPAR), inga kotledsinflammationer ed. Vet knappt någon i vårt stall som haft det. Och där rider alla väldigt olika. Det är skillnad på att ridas/arbetas 40-50 min per dag på icke elitnivå och att matchas inför tävlingssäsong.
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Hur tänker du då? (Ang. kraftverkan i stångbett alltså.)mvh/T_B
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

bigganl skrev:
Jag håller med dig. Liknelsen med gungbrädan blir helt vilseledande. Krafterna går inte alls så när vi pratar stångbett.
Jodå, krafterna på ett stångbett liknar gungbrädan. I alla fall om hästen håller huvudet stilla medan man drar i tygeln. Titta på bilden längre ner där jag ritat ut krafterna så ser du tydligare hur det blir! Den bilden gjorde att Tez1 numera håller med mig... ;)
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Menar att jag håller med vad Tez1 skrev. Tyckte det stämde med min uppfattning. Trycket på stången kommer inte alls på samma sätt som på pallen under gungbrädan.
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Jag menar inte att alla som inte tränar AR inspiretat får ledinflammationer. Men. Att det är vanligare bland de som tränar på mera traditionellt sätt. Det hänger givetvis ihop med flera andra faktorer som tävlingshets som gör att det ska gå för fort fram ellet tex ridning på samma underlag hela tiden. Givietvis är vi många som har hela friska hästar fast vi tränar dem på olika sätt. Olika individer kräver ju också olika träning.
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

bigganl skrev:
Menar att jag håller med vad Tez1 skrev. Tyckte det stämde med min uppfattning. Trycket på stången kommer inte alls på samma sätt som på pallen under gungbrädan.
Och jag menade att (jag tolkat det som att) när Tez1 förstod så ändrade hon "uppfattning".

Nu är det ju så att fysikens lagar gäller även om det finns några som inte förstår eller tror på dem... Krafter och moment tillhör enkel gymnasiefysik och till skillnad mot mycket annat inom ridsport så finns det rätt och fel.

Det finns 2 skillnader mellan stången och gungbrädan:

På stångbettet så sitter det inte en person på varje sida. Ena sidan knyter man fast i marken (nackstycke & kindkedja) och den andra sidan försöker någon tynga ner genom att dra i tygeln.

Den andra skillnaden är att hästen kan minska på trycket genom att röra huvudet. Det skulle motsvara att gungbrädebocken kan sjunka ner i marken.

Dessutom måste man förstås tänka sig en gungbräda som inte är horisontell, men att vrida figuren lite borde ju inte vara något större problem.

Förklara gärna hur du tror att det fungerar och varför du tycker att gungbrädan är en dålig liknelse!
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Huvudlaget är en hängare för bettet. Den håller inte emot något om den är rätt justerad, dvs. ingen gagbit. Först rör sig munstycket och ger signal genom rörelsen. Sen tas slaken bort från kedjan och stången börjar pressa mot underkäken. För att huvudlaget ska inverka så måste kedjan vara så illa juserad att den som använder anordningen bör fundera över sitt hästinnehav.
Och ändå så är den retningen som ett nackstycke ger litet i förhållande till allt annat som redsan har uppstått i munen på hästen.
Längning, sökning neråt är en hjälp som medvetet läres hästen. Olika metoder finns och som vanligt är all bra utom dom dåliga, till vilket längning med nackstycke räknas.
Min tränare länger hästen bara genom att använda armarna i luften utan några som helst tyglar. En inlärd hjälp.
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Tillbaka på blixtvisit:

Kan man inte likna stångens krafter i munnen med ett spett som man bänder upp sten med? Jag postar en bild av ett spett som skall välta en sten. Ponear att den stora stenen är orubblig.

http://www.kahlin.net/noir/spett.jpg

Theresa
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Noir2 skrev:
Kan man inte likna stångens krafter i munnen med ett spett som man bänder upp sten med? Jag postar en bild av ett spett som skall välta en sten. Ponear att den stora stenen är orubblig.

http://www.kahlin.net/noir/spett.jpg
Ja, den liknelsen funkar också. Om man drar enligt den gula pilen så blir resultatet att det trycks enligt den orange och den blå.

Skillnaden är att den stora stenen trycker ovanifrån, medan kindkedjan håller emot genom att dra nerifrån, men annars är det ju lika.
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Redhorsefarm skrev:
Sen tas slaken bort från kedjan och stången börjar pressa mot underkäken. För att huvudlaget ska inverka så måste kedjan vara så illa juserad att den som använder anordningen bör fundera över sitt hästinnehav.

För att nackstycket ska ta upp någon kraft så krävs att nackstycket är sträckt i samma läge som kindkedjan sträcks. Men det stämmer, nackstycket är nog oftast aningen slakt i det läget. Den största effekten är naturligtvis att underkäken kläms mellan bett och kindkedja. Och även om en viss del av kraften tas upp av nacksycket så är det nog i princip försumbart, ur hästens synvinkel. Den är ju som sagt betydligt känsligare i laner och kindkedjegrop...
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Snabbis igen:

Jag satte sambons arm i ett kandar och en hövåg mellan tygel och bett och drog enligt vågen 1 kg (den andra tygeln drog också 1 kilo får man förmoda) och han sade Aj! trots att hans armben är inbakade i muskler som dämpar lite. Jag vill aldrig rida med 2 kg i ett stångbett. Jag gillar ju hästar...

Tessan
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Defintivt något alla som rider borde pröva på! Allför många har ingen aning om hur mycket tygeltagen känns i hästens mun, skrämmande.
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Herregud vad bra du skriver. Väldigt bra förklarat. :bow: :bow: :bow: :bow:

Bara att hålla med!

OlleAtlas
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Första gången jag frågade en instruktör hur islandsstången funkade satte hon bettet framför min vad, spände kedjan bakom vaden och tog ett tygeltag. Jäklar, jag trodde att jag skulle amputeras. Sen dess testar jag alltid så om jag rider på stång. Har nu en egen islandsstång som dessutom är tredelad med tungfrihet, den är en andeviskning jämfört med den första. Har också en spansk stång som inte alls känns lika hemsk som den första runt vaden. Det är stor skillnad mellan stång och stång är vad jag kommit fram till.

Oftast rider jag på ett vanligt tredelat bett, men ibland stång. Bra test i varje fall.

OA
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Här har ni alla "riktiga" akademiska häst/ryttar anatomiska high tech saker att kolla in :-)
(edu = universitet/utbildning)


http://cvm.msu.edu/dressage/thecenter/projects/index.htm


http://cvm.msu.edu/dressage/index.htm


under första länken är det diverse projekt och artiklar de genomfört, bland annat varit på Spanska ridskolan för att undersöka

andra länken är till deras första sida av hemsidan (eller tvärtom om jag lagt dem fel)

allt är på engelska dock



(detta var allmänt inlägg, jag fattar inte hur man kan svara allmänt utan att det ser om som man svarar på senaste inlägget, sorry :-) )
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Du kan väl starta en ny "mcPhail-tråd" ?

Alltid intressant att kolla den sidan, var ett bra slag sen jag var inne nu, tack för påminnelsen!

- Finns nånstans där tjusiga bilder på tryck i sitsen - i färg och allt. /T_B
 
Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

varsågod för påminnelsen :-) jag är bara så väldigt intresserad av high tech mätningsapparater :-) Den fluoroscopy teknik det omnämns i vissa projekt, den har jag själv gjort på min egna nacke. Det är rörliga real time bilder på strukturerna i rörelse, i motsats till de statiska bilderna som annars är vanligt. På människosidan, inom medicinska fältet, räknas fluroscopy som kontroversiellt, men inte utanför Sverige. Ett mycket fåtal svenska människokiropraktorer har sådana apparater.

Jag har inte bläddrat igenom allt på sidan, men det skulle ju vara intressant att läsa om datan osv de kollat på Spanska Ridskolan.

Inte kan jag starta trådar :o
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 980
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·
Ridning Jag vill börja med att säga att jag är helt ny på begreppen barock, klassisk ridning och akademisk ridning. Vet nog inte ens...
2
Svar
29
· Visningar
4 427
Senast: cabetty
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp