Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Vi har helt olika utgångspunkter och då blir det missförstånd. En korrekt öppna för den tävlande ryttaren är den enligt regelboken. en korrekt öppna för mig är den öppna som är bäst för hästens träning där den befinner sig.
Jag vill kunna variera böjning/tvärning från minsta lilla till stor och inte bara rida skolor efter en regelbok. Hästen ska gå i den böjning och tvärning som jag valt för tillfället.

Det här håller jag inte alls med om. Jag har inte ridit för någon "vanlig dressyrtränare" som inte anpassat träningen efter min hästs förutsättningar. Som någon skrev (ginnies?) - det som står i boken är ju målet. Men det är mycket som ska passeras på vägen dit.

För övrigt tycker jag att den här diskussionen är mycket intressant, även om jag inte har så mycket att komma med själv :o
:bow: till er som diskuterar så flitigt!

Det här håller jag inte alls med om. Jag har inte ridit för någon "vanlig dressyrtränare" som inte anpassat träningen efter min hästs förutsättningar. Som någon skrev (ginnies?) - det som står i boken är ju målet. Men det är mycket som ska passeras på vägen dit.

För övrigt tycker jag att den här diskussionen är mycket intressant, även om jag inte har så mycket att komma med själv :o
:bow: till er som diskuterar så flitigt!

Svar på det fetstilta... - Inte jag heller

Alla akademiska ryttare sitter inte utan någon som helst hjälp och dresserar sina hästar, även om det ibland låter som det. Lika lite som alla traditionella ryttare, sitter med någon som helst hjälp och dresserar sina hästar, även om det ibland låter som det.

Bror duktig-syndrom kan man visst kalla de som tror att det är så...

Och jag håller med om, att diskussionen stundom är mycket intressant, även om många glömmer vad som sagts tidigare i ämnet om akademiska ryttare och andra... :angel:

Och att en del stundom glömmer bort hur man kan uttrycka sig, om man inte vill få en sten i sitt eget glashus... :angel:
(Erkänner att jag också är där och krossar glas emellanåt. Men jag har alltid varit lika smidig som en elefant i en porslinsaffär. Därför satt jag oftast fastspänd i vagn när vi var i såna affärer... :rofl:)

Senast ändrad:

Ja, därmed icke sagt att det inte är bra att det finns en "guide" och en "korrekt utförd öppna ska se ut så här" - som man kan luta sig mot.
En person som man vet har lång erfarenhet av att utbilda såväl hästar som människor och kanske tävlat på hög nivå (mer än en gång...), känner åtminstånde jag att jag kan lita på. Precis som Svea skrev, är det viktigt att ha koll på vilken erfarenhet ens tränare har - oavsett vilken gren eller disciplin man tillhör.

Ja, därmed icke sagt att det inte är bra att det finns en "guide" och en "korrekt utförd öppna ska se ut så här" - som man kan luta sig mot.
En person som man vet har lång erfarenhet av att utbilda såväl hästar som människor och kanske tävlat på hög nivå (mer än en gång...), känner åtminstånde jag att jag kan lita på. Precis som Svea skrev, är det viktigt att ha koll på vilken erfarenhet ens tränare har - oavsett vilken gren eller disciplin man tillhör.

Exakt!

Och det är därför jag trivs MINST lika bra på tävlingsplatser (även om jag inte tävlar själv), ridskoleläktare, kompisars privata ridbanor, samt på olika clinics inom ekonomiskt möjligt avstånd för en halvt sjukpensionär.

/IH

Jag ber om ursäkt, om jag missförstår nu. Och ber återigen om ursäkt om jag är otrevlig, men jag förstår inte riktigt vad du menar...

Jag kan faktiskt rida skolorna på min och hästens nivå - för hästens bästa, oavsett om jag har en regelbok eller inte. Tror du verkligen att det bara är du och dina närmaste vänner som kan det?
Ja du missförstår nog.

Menar inte alls att jag rider perfekta skolor, men blir väldigt skeptisk till när man anser att det är en baggis. Just för att jag tycker att det är svårt. På 80-talet- när jag var ung- tyckte jag inte så- det var bara.....Hade då ingen samling, utan bara ngtsånär bra böjning.

Att rida en häst böjd på ngt sätt- inte jämnt böjd o sen flytta hästen sidvärts kan ju vem som helst.
Men att rida en BRA skola där även samling ingår är en annan femma.

Senast ändrad:

Ja du missförstår nog.

Menar inte alls att jag rider perfekta skolor, men blir väldigt skeptisk till när man anser att det är en baggis. Just för att jag tycker att det är svårt. På 80-talet- när jag var ung- tyckte jag inte så- det var bara.....Hade då ingen samling, utan bara ngtsånär bra böjning.

Att rida en häst böjd på ngt sätt- inte jämnt böjd o sen flytta hästen sidvärts kan ju vem som helst.
Men att rida en BRA skola där även samling ingår är en annan femma.

Tack för den förklaringen. :bow:

Och även där, är vi överens.

Men jag och flera akademiker med mig, rider våra skolor med olika böjning och olika grad av samling, för att stärka våra hästar, på målet - en bra skola, med bra samling. :idea:

Och det är också något, som vi i ett flertal år har fått besökare på det här forumet att förstå. :bow:

vad är det då som gör att AR inte håller att visas upp på "vanlig " tävling?

Detta frågar jag mig själv med....

Varför kan man inte få tävla AK?? det är idag bara en träningsmetod och går ej att tävla i vad jag vet..Vilket är synd..

Och varför kan man inte tävla rickträning ??
Det är ju "dressyr" övningar utan häst bara jö och måste ju kunna bedömmass om allt annat???

Vore ju en riktig rolig tävlingsgren :)

Och då ställer jag mig frågan. Varför MÅSTE det tävlas i precis ALLT?

Kan man inte bara få ha det trevligt, må bra, men ÄNDÅ vilja utvecklas med sin häst, utan att behöva BEVISA hur bra man är?

Jag ska precis åka och ställa upp i tävlingen "landets pissgulaste skimmel" Jag räknar med seger och BIS.

En av de saker jag gillar mest med akademisk ridkonst är att det inte finns någon tävlingsform. Då slipper jag det stressmomentet.

Bekräftelse/kritik kan man få ändå.

Fast det som är bra med regelboken är att man bara rider skolor som är efter hästens nivå- för hästens bästa:p

Hästen behöver inte gå i en tvär sluta bara för att jag vill göra så:confused:- reglerna sätter stopp för en massa idéer som kanske inte är bra för hästen.

Sen är det på båda sidor där man undviker att träna på sånt som "hästen har svårt för"- fast det många ggr sitter hos ryttaren.

tycker att ryttaren måste ta på sig det mesta- JAG kan inte o ska försöka att bli bättre på just det.

Det handlar inte om att kunna tävla en viss nivå, utan att följa tråden.

vi har ju sett att Bents trappa inte skiljer sig så mkt, men likväl verkar många ryttare gå en annan väg:confused:

Beror det på att varje tränare skiljer sig åt?
Måste låna boken:idea:

Jag har svårt att se hur man kan följa upp sin ridning med några enstaka clinics/ träningar/ år. Hur vet man att fortsättningen blir rätt:confused:

vet själv att ,man kan behöva kontinuerlig hjälp i perioder- rätta läxorna. O när man kommit dit så måste man rida på ett litet annat sätt/ uppgradera- vem hjälper en med det?

Vi pratar inte riktigt om samma saker. Jag skrev just det att man tränar skolorna efter hästens nivå. Inte med "regelboken" som måttstock. En öppna kan ju vara bra för en häst ur träningssynpunkt, men inte korrekt enligt boken. Jag tycker egentligen det är tvärtom mot vad du skrev. "reglerna" gör att många inte tänker på hur de ska träna för hästens bästa utan har en korrekt öppna/sluta för ögonen hela tiden. Det kan ta ett tag innan man kommer dit och tränas in gradvis.
Om jag vill att hästen ska gå i en tvär sluta (som du skrev) så har jag ett syfte med det.
Jag kan bara svara för mig själv, men jag tränar mycket på det vi har svårt för. Det vi har lätt för behöver ju inte tränas så mycket. Mycket träning när det gäller galoppen är det för min del. Men det går långsamt framåt på den fronten (men det går framåt)och betydligt enklare för oss är det i trav. Ju starkare och mera bärig traven är desto mer underlättar det också galopparbetet.
Jag skulle ha svårt att inte fastna i "komfortzonen" om jag bara red för tränare någon gång per termin, så jag har en tränare som kommer ut till oss med jämna mellanrum och sen åker vi på kurs ca 3 ggr per år.

Vi pratar inte riktigt om samma saker. Jag skrev just det att man tränar skolorna efter hästens nivå. Inte med "regelboken" som måttstock. En öppna kan ju vara bra för en häst ur träningssynpunkt, men inte korrekt enligt boken. Jag tycker egentligen det är tvärtom mot vad du skrev. "reglerna" gör att många inte tänker på hur de ska träna för hästens bästa utan har en korrekt öppna/sluta för ögonen hela tiden. Det kan ta ett tag innan man kommer dit och tränas in gradvis.
Om jag vill att hästen ska gå i en tvär sluta (som du skrev) så har jag ett syfte med det.
Jag kan bara svara för mig själv, men jag tränar mycket på det vi har svårt för. Det vi har lätt för behöver ju inte tränas så mycket. Mycket träning när det gäller galoppen är det för min del. Men det går långsamt framåt på den fronten (men det går framåt)och betydligt enklare för oss är det i trav. Ju starkare och mera bärig traven är desto mer underlättar det också galopparbetet.
Jag skulle ha svårt att inte fastna i "komfortzonen" om jag bara red för tränare någon gång per termin, så jag har en tränare som kommer ut till oss med jämna mellanrum och sen åker vi på kurs ca 3 ggr per år.

Här är en till, som kan skriva under på detta.

Jag har träffat ett flertal. Därmed inte sagt att alla är så förstås. Jag har ridit för flera duktiga dressyrtränare också.

En av de saker jag gillar mest med akademisk ridkonst är att det inte finns någon tävlingsform. Då slipper jag det stressmomentet.

Bekräftelse/kritik kan man få ändå.

Och tack vare att det inte finns någon tävlingsform är tonen ryttarna emellan mycket positiv, eller hur? Konkurrenstänkande saknas, man ser andras framsteg och gläds med dem.

Immer

Jag har svårt att se hur man kan följa upp sin ridning med några enstaka clinics/ träningar/ år. Hur vet man att fortsättningen blir rätt:confused:

vet själv att ,man kan behöva kontinuerlig hjälp i perioder- rätta läxorna. O när man kommit dit så måste man rida på ett litet annat sätt/ uppgradera- vem hjälper en med det?

Där jag bor finns det många som hållit på med AR i fem år och mer. De börjar bli riktigt duktiga. Vi är ett gäng som träffas ibland, tränar tillsammans, hjälper varandra och kommer med goda råd.

Själv rider jag dessutom för min gamle ridlärare från ridskolan två gånger i månaden. Han vet vad jag är ute efter, han är väl påläst, och han är s a s mer ett bollplank numera än en ridlärare.
Idag, t ex, har vi tittat på varvbyten och skolorna i skritt. Endast lite trav i slutet, med fokus på att få bakbenen att svinga framåt. (Nyvaccinerad häst).

Immer

Knapplån

Det blir konstigt när man diskuterar ytterligheter åt alla håll.

När jag skriver luffsar menar jag en häst på bogarna med bakbenen bakom i undertempo.:crazy:
Jag vet att minst 10 st kommer skrika i högan sky nu för "NEEEJ, vi har verkligen koll på bakben och bogar och allt - hur sjutton kan du säga något så oförskämt?" Jag har tyvärr inte sett det bland de AR ekipage som finns i min närhet - deras ridning går oftast ut på att det som är enkelt är bra.:confused:

Man får inte glömma vad dressyren går ut på. Hästen ska bära sig i BALANS, med ENERGI, ta mer vikt på bakbenen som ska driva jämnt framåt.
Då får man en hållbar häst som klarar att bära upp oss på sin svagaste punkt.
En häst som bär sig i balans dansar fram och släpper ner ryttaren på ryggen - det är inte att jämföra med när hästen luffsar och ryttaren upplever att den är lätt att sitta på. Går man vidare från det blir det jobbigt ett tag - för att sen bli underbart. :love:

Eftersom hästen är ett flyktdjur som inte vill jobba i onödan så kan man inte fråga hästen först vad den tycker - man måste ha så mycket koll själv att man vet vad som är bäst för den även om den hela tiden säger att detta är för jobbigt/för mycket. När man väl har den i balans, med energi, med bakbenen som driver jämnt framåt är det plättlätt att rida. :banana:Det är vägen dit som är lite krånglig.
Olika hästar kräver olika tillvägagångssätt.

Vi kan ta min ena häst som exempel. Hade hon fått bestämma så hade hon sprungit i 190 och paddlat fram i en gungande megatrav med bakbenen skyfflande bakom.
Naturligtvis vet hon inte bäst. Hon vet bara vad som är lättast. Hon kan inte tänka att hon kommer att gå sönder om hon ska gå så i längden. Det är min uppgift att guida henne rätt.

Man får inte glömma vad dressyren går ut på. Hästen ska bära sig i BALANS, med ENERGI, ta mer vikt på bakbenen som ska driva jämnt framåt.
Då får man en hållbar häst som klarar att bära upp oss på sin svagaste punkt.

Det tror jag att även vi AR-människor vet. Men energin kommer efter hand som hästen orkar med att ta mer vikt på bakbenen.
När jag ridit enligt de akademiska principerna under något år undrade jag en tid vad det var jag sysslade med - hästen kändes som en lus på en tjärad sticka. Men, så plötsligt kom energin och hon orkade utföra samma rörelser med bibehållen balans, framåtbjudning och energi.
Det tar tid att komma dit, det vet jag nu. Och jag är glad att jag höll ut.

Vi kan ta min ena häst som exempel. Hade hon fått bestämma så hade hon sprungit i 190 och paddlat fram i en gungande megatrav med bakbenen skyfflande bakom.
Naturligtvis vet hon inte bäst. Hon vet bara vad som är lättast. Hon kan inte tänka att hon kommer att gå sönder om hon ska gå så i längden. Det är min uppgift att guida henne rätt.

Men precis så var mitt ena sto! När jag köpte henne älgade hon iväg i travartrav så att det susade runt mina öron. Snacka om skjutkraft där!
Idag är hon inte sådan, eftersom jag guidat henne rätt (enligt de akademiska principerna, som är hennes och min väg).

Immer

Senast ändrad:

Det tror jag att även vi AR-människor vet. Men energin kommer efter hand som hästen orkar med att ta mer vikt på bakbenen.
När jag ridit enligt de akademiska principerna under något år undrade jag en tid vad det var jag sysslade med - hästen kändes som en lus på en tjärad sticka. Men, så plötsligt kom energin och hon orkade utföra samma rörelser med bibehållen balans, framåtbjudning och energi.
Det tar tid att komma dit, det vet jag nu. Och jag är glad att jag höll ut.

Immer

Det är sådana här inlägg som gör att jag tycker det är intressant att läsa här.
Jag vill veta mer och lära mig om olika sätt att nå målet. Jag tror på dig när du säger att det funkar att nå målet från detta sätt också - är det något jag lärt mig under alla år så är det att det finns många vägar.
Jag önskar bara att jag kan få se det också.

Det är inte så långt från Gbg till Hallandsåsen - du är välkommen att hälsa på om du vill! :)

Immer

Akta dig - jag ska snart neråt och tävla;)

I närheten?
Lycka till, och om du har tid över så får du titta in hos mej och den svarta Besten !

Liknande trådar

B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 455
Senast: Rina
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·
C
Ridning Jag tycker mig se, väldigt många sidospår i alla diskussioner. I vissa dryftas ridningen enligt de gamla ridmästarna. Är det...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 173
Senast: Sonila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar