*Spinn off* Så definierar vi samling

Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Man får inga bra poäng på formen om hästen inte är rund i nacken när den är högst eller lite framför. Då är den för öppen i formen och det är ju skillnad. Dvs det är ju helheten i formen och eftergiften i nacken som bedöms och det där har inte en del förstått och därav en del domarkommentarer tror jag.

Egentligen var inte det här ett direkt svar till dig men det passade till ditt inlägg :D

då rider jag bättre då:devil: när jag har fått svidande kritik om att hästen ibland har varit för öppen:cool::angel:

Vi= vi som diskuterar här.
Det var nyligen som vi " kom överens" om att inte använda tyska ord o citat, så varför franska som ännu färre förstår:cool:

Gör ett försök till korrekt översättning.
Det går- om man vill:idea: även om man inte kan göra en direkt översättning.

Du brukar ju länka till diverse utländska sidor bl.a holländska:eek:

Sorry - har inte uppfattat det. Står kanske i nålade tråden? Tråkigt att begränsa, eftersom så mycket finns att hämta på andra språk.

Var min översättning så dålig? Hur skulle du översätta???

OCH - jag har länkat en hel del - men gör det sällan nu - eftersom man måste skriva så mycket själv och jag inte har tid ...

Också tråkigt - finns nog flera som gärna fördjupar sig.

/:cool:

AXEL:
"Vi= vi som diskuterar här.
Det var nyligen som vi " kom överens" om att inte använda tyska ord o citat, så varför franska som ännu färre förstår

Gör ett försök till korrekt översättning.
Det går- om man vill även om man inte kan göra en direkt översättning.

Du brukar ju länka till diverse utländska sidor bl.a holländska"

Nu får jag krypa in under täcket :o
Såg ej översättningen, men bara för att ngn tycker så betyder det inte att det är sant. Uppenbarligen inte:cool:

jag tycker det känns som hästen plötsligt blri en dm hög när den kommer upp ur manken - Detta har ju med pilbågen att göra - spänns pilbågen så lyfts du uppåt

Det räcker ju faktiskt med att FEI anser det , eller hur? Som sagt vem fan får en 10:a på formen? Men strävan måste ju ligga där och då är det nacken som högsta punkt samt nosen i eller lite framför lod som gäller, när man börjar sträva emot att en 8 är det högsta och mest korrekta blir det ju väldigt farligt.

Här är den springande punkten.....

Även den här tråden låses väl snart, eftertsom det alltid mynnar ut i käbbel.

Ingen dömmer ut nån - det är en diskussion om hur vi ser på samling.

Det finns inget personligt i det.

Och det handlar egentligen inte så mycket om teknik - som om hästhälsa

Missförstår vi TR som försöker beskriva det sunda/hälsosamma så får hästarna betala

Så enkelt är det

Och ingen säger att det är lätt

En sak är att uppleva fenomen - en helt annan att hitta dit igen och igen och lära sig behålla kvaliteterna.

Jag är definitivt inte där

Men jag tror ambitionen måste vara där - för hästens skull

Senast ändrad av en moderator:

Nej men hallå igen - Axel!!!

En devis eller ett ordspråk - kan användas lite allmänt - men behöver inte vara "sanning" eller "lögn". Det är inte någon som "tycker":

"allt är inte guld som glimmar"

"man ska inte kasta pärlor för svin"

"tala är silver tiga är guld"

"avundsjukan vilar aldrig"

"av barn och dårar får man höra sanningen"

tex, mm, osv....

De kan också vara motsägande - men ändå innehålla tänkvärt innehåll...

Det jag tänkte på är processen där tes och anti-tes frotteras med varandra och ger upphov till något nytt - som helt plötsligt är gammalt och stöts och blöts mot en ny anti-tes.

Många - både svenska och utländska - har iakttagit fenomenet. Och inte bara inom ridkonst och ridsport.

Ehrengranat skriver 1856 om hur publiken jublar åt en uppvisning där ryttaren rider illa - så att hästen bråkar - men ryttaren framstår som skicklig... och striderna som var kring Baucher och hans teorier ledde nog till slagsmål IRL - eventuellt mordförsök på Baucher himself....

så strider om den "rätta läran" kommer nog att finnas även när våra barnbarn har lärt sig läsa. Eller deras barn. :eek::cool:

Nu får jag krypa in under täcket :o
Såg ej översättningen, men bara för att ngn tycker så betyder det inte att det är sant. Uppenbarligen inte:cool:

Jag ska inte ta dina ord på gravt allvar då;)

Ja var o en har sina idéer o åsikter.
Jag har ju lite svårt för nya idéer t. ex inom hovvården:angel:

Anar hur dina barnsbarnsbarn ska tänka:angel: påverkan av en förebild:D

Det räcker ju faktiskt med att FEI anser det , eller hur? Som sagt vem fan får en 10:a på formen? Men strävan måste ju ligga där och då är det nacken som högsta punkt samt nosen i eller lite framför lod som gäller, när man börjar sträva emot att en 8 är det högsta och mest korrekta blir det ju väldigt farligt.

Så det står klart och tydligt att en häst inte är på tygeln om inte nacken är högst?
Isåfall går ingen av mina hästar på tygeln särskilt ofta:crazy:, om jag nu ska dra in dem igen.

Inte heller andras hästar på de träningar jag är på.

Om jag tävlar i lätt klass och rider hästen med nacken högst och näsan framför lod, då får jag kritik, med rätta, att hästen är för öppen i formen.Dessutom är hästen inte, som regel, i lätt klass klar för att bära sig korrekt med nacken högst.

När jag får åtta på bedömningspunkter är iaf jag väldigt glad. Det är knappast farligt för varken mig eller hästen.

Jag tror mer på att ju mer den "sitter" så hamnar nacken rätt.

Då har den utvecklat muskler från manken o framåt.
Min ena börjar få muskler halvvägs fram dit:banana:

.

Ingen dömmer ut nån - det är en diskussion om hur vi ser på samling.

Det finns inget personligt i det.

Och det handlar egentligen inte så mycket om teknik - som om hästhälsa

Missförstår vi TR som försöker beskriva det sunda/hälsosamma så får hästarna betala

Det är klart om man läser att man snubblar över både det ena och andra angående samling och nacken som högsta punkt.
Det är väl ingen som motsatt sig det alls i tråden, ingen som sagt att nacken aldrig ska vara högst när man samlar?

Det som jag påpekade var att man inte tränar på det sättet, alltid.Och inte heller behöver uppvisa det på tävling iaf i lättare klasser, man samlar även hästen utan att nacken är högst.

Samlingen har ju, som jag vet att du vet, att göra med en lätthet i framdelen och en sättning i bak, att hästen flyttar över mer tyngd.
Har man då kommit en bit i ridningen kan man rida samlat men ändå låta hästen söka sig nedåt ,framåt eller nedåtd,bakom lod (beroende vilken häst, dagsform)utan att ge avkall på samlingen.

.

Samlingen har ju, som jag vet att du vet, att göra med en lätthet i framdelen och en sättning i bak, att hästen flyttar över mer tyngd.
Har man då kommit en bit i ridningen kan man rida samlat men ändå låta hästen söka sig nedåt ,framåt eller nedåtd,bakom lod (beroende vilken häst, dagsform)utan att ge avkall på samlingen.
Det är ju det som är svårt.

men man blir glad när det finns såna som klarar av det- även här.
såg bilder på Lancet o hennes Olivier:banana:

Senast ändrad:

Jag tror mer på att ju mer den "sitter" så hamnar nacken rätt.

Då har den utvecklat muskler från manken o framåt.

Självklart är det så, ju mer och bättre ridning, destu starkare blir hästen.

Sedan tror jag det beror på hästens egna förutsättningar.
En häst som har lätt för samling får man arbeta åt andra hållet, delvis för att den inte självmant ska dra ihop sin muskelatur, medans en häst som leker nosande hund gratis, får man helt enkelt arbeta mer tydligt upp.

Jag orkar inte ha nån ståndpunkt sådär.

MEN
Om man dedfiinierar samling som att flytta tyngdpunkten bakåt
- vilket ju är rätt vedertaget.

rent mekaniskt så påverkas tyngpunkten av "formen"

Ändras formen - så ändras tyngdpunkten

- så om hästen sträcker halsen framåt så flyttas tyngdpunkten framåt och hästen blir därmed "mindre samlad"

Sedan har vi ju det där ryggligamentet.
Det som stabiliserar hela hästen när den är i balans.

Just eftersom det skall stabilisera så har det ju begränsnisngar i sin töjbarhet - så appropå rund och djup så börjar det dra framifårn så blir det dragningar som hindrar pilbågen och bäcken omvinkling och därmed omöjliggör samling.

Ovanstående kommer från de försök som gjorts angående hur huvudet och halsens possition påverkar rygg och viktfördelning

Dragningar i nack/ ryggligamentet ger ofelbart sittben som pekar uppåt. Sittbenen pekar nedåt i samling i och med att hästen vinklar sina leder bak.
Också en vedertagen definition på smaling.

Så Nej det går inte att behålla "samlingen" om man ändrar formen och hållningen.

Sedan är ju inte samling en av och på funktion

Så hästen kan fortfarande vara relativt samlad, när man lägger ned den tex.
Allt utifrån dess styrka som du skriver.

Men Den kan inte vara samlad i djup och rund eftersom det felböjer länden enligt ovanstående försök.

Därmed inte sagt att hästen fallar död ned i djup och rund - men samlad är den inte. Eftersom samling kräver pilbåge även i länden

Senast ändrad av en moderator:

Så vi kanske skall återgå till utgångsfrågan...

Hur definierar DU samling

Liknande trådar

Gnägg "Från hästens rygg ser jag världen" Tycker om det, känns stort men ändå så enkelt och jordnära. Fyll på med fler ordspråk :)
Svar
12
· Visningar
692
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV