spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Vi valpköpare får låta bli att imponeras av championat och gå mer på hur hundarna fungerar.

Det är bra om det förs en diskussion om raserna. Jag tycker att PL tillför mycket kunnande.

Det har diskuterats en kines i tråden - är det en kines, som någon har som gulledjur eller för att avla på? Vi måste lära oss att föra en dialog där ingen behöver försvara en familjemedlem, men där människor måste kunna argumentera för valet av avelsdjur.

Om hela rasens/rasvariantens själva existens grundas på defektanlag och hela rasens/rasvariantens existensberättigande därmed ifrågasätts handlar det ju inte om urval av avelsdjur längre utan om den typen av hund öht. ska existera. Jag anser inte att alla raser/rasvarianter som finns idag har ett existensberättigande pga. deras själva existens kommer sig av defektanlag.

Det är klart man hamnar i en jobbig sits om man öppet kritiserar defektavel samtidigt som man har en typ av hund som existerar pga. defektavel. Då får man liksom vara beredd på att får motivera varför det är OK med defektaveln på den egna rasen men inte på andra... detta oavsett om man föder upp eller inte.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Den har en onaturlig utsöndring av ett slemartat ämne. Det är allstå inte bara fråga om en ras där man avlat fram mkt lös hud utan en genetisk defekt som drabbar huden.
PL

Intressant, detta är alltså pga den överflödiga huden? Drabbar det alla sharpeier?

//E
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

DNA-analyser har visat att Shar pei är en av de äldsta hundraserna och alltså ingen ras som blivit sönderavlad i modern tid.
Valparna är ju oftast mycket rynkiga, men växer med tiden i sitt skinn och har som vuxen endast rynkor i ansiktet och på manken.
Sedan är jag nyfiken på var man kan hitta information om den "onaturlig utsöndring av ett slemartat ämne" som det skrivits om.

Det finns inget att hitta om det på rasklubbens hemsida vad jag kunnat se...
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Most often this condition is only cosmetic - that is, it will affect your dog's appearance but not his or her health. Many dogs seem to outgrow the condition.

Arvsgången osäker och verkar inte hänga ihop med någon specifik egen gen utan symptomen verkar uppkomma när det finns förutsättningar för det hos individen om den har mycket "slem" under skinnet och många hudveck.

Därför är det ju också logiskt att det växer bort i takt med att hunden växer och rynkorna blir färre.

Finns nog betydligt värre fel hos andra mer accepterade raser...
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Läs lite mer på andra ställen.Det beror lite på vad man menar, på vissa ställen menar man enbart när det uppstår blåsor på andra mer allmänt som är en del av defekten.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Det fattar ju jag också.. Och jag kritiserar inte ALLA, men hur ska man få bort den här andelen uppfödare som avlar på extremt. Tex. schäfer så finns ju en bruksvariant och en showvariant. Den sistnämnda vinner priser på utställning men hundarna kan inte röra sig normalt (i många fall, inte alla).

Likaså det finns kineser som saknar tänder så finns det dom med full tandsättning också.

Shar pei, lady_vip skrev om en uppfödare som tog bort vissa individer ur aveln om h*n ansåg att dom på ett eller annat sätt inte passade, tex för mycket hud.
Det är ett väldigt bra exempel på en god uppfödare.

Jag tycker det skulle vara synd att utrota en hel ras när det finns en hel del som INTE mår dåligt i rasen. Lyft fram dessa och prisbelöna hundar och uppfödare!
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Det fattar ju jag också.. Och jag kritiserar inte ALLA, men hur ska man få bort den här andelen uppfödare som avlar på extremt. Tex. schäfer så finns ju en bruksvariant och en showvariant. Den sistnämnda vinner priser på utställning men hundarna kan inte röra sig normalt (i många fall, inte alla).

Nu frågar jag dig av nyfikenhet:

Hur många schäferutställningar har du varit på?
Vad kan du om schäferns rasstandard?
Hur definerar du ett normalt rörelsemönster?
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Jag tycker det skulle vara synd att utrota en hel ras när det finns en hel del som INTE mår dåligt i rasen. Lyft fram dessa och prisbelöna hundar och uppfödare!

Jag tycker inte att det är ett dugg fel om rasen som sådan baseras på:
1. En defekt som medför hälsoproblem eller fysiologiska anomaliteter.
2. En rasstandard som beskriver fysiologiska egenskaper som medför hälsoproblem.

Jag tror tyvärr att det måste in myndighetskontroll i hunderiet för att någonting ska hända. SKK klarar uppenbarligen inte av uppgiften de åtagit sig.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

.

Jag tycker det skulle vara synd att utrota en hel ras när det finns en hel del som INTE mår dåligt i rasen. Lyft fram dessa och prisbelöna hundar och uppfödare!

Det gäller ju ALLA raser. Det finns alltid bra exemplar, men det gäller att se till helheten och få den att fungera.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Hur kan man stoppa aveln på extrema renraser?

Man bojkottar uppfödare av extrema raser:

Ex på extrema raser:
  • Engelsk Bulldog
  • Shar-pei
  • Nakenhund


Enkelt i praktiken men svårare i verkligheten då människor i viss mån är totalt insnöad på utseende :o
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

*KL*

jag kom å tänka på en sak... har alla nakna hundraser en pälsad variant? mexikanska nakenhundar ser man ju då och då, men jag har aldrig sett en sådan med päls. hur ser de ut?
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Jag tycker man ska bojkotta uppfödare som avlar med extrema individer.

Det finns ju schäferhundar som är superfina och kan gå ordentligt på alla fyra.
Det finns ju fler sådana än sådana som inte kan det.
Sedan beror det ju på vad domarna vill ha och i sverige är det ju skk som är ansvariga för vilka domare som dömer på deras utställningar.
Sedan har ju varje rasförening egna specialer där dom kan ta in vilka domare dom vill, ofta utländska då.


Krasux: Tillräckligt många för att veta vilken typ av schäferhund jag föredrar.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Man bojkottar uppfödare av extrema raser:

Ex på extrema raser:
  • Engelsk Bulldog
  • Shar-pei
  • Nakenhund


Enkelt i praktiken men svårare i verkligheten då människor i viss mån är totalt insnöad på utseende :o


Då måste vi lägga till lite raser på din lista:

Schäfer
Cocker spaniel
Mops
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

*KL*

jag kom å tänka på en sak... har alla nakna hundraser en pälsad variant? mexikanska nakenhundar ser man ju då och då, men jag har aldrig sett en sådan med päls. hur ser de ut?

Hos de nakenraser anlaget är semi-letalt måste logiskt sett en pälsad variant finnas. Det finns iaf mexikanare med päls och de får användas i avel. Det finns en bild av både naken och pälsad mexikanare här: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Hairless_and_coated_half.JPG
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Hur är schäfer och cocker extrema (om vi tänker på rasnivå och inte individnivå)?

Jag anser att Engelsk Bulldog, Shar-pei och Nakenhund handlar också om individ. Det finns ju fler hundar som är friska generellt än de som inte är det.

Problemet ligger i att det är dom extrema (sjuka?) hundarna som vinner priser och får flest parningar.
Och det var det jag ville att den här tråden skulle handla om.

Hur många gånger ska jag behöva skriva det?
Det är individerna det handlar om, vilka hundar som vilka människor väljer att avla på.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

fast american hairless terrier har en annan genitik än kineser, mexicanare och peruaner
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras jag har alltid velat ha en renrasig hund för jag vill hålla på med utställning. därav jag köpte en hund med papper. jag fick kontakt med...
Svar
9
· Visningar
1 716
Senast: confetti
·
Övr. Hund Nu har det varit ett antal blandrastrådar här de senaste dagarna vilket har upprört många på både för- och emotsidan. Detta har fått mig...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
12 460
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp