spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Men hur är det med de defekter som det aktivt avlas på????
PL

Är det defekter som är till men för hunden tycker jag att man ska lägga ner verksamheten. Vissa defekter har ju inte en negativ inverkan på individen, och då ser inte jag något problem.

Den letala biten i chinese crested har jag t.ex inte så svårt att acceptera, så länge det sker så tidigt att fostren resorberas. Det är den biten med stora tandförluster och svårt missbildade födda valpar som jag har svårt att acceptera.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Stoppa chihuahua-aveln! :devil:

(Nu är jag på krigsstigen! :p )
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Fast eftersom sjukdomar och defekter som nedärvs recessivt ofta blir problem när man inavlar finns det faktiskt en rätt så enkel lösning på problemet... inavla inte och om nödvändigt, korsa in en annan ras.

Visst, men då under kontrollerade former så att man löser problemet och inte skjuter det framför sig.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Men tandförlusterna o de valpar som ev föds svårt missbildade är ju en del av samma problem kopplat till samma gen!
Är inte livslånga kroniska otiter(som en vanlig hundägare inte klarar av att hantera) ett men för hunden?
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Men tandförlusterna o de valpar som ev föds svårt missbildade är ju en del av samma problem kopplat till samma gen!

Jag är fullt införstådd med det och använde bara en ras för att ur min synvikel bena ut vad jag tyckte var OK. Personligen anser jag inte att naken anlaget är något att avla på av just den anledningen. Vore det upp till mig skulle inte rasen existera.

Är inte livslånga kroniska otiter(som en vanlig hundägare inte klarar av att hantera) ett men för hunden?
PL

Otiter antar jag är den kliniska benämningen på öroninflammation. Trots alla mina spaniels har jag ju inte haft anledning att lära mig namnet på diagnosen.

För den hund som drabbas är det naturligtvis ett lidande, men eftersom det hade kunnat undvikas genom rätt skötsel initsialt ser jag det fortfarande inte som en defekt. Öronen är långa, och i samverkan med mycket päls kan det ge problem. Men det är på intet sätt oundvikligt i de flesta fall.

En långhårig hund som man inte sköter pälsen på får tovor som gör ont, och skinnet mår inte direkt bra. Skillnaden mellan det och en cocker som är illa skött med avseende på öronen, är att pälsen tar längre tid innan den blir till ett riktigt problem för hunden, och att det är lättare åtgärdat om det väl händer.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Börjar mera likna ett uppfödarproblem. När inte uppfödaren inte vill erkänna att problemet faktiskt finns blir det naturligtvis svårt att få valpköparen att inse hur mkt extra omsorg cockern behöver för att hålla sig lika frisk som normalrasen.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Börjar mera likna ett uppfödarproblem. När inte uppfödaren inte vill erkänna att problemet faktiskt finns blir det naturligtvis svårt att få valpköparen att inse hur mkt extra omsorg cockern behöver för att hålla sig lika frisk som normalrasen.
PL

Det är möjligt att vi som uppfödare och rasklubb kan bli bättre på att informera och trycka på vikten av god skötsel. Kanske skulle vi i RASarbetet göra en studie hos alla veterinärer på vad de får in för vardagsproblem med cocker. De dyrare ingreppen som går på försäkring finns det ju en viss statistik på, men andra problem som härrör till bristande omvårdnad faller lite mellan stolarna.

De jag träffar är de som vill ha kontakt med mig som uppfödare och/eller trimmare, andra uppfödare och de som är aktivt engagerade med sina hundar. Med mina egna valpköpare trycker jag mycket på skötseln, och samma sak råkar mina trimkunder ut för. Andra uppfödare och aktiva cockerägare har redan vetskap om skötselns vikt för hundens välbefinnande.

Nog ordat om cockeröron nu, jag är helt nöjd med att vara överens om att vi är oense. Jag anser inte att öronen är ett avelsproblem utan ett ägarproblem, och det är vad jag redan från början hävdat. Problem med öron finns, men de är inte genetiskt betingade, även om fenotypen är en förutsättning för att ägarnas slarv ska få "öronkonsekvens". Jag håller med dig om att det kan behöva göras mer för att fånga upp de som missat skötselns betydelse, för till syvende och sist är det ju hundarna som far illa när ägarna slarvar, men jag har svårt att se vad det har att göra i en avelsdiskution.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Jag vet inte, jag kan bara svara för min ras. Jag vet ju i och för sig att stävhårstaxen vi hade för många år sedan fick problem om man inte röck ur håren ur hörselgångarna. Det var väl förmodligen där och då som jag lärde mig vikten av hängörons skötsel.

Jag vet även att softisar kan få problem om inte öronen sköts ordentligt. Beaglen vi har har lika långa öron som cockern, men mindre än både tax och softie, men där har jag inte hört av vare sig andra ägare eller veterinärer att det skulle vara problem. Summa summarum kan man väl konstatera att hängöron i kombination med mycket päls kräver regelbunden skötsel för att fungera friktionsfritt. Ju mer päls desto viktigare.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Jag kan ju svar på detta enligt mina erfarenheter.

*Amerikansk Cocker
*Engelsk Cocker
*Engelsk Springer
*King Charles
*Pudel (alla storlekar)
*Softisar

De som inte sköts pälsmässigt och där pälsen tillåts tova igen runt öronen har oftast öroninflammation/ öroninflamation på G/ öroninfektioner i mer eller mindre utsträckning.

Den täta, varma, småfuktiga miljön som bildas i tovorna i kombination med hängande öron där luften inte cirkulerar speciellt bra utgör en utmärkt grogrund för allehanda bekterier etc.

Om dessa raser (finns ju fler raser, men dessa tar jag upp som exempel) sköts på ett korrekt sätt från valpstadiet, så har de inte mer problem med öronen än alla andra raser.

Detta är då mina erfarenheter som hundtrimmare. Genom årens lopp har det ju passerat ett antal tusen hundar av olika raser, mer eller mindre skötta pälsmässigt, så en klar tråd syns mellan vanskött päls vs öronproblem..
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Det är inte alls så länge sedan en uppfödare i detta forum glatt förkunnade att valpar väntades. Den tik som väntade valpar hade tidigare lämnat avkomma med HD. Detta bekymrade inte uppfödaren som ansåg att det fanns så få hundar i Sverige att man fick ta till allt som fanns.

Tala om avelsetik:confused: :confused: :confused:

Naturligtvis finns det rötägg inom hunduppföderiet. Jag har aldrig påstått annat..

Det som dock ständigt återkommer från vissa personer i sådan här debatter är att alla uppfödare av sällskapshundar skiter i den mentala biten hos avelsdjuren och tittar endast på det exteriöra och det är inte sant!!

När man då skriver detta, så kommer genast svaret att : Visa det på papper, varför görs då inga MH etc. etc.

Hur lätt är det att komma med på MH om du inte har en bruksras och hur lätt tror ni att det är att komma med på MH, med en pekinese (för att ta som exempel..) ?? Det är omöjligt..

Alltså går det inte att MH:a alla sällskapshundar, för vi kommer aldrig med på MH.

Oförmågan att inse/tillstå att väldigt många av oss hunduppfödare faktiskt kan skilja på vad som är en bra vs en dålig mentalitet ger mig en bild av någon som inte vill inse/förstå/ta till sig att många uppfödare är mycket kunniga på avel, genetik och mentalitet och att vi avlar på det som är mentalt mkt bra och stabila hundar.

Men som sagt vill man bara se de uppfödare som avlar på "höcke skit som helst" och har skygglapparna på för att slippa se de som verkligen lägger ner kunskaper, tid, blod, svett och tårar på att avla fram stabila, funktionella trevliga hundar, så förstår jag oviljan mot sällskapshundsaveln, som kommer fram i alla trådar liknande denna :cool:
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Jepp om du lägger upp det så så gör jag det.

Jag liknar inte en hårlös hund med en schäfer som har ont i varje steg den tar eller en shar-pei med stora sår av hudexem.
Faktiskt.

Min hund kan även andas normal och har heller inga infektioner i öronen.

Fast jag läste även lady_vips senaste inlägg och det är bara att :bow: :bow: till den uppfödaren!

Så du menar att alla schäfrar har ont och knappt kan gå och alla shar-pei har stor asår av eksem?

Det är faktiskt lite så du säger.

Har du tänkt på att de som har en schäfer som inte har ont och de med shar-pei utan eksem antagligen inte heller tycker att just deras ras har några större problem?

Som sagt...kasta inte sten i glashus...

/ Zoya, som inte heller är förtjust i dessa EXTREMA raser...
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Man kan ju som uppfödare ordna ett eget MH. Så har min uppfödare gjort många ggr. De tar kontakt med en klubb och frågar om de vill ta ansvaret för ett MH. Sen ordnar uppfödaren med allt omkring, anmälningar mm. Men klubben står för figgar och beskrivare.
Klubben får amnälningsafgifterna och allt som kommer in.

Nu har jag inte följt tråden i övrigt, bara läst lite då och då. Så jag har ingen åsikt om vad som skrivs. Utan ville bara komma med tipset att man kan fixa MH själv :)
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

"Problemet" är ju då att det inte finns någon fler än jag (vad jag vet om) som är intresserad av att MH:a dessa småhundar ;)

Men det löser sig nog förhoppningsvis..

Rapport kommer om jag lyckas sy ihop det på något vis :bump:
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Men som sagt vill man bara se de uppfödare som avlar på "höcke skit som helst" och har skygglapparna på för att slippa se de som verkligen lägger ner kunskaper, tid, blod, svett och tårar på att avla fram stabila, funktionella trevliga hundar, så förstår jag oviljan mot sällskapshundsaveln, som kommer fram i alla trådar liknande denna :cool:


Det förekommer dålig avelsetik inom både sällskaps -bruks och jakthundsaveln. Det är lika illa var än den förekommer.
Tar man fram hundar som pga. utseende, päls, mentalitet eller andra saker gör att hunden får begränsningar i livet, ja då är det dålig avel oavsett inom vilken grupp den förekommer, enligt mitt förmenande.

Har en jakthund på grund av utställnigspopularitet fått så långa öron och hårig päls, eller stor mage så att den ej kan jaga, då tycker jag det är fel, även om hunden kan släpa sig runt som ut sällskapshund.

Håller man på med en ras med så få individer att man tvingas avla på dålig mentalitet eller hårlag eller anlag för sjukdomar, ja då brister det.

Jag har en känsla av att många nybörjare tar en valpkull på vad som helst för att man vill ha bäbisar (Förekommer i många trådar här), men också för att de inte har något annat för sig och räknar med att få guld och gröna skogar för sina valpar.
Det gör att de etablerade uppfödarna får ta smällen för dålig avel eftersom de är de som finns kvar när det börjar blåsa.

Det innerbär också att seriösa uppfödare måste arbeta mer med att få en mera skärpt kontroll från SKK och övriga bestämmande, och utställningsdomare som har bättre utbildning och har kunskaper om hur raserna ska användas. Jag tror inte att det går att köra egna "jag vet bäst race".
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Off topic!

Jag måste bara fråga nu när det kom på tal. Det börjar bli dax att rycka håren i Enzos öron, jag vet att jag ska göra det men jag vet inte riktigt hur?
Som jag har förstått det så ska man ta en pincett och rycka eller? Är inte det smärtsamt? Har gått och dragit mig för det nu i ett par veckor.;)
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Använd fingrarna och ta bara några strån åt gången. Plocka tills hörselgången är så gott som hårfri. Om håren inte släpper, så vänta 1 vecka och prova igen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras jag har alltid velat ha en renrasig hund för jag vill hålla på med utställning. därav jag köpte en hund med papper. jag fick kontakt med...
Svar
9
· Visningar
1 716
Senast: confetti
·
Övr. Hund Nu har det varit ett antal blandrastrådar här de senaste dagarna vilket har upprört många på både för- och emotsidan. Detta har fått mig...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
12 460
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp