spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

nej men jag har hört att man inte ska kasta spjut i radhus :D

Men läs mina inlägg så ser du vart jag står någonstans i den här tråden
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Nakenhundarna klarar generellt kyla bättre än regn.
Dom kommer ju från afrika från början där det blir minusgrader på nätterna....
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Som jag skrivit flera gånger så har kineserna en genetiskt defekt som i dubbel uppsättning är dödlig o i enkel uppsättning påverkar bildning av hårsäckar, vissa andra egenskaper i huden samt bildning av tandanlag. Varför skulle avel på ngt sådant vara mer försvarbart än det du klagar på??
Puffar har inte defekten så de stör mig inte.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Vad menas med dubbel och enkel då?

Jag fattar det som hundens mamma och pappa?

pp+pp
pp+n
n+n

har jag rätt då?

Men två nakna individer får ju fortfarande levande nakna och håriga valpar?

Och puff+puff kan ju också få naket...
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Både upföadre och domare måste gemensamt sträva emot att slå ut de extrema hundarna - inte premera dem.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Jag ville ta den här tråden på allvar men insåg sedan att du har naken kineser (puffarna har jag inget emot) och att avla på en hund för att sedan vara tvungen att klä på den overaller och grejjer, saker som den skulle vara ganska handikappad utan..Mnja..det håller inte måtten för mig. Men ja jag håller inte med om att hundar ska avlas bort. Men de ska definitivt förädlas ut så att på tex bulldogg kroppen blir graciösare och nosen längre. Tror resultatet skulle bli likasinnat med en staffordshire terrier då. Jag tycker även att chinese crested hairless ska strykas på avelslistan, puffen verkar sund nog för att avlas vidare på. Schäfern finns det ju gamla modeller av kvar, skippa utställningsräkorna. På west highland (som jag själv har) får man sluta avla på känsligheten och kanske till vissas förtret göra dem robustare genom att rent utställningsmässigt förfula dem till så som dom såg ut mer förr...Förädla bassethound, stryk Napolitansk mastiff från listan helt. Förädla blodhundens ansikte..osv osv...Kan säkert fortsätta i evigheter.
 
Senast ändrad:
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Jag förstår inte vad du menar med din uppställning av bokstäver.
Men om vi kallar anlaget för naket för n o för päls för p, så har en naken alltid uppsättningen np. Korsar man två sådana kommer man i snitt få 25% pp (puffar) 50% pn (nakna) o 25% nn (som dör i livmodern), slutresultatetn blir därför 33% puffar o 67% nakna.
Puffarna har pp o korsar man två sådana blir alla puffar, inga nakna.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

min nakenhund har två puffar som förräldrar? Eller ska man kalla det en extremt hårig naken då om inte två puffar kan få naket??
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Ja antingen stämmer inte stamtavlan eller så är den ena "puffen" som du säger en extremt hårig naken.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Hur kan man stoppa aveln på extrema renraser?

Schäfrar som är så extremt låga i bak så dom inte kan gå normalt (men vinner dock fiiiinfina priser på utställning)

Raser som inte kan andas normalt, eller har så mycket överbliven hud så dom får exem mellan "valkarna" och även det hänger ner så dom knappt kan se?

osv osv osv... :mad:

Jag tycker att först och främst borde uppfödarna ta sitt ansvar och avla sunda hundar!

Men eftersom det är dom mest extrema som ofta vinner priser så borde man göra större kontroller på utställningar, domarna. VILKA hundar dom prisar...

För jag antar att det är detta uppfödarna vill nå?

Men om man ska se det med öppna ögon så är det väl dom som började avla fram konstiga raser för x antal hundra år sedan som du ska hänga:angel:
Sen tycker jag inte att du ska skriva att dom ska avla på sunda föräldrar, för det gör nog dom flesta. Har dom nån "farlig" sjukdom så avlar dom ju inte.
Men kontentan av det hela, hur sunt är det med en naken hund, dalmatiner (har själv) shar pei, tax mfl mfl när urmoder och urfader ska vara varg:crazy: Det vore väl lite konstig att vi fått alla dessa raser utan att det vid några tillfällen har varit osunt
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

*kp*

Om man på utställning premierar de hundar som är extrema ex schäfrar, ja då avlar även uppfödaren och andra uppfödare på dessa individer som inte är hälsosamma. Kan inte så noga schäfens rasstandad med det står väl ingenting att de ska vara så pass vinklade i haserna. Det är ju ras standaden domaren ska döma utifrån.

Hörde att polisen slutat köpa sina hundar från uppfödare och väljer själva att avla på friska individer. Ska man inte ha dessa hundar till bruks och arbetande hundar då måste ju de vinklade haserna medföra att det hämmar hundarna i utvecklingen.

Jag har själv valt ganska medvetet att välja en ras som är frisk och som har en hälsosam ras standad, exempelvis så är alla färger tillåtna.

Det är synd att vissa hundar avlas fram för att ha ett speciellt utseende vilket i sin tur missunar hunden i det praktiska livet.

Ska man ta bort denna avel så ska det komma från Kennelklubben och domarna som dömer, jag tycker utställningarna även ska bedöma hundens hälsa.

:(
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Hur seriöst känns det här då... inte alls!:smirk:
PL har poängen på sin sida!
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Men om man ska se det med öppna ögon så är det väl dom som började avla fram konstiga raser för x antal hundra år sedan som du ska hänga:angel:

Men nu är det väl inte riktigt så det har gått till? De värsta avarterna har såvitt jag förstår dykt upp de senaste 50 (?) åren. Man behöver ju inte leta upp speciellt gamla rasbilder för att se att "extremvarianterna" dykt upp på senare tid...

Dessutom måste jag hålla med den som skrev det här (Sol):

För min del är det väl inte pälslösheten som är det största problemet (även fast jag tycker att pälslöshet är en rätt allvarlig defekt) utan det faktum att pälslöshet nästan alltid (alltid kanske rent av?) är förknippad med tandförluster och i fallet kinesisk nakenhund är ju anlaget semi-letalt och sådana anlag ska man helt enkelt inte avla på... tycker jag. Det är ju en rätt kraftig indikation på att anlaget är skadligt.

Nakenhundsanhängarna försvarar alltid just _nakenheten_ med näbbar och klor - jag tycker inte heller att det är det stora problemet med den aveln.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

På begäran lägger jag in det här svaret även i denna tråd som håller på gå överstyr pga kinesaveln..

Gnist skrev:
Fortfarande, så dör de valpar som fått dubbel uppsättning av den letala genen väldigt tidigt under fosterstadiet och reabsorberas av tiken, så det är rätt så fånigt att förneka det faktum att naket + naket = 25% risk för valparna att få den letala genen x 2 och därav inte födas alls. (förenklat)

Detta är framforskat av kunniga genetiker och de vet nog vad de gör.

Lägger in lite fakta här..

PowderPuffs-varianten blev inte förrän på mitten av 1980-talet godkänd att ställas ut. Innan fick man bara registera dem. Anledningen till att den blev godkänd är att en naken Chinese Crested måste ha en gen från en Powderpuff och en gen från en Naken för att överleva. De hundar som får en naken gen från både mor och far dör kort efter befruktningen eller, i ovanliga fall, föds gravt missbildade. Om hunden får två powderpuffgener kommer hunden att bli en Powderpuff. Sannolikheten för att det föds Powderpuffs i en kull med Chinese Crested är alltså ganska stor och går inte att avla bort.


Genetiken kring chinese crested är enkel om än speciell. Varje valp får en gen från sin far och en gen från sin mor. Alla nakna hundar bär på en gen för hårlöshet och en gen för päls. Eftersom det nakna anlaget är dominant blir hunden naken.

De valpar som istället har oturen att få en nakengen från både sin far och sin mor får dubbla anlag för hårlöshet. Detta anlag är dock letalt (dödligt) i dubbel uppsättning och det innebär att dessa individer inte kan överleva. De dör kort efter befruktningen och föds alltså aldrig.

De valpar som får en pälsad gen från båda sina föräldrar blir alltså långhåriga. Om man parar två pudervippor kan de aldrig få nakna valpar eftersom ingen av dem bär något naket anlag.

Detta innebär att det långhåriga anlaget aldrig kan avlas bort eftersom det är en förutsättning för att de nakna valparna ska bli livsdugliga. Följande scheman visar vad som händer när man parar två hundar av rasen chinese crested (detta är rent teoretiskt, utfallet i varje enskild kull kan naturligtvis variera).

En naken hund har alltid anlagen N (naken) och p (päls), (eftersom det nakna anlaget är dominant över det pälsade blir en hund med ett anlag av varje, alltid naken). En powder puff har två anlag för päls, pp.



Naken (Np) x Naken (Np)

GEN N p Utfall:
2 nakna (66%)
1 powder puff (33%)
N NN (=letalt)
nakna anlag i
dubbel uppsättning Np naken
p Np naken pp powder puff

********************

Naken (Np) x Powder puff (pp)

GEN N p Utfall:
2 nakna (50%)
2 powder puff (50%)
p Np naken pp powder puff
p Np naken pp powder puff

****************

Powder puff (pp) x Powder puff (pp)

GEN p p Utfall:
4 powder puff (100%)
p pp powder puff pp powder puff
p pp powder puff pp powder puff
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

*knapplån*


Fast ärligt talat, rasa inte på mig för det här, men jag tycker inte att en sperimie är så mycket till liv...


Det jag menar och försvarar är att min hund lider inte av att vara naken.
Vissa andra hundar, innom olika raser, har ONT och det går inte att göra något åt.


Att min hund fryser ibland, det kan jag fixa på mindre än 30 sekunder!
Och ja, min hund HAR tänder och kan äta normalt.

Sedan vet jag att det finns värre innom rasen men jag vill inte beblanda mig med dessa. Jag som sagt kollar på mer än utsidan när jag väljer valp.



Huruvida den här tråden blivit seriös eller inte pga. att jag har en nakenhund, det är ju knappast upp till mig. Jag skriver hur jag tänker i varje av mina inlägg. Jag skulle skriva likadant även om jag inte hade någon hund också.
Men det är en del här som inte vill anstränga sig ens att försöka förstå...

Vi har haft flera raser innom våran familj och chinesen är den bästa i psyket hittills!
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Vad är en Sharpei utan mkt hud?
Sen är det inte bara fråga om mkt hud utan rasen har även en hud som inte fungerar som den ska.
PL

De har helt enkelt inga veck. De har bara lite mycket hud, precis som en basset eller liknande.

Vad är det för fel på sharpeiernas hud?

//E
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Den har en onaturlig utsöndring av ett slemartat ämne. Det är allstå inte bara fråga om en ras där man avlat fram mkt lös hud utan en genetisk defekt som drabbar huden.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

jag tycker inte att en sperimie är så mycket till liv...


Att min hund fryser ibland, det kan jag fixa på mindre än 30 sekunder!
Och ja, min hund HAR tänder och kan äta normalt.

Sedan vet jag att det finns värre innom rasen men jag vill inte beblanda mig med dessa. Jag som sagt kollar på mer än utsidan när jag väljer valp.


Huruvida den här tråden blivit seriös eller inte pga. att jag har en nakenhund, det är ju knappast upp till mig....

Att en del foster dör tidigt och resorberas kan jag också leva med, likaså att de behöver täckas, men inte när tänder saknas.... vad värre saker du pratar om vet jag inte, är inte insatt i kineser eftersom de aldrig intresserat mig....
Tråkigt när du tar din egen hund så i försvar men inte vill beblanda dig med andra av din ras:( Trots allt så föds det inte enbart friska även om du väljer att blunda för det. Att "hacka" på defektavlade raser när man äger en egen med diverse rasdefekter, jo det är visst upp till dig om tråden blir seriös eller inte. Trots allt var det ju du som startade den
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Vi valpköpare får låta bli att imponeras av championat och gå mer på hur hundarna fungerar.

Det är bra om det förs en diskussion om raserna. Jag tycker att PL tillför mycket kunnande.

Det har diskuterats en kines i tråden - är det en kines, som någon har som gulledjur eller för att avla på? Vi måste lära oss att föra en dialog där ingen behöver försvara en familjemedlem, men där människor måste kunna argumentera för valet av avelsdjur.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras jag har alltid velat ha en renrasig hund för jag vill hålla på med utställning. därav jag köpte en hund med papper. jag fick kontakt med...
Svar
9
· Visningar
1 716
Senast: confetti
·
Övr. Hund Nu har det varit ett antal blandrastrådar här de senaste dagarna vilket har upprört många på både för- och emotsidan. Detta har fått mig...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
12 460
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp