Sitsträning

Sv: Sitsträning

Det tar ett tag att ändra om vanor men med träning och motivation går det. Lägg gärna upp övningar mentalt där du tänker dej in i vilka hjälper du ska använda och när. Tänk på VAD du ska göra (istället för vad man inte ska göra ;) ) och visualisera hur du gör det innan du sitter upp. Ha gärna någon som kan kolla med jämna mellanrum så är det lättare att inte fuska ;)

Jag har ofta fallit tillbaka på gammal "fulridning" men det är ofta när det känns som att det inte går och motivationen brister. Det är ok att det blir så ibland, ingen idé att straffa sej själv mentalt för det. Fokusera på att försöka märka av när du gör det och intala dej själv att det är en genväg och du är minsann ryttare nog att inte ta genvägar i din ridning! Eller hur? ;)

Ett väldigt bra sätt är att jobba med sin kropp (medvetenheten) utan hästen. I början kan man kanske behöva hjälp genom att gå till en feldenkraispedagog, basal kroppskännedom-tränare, alexanderteknik-lärare etc etc. När man sne har kommit en bit på väg bär man med sig sitt fokus på kroppen överallt och tränar sin mentala närvaro. Att träna på den dygnet runt istället för bara ½timme om dagen (om ens det) ger betydligt bättre resultat.

Min sits (och rörelsemönster i övrigt) förbättrades mycket (haha, då kan man tänka sig hur den var tidigare... fast, jag har ändå fått beröm för min mjuka, följsamma sits tidigare, så den kanske förstörts på senare år?) under tiden jag inte red något utan jobbade med min kropp utan häst.

Precis. Man måste börja jobba med sig själv också. Bli medveten om hur jag står, går och rör mig, t.o.m. hur man ligger när man sover är viktigt!

Mvh Monika

Jag har oxå förstått att man måste tänka på sin hållning så ofta som möjligt för att den skall förbättras. Men vem ska man egentligen kontakta för att få bästa hjälpen?? Är det någon som håller på med feldenkrais (oj hur stavas det...) eller finns det någon annan "metod" som oxå är bra?? Såg att psykogrrl hade gett några olika förslag... Kan en massör, kiropraktiker eller sjukgymnast ge bra hjälp?? Jaja, får börja med att tänka på hur man sitter vid datorn direkt nu i alla fall :smirk:

Var bor du? Min tränare är feldenkraispedagog och har varit hos Sally Swift t ex (och hon finns i mellersta/södra skåne). Den sits hon inte kan hjälpa till med finns inte... Men det är ingen "quick fix".

Ajdå, det var ju synd att hon inte höll till kring Dalarna... För det är där jag finns... Är det en feldenkraispedagog jag bör hitta?? Känner att jag behöver gå hos någon sådan och därefter försöka att utvecklas i ridningen. Har börjat förstå hur jag sitter, o vilka problem jag har. viker mig i insidan, faller ut på ytter sittben, svårt att komma ner på vänster sittben etc... Men då jag själv tycker att jag är sne så vill jag försöka att lösa det först. För att därefter ta tag i det vid ridningen. Rider barbacka nu för att jag verkligen ska känna då jag hamnar snett. Tycker att det är svårare att känna det då man rider med sadel....
Någon som har lite tips vad jag kan tänka på nu direkt?? Både vid ridningen och annars...
Hejsanhopp

Men Carmenzita, vi som nästan är grannar, kan du rekommendera någon tränare som är bra för sitsen? Jag vill verkligen komma till botten med detta och lägger hellre ut pengar för att få en bra sits än samma kostnad för på en "vanlig" dressyrträning.

Vill du inte skriva ut namn här så maila eller PMa mig!

Kan du inte säga vem din tränare är? Vill gärna anlita henne om hon finns i närheten.

// Emelie

Fifflan skrev:
Eftersom svårighet att följa hästens ryggrörelser oftast beror på ofunktionella spänningar hos ryttaren, kan det vara lönt att sitsträna på en häst med mjukare rörelser, för att själv klara av att slappna av i rätt muskler. Sedan kan man ta sin nyfunna rörlighet med sig tillbaka till sin 'skumpiga' häst.
Jag tror också på att smyga in hästen i trav, och låta den trava bara så länge som man känner att man kan sitta MED hästen i rörelsen, sakta av så fort du känner att du börjar sitta EMOT! Skritta tills du hittat din balanserade sits igen, och smyg igång en ny trav. Att skumpa varv på varv med vissa muskler kollapsade och andra hårt anspända som kompensation, och tro att man kan NÖTA in följsamhet i sitsen, tror jag är dömt att misslyckas!!

Japp! Jag har just beslutat mig för att byta tränare då min nuvarande låtit mig just skumpa runt på vbl-korsningen så både hon och jag är alldeles mörbultade. Till saken hör att detta är den första hästen som fått mig ur balans. Halvblodet är en dröm att sitta på och där är sitsen väldigt korrekt...men på denna häst stämmer ingenting ( hon är oerhört orutinerad) Så, efter att ha sett BJ träna ett blandat samelsurium av ryttare förra helgen har jag bestämt att min nya tränare ska ha samma inriktning som hon. Provade lite av den tekniken och skumpandet var betydligt mindre samt att jag kunde hålla mig i bättre position i sadeln. Tidigare har jag ridit araber , varmblod (skolat om några själv), kallblod och halvblod och endast på denna funkar inte sitsen :confused:

Inte klokt, men man känner sig som en nybörjare helt plötsligt :cool:

Jag har exakt samma problem som du. Viker mig i höger sida, flyttar över vikten på vänster sittben och kan inte få mitt vänsterben till hästen. Eller rättare sagt hade samma problem. För även om det inte är helt borta, och jag ständigt måste tänka på det, så har det blivit mycket bättre.

I alla år har mängder av instruktörer sagt till mig att jag sitter snett. De har sagt att ta fram din vänstra axel, lägg vänstra benet mer intill. flytta vikten mer till höger och massor av annat, men inget hjälpte. Jag blev bara mer och mer frustrerad. Ett tag tog jag Alexanderlektioner, det hjälpte åtminstone lite. Men så hände mycket på en gång. Jag red för en instruktör som verkligen fokuserade på problemet. Hon gick vägen via hästen. Jag fick sitta och känna. På volten flöt min häst gärna iväg utåt och instruktören visade mig hur jag kunde tolka det som att det var jag som tryckte ut honom med mitt bäcken. Hon visade mig hur jag skulle räta på bäckenet och koncentrera mig på att känna hästen-räta bäcken. Sen lärde hon mig hur man sitter rakt över hästen, vad det innebär.

Jag blev faktiskt ganska så arg och förtvivlad. Kände mig som årets nybörjare och helt kass. Fanken, helt plötsligt kunde jag inte ens styra min egen häst. Men så efter ett tag började det hända grejer.

I samband med detta började jag läsa i en bok jag haft liggande i många år "For the good of the rider" av Mary Wanless. I den skriver hon om ett "botemedel" som jag lyckats ta till mig och blivit hjälpt av. Få se om jag kan förklara, något sånt här är det.

Man ska tänka sig en tunn skiva (jag brukar tänka bakplåt) som går genom kroppen, framifrån och bakåt på en linje som går från bröstet (t ex det högra) till höger sida på pubisbenet. Själv sitter man på en stol. Nu ska man försöka flytta hela plåten mer mot navel och mitten av magen. Det tar ett tag att få in känslan. Sen tänker man sig en likadan plåt på vänster sida och flyttar den med. Då hamnar man rakt, men det tar många gånger att komma på känslan. När det börjar funka på stolen så tar man med sig övningen upp på hästryggen. Till slut kan man tänka att även hästen har sådana plåtar genom kroppen och man själv sätter ihop sina plåtar med hästens. Det här låter väl helsnurrigt, men för mig har det funkat.Det gör att jag rätar ut mitt bäcken och sätter mig rakt. Det går ju inte att skjuta plåten mot mitten ifall den är böjd till höger. Samtidigt blir det så att mitt bäcken skjuts till höger och voila, viket i sidan försvinner. Vänsterbenet kommer intill. Och min häst går rakt.

Hoppas att du förstår något av denna förvirrade förklaring.

OlleAtlas

:bow: tack tack... ska läsa din förklaring massa gånger för att riktigt förstå hur du menar. därefter ska jag prova mig fram och efter det kanske jag får börja om och läsa... hihi... återkommer om jag kör fast...

Liknande trådar

Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 745
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 265
Senast: AmandaJ
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 822
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka