Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Det finns en stång, med skänklar och kedja som kallas akademiskt bett. Finns en tråd om det här på buke. Pelhamstång är skarpt, har ridit mycket med det i hoppning, de flesta hästar knäcker av i nacken när man använder det i markarbetet. Så där är dra ihop ingen underdrift.

Sv: Vad är ridning enligt den Akademiska läran? (rörig tråd med många funderingar)

Ja, så tänkte jag också. De tränare jag rider för har då aldrig föreslagit en piaff. Vi jobbar metodiskt och lugnt, även fast jag har i läxa att min häst ska kliva på med energi.

Sen det här med bett. Jag har ridit på Pelham förr, ett bra bett om man rider det på två tyglar, tycker jag, och har koll på vad de olika tyglarna innebär. Det är mindre skarpt på ett sätt, än min spanska stång, men det är samtidigt skarpt för att skänkeln tar snabbt. Min häst tycker bättre om den spanska stången och jag rider i den med små hjälper.

När jag tittar på vår (hästens och min utveckling) så tycker jag så här. Jag har en islandshäst och de är ofta lärda på ett sätt att de stressar en smula och tar upp huvudet när man begär olika saker. De har också mycket lätt för att korta sig. Men stången har vi fått en stabilare framåt/nedåtsökning, och han har lärt sig att länga sig, samt att följa med min hand utåt eller mjukt till en kortare ram. Nu för tiden rider jag mest i ett tredelat "vanligt" bett med viss tungfrihet och vi får precis samma reaktion som på stången. Så för mig känns det som att stången hjälpt oss att hitta en bra form och att vi nu kan jobba vidare på tränsbettet. Kanske en genväg, men den har funkat. För oss.

Men jag tror inte att min tränare skulle rekommenderat en spansk stång till oss ifall jag inte haft egen balans eller åtminstone något sånär koll på mina händer.

OA

Det är säkert olika hos olika tränare när de börjar begära tramp. Men om det är den tränaren som du föreslog att jag skulle komma och titta på som är "din", så har "min" tränare gått i samma skola.

Alla stänger har ju samma grundfunktion. Genom hävarm länga överlinjen genom tryck på nacken och under hakan. (Du känner säkert till det.)
Sen kan de kallas vad som helst eller se ganska olika ut.
Förstår inte vad du hakar upp dig på gällande den akademiska stången? Den kan ju inte jämföras med en perlhamstång alls.
Den akademiska stången skulle inte jag kalla något representativt för en AR ryttare. Den är ganska nyligen "uppfunnen" om jag får uttrycka mig så. Vanligast för de som rider på stång är nog spansk stång eller alta escuelastången.
Man måste kunna behärska de redskap man har. Tränsbett är inte heller något lätt verktyg.
Strävan är ju hela tiden en avslappnad häst med bärighet och med en sökning mot bettet och nacken som högsta punkt. Då använder men det verktyg som hjälper bäst för tillfället. Har man en stjärnkikande häst KAN det vara lämpligt med stång har man en damsugare passar förmodligen ett tränsbett bättre. Skolar man sen sin sits blir bettet mer sekundärt.
Om man lurar sig själv genom fix och trix må vara hänt men man känner ju ganska snart hurvida hästen fuskar -krullar ihop sig, knäcker av tappar rygg och bakben.
/T

Håller med helt Olle.
Tror inte heller min tränare skulle rekomendera stång till min stjärnkikare om h*n inte tyckte att min hand/sits var stabil nog. Sen kan man ju tycka vad man vill om stången men det har varit ett jättebra hjälpmedel och numer når jag bra ridning på mitt SP.
Å söndagsrider på stången ;)

/T

Tez1 skrev:
Alla stänger har ju samma grundfunktion. Genom hävarm länga överlinjen genom tryck på nacken och under hakan. (Du känner säkert till det.)
/T

Glöm bara inte att det blir tryck på hävstångspunkten i hästens mun. Och där är det ännu känsligare än i nacken och kinnkedjegropen./T_B

Nja blir det verkligen det? Jag tänker att munnen är relativt opåverkad genom att vara centrum för hävstången. Fast det beror väl lite på förhållandet mellan över och underskänkelns längd.
Typ om jag fattar stångens mundel med mina båda händer med handlederna uppåt och knäpper kedjan under handleden. När sen en medhjälpare tar i tygeln så känns mundelen tämligen opåverkad(givetvis så vrids den men ger inget tryck). Trycket blir då på mina handleder från kedjan undertill samt troligtvis på nackstycket om jag hade kunnat känna efter.
Utveckla gärna mera.
/T

Jo jag tror säkert att det kan kännas bra att rida på en stång. Jag tyckte själv att mitt pelham var väldigt behagligt! Jag kunde släppa ut tyglarna ganska mycket, ändå gick hästen där och böjde på halsen alldeles av sig själv.... ;) .Hästen har respekt för den typen av bett, så de blir lydiga. Men det är ju inte riktigt den typen av eftergift man strävar efter i dressyren, där man vill ha hästen framåt-nedåt eller med nacken som högsta punkt, dessutom är det ju önskvärt att näsan hamnar i lod. Där vill man ju att hästen tar stöd på bettet.

Stångbettet på kandaret har ju en lite annan inverkan. För det första använder man ju bara stången då den behövs, huvuddelen av ridningen görs ju på bridongtygeln. Mitt bridong bett var ett smalt tredelat, vilket funkade bra.

Jag tror inte att hästen mår dåligt på något vis av att ridas på en stång. Men det är i mina ögon lite av en illusion av bra ridning, Ta nu inte detta personligt, för jag har aldrig sett någon av er rida. Ni kanske rider byxorna av mig i verkligheten!!! Jag bara diskuterar hypotetiskt utifrån mina erfarenheter av att rida med den typen av bett.

Senast ändrad av en moderator:

Tez1 skrev:
Nja blir det verkligen det? Jag tänker att munnen är relativt opåverkad genom att vara centrum för hävstången. Fast det beror väl lite på förhållandet mellan över och underskänkelns längd.
Typ om jag fattar stångens mundel med mina båda händer med handlederna uppåt och knäpper kedjan under handleden. När sen en medhjälpare tar i tygeln så känns mundelen tämligen opåverkad(givetvis så vrids den men ger inget tryck). Trycket blir då på mina handleder från kedjan undertill samt troligtvis på nackstycket om jag hade kunnat känna efter.
Utveckla gärna mera.
/T

Jag kan utveckla mera. Naturligtvis blir det MESTA trycket i hästens mun, JUST eftersom den är centrum för hävstången!

Jämför gärna med en gungbräda. Munnen är som bocken gungbrädan vilar på. På ena sidan av gungbrädan sitter då tygeln och på den andra hänger nackstycket och kindkedjan och håller emot. Tror du att gungbrädebocken inte utsätts för något tryck...?

Det är snarare så att trycket i munnen motsvarar SUMMAN av tygelkraft och nackstycke/kindkedjatryck.

summer san skrev:
Jo jag tror säkert att det kan kännas bra att rida på en stång. Jag tyckte själv att mitt pelham var väldigt behagligt! Jag kunde släppa ut tyglarna ganska mycket, ändå gick hästen där och böjde på halsen alldeles av sig själv.... ;) .Hästen har respekt för den typen av bett, så de blir lydiga. Men det är ju inte riktigt den typen av eftergift man strävar efter i dressyren, där man vill ha hästen framåt-nedåt eller med nacken som högsta punkt, dessutom är det ju önskvärt att näsan hamnar i lod. Där vill man ju att hästen tar stöd på bettet.
Samma gäller för oss AR'are. Släpper vi på stången lite ska hästen givetvis söka fram och ner efter kontakten igen. Sen rider förmodligen inte de flesta av oss med stöd utan mer kontakt eller vad man vill kalla det. Om det går att få en nyans skillnad....

summer san skrev:
Stångbettet på kandaret har ju en lite annan inverkan. För det första använder man ju bara stången då den behövs, huvuddelen av ridningen görs ju på bridongtygeln. Mitt bridong bett var ett smalt tredelat, vilket funkade bra.
Och i AR sammanhang(tills hästen har tillräcklig styrka och förtroende för handen att den tar ordentilg kontakt bara på stången)
så används också stången bara när den behövs, annars rider man på kapson, bridong eller bara sitsen.
summer san skrev:
Jag tror inte att hästen mår dåligt på något vis av att ridas på en stång. Men det är i mina ögon lite av en illusion av bra ridning, Ta nu inte detta personligt, för jag har aldrig sett någon av er rida. Ni kanske rider byxorna av mig i verkligheten!!! Jag bara diskuterar hypotetiskt utifrån mina erfarenheter av att rida med den typen av bett.
Jag tar inte åt mig angående min användning av stångbett ;)
/T

Tez1 skrev:
Samma gäller för oss AR'are. Släpper vi på stången lite ska hästen givetvis söka fram och ner efter kontakten igen. Sen rider förmodligen inte de flesta av oss med stöd utan mer kontakt eller vad man vill kalla det. Om det går att få en nyans skillnad....

Och i AR sammanhang(tills hästen har tillräcklig styrka och förtroende för handen att den tar ordentilg kontakt bara på stången)
så används också stången bara när den behövs, annars rider man på kapson, bridong eller bara sitsen.
Men hur går det till rent praktiskt, när hästen bara har en stång i munnen? På det akademiska bettet finns ju ingen bridong?
Jag tar inte åt mig angående min användning av stångbett ;)
Bra!/T

(10 tecken)

Susan du har fullt i din inkorg så jag kan inte PMa dig!

AnnA_ skrev:
Jag kan utveckla mera. Naturligtvis blir det MESTA trycket i hästens mun, JUST eftersom den är centrum för hävstången!

Jämför gärna med en gungbräda. Munnen är som bocken gungbrädan vilar på. På ena sidan av gungbrädan sitter då tygeln och på den andra hänger nackstycket och kindkedjan och håller emot. Tror du att gungbrädebocken inte utsätts för något tryck...?

Det är snarare så att trycket i munnen motsvarar SUMMAN av tygelkraft och nackstycke/kindkedjatryck.

Mja, men på en gungbräda ger ju lasterna motriktade moment. Alltså gungbrädan går av på mitten vid stödet om den uttsätts för tillräckligt hårt tryck.

På stången är det en kraft(moment) i tygeln som delas upp två mothållande moment, nackrem och kedjan. Förutsatt att kedjan är riktigt spännd också givetvis. Annars blir det lite av en hissbetts-anordning typ pessoa.

Ta samma gungbräda och ta bort båda vikterna och förankra den ena änden uppåt i ett träd med ett rep ex.vis. Sätt även fast ett rep lagom spänt uppåt mellan bocken och den ännu fria änden på gungbrädan. Sen tar någon och lyfter den fria änden på gungbrädan uppåt. Så ser väl snarare moment och lastfördelningen ut.
Bocken tar inte största smällen här det gör snarare repet längst ut på motstående sida. Motsvarande nackstycket.
Sen beroende på var hästen har sitt huvud så fördelas kraften på mundel och kindkedjan.
/T

Sorry, men det där är önsketänkand. Spänn stången runt din egen fot och kolla var trycket kommer och hur mycket. Du behöver inte kunna fysik för det./T_B

Tez1 skrev:
Mja, men på en gungbräda ger ju lasterna motriktade moment. Alltså gungbrädan går av på mitten vid stödet om den uttsätts för tillräckligt hårt tryck.

På stången är det en kraft(moment) i tygeln som delas upp två mothållande moment, nackrem och kedjan. Förutsatt att kedjan är riktigt spännd också givetvis. Annars blir det lite av en hissbetts-anordning typ pessoa.

Ta samma gungbräda och ta bort båda vikterna och förankra den ena änden uppåt i ett träd med ett rep ex.vis. Sätt även fast ett rep lagom spänt uppåt mellan bocken och den ännu fria änden på gungbrädan. Sen tar någon och lyfter den fria änden på gungbrädan uppåt. Så ser väl snarare moment och lastfördelningen ut.
Bocken tar inte största smällen här det gör snarare repet längst ut på motstående sida. Motsvarande nackstycket.
Sen beroende på var hästen har sitt huvud så fördelas kraften på mundel och kindkedjan.
/T

Om det ser ut som du säger så ligger inte brädan kvar på bocken utan man kommer hissa upp den i trädet...

Du verkar ju i alla fall ha hängt med på några fysiklektioner, det är bra för då är det lättare att diskutera :)

Precis som du säger så är det ju ett moment pga tygeln och ett mothållande moment från kedja och nackstycke. Men det krävs ju en mothållande kraft vid bettet för att det ska kunna bli ett vridmoment! Annars skulle inte bettet ligga kvar i hästens mun, utan försvinna genom hästens huvud i riktning mot ryttarens hand... Jag ritar en förenklad bild.

bett.jpg

Momentjämvikt (runt bettet):
a*I = b*II, dvs b=a*I/II

Kraftjämvikt:
c=a+b = a*(1+I/II)

c är kraften i hästens mun. b fördelas mellan kindkedja och nackstycke.

Citat:
Men hur går det till rent praktiskt, när hästen bara har en stång i munnen? På det akademiska bettet finns ju ingen bridong?
Slut citat.

Förstår inte riktigt vad du menar :confused:
På en kandarstång finns ingen bridong heller.
Narurligtvis så komplementerar man stången med en bridong om man önskar, oavsett vad stången må kallas ;)
/T

Vilken bra bild precis vad som saknades.
Jo ska bli ingenjör ju så fast har en mek/hållf. tenta kvar :angel:
Jag ger upp min stång beter sig inte ens som din fina figur vill visa.
Nu har jag blandat in diverse kroppsdelar även sambon(som fö aldrig får rida min häst med stång någonsin) höll på att bryta armen av mig.
Stången verkar krftigt på lanerna ja, men även kraftigt i kedjan. Det blev som en klämverkan. Hm, rykten om folk som knäckt nosen på hack men det här var grejjer det. Konstigt att man inte hört då om folk som brytit underkäken på sin häst.
Jag fick ingen märkbar reaktion i nackremmen. Beror på hur lång överskänkel man har och jag har en kort.
/T

Gissar att iakttagelsen är riktig. Nackremmen är nog bara till för att hänga bettet på rätt ställe. Innan den börjar bromsa så har nog lanerna blivit köttfärs.
Längdenskillnaden påverkar nog mest hur fort kedjan träder i verkan. Och sen hur hårt den drar åt beroende på utväxlingen.

Äh jag hade bråttom när jag skrev det inlägget...Jag har sett den stången användas med delta och en tygel, då blir ju effekten av stången samma hela tiden. Jag saknade alltså bridong tygeln.

Tez1 skrev:
Vilken bra bild precis vad som saknades.
Jo ska bli ingenjör ju så fast har en mek/hållf. tenta kvar :angel:
...
Jag fick ingen märkbar reaktion i nackremmen. Beror på hur lång överskänkel man har och jag har en kort.
/T

Tackar, det var ju kul att min slarviga figur kunde bidra med nåt :)

Hur kraftfördelningen mellan nackstycke och kindkedja blir beror mest på hur vinklarna är när kedjan tar stopp. Om det är som i min bild (ca 45 grader) så ska det bli lika stora krafter, b/sqrt(2), i både kedja och nackstycke. Men om kedjan är hårdare spänd, så att den nästan är vinkelrät mot bettet så blir i princip all kraft i kedjan och nästan inget i nackstycket. Överskänkelns längd påverkar nog vinklarna till viss del, men den påverkar framförallt storleken på krafterna b och c. Om man har kort överskänkel och lång underskänkel så blir både b och c mycket större, enligt formlerna i mitt förra inlägg.

Lycka till med ingenjörsstudierna! Själv har jag äntligen lämnat högskolan...

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 992
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 819
Senast: IngelaH
·
Ridning Jag vill börja med att säga att jag är helt ny på begreppen barock, klassisk ridning och akademisk ridning. Vet nog inte ens...
2
Svar
29
· Visningar
4 431
Senast: cabetty
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 806
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar