spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Om det inte varit så nedrans långt upp du bor så hade jag hängt på med min golvmopp på ett MH.
Har väl mina misstankar på hur hon skulle bete sig visserligen :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Vi kan göra det till sommaren och ha en liten MH-buketräff :idea:

Btw...Du som har träffat 3 av mina sällskapshundar, vad tycker du om deras mentalitet???
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Bra idé! :idea: :idea: :idea:

Trevliga med bra mentalitet, och med en hane som inte brydde sig mer än matte tillät med en främmande löptik inom nosavstånd :angel: :angel:

Så som jag anser att en trevlig hund ska uppföra sig!!

Dom var mer framåt än vad min lilla fegis är :p :p dock utan att vara påflugna. Och accepterade helt utan protester att bli hanterade av någon de aldrig träffat förut!

Vad dom sen hade hittat på om dom släppts lösa utan uppsikt är ju en helt annan sak :p :p :p
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Ursäkta mig men nu tycker jag denna diskussionen går lite utför..

Måste bara svara er som klagar på kinesisk nakenhund o om att de måste kläs på med overaller o dyl.. Jag skulle vilja påminna er om att inte bara den rasen ibland behöver kläder.. Greyhound och Dobermann, är två väldigt vanliga raser som även de ofta kläs på. Men låt de göra det då.

Och jag måste bara stå på tjejen med nakenhundens sida..Glömmer aldrig en bild i en hundtidning för ett tag sen..Det var en punkare med tuppkam (heter det så tro) som höll sin nakenhund..o de var verkligen lika som bär :banana:

Kram o hej!!!
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden


Nu blir jag förvirrad. Den förra länken du hänvisade till var kanadensisk den här är amerikansk. "Cocker spaniel" i USA och Kanada är två olika raser. I USA är en "cocker spaniel" det vi kallar amerikansk cocker spaniel, medan Kanada har samma rasnamn som vi har. Den ras vi (i Sverige, Kanada, England osv) kallar cocker spaniel heter i USA English cocker spaniel.

Av de två länkar du använder för att styrka att cocker spanieln är överrepresenterad i förhållande till övriga spaniels när det gäller öronproblem är det alltså bara en som handlar om cocker spaniel. Den andra tycks röra amerikansk cocker spaniel.

Är man intresserad av cockerns hälsoproblematik måste man alltid ta i beaktande att majoriteten av amerikansk litteratur behandlar amerikansk cocker spaniel. Detta är dock något som inte alla veterinärer har förstått - inte ens alla de som föreläser på veterinärutbildningen. En väninna har vid upprepade tillfällen varit med om att amerikanska undersökningar på "cocker spaniel" har förutsatts röra det som är cocker spaniel i Sverige och Europa. Och föreläsarna har varit förvånade när hon påpekat att detta inte är samma ras...

Beträffande vardagsproblem hos cockern är en sådan hälsoenkät gjord som en del i RAS-arbetet. Detta skall vara klart inom några månader. Dock skall man minnas att en enkät ger en ögonblicksbild baserad på ett visst urval hundar.

Jag har väl haft tur med mina fyra cockrar ur öronsynpunkt, för de har aldrig haft några problem. Skötseln har bestått av klippning med maskin av örats "insida" med ungefär 10-14 dagars intervall och sedan rengöring med något receptfritt öronrens ungefär en gång i månaden. Jag ser inte detta som någon stor insats, men det är väl olika. Men generellt måste ju hundar med lång päls skötas mer.

Men visst finns det cockrar där öronproblemen initialt INTE är ett skötselproblem, men jag tror nog att man kan dämpa mycket genom att informera om hur öronen sköts korrekt.

Jag måste säga att jag har mycket svårt att förstå att förstå hur TS kan anse att detta gör rasen extrem!!!! PINSAMT! Om det är Insider som spökar så tror jag nog att avel med målet att få öronen extremt långa är något helt okänt för de flesta cockeruppfödare/utställare. Precis som Duvan anser jag att de allvarligaste "hoten" ligger i att temperament inte utvärderas. Men grundprov är på gång och MH skall uppmärksammas mer, så förhoppningsvis finns här redskap.

Indy
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Ursäkta mig men nu tycker jag denna diskussionen går lite utför..

Måste bara svara er som klagar på kinesisk nakenhund o om att de måste kläs på med overaller o dyl.. Jag skulle vilja påminna er om att inte bara den rasen ibland behöver kläder.. Greyhound och Dobermann, är två väldigt vanliga raser som även de ofta kläs på. Men låt de göra det då.

Och jag måste bara stå på tjejen med nakenhundens sida..Glömmer aldrig en bild i en hundtidning för ett tag sen..Det var en punkare med tuppkam (heter det så tro) som höll sin nakenhund..o de var verkligen lika som bär :banana:

Kram o hej!!!

Fast hur många i denna tråd har kritiserat kinesisk nakenhund för att den behöver kläder i vissa väder? Kritiken har väl främst legat i att anlaget för nakenhet är semi-letalt och medför tandförluster.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Jag gav mig inte in i den diskussionen..jag satt o läste lugnt o stilla om allt det andra, o då jag inte vet mycket om det skrev jag inget heller..Men när jag kom till den insändaren jag riktade mig till (leta själv) så blev jag lite trött, o var bara tvungen att skriva lite..för jag ansåg inlägget lite dumt.
Men ursäkta...kanske skulle vara tyst...det var lite arg stämning i denna tråden så det kanske jag skulle hållit mig utanför..
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Ursprungligen samma ras, i sverige finns ju bägge o bägge har likartade öronproblem, det skiljer dock säkert i frekvens.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Hur kan man stoppa aveln på extrema renraser?

Schäfrar som är så extremt låga i bak så dom inte kan gå normalt (men vinner dock fiiiinfina priser på utställning)

Raser som inte kan andas normalt, eller har så mycket överbliven hud så dom får exem mellan "valkarna" och även det hänger ner så dom knappt kan se?

osv osv osv... :mad:

Jag tycker att först och främst borde uppfödarna ta sitt ansvar och avla sunda hundar!

Men eftersom det är dom mest extrema som ofta vinner priser så borde man göra större kontroller på utställningar, domarna. VILKA hundar dom prisar...

För jag antar att det är detta uppfödarna vill nå?

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

hund20068.JPG


vad är det här?
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Och sen vill folk påstå att detta inte inte går ut över aveln för mentalitet, de tror visst att man har hur mkt som helst att ta av när det gäller avelsurval.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Fy sjutton :crazy:

Finns det över huvudtaget någon aktiv sällskapsras som är frisk längre...

Vet att Gnist och Duvan föder upp varsin aktiv sällskapsras, och jag tror att dom sattsar fullt på mentalt stabila hundar..

Men rent genrerellt ?
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Knapplån!

Denna länk visar ju till en del på vilka vansinnigheter som avelsproffsen håller på med.

http://www.aktivhund.se/hund-artiklar/hundutstaellning.asp?menuindex=9

Vilken bra länk!

Gick faktiskt och funderade i samma tankar när jag gick där... Var evigt tacksam över att mina hundar inte är pälshundar utan på sin höjd behöver torkas av...

Ärligt talat, de där trimborden är livsfarliga och hundar som inte ser något för att det hänger skinn för ögonen...???

Sky terrier och Pekignes? Såg ni Pekignesen i stora ringen? Den kunde knappt gå!!! Eller Sky terrier? De har så ofantligt lång rygg att de måste ha stora problem med diskarna...

//E
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Phalénen och papillon är friska, aktiva & sunda hundraser i överlag...
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Tycker synd om hundarna, det är de som får lida bara för att vi ska kunna ha ett snyggt pris att ha på hyllan och visa upp för andra
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

eftersom här på forumet inte hairless accepteras som en "frisk ras" så måste jag ju säga chinese crested powder puff!

Det är en frisk sällskapshund-ras generellt! :idea:
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Det skulle ju diskuteras defektavel men din ras får vi inte diskutera. Är inte det dubbelmoral? Att din hund har tänder är väl samma sak som att det finns "show" varianter av schäfer som inte har den sk räkkroppen, det finns basset som kan röra sig ordentligt, det finns cocker utan öronproblem osv, osv, osv... Varför fortsätta diskussionen över huvud taget?


Det är ju det jag säger hela tiden! LÄS mina inlägg tack.
Det är just det, använd dom icke-defekta djuren i avlen, inte dom andra.

Och diskussionen skulle handla om HUR man ska få folk att göra detta EFTERSOM det är dom "defekta" jyckarna som vinner priserna....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras jag har alltid velat ha en renrasig hund för jag vill hålla på med utställning. därav jag köpte en hund med papper. jag fick kontakt med...
Svar
9
· Visningar
1 716
Senast: confetti
·
Övr. Hund Nu har det varit ett antal blandrastrådar här de senaste dagarna vilket har upprört många på både för- och emotsidan. Detta har fått mig...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
12 460
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp