Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur kan man stoppa aveln på extrema renraser?
Schäfrar som är så extremt låga i bak så dom inte kan gå normalt (men vinner dock fiiiinfina priser på utställning)
Raser som inte kan andas normalt, eller har så mycket överbliven hud så dom får exem mellan "valkarna" och även det hänger ner så dom knappt kan se?
osv osv osv...
Jag tycker att först och främst borde uppfödarna ta sitt ansvar och avla sunda hundar!
Men eftersom det är dom mest extrema som ofta vinner priser så borde man göra större kontroller på utställningar, domarna. VILKA hundar dom prisar...
För jag antar att det är detta uppfödarna vill nå?
Men om man ska se det med öppna ögon så är det väl dom som började avla fram konstiga raser för x antal hundra år sedan som du ska hänga
För min del är det väl inte pälslösheten som är det största problemet (även fast jag tycker att pälslöshet är en rätt allvarlig defekt) utan det faktum att pälslöshet nästan alltid (alltid kanske rent av?) är förknippad med tandförluster och i fallet kinesisk nakenhund är ju anlaget semi-letalt och sådana anlag ska man helt enkelt inte avla på... tycker jag. Det är ju en rätt kraftig indikation på att anlaget är skadligt.
Gnist skrev:Fortfarande, så dör de valpar som fått dubbel uppsättning av den letala genen väldigt tidigt under fosterstadiet och reabsorberas av tiken, så det är rätt så fånigt att förneka det faktum att naket + naket = 25% risk för valparna att få den letala genen x 2 och därav inte födas alls. (förenklat)
Detta är framforskat av kunniga genetiker och de vet nog vad de gör.
Lägger in lite fakta här..
PowderPuffs-varianten blev inte förrän på mitten av 1980-talet godkänd att ställas ut. Innan fick man bara registera dem. Anledningen till att den blev godkänd är att en naken Chinese Crested måste ha en gen från en Powderpuff och en gen från en Naken för att överleva. De hundar som får en naken gen från både mor och far dör kort efter befruktningen eller, i ovanliga fall, föds gravt missbildade. Om hunden får två powderpuffgener kommer hunden att bli en Powderpuff. Sannolikheten för att det föds Powderpuffs i en kull med Chinese Crested är alltså ganska stor och går inte att avla bort.
Genetiken kring chinese crested är enkel om än speciell. Varje valp får en gen från sin far och en gen från sin mor. Alla nakna hundar bär på en gen för hårlöshet och en gen för päls. Eftersom det nakna anlaget är dominant blir hunden naken.
De valpar som istället har oturen att få en nakengen från både sin far och sin mor får dubbla anlag för hårlöshet. Detta anlag är dock letalt (dödligt) i dubbel uppsättning och det innebär att dessa individer inte kan överleva. De dör kort efter befruktningen och föds alltså aldrig.
De valpar som får en pälsad gen från båda sina föräldrar blir alltså långhåriga. Om man parar två pudervippor kan de aldrig få nakna valpar eftersom ingen av dem bär något naket anlag.
Detta innebär att det långhåriga anlaget aldrig kan avlas bort eftersom det är en förutsättning för att de nakna valparna ska bli livsdugliga. Följande scheman visar vad som händer när man parar två hundar av rasen chinese crested (detta är rent teoretiskt, utfallet i varje enskild kull kan naturligtvis variera).
En naken hund har alltid anlagen N (naken) och p (päls), (eftersom det nakna anlaget är dominant över det pälsade blir en hund med ett anlag av varje, alltid naken). En powder puff har två anlag för päls, pp.
Naken (Np) x Naken (Np)
GEN N p Utfall:
2 nakna (66%)
1 powder puff (33%)
N NN (=letalt)
nakna anlag i
dubbel uppsättning Np naken
p Np naken pp powder puff
Naken (Np) x Powder puff (pp)
GEN N p Utfall:
2 nakna (50%)
2 powder puff (50%)
Powder puff (pp) x Powder puff (pp)
GEN p p Utfall:
4 powder puff (100%)
p pp powder puff pp powder puff
p pp powder puff pp powder puff
Vad är en Sharpei utan mkt hud?
Sen är det inte bara fråga om mkt hud utan rasen har även en hud som inte fungerar som den ska.
PL
jag tycker inte att en sperimie är så mycket till liv...
Att min hund fryser ibland, det kan jag fixa på mindre än 30 sekunder!
Och ja, min hund HAR tänder och kan äta normalt.
Sedan vet jag att det finns värre innom rasen men jag vill inte beblanda mig med dessa. Jag som sagt kollar på mer än utsidan när jag väljer valp.
Huruvida den här tråden blivit seriös eller inte pga. att jag har en nakenhund, det är ju knappast upp till mig....