F
flashlight
Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk dressyr" resp "AR" diskuterats.
Flera av oss har hävdat att vi ser att det egentligen finns stora likheter, när man hör de kunniga beskriva på detta forum blir det begripligt. Ibland påstås att man har helt olika utgångspunkter osv men stämmer det? Utgår vi alla från samma grunder fast det tagit olika vägar sen? Är idealen så olika eller i grunden samma?
Naturligtvis varierar det mellan olika personer. Men det som anses vara motsättningar, vad är det egentligen?
Det blev väldigt upprört när jag skrev om god ridning Finns det inte något som objektivt sett är god ridning? Är det upp till var och en oavsett kunskapsnivå att avgöra vad som är bra ridning
Jag tycker det är väldigt svårt att avgöra, vad som är god ridning, om man börjar bryta ner det och definiera och tänka närmare, som det mesta man ska börja analysera och inser svårigheterna.
Jag läste ett intressant uttalande av Eric Lette, inte helt okänd
Han skrev bla:
Vad säger ni? Kan det var så att det är olika sekter som har samma grund, som det finns inom kyrkan runt bibeln, eller fanns inom vänstern med olika fraktioner som tolkade marx olika, (eller hur det var) osv osv. Man hänvisar till samma källor men tolkar dem helt eller i alla fall delvis olika.
Och därför kanske diskussionerna här är intressanta även för dem som inte bekänner sej till AR....konstigare är det inte. Eller vad säger ni andra?
Flera av oss har hävdat att vi ser att det egentligen finns stora likheter, när man hör de kunniga beskriva på detta forum blir det begripligt. Ibland påstås att man har helt olika utgångspunkter osv men stämmer det? Utgår vi alla från samma grunder fast det tagit olika vägar sen? Är idealen så olika eller i grunden samma?
Naturligtvis varierar det mellan olika personer. Men det som anses vara motsättningar, vad är det egentligen?
Det blev väldigt upprört när jag skrev om god ridning Finns det inte något som objektivt sett är god ridning? Är det upp till var och en oavsett kunskapsnivå att avgöra vad som är bra ridning
Jag tycker det är väldigt svårt att avgöra, vad som är god ridning, om man börjar bryta ner det och definiera och tänka närmare, som det mesta man ska börja analysera och inser svårigheterna.
Jag läste ett intressant uttalande av Eric Lette, inte helt okänd
Han skrev bla:
Det pågår en dressyrdebatt i media där de som ägnar sig åt ”alternativ dressyr” gör sig mer och mer hörda. Det jag reagerar mot att de ofta anklagar dressyrsporten för att inte följa klassiska principer. Vi har legat lågt och klandrar inte de som inte vill tävla utan bara framhåller akademisk ridkonst eller barockridning. Alla ryttare har rätten att göra vad de vill. Det viktigaste är att vi som ryttare har roligt och att det vi gör är hästvänligt.
Skälet till att jag reagerar är det svar jag gav i tidningen Ridsport angående Wilsons piaff. Phillip Carl har på sin hemsida fullkomligt gjort ner mitt svar. Han tror att vi inom sporten inte har en aning om klassisk piaff. Han rekommenderade mig att läsa de gamla mästarna. Jag har i min ägo haft originalböcker av Pluvinel och Guérinière, böcker som är mellan 350 och 250 år gamla. Läser man dessa böcker verkar det som om Phillip Carl inte har läst dem. Vi vet att i en fulländad piaff skall hästen var extremt samlad och bära nästan all vikt på bakbenen. Guérinières definition är att piaff är passage på stället, något som strider mot den för oss perfekta piaffen. Vårt reglemente säger trav på stället, vilket också kan diskuteras.
Det finns alltså olika skolor och därmed också olika sätt att tolka ”bibeln”. Jag tror att vi har alla samma bibel, men att sen finns det olika sekter som bara väljer ut vissa delar. Kanske vi också gör det. Carl anser att vi inom sporten är dogmatiska. Jag anser att han är mer dogmatisk än vad vi är.
Vad säger ni? Kan det var så att det är olika sekter som har samma grund, som det finns inom kyrkan runt bibeln, eller fanns inom vänstern med olika fraktioner som tolkade marx olika, (eller hur det var) osv osv. Man hänvisar till samma källor men tolkar dem helt eller i alla fall delvis olika.
Och därför kanske diskussionerna här är intressanta även för dem som inte bekänner sej till AR....konstigare är det inte. Eller vad säger ni andra?
Senast ändrad av en moderator: