spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Att säga att man som spanielmänniska inte märkt att öronen är ett problem är väl ändå att blunda för verkligheten!
Men det är väl det som är grundproblemet, alla har skygglappar för sin ras men klagar gärna på andra.
PL

Tja, nu träffar jag väldigt mycket cockrar med allehanda ägare. Den gemensamma nämnaren vid alla öronproblem jag träffat på (vilket inte är så frekvent) är att det drabbar hundar som är slarvigt trimmade.

Nu senast kom en hane som är 6 år gammal för att trimmas och han hade problem med ett öra. Han är omplacerad som 5-åring och har tidigare aldrig haft problem med öronen, nu är det andra gången på 6 mån. De trimmar honom för sällan, och borde ta öron och hals mellan helrenoveringarna. I ditt arbete träffar du just denna sorts ägare, de som älskar sin hund men som har svårt att hålla efter pälsen för att de inte har förstått konsekvenserna. Det är mycket bekvämare att skylla på att "så blir det med hängöron".


Jag är fullt medveten om vilka fel och sjukdomar som cockern är behäftad med, men öronen är inte något som jag ser som ett problem. Även hundar med mycket trånga hörselgångar (vi har en springer med det problemet) håller sig helt friska om man ser till att luften har möjlighet att cirkulera.

Jag har inte heller klagat på andra raser, och diskuterar gärna de problem jag ser hos cockern. Jag är mest bekymrad över antalet nervösa, "blyga" hundar som finns idag, och att man avlar på hundar som inte håller måttet med avseende på rasstandardens egenskaper - Öppna, samarbetsvilliga hundar, med mod och uthållighet. Extriört och hälsomässigt tycker jag att de flesta uppfödare gör sitt bästa.

Problemet - som jag ser det - är att alldeles för många avlar på hundar som inte gjort något annat än varit på utställning och hemma. Det är inte särskilt svårt att följa med i ett snöre runt i ringen, och hemma funkar de flesta hundar bra, så det säger inte mycket om hur hunden är funtad mentalt.

Till plussidan ska dock fogas att ett anlagstest för spaniel är under utformning, så det jobbas med den biten. Det är fler än jag som sett behovet.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Jag träffar också en hel del varav många just pga av öronproblem, o av de övriga ligger en stor del på gränsen till en klinisk öroninflammation.
Jag brukare rensa i pälsen vilket är viktigt men det hjälper långtifrån alltid.
Så jag anser fortvarande att du har skygglappar när det gäller den egna rasen!
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Jag träffar också en hel del varav många just pga av öronproblem, o av de övriga ligger en stor del på gränsen till en klinisk öroninflammation.
Jag brukare rensa i pälsen vilket är viktigt men det hjälper långtifrån alltid.
Så jag anser fortvarande att du har skygglappar när det gäller den egna rasen!
PL

Ja, att jag skulle kunna omvända dig tror jag inte :smirk: , men jag är övertygad om att jag har kontakt med betydligt fler cockrar än du. Dessutom av alla varianter - du träffar ett selekterat urval. Jag tvivlar inte på att det finns de som får kroniska inflamationer, men jag är fullständigt övertygad om att de allra flesta inte skulle ha fått några problem initialt om de skötts ordentligt från början. Sedan finns det naturligtvis de som får problem oavsett, men de finns inom alla raser.

Så mitt synsätt kvarstår: Öron är inte ett rasproblem utan ett ägarproblem för det mesta, och på enstaka hundar ett individproblem.

För dig är det kanske skygglappar, men jag lever med rasen på daglig basis. Jag har aktiva hundar som inte bara sitter på sidenkudden, utan är ute i skog och mark där de blir skitiga och blöta. De borde vara predestinerade att få öronproblem, men till dags dato har jag inte haft en enda inflammation på mina cockrar. Detta är det normala bland de cockrar jag känner, men så sköts hundarna också.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Min horisont är lite vidare än vad jag ser i min egen praktik. Jag vet inte om det direkt finns ngn svensk studie men det finns många från övriga världen som visar att cocker hör till de mest utsatta raserna vad beträffar öronproblem, jag tror knappast någon svensk kollega säger emot mig heller.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Undra bäst fan du vill men mkt av det jag presenterar är andras erfarenhet o studier.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

En del människor verkar tycka att man ska utrota vissa raser... Det tycker jag är fel!
Folk som inte kan acceptera olika rasers utseende saknar empati. Dessa människor tolererar väl inte andra människor med sjukdomar heller :mad:
Sånt tål jag bara inte!:devil:

Varför är det fel? Vissa utséenden för med sig hälsoproblemen och i sådana fall kan iaf inte jag se varför rasen ska existera. Om utséendet som eftersträvas medför förlossningsproblem, problem med luftvägar, entropion, hudproblem etc. varför ska utséendet bevaras?
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Därför att annars blir ju uppfödarna av dessa raser överflödiga o det de jobbat för meningslöst.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Som så många andra här inne :cool:

Du har tydligen inte bättre förmåga än så att presentera dina argument.
OK nu vet jag var jag har dig!
Ja ja jag vet att man inte får kritisera SKK o rasaveln utan bara blandrasaveln men jag tar mig ändå friheten att kritisera de svaga punkterna hos bägge hur mkt det än stör dig!
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Men snälla du... Du vet lika väl som jag att det är extremt svårt (för att inte säga omöjligt) att komma med på MH med en sällskapshund.

Det som är tragiskt är att du verkar inte kunna tro på att vi uppfödare är kapabla att avgöra vad som är en mentalt bra avelshund och vad som är mentalt skräp som inte ska gå i avel..

Allt är inte svart och vitt inom uppfödning Peter och mycket av de kunskaper vi uppfödare har inom våran ras finns inte skrivet på papper utan det är erfarenheter vi gjort

Och ärligt talat, så stör dina åsikter inte mig speciellt mycket..Det är bara lite frustrerande med en veterinär, som tycker att alla uppfödare av småhundar är imbeciller, som skiter i vad de avlar på :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Det som är tragiskt är att du verkar inte kunna tro på att vi uppfödare är kapabla att avgöra vad som är en mentalt bra avelshund och vad som är mentalt skräp som inte ska gå i avel..

Men nog finns det uppfödare som avlar på vad för skräp som helst, det har bla jag själv blivit varse om inan jag hittade min nuvarande hund...
Det finns rötägg bland "båda parter" såväl blandras"avel" som hos ras uppfödarna.

Hur kommer det sig annars att det finns rasbundna sjukdommar/defekter som försvidare genom tiderna och inte bara dör ut?
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Min horisont är lite vidare än vad jag ser i min egen praktik. Jag vet inte om det direkt finns ngn svensk studie men det finns många från övriga världen som visar att cocker hör till de mest utsatta raserna vad beträffar öronproblem, jag tror knappast någon svensk kollega säger emot mig heller.
PL

Ja, och tovor är överrepresenterade hos långhåriga jyckar.... Och kan man tänka det är en klar överreprensation av folk som blir omkulldragna av stora hundar.:smirk:

Naturligtvis drabbar latheten/okunskapen olika pga de fysiska olikheterna, men det är fortfarande inte ett rasproblem utan ett ägarproblem. Ska vi bara ha ägarokänsliga hundar får vi hålla oss till den uppstoppade varianten.

Nog tycker jag att det skulle vara liiite tråkigt.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Eftersom du klinte klarar att läsa mina inlägg bättre en att dra den slutsats du gör i din sista mening så anser jag det meningslöst att diskutera vidare med dig.
Jag har ingen aning om hur bra eller dålig din avel är( o har aldrig diskuterat den) men din inställning att man inte kan kritisera gör mig betänksam.
Det har aldrig överhuvudtaget gjorts ett seriöst fösök att ta fram en lämplig mentaltest för sällskapshundar utan exteriören fortsätter att vara det enda man kan visa papper på. Dessutom ofta en sjuklig exteriör.
Var har jag talat om småhundar, jag talar om aveln oberoende av storlek.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Men nog finns det uppfödare som avlar på vad för skräp som helst, det har bla jag själv blivit varse om inan jag hittade min nuvarande hund...
Det finns rötägg bland "båda parter" såväl blandras"avel" som hos ras uppfödarna.

Hur kommer det sig annars att det finns rasbundna sjukdommar/defekter som försvidare genom tiderna och inte bara dör ut?

Självklart finns det rötägg inom rasavel - grejen är att där finns det hälsoprogram och dokumentering som du kan följa själv. Du är inte helt utlämnad till uppfödarens information (eller brist på densamma).

Beträffande rasbundna sjukdomar och defekter så är det sällan enkelt att utrota. De allra flesta oönskade generna är reccesiva, vilket gör att de kan gömma sig i många generationer innan de möter en annan med samma defekt och på så vis gör sin närvaro känd. Det är också så att debuten av vissa sjukdomar är så sen att hundarna redan hunnit göra sitt inom aveln, och redan fått ett par generationer efter sig. En stor fördel som har kommit, och som kommer att fortsätta utvecklas, är gentesterna.

Det är också något som talar till rasavelns fördel, eftersom samma defekt kan finnas på olika lokus inom olika raser. Blandar vi raser tappar vi istället de riktpunkter som vi lyckats pricka in.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Jo men visst, det är bara ett ägarproblem att cockern bland veterinärer över hela världen anses överrepresenterad vad beträffar otiter o att detta är visat i ett antal studier.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Självklart finns det rötägg inom rasavel - grejen är att där finns det hälsoprogram och dokumentering som du kan följa själv. Du är inte helt utlämnad till uppfödarens information (eller brist på densamma).

Beträffande rasbundna sjukdomar och defekter så är det sällan enkelt att utrota. De allra flesta oönskade generna är reccesiva, vilket gör att de kan gömma sig i många generationer innan de möter en annan med samma defekt och på så vis gör sin närvaro känd. Det är också så att debuten av vissa sjukdomar är så sen att hundarna redan hunnit göra sitt inom aveln, och redan fått ett par generationer efter sig. En stor fördel som har kommit, och som kommer att fortsätta utvecklas, är gentesterna.

Det är också något som talar till rasavelns fördel, eftersom samma defekt kan finnas på olika lokus inom olika raser. Blandar vi raser tappar vi istället de riktpunkter som vi lyckats pricka in.

Fast eftersom sjukdomar och defekter som nedärvs recessivt ofta blir problem när man inavlar finns det faktiskt en rätt så enkel lösning på problemet... inavla inte och om nödvändigt, korsa in en annan ras.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Ja det är därför denna typen av defekter sällan blir problem hos blandraserna.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Det som är tragiskt är att du verkar inte kunna tro på att vi uppfödare är kapabla att avgöra vad som är en mentalt bra avelshund och vad som är mentalt skräp som inte ska gå i avel..

:crazy:

Det är inte alls så länge sedan en uppfödare i detta forum glatt förkunnade att valpar väntades. Den tik som väntade valpar hade tidigare lämnat avkomma med HD. Detta bekymrade inte uppfödaren som ansåg att det fanns så få hundar i Sverige att man fick ta till allt som fanns.

Tala om avelsetik:confused: :confused: :confused:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras jag har alltid velat ha en renrasig hund för jag vill hålla på med utställning. därav jag köpte en hund med papper. jag fick kontakt med...
Svar
9
· Visningar
1 716
Senast: confetti
·
Övr. Hund Nu har det varit ett antal blandrastrådar här de senaste dagarna vilket har upprört många på både för- och emotsidan. Detta har fått mig...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
12 460
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp