spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Så extremavel på individnivå är inte ok vilket däremot defektavel på rasnivå är?????
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

men säg en hel ras där alla hundar borde utplånas?

Jag känner på mig att du kommer säga nakenhund så jag skriver igen: Det finns nakenhundar med full tanduppsättning och som kan äta normalt

Eller har du fler argument om varför rasen borde utplånas?

Och eftersom det redan FINNS väldigt fina kineser i sverige idag, så är väl det ett jättebra mål att sträva efter?
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Jag anser att Engelsk Bulldog, Shar-pei och Nakenhund handlar också om individ. Det finns ju fler hundar som är friska generellt än de som inte är det.

Problemet ligger i att det är dom extrema (sjuka?) hundarna som vinner priser och får flest parningar.
Och det var det jag ville att den här tråden skulle handla om.

Hur många gånger ska jag behöva skriva det?
Det är individerna det handlar om, vilka hundar som vilka människor väljer att avla på.

Du anser alltså inte att exteriören rasstandarden för engelsk bulldog, mops och shar pei beskriver är en sådan som skapar hälsoproblem?

Än värre är det när man faktiskt grundar en ras på rena DEFEKTER som medför problem med tex. tandförluster och hornbildning. Du kan avla på hur "friska" individer som helst, de med problem kopplade direkt till nakenheten kommer alltid födas eftersom folk prompt måste ha nakna hundar. Så i dessa fall handlar det inte om urval av avelsdjur utan problemet ligger i själva anlaget som "gör" rasen.

Vissa raser är skapade på rent osunda kriterier och de kommer inte bli friska om inte standarden skrivs om på ett sätt som tar hänsyn till vad som är fysiologiskt normalt och inte.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Det är individerna det handlar om, vilka hundar som vilka människor väljer att avla på.

Då får vi väl se till att det ställs högre krav på de människor som föder upp dessa raser.

Jag tycker fortfarande att man ska sträva efter att bibehålla rasen (exempelvis schäfer) som EN ras, inte två. Det ställer krav på både uppfödare, domare osv osv. Men om ingen ställer dessa krav utan bara väljer en annan typ av inriktning, då blir vi ju aldrig av med problemet. För mig är det ingen omöjlighet att kombinera sunt utseende med snyggt utseende, efter rasstandarden, samt ett bra psyke. Problemet ligger i att man faktiskt inte alla gånger följer rasstandarden utan premierar utmärkande/extrema hundar före och att dessa sedan hamnar i avel.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Har jag sagt att rasen borde utplånas, det räcker att utplåna defekten så får vi en massa fina puffar.
Vad jag fortvarande inte begriper är hur du kan klanka ner på extremavel o samtidigt förorda defektavel . Du har tydligen fortvarande inte fattat att samma defektgen som är dödlig i dubbl uppsättning ger tandstörningarna.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Krasux: Precis vad jag försöker skriva här.

peter_lundin: Men det föds nakna hundar med full tandsättning också...

Calazirya:

Öronproblem

Sedan kan vi lägga till basset också med extremt exteriör

Och i stort sett också alla långhåriga raser som pälsen skulle tova ihop sig och göra skada om inte vi människor borstade på den var och varannan dag...
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Det finns extremavel innom cocker också som ger återkommande öroninfektioner, så ja, det tycker jag

Fortfarande individuellt!
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Ja men eftersom det är samma gen kommer man alldrig kunna avla fram en full tanduppsättning som standard på de nakna. Nu anser jag personligen inte att tandbortfallet är huvudproblemet utan defekten som sådan.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Varför inte bara utsluta alla nakna hundar i aveln överhuvudtaget? För att helt utrota den defekta genen och drasiskt minska alla tandsättningsproblem? Och om inte, ska man avla vidare på nakna friska hundar som ändå har den genen för att "chansa" att få hundar med tänder? Ska man avliva alla jyckar som föds utan tänder och hoppas på bättre lycka nästa gång?
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Varför inte bara utsluta alla nakna hundar i aveln överhuvudtaget? För att helt utrota den defekta genen och drasiskt minska alla tandsättningsproblem? Och om inte, ska man avla vidare på nakna friska hundar som ändå har den genen för att "chansa" att få hundar med tänder? Ska man avliva alla jyckar som föds utan tänder och hoppas på bättre lycka nästa gång?

åååh men herregud va begär du!!!
Man kan ju få en sund hundras då om man gör så det gör ju inte det fattar du väl :devil:
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Ja det var ju knappast det här diskussionen skulle utvecklas till. Jag tycker det är en del här inne som är larviga och inte vill se.

Jag har läst era inlägg och svarat på dom. Jag har ingen dubbelmoral, jag vet vilka brister EN av "mina" raser har. Och jag har redogjort för er hur, var och varför gång på gång på gång i den här tråden.

Snacka om dubbelmoral, jag håller med er :smirk:
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Det finns extremavel innom cocker också som ger återkommande öroninfektioner, så ja, det tycker jag

Fortfarande individuellt!

Så märkligt, det är något som jag som uppfödare och insatt i rasen inte märkt av. Däremot måste man hålla efter trimningen av öron och hals så att luften passerar fritt, men det är en skötselfråga, likväl som en långhårig hund måste borstas för att inte få tovor. Inte är väl en långhårig hund som får tovor defekt? Eller en extrem arbetsras som hamnar hos en slö soffliggare och därför visar problembeteenden - är den defekt?
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

*knapplån*

Alla raser har "rasbundna sjukdomar", men allting kan inte klassas som extremt.

Jag håller med PL om att det är defekterna hos raserna som ska bort.
Exempel på defekter i mina ögon: Hjärtfel, ögon/öronproblem, hudproblem osv.

MEN, jag anser däremot inte att man borde "avla om" raser, ex: Engelsk Bulldogg, så att det ser mer ut som en staff.
En Bulldogg som inte ser ut som en, är väl heller inte en?

En del människor verkar tycka att man ska utrota vissa raser... Det tycker jag är fel!
Folk som inte kan acceptera olika rasers utseende saknar empati. Dessa människor tolererar väl inte andra människor med sjukdomar heller :mad:
Sånt tål jag bara inte!:devil:
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Det skulle ju diskuteras defektavel men din ras får vi inte diskutera. Är inte det dubbelmoral? Att din hund har tänder är väl samma sak som att det finns "show" varianter av schäfer som inte har den sk räkkroppen, det finns basset som kan röra sig ordentligt, det finns cocker utan öronproblem osv, osv, osv... Varför fortsätta diskussionen över huvud taget?
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Att säga att man som spanielmänniska inte märkt att öronen är ett problem är väl ändå att blunda för verkligheten!
Men det är väl det som är grundproblemet, alla har skygglappar för sin ras men klagar gärna på andra.
PL
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras jag har alltid velat ha en renrasig hund för jag vill hålla på med utställning. därav jag köpte en hund med papper. jag fick kontakt med...
Svar
9
· Visningar
1 716
Senast: confetti
·
Övr. Hund Nu har det varit ett antal blandrastrådar här de senaste dagarna vilket har upprört många på både för- och emotsidan. Detta har fått mig...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
12 460
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp