Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Hm...då får jag nog be malingbg att definiera luffsa.

1. En häst som masar sig fram utan engagemang och energi?
(Det är för mig att luffsa)

2. En häst som går i "myrtempo" men som sätter under sig, har energi och lyssnar till sin ryttare 100%
Det är för mig inte att luffsa utan ett embryo till kommande inlärning.

Det sistnämnda är det jag upplever hos djurjouren. Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig i mitt liv sett en häst (hyffsat oriden) reagera på hjälper som enbart kommer från höft och övredelen av skänkeln på det sättet som jag fick se där. Och sedan att få fram nääästan samma reaktion själv...även om det nu tog två pass att komma dit...ja då i "luffs" eftersom jag var tvungen att hitta rätt knappar i min sits.

Som allmänt tillägg till tråden tycker jag att det är väldigt lustigt att alla som rider åt tävlingshållet anser att 99% av de som inte gör det luffsar. Punkt slut.
Inga diskussioner, vi gör rätt ni gör fel.
Kan inte luffset få vara något som ska försvinna så småningom?
Kan det inte vara så att de som har svårast för sig väljer andra inriktningar (bland andra så klart) och därmed behöver mycket tid på sig för att hitta något som liknar kroppskontroll?

Sen håller jag med om att luffsandet inte ska vara där när man hävdar att hästen arbetar.

Fast jag kanske ska maila min tränare från SR och säga till honom att vi bara luffsade när vi tränade piaff, passage, ökad trav, galopp piruetter m.m.?

Där tar du upp en viktig sak, Immer, och det är att man kan behöva klura lite hur man ska göra med en häst som faller väldigt mycket utanför ramarna.

Har man en äldre häst, med en "förhistoria", så kanske den ideala utbildningen på t ex träns skulle bli en så tidskrävande historia att hästen hinner kolavippa innan man kan börja rida lite bekvämt på den. Visst kan man väl lägga på en stång då, om det nu är den mest realistiska och rimliga lösningen. Det kan ju vara bättre att göra så än att hålla på att bråka tills hästen blir pensionsmässig.

Jag kan villigt erkänna att min gamla fjording, som var den första dressyrhäst jag utbildade, var väl kapabel att bestämma sig för att det i vissa lägen var mer värt att ta trycket i munnen av att gå emot ett tränsbett hårt, än att göra sig omaket att samla sig. Stång som standardbetslig, alltså. Men i rättvisans namn ska sägas att han böjde sig väldigt bra för sitsen och hade en extremt stabil sökning framåt-neråt, så han var väl att betrakta som kvalificerad för blank stång.

Jag ser dock tränsbettet som det ultimata redskapet för att kommunicera med och utbilda framänden på hästen. Stångbettet är finjusteringsratten som helst bara bör ägnas ett lätt och noga modererat pillrande eftersom det, precis som kniven, är ett redskap som kan användas till gott och ont.

Inte skära, bara rissssspa.... :D

Och där har du ju mig och min 24-åriga dam då. När jag köpte henne, var hon 17 år och hade SIN förhistoria... och där upptäckte vi ganska snart att kandarbetslingen var det bästa för att få henne att ens vilja försöka göra ngt som jag bad henne om. Idag växlar jag mellan blank stång (portugisisk unghäststång) och tredelat mässingstränsbett.

Sen håller jag med om att luffsandet inte ska vara där när man hävdar att hästen arbetar.

Men det är ju just det många gör-hävdar att hästen arbetar när de luffsar-en egen sanning.
Det är den sanningen som diskuteras.
Vem klankar på någon annan för eget hemmalufs?

Som allmänt tillägg till tråden tycker jag att det är väldigt lustigt att alla som rider åt tävlingshållet anser att 99% av de som inte gör det luffsar. Punkt slut.
Inga diskussioner, vi gör rätt ni gör fel.

Men så är de ju inte, nu lägger du en åsikt på tävlingsryttare som vad jag minns ingen skrivit.
Det är när ryttaren som sitter på luffset, oavsett om det är en AR-ryttare eller tävlingsryttare, anser att luffset kommer från en väl arbetande häst och att det är korrekt för en arbetande häst, som diskussionen uppkommer.
Samma diskussion om allt, en öppna, för att vara korrekt ska den vara efter regelboken.
Inte beroende på hur hästen antingen "har lust att gå" eller "orkar gå", och att den därför får göra "en egen öppna".

Senast ändrad:

KL

Funderingar kring AR:
En häst som går långsamt har ofta (väl?)inga spänningar - många inom tävlingsdressyren tror jag vill sätta tryck i hästen för tidigt än den klarar av och den blir bara spänd.

En spänd häst har jag fått lära mig sätter inte muskler på rätt ställen som en avslappnad häst gör.

Avslappning och takt är grunden, utan den kommer man inte vidare. Inom AR går det långsamt - men ryttaren hinner kanske också med att känna, korrigera osv och hästen bygger inte upp stress och spänning?

/Malinsky - som har sett alldeles för många varmblodstravare som nu är ridhästar och skulle behöva lite AR tänk.. :cool:

Fast där skiljer vi oss.

Jag har en tävlingshäst, nu startad LA, med några bra resultat, där galoppen är dålig.

Jag försöker vänta in och träna på galoppen, jag anser det är viktigt, det viktigaste för mig att få med. Det är klart om den är dålig att det tar tid, men varför ska jag gå vidare med travarbetet? ( är det det du menar), om inte galoppen blir hyfsad?

Jag anser att om jag inte får med galoppen så arbetar inte hela min häst, den är helt enkelt inte genomriden ordentligt.

Ja där har vi helt olika uppfattning. Jag skulle inte heller gå vidare på någonting som inte är bra. Jag menar att jag tränar på den nivå hästen är och och traven och galoppen följs inte alltid åt, snarare väldigt sällan. Traven tränas och utvecklas på den nivån den är och likaså galoppen.
Min häst arbetar inte riktigt bra i galoppen, där är vi på låg nivå. I traven arbetar hon helt annorlunda och där har vi kommit mycket längre. Hästen använder ju sin kropp annorlunda i de olika gångarterna och då är det inte konstigt att utvecklingen inte går hand i hand i olika gångarter.
Att jag går vidare är helt enkelt för att det är utmärkt träning för hästen. Med högre samling blir hästen starkare och mera gymnastiserad. Galoppen är viktig för mig ockå, men jag måste låta det ta den tid det tar. Den glöms absolut inte bort.
Tittar man tex på en dressyrtävling på L:A nivå så brukar det även där vara skillnad mellan trav och galoppdelen i programmen. Många har inte alls samma bärighet och balans i galoppen som i traven.
Men jag tävlar inte så jag tar allt som det kommer.

Senast ändrad:

Enligt vems regelbok?
Det finns så många sådana...

Och även om ni inte skriver det rakt ut så genomsyras tråden av "vi har rätt, ni gör fel". Samma sak som i vissa andra trådar där AR folket är rabiata åt deras eget håll istället.

Och nu plockade du en mening ur det hela. Det var detta som var min generella tanke om luffsandet:

Kan inte luffset få vara något som ska försvinna så småningom?
Kan det inte vara så att de som har svårast för sig väljer andra inriktningar (bland andra så klart) och därmed behöver mycket tid på sig för att hitta något som liknar kroppskontroll?

I början är det inte alltid att folk har förstått att luffset ska försvinna för all del. Vissa kommer på det efter ett tag och andra kommer aldrig på det oavsett om tränaren pushar för det eller inte.

Tycker du oftast har himla kloka inlägg jag!
Svårt att beskriva, men reflekterande och vidsynt på något vis. kan se saker från flera håll!
:bow:

Samma diskussion om allt, en öppna, för att vara korrekt ska den vara efter regelboken.

Vi har helt olika utgångspunkter och då blir det missförstånd. En korrekt öppna för den tävlande ryttaren är den enligt regelboken. en korrekt öppna för mig är den öppna som är bäst för hästens träning där den befinner sig.
Jag vill kunna variera böjning/tvärning från minsta lilla till stor och inte bara rida skolor efter en regelbok. Hästen ska gå i den böjning och tvärning som jag valt för tillfället.

Tycker du oftast har himla kloka inlägg jag!
Svårt att beskriva, men reflekterande och vidsynt på något vis. kan se saker från flera håll!
:bow:

Tack! Vad roligt att du tycker det. Fast det känns ändå som jag mest svamlar för jag kan så lite i ämnet hästar och ridning :o

Vi har helt olika utgångspunkter och då blir det missförstånd. En korrekt öppna för den tävlande ryttaren är den enligt regelboken. en korrekt öppna för mig är den öppna som är bäst för hästens träning där den befinner sig.
Jag vill kunna variera böjning/tvärning från minsta lilla till stor och inte bara rida skolor efter en regelbok. Hästen ska gå i den böjning och tvärning som jag valt för tillfället.

:bow::bow::bow:

Fast det som är bra med regelboken är att man bara rider skolor som är efter hästens nivå- för hästens bästa:p

Hästen behöver inte gå i en tvär sluta bara för att jag vill göra så:confused:- reglerna sätter stopp för en massa idéer som kanske inte är bra för hästen.

Sen är det på båda sidor där man undviker att träna på sånt som "hästen har svårt för"- fast det många ggr sitter hos ryttaren.

tycker att ryttaren måste ta på sig det mesta- JAG kan inte o ska försöka att bli bättre på just det.

Det handlar inte om att kunna tävla en viss nivå, utan att följa tråden.

vi har ju sett att Bents trappa inte skiljer sig så mkt, men likväl verkar många ryttare gå en annan väg:confused:

Beror det på att varje tränare skiljer sig åt?
Måste låna boken:idea:

Jag har svårt att se hur man kan följa upp sin ridning med några enstaka clinics/ träningar/ år. Hur vet man att fortsättningen blir rätt:confused:

vet själv att ,man kan behöva kontinuerlig hjälp i perioder- rätta läxorna. O när man kommit dit så måste man rida på ett litet annat sätt/ uppgradera- vem hjälper en med det?

..kanske är det för att du har en sådan ödmjuk inställning som du ser saker mer övergripande, än de som nishat sig rätt hårt och tycks ha sett ljuset!:idea:

Ja där har vi helt olika uppfattning.

Galoppen är viktig för mig ockå, men jag måste låta det ta den tid det tar. Den glöms absolut inte bort.

Jag uppfattade ditt inlägg som att du/ man valde att satsa på det som hästen hade lätt för just för att det var lätt och att i princip ignorera det som var besvärligt.

Jag förstår inte om du skriver som ovan vad som skiljer från mitt sätt att skriva förut?

En häst som går långsamt har ofta (väl?)inga spänningar - många inom tävlingsdressyren tror jag vill sätta tryck i hästen för tidigt än den klarar av och den blir bara spänd.

En spänd häst har jag fått lära mig sätter inte muskler på rätt ställen som en avslappnad häst gör.

Håller med om det första- om det inte är så att hästen är väldigt spänd naturligt. Då är det inte säkert att långsamt putter är bäst.

Och vem har sagt att man ska sätta för mycket tryck för tidigt?

Jag håller med om det sista också- men avslappnad och luffsempo gör heller inte muskler på rätt ställen.En balansgång.

En korrekt öppna för den tävlande ryttaren är den enligt regelboken. en korrekt öppna för mig är den öppna som är bäst för hästens träning där den befinner sig.

Men så är det för tävlingsryttaren också. Inte rider man tävlingsöppna på heltid på träning, men om jag väljer annan form så säger jag inte heller att den är korrekt, utan ett delmål till målet.

Vad är skillnaden där?

Jag ber om ursäkt, om jag missförstår nu. Och ber återigen om ursäkt om jag är otrevlig, men jag förstår inte riktigt vad du menar... :confused:

• Fast det som är bra med regelboken är att man bara rider skolor som är efter hästens nivå- för hästens bästa:p

Jag kan faktiskt rida skolorna på min och hästens nivå - för hästens bästa, oavsett om jag har en regelbok eller inte. Tror du verkligen att det bara är du och dina närmaste vänner som kan det?

• Hästen behöver inte gå i en tvär sluta bara för att jag vill göra så:confused:- reglerna sätter stopp för en massa idéer som kanske inte är bra för hästen.

Jag håller med om att man inte behöver rida tvära slutor, bara för att man vill. Men gäller inte det oavsett inriktning? Och återigen, måste du ha lagar och regler för att inse det själv? Är det inte nyttigt att få tänka själv ibland om vad som är rätt och fel?

• Jag har svårt att se hur man kan följa upp sin ridning med några enstaka clinics/ träningar/ år. Hur vet man att fortsättningen blir rätt:confused:

Jag håller med, men gäller inte det oavsett inriktning. Jag ser många både skogsmullar, tävlingsryttare och AR-ryttare som bygger sin ridning på enstaka clinics och träningar per år... Själv plockar jag från olika håll och sitter mkt på ridskolan och deltar i teorilektioner, även om jag inte är med i någon grupp och jag hoppar även in som reserv på lektioner när det finns plats, samt rider handikappgrupper och deltar som fotfolk på de clinics som jag ser intressanta under året. Dessutom brukar jag hänga med min stallkompis på träningar och är läktarryttare där med, för A-tränare i dressyr.

• vet själv att ,man kan behöva kontinuerlig hjälp i perioder- rätta läxorna. O när man kommit dit så måste man rida på ett litet annat sätt/ uppgradera- vem hjälper en med det?

Håller med, se föregående punkt. Lite ansvar får man ta själv.

Håller med om det första- om det inte är så att hästen är väldigt spänd naturligt. Då är det inte säkert att långsamt putter är bäst.

Och vem har sagt att man ska sätta för mycket tryck för tidigt?

Jag håller med om det sista också- men avslappnad och luffsempo gör heller inte muskler på rätt ställen.En balansgång.

Det är ingen som har sagt att man ska sätta för mycket tryck för tidigt - men det hindrar inte folk från att faktiskt göra det.

Jag utgår inte från det perfekta, utan vad jag ser i min omgivning och reflekterar på det. En häst och ryttare som är 100% färdig är det väl få som ser i sin närhet. Men ofta utgår diskussionerna från det upplever jag iaf.

Hellre avslappnad och luffs än spänd och flyger omkring i 190. Om vi nu ska prata om ytterligheter.

Liknande trådar

B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 455
Senast: Rina
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·
C
Ridning Jag tycker mig se, väldigt många sidospår i alla diskussioner. I vissa dryftas ridningen enligt de gamla ridmästarna. Är det...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 173
Senast: Sonila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar